Döbbenet: a hazai autósok zöme hibás gumival jár

A Bridgestone kutatása szerint a hazai autósok sem fordítanak elég figyelmet abroncsaikra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Érdekes adatokat mutat a Bridgestone kutatása: 10-ből 7 hazai autós lapos vagy hibás gumival jár, s ezzel a mutatóval még mindig jobbak vagyunk az EU átlagánál.


Végre egy mutató, amiben jobbak vagyunk, mint az európai átlag. A Bridgestone 15 európai országban, összesen több mint 50 ezer autón vizsgálta meg az abroncsok állapotát, s arra a lesújtó következtetésre jutott, hogy teljes átlagban 10-ből 8 esetben volt valamilyen probléma az abroncsokkal. A hazai autósok körében hajszálnyit jobb eredmény adódott, nálunk 10-ből "csak" hét autó abroncsainál találták valamilyen gumihibát. A leggyakoribb (a hibás esetek 65%-ában adódó) probléma az alacsony nyomás. Jóval ritkább (az esetek 14%-ában adódó) a túlfújt gumi, aminél sajnos gyakoribb a már nem ideális (3,2 mm-esnél szerényebb) profilmélységű abroncs, mely az esetek 19%-ban adódott. Teljesen elkopott gumit csak az autók 2%-ában találtak a szakemberek a hazai mintában szereplő 3500 autón.
Hirdetés

Általános tapasztalat volt, hogy noha szinte minden autós fontosnak tartotta a gumiabroncsok ép állapotát a biztonságos közlekedés érdekében, mégis csak kevesen emlékeztek arra, hogy utoljára mikor ellenőrizték akár csak szemrevételezéssel is a gumik állapotot a reggeli indulás előtt. Az abroncs futófelülete mindent elárul az autó vezetőjéről: míg az optimális abroncsnyomás egyenletes kopást eredményez, addig az alacsony, vagy magas nyomás hatására egyenetlenül kopik a gumi. Az abroncs a gépkocsi egyetlen része, amelyik érintkezik az útfelülettel, így kiemelkedően fontos minden autóvezetőnek tudnia, hogy az alacsony nyomáson gördülő abroncsok esetében megnövekedhet a fékút, illetve az abroncs is sokkalta jobban kopik - ahogyan azt láttuk saját, ezt vizsgáló tesztünkkor is. Alacsony nyomás esetén fékezéskor a futófelület egyenlőtlenül érintkezik az útfelülettel, az abroncs közepe elemelkedik, így a gumi két széle kopik, a gumi öregedése pedig, a túlmelegedés miatt látványosan felgyorsul. A túlfújt gumiabroncs szintén rossz választás: sokan szeretnék így csökkenteni a gördülési ellenállást és ezzel üzemanyagot spórolni, de az egyenlőtlen kopás miatt ők is hamarabb lesznek kénytelenek új abroncsot vásárolni.

Hol szökik a levegő?
Abroncsaink napi szemrevételezése, valamint a legalább havonta egyszeri abroncsnyomás-ellenőrzés mellett érdemes tudunk azt is, hol szökhet a levegő a gumikból. Elsőre evidens a szelep sérülésére gyanakodnunk, noha a válasz gyakran nem ilyen egyszerű. A gumiabroncsból a levegő a gumiperem és a felni érintkezésénél tud elszökni, de van egy másik, szabad szemmel láthatatlan ok is. Az abroncs belső felületén ugyanis van egy vékony légzáró gumiréteg is, amely az abroncs elöregedésével párhuzamosan szintén öregszik és elkezdi átereszteni a levegőt – így az öreg abroncsunkba gyakran hiába próbálnánk „életet” lehelni, egy idő után ismét csökkenő guminyomással kell számolnunk.

„A magyar autósok sajnos kevés figyelmet fordítanak a gumiabroncsok megfelelő állapotára, noha a lapos, vagy kopott abroncsokon nemcsak megnő a féktávolság, de drámaian romlik az irányíthatóság és megnő a megcsúszás és a vizenúszás veszélye is. A lapos kerekek a pénztárcánkat is gyorsan lapossá tehetik, hiszen akár 20-30%-kal is csökkenhet az abroncsok várható élettartalma, ráadásul alacsony nyomású gumikon akár 5-10%-kal is többet fogyaszt az autónk, ezzel együtt pedig növekszik a gépkocsi CO2 kibocsátása is” - mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.
Miként arra a Bridgestone felhívja a figyelmet, a prémium abroncsok nem csak egyéb teszteredményeik, nyomástartásuk miatt is ajánlhatók, ugyanis a lehető legjobb (a korosodással persze öregedő) légzáró réteggel rendelkeznek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?