A Fiat újra hódítani akar egész Európában
A Fiat nagy terve: megcélozni a racionális és az érzelmi alapon vásárlókat is
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Fiat Chrysler Automobiles úgy határozott, két részre választja a Fiat kibővülő kínálatát, hogy így több autót adhasson el Európában.
A Fiat végre rászánta magát, hogy egy kicsit gatyába rázza kínálatát. A fókusz két manapság nagyon pörgő kategórián van. Az egyik az olcsón mért, takarékos kisautóké, a másik pont ennek az ellenkezője, a prémium áron és minőségben kínált apró drágaságoké. Luca Napolitanónak, a Fiat Európáért, a Közel-Keletért és Oroszországért felelős vezetőjének tulajdonítanak egy erre vonatkozó részletinformációt. A két modellsorozat neve Rational és Emotional lenne, azaz angolból lefordítva racionális és emocionális, még magyarabbul ésszerű és érzelmi alapú.
Mi az új ebben? A kibővülő modellkínálatból többféle beállítottságú és pénztárca-vastagságú vevő is megtalálhatná a saját választottját. A kínálat érzelmesebb része az 500X és az 500L alapú újabb kompaktokkal bővülne, meg az új 124 Spider is ide tartozna. Az 500-asból jönne egy nagyobb ferdehátú, amit az ötajtós Mini ellenfelének szánnak az olaszok. A kisebb pénzű, illetve az autóra, csakis mint használati tárgyra tekintő vevőknek meg a Pandával indulna a kínálat racionális része. 2018-ban jön belőle az újabb generáció, de ide tartozna az Aegea és az újrainduló Uno sorozat is. A Fiat olcsóbb kompaktjáról a jövő márciusi Genfi Autószalonon tudhatunk majd meg többet. Ha nem is lesz Dacia árban, jóval alávág majd a Skoda és a Hyundai árszintjének. Az olcsó Fiatok szűk kivitel- és extra választékkal lennének csak rendelhetőek, gyártásuk helyszíneként Törökország jött szóba. Mindezzel azt szeretnék elérni, hogy akkora szeletet hasíthassanak ki a tortából, mint amikor még a Fiatok sorra nyerték az Év Autója címeket. 1997-ben például, a Punto I sikereinek csúcsán az európai eladások közel tíz százalékát ők adták évi 1,27 millió autóval.
Érdekes, hogy most kapja fel mindenki a Rational – Emotional vonalat, mert már a tavaly (2014.05.14) kiadott 5 éves tervben is ez szerepelt!!! Ebben semmi meglepő nincs, maximum csak az, hogy a sokadik terv kezd beérni.
A Golf kategóriájával való verseny már a Stilo bukásával megszűnt. Anno a Bravo II. tervezett évi gyártókapacitása már csak 150.000 db volt, de ezt a legjobb évében sem tudta elérni. A Golf-ból már akkor is évente 400.000 darabnál több kelt el Európában. A konkurencia a 90-es évekhez képest nagy mértékben erősödött. A csökkenő Punto és Bravo eladások után érthető, hogy nem öltek újabb „hasonló” autókba.
Az Aegea furcsa szerzemény, nem tudom, mit hoz a török család. Viszi tovább az olcsó szedán vonalat, de a FIAT Nyugat Európában nem tervezik értékesíteni. Oda az 5 ajtóst és a kombit vinnék. Talán jobb ötlet, hogy nem 1:1-be Európai kompaktnak tervezték Golf ellenfélként, de ez majd elválik.
Az „500-as család” filozófiája veszélyesnek tűnt, de az 500-as és az 500L kategória első. Az 500L jobban szerepel, mint anno a Multipla, vagy az Idea, tehát érdemes volt ezzel a megoldással előrukkolni. Az 500X eladásaira kíváncsi leszek, hol áll meg, mert még mindig felfutóban van. A Juke eladásai a konkurencia megjelenésével csökkentek, nem lehetetlen a jó eredmény ott sem. Az új spider nem tudom mennyit fog hozni a konyhára.
Az 500-as egy aranytojást tojó tyúk. Korábban is írták a FIAT sokszor függött a hazai eladásoktól. Általában 50-50% volt az arány az Olaszországi és az Európai eladások között. Ez az 500-asnál jelentősen javult. A törpe FIAT-ból 75%-al többet adnak el Európában, mint Olaszországban. Többi ilyen autóra lenne szüksége a cégnek.
Az szerintem nem igaz, hogy a FIAT a „B” kategóriában 2 típust tervezne. Az 500-as 5 ajtós verziója már készül, de olcsó verziós kisautóról nem volt hír. Az Autocar-nak mostanában nincs rendes forrása és mindenfélét írogat. Szerintük lesz egy 500X-nél nagyobb SUV, ezt nem tudom honnan vették. 2017-re be van tervezve egy Compact CUV, szerintem nem ez lenne. A hírekből rendre kimarad (rendben nem személyautó) a Mitsubishivel L200-as alapjaira fejlesztett FIAT (valószínűleg Toro néven jön).
Marchionne korábban kijelentette, hogy a FIAT nem fogja magát minden kategóriában képviselni. Ezzel kvázi elismerte, hogy nem a piaci részesedésre hajt. A Felső középkategóriában a Croma nem tudta megvetni a lábát és kicsit kisebb mérettel rendelkező Marea sem tudta hozni az elvárt eredményeket. A kompakt kategóriában folyamatosan csökkentek az Európai eladások. Szerencsétlen húzás tűnhet új modell bevezetése előtt leállítani a korábbi gyártását, de biztos meg volt az oka.
A Lancia sorsa nagy valószínűséggel már eldőlt. A 90-es évek végén is küszködött, és az új modellekkel akarták növelni az eladásokat. Ez nem sikerült. Az új Ypsilon, Delta, Lybra, Thesis-nek nem volt márkán belüli ellenfele, mert árban jóval felülpozícionálták, mint a társautókat. Csak kevesen vették. Végén jött az átcímkézett Chryslerek korszaka. Itt legalább hamar rájöttek, hogy baklövés volt. De ne legyen igazam.
Van par hiba a kommentedben. A JTS az nem ugyan az a motorcsalad, az kokszosodik, mivel kozvetlen befecskendezeses, Lanciaba ilyen nem kerult egeszen az Ypsilonig, meg a Thesis sem az.
Volt lamperdi motoros Lanciam, nem is egy. Ket Prisma, es ket Dedra (1.6-2.0), vezermutengely kopas ezekre nem jellemzo, az Alfa TS es JTS motorjaira igen.
Az olajrendszernek van egy olyan sajatossaga, hogy idokozonkent erdemes kitakaritani a teknoben levo szurokosarat, mert apro furatu, es hajlamos az eltomodesre, innentol kezdve szerintem le sem kell irnom a lehetseges hibakat.
Tudok nem is egy Kappat, Dedrat, Delta 1-2-ot, Prismat ami 300 fele futott, mint mar irtam korabban, az 1.6-os prisma 460e km, a 2.0 Dedra 300 felett volt amikor osszetort, es sokaig a szamlalo sem ment (eltort a valtoban a fogaskereke).
Es ez csak a sajat tapasztalat, de csaladon es ismerettsegi koron belul tudok meg nem is egyet, ami rohogve fut, olajcsere 10e kilometerenkent, szurokosar takaritasa, es nincs gondjuk.
Kicsit úgy látom a Fiat túlságosan a tengerentúli piaccal volt/van elfoglalva. Ott ugye viszik az 500-ast mint a cukrot. Így pont lesz*rták van e az európai kínálatban Golf méretű autójuk ami pont errefelé kelendő lenne. A szép formájú Bravo-t már nem készítik. Az 500-as családra építenek most mindent, de az méretben nem mindenhol állja meg a helyét. A Punto-t még gyártják, van belőle néhány special edition amit nem hoznak pl. Magyarországra.
Az uj Deltaval peldaul az egvilagon semmi gond nincs. Hatalmas auto, kicsir eros arral, de Golfot sem kapsz olcsobban, raadasul az kisebb is, es szurke.
A Thema utan meg volt a Kappa es a Lybra, egyik sem egy elromlos fajta, azert mert te szivtal a Kappaval, meg nem lehet altalanositani. A Thesisnek valoban voltak gondjai, de gyakorlatilag csak elektromosak, a Phedra megint jo.
Ypsolonokkal megintcsak nincs problema.
A marketing van elb@szva, illetve kannibalizmus a konszernen belul.
Mindezek ellenére azért jó, hogy az olaszok mernek nagyokat álmodni: újra bevezetni az Alfát az észak-amerikai piacra. Meg úgy egyáltalán a Fiat és a hódítás hogy kerül egy lapra? Nagy sokára lett SUV-jük, az 500X(addigra már mindenkinek volt – bár az Alfának most sincs), nincs Passat-Insignia-Avensis kategóriás kocsijuk, nincs Golf-kategóriás kocsijuk, mindent az 500-as köré szerveznek, már Punto sincs, meg Linea, Albea, stb. Borzasztó nagy lehet ott a káosz. Csak a Chryslert/Dodge-ot/Jeep-et féltem, mert nagy usaautó-fan vagyok – ha ezek megszűnnének, vérezne a szívem:(
Amúgy lenne egy javaslatom nekik: csinálják meg a modern 600-ast is, majd abból a 600L-t, a 600L Livinget és a 600X-et. Kirántaná őket a szószból, a hót sicher:)
Kemény meló lesz, srácok. Komolyan már szinte azt se tudom, milyen más modelljei vannak az 500-ason kívül a Fiatnak. Ja, de! Van még a Doblo, a Ducato meg a Scudo. Ezt a kabriót meg Mazda MX-5-ként is lehet kapni: ugyan, ne szórakozzunk már, ezt ki fogja majd megvenni? Inkább az Alfába fektessenek több pénzt, mert a végén még elveszítjük, mint a Lanciát.