Veszélyesebb az autózás, mint egy évvel ezelőtt

A tavalyinál több a halálos és sérüléssel járó közúti baleset

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A tavalyi adatokhoz képest nőtt, a tíz évvel ezelőttiekhez képest azonban csökkent a halálos és a személyi sérüléses balesetek száma.

A rendőrség által gyűjtött előzetes adatok szerint az idei első negyedévben 2996 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt; 11,58 százalékkal több, mint 2013 (2685 baleset) és 23,12 százalékkal kevesebb, mint 2004 (3897 baleset) első három hónapjában. A halálos balesetek száma 2013 ugyanezen időszakához viszonyítva 27,36 százalékkal emelkedett (95-ról 121-re), 2004 első negyedévéhez viszonyítva azonban a felére csökkent (242-ről 121-re).
Nőtt a súlyos és a könnyű sérüléses közúti közlekedési balesetek száma is, a súlyos sérüléses baleseteké 18 százalékkal emelkedett (753-ról 890-re), 2004 első negyedévéhez viszonyítva viszont 33 százalékos csökkenés figyelhető meg (1345-ről 890-re). A könnyű sérüléses balesetek száma 2013 első három hónapjához mérten 8 százalékkal nőtt (1837-ről 1985-re), 2004 azonos időszakához viszonyítva azonban 14 százalékkal csökkent (2310-ről 1985-re).
Szintén nőtt az ittasan okozott balesetek száma a 2013. évi 268-cal szemben 2014 első negyedévében 307 ember okozott személyi sérüléses közúti közlekedési balesetet szeszesital fogyasztása után. Ez a szám 2004-ben még 532 volt.
Hirdetés
A közlekedési balesetek főbb okai nem változtak, az első helyen továbbra is a gyorshajtás áll, másodikként az elsőbbség meg nem adása, majd a szabálytalan irányváltoztatás, a haladás, a bekanyarodás szabályainak meg nem tartása. Az előzetes adatok alapján a személyi sérüléses közúti balesetek 65 százalékát személygépkocsi-vezetők, több mint 9 százalékát a tehergépjármű-vezetők okozták. Ennél valamivel kisebb, de szintén 9 százalék feletti a kerékpárosok aránya, míg a gyalogosok a közúti balesetek 7,6 százalékát idézték elő.
A rendőrség összegzése szerint a 2014. év első negyedévének előzetes baleseti adatai azt mutatják, hogy hazánkban a közúti közlekedésbiztonságot a korábbi években jellemző javulás üteme lelassult, egyes mutatók kedvezőtlenül alakultak. Ezek az adatok egyértelműen jelzik azokat a területeket, amelyeken a közúti közlekedésbiztonság javulása érdekében beavatkozásokra van szükség. Ennek érdekében a gyalogos és kerékpáros közlekedés kérdésköre a kiemelten kezelendő feladatok között szerepel - írják. Emellett a rendőrség a baleset-megelőzést a legveszélyesebb és a közúti tragédiák létrejöttében meghatározó szerepet játszó jogsértő magatartásokra akarja irányítani, ilyen a sebességtúllépés, az ittas járművezetés, a passzív biztonsági eszközök használatának elmulasztása. Az ittas járművezetés visszaszorítása érdekében újabb elektromos légalkoholmérő készülékeket szereznek be.
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (TISPOL) éves ellenőrzési terve alapján a rendőrség 2014-ben kilenc alkalommal két-háromnapos, egy-egy konkrét jogsértésre irányuló ellenőrzést hajt végre - e héten épp a gyorshajtókra szállt rá a jard.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Hatalmas következtetés volt. Ha minden körülményt figyelmen kívül szeretnénk hagyni akkor tényleg elég ez az egy szám és máris látom, hogy jól élünk. Rakjunk rá még adót vagy mit szeretnél ebből kihozni?

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Mindenki arról beszél, hogy milyen sokba kerülnek a bírságok, milyen drága az üzemanyag stb. EZ NEM IGAZ! Elég megnézni az üzemanyag-eladási adatokat:
    [url]http://www.petroleum.hu/[/url]
    Hasonlítsuk csak össze Romániával az árakat: ott ugyanennyibe kerül, de az átlagfizetés még mindig kevesebb.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Az alább idézett gondolatokkal mélységesen egyetértek. Nagyon egészségtelen folyamatokra hívtad fel a figyelmet, ami visszatükrözi az elmúlt 25 év torz, beteges vadhajtásait, és az ebből indukálódó magatartásformákat, normákat, ami sürgősen korrigálandó lenne az élet minden területén.

    [i]“egy háborgó, ideges, feszült nép vagyunk hosszú ideje, mert[/i] [b]a morál és az etika lassan-lassan ismeretlen fogalom lesz [/b][i]és az ingerült, ideges ember az uton a kocsiban is az marad.[/i] [b]A kivagyiság, az én vagyok az első itt is, majd én megmutatom[/b] [i]mind-mind arra utal, hogy baj van a magatartási szabályaink betartásával.”[/i]

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Kempelen!
    Ha valaki saját magáról mond ilyeneket, akkor ott valami nagyon nincs rendben! Tudod a valóban okos emberek az ilyen megállapításokat másokra bízzák…

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Értelmesebb vagy? Ne röhögtesd ki magad öreg!
    Inkább szállj magadba és gondolkodj el, hogy milyen ember az, aki több néven írogat az internetre, mert még magát sem meri minden esetben felvállalni. Élvezettel sérteget másokat, okoskodik és kioktató stílusban osztja az észt.
    Szerintem az ilyen egy szánalmas szerencsétlen, akinek csak a klaviatúra mögött van nagy pofája, mert az életben valószínűleg behúzza fülit, farkát.
    Valószínűleg nem vagy tök hülye, hiszen állítólag felsőfokú végzettséged van, ha célt is tévesztettél vele. Elég baj az neked.
    Szóval, ha lehet ne itt éld ki a frusztráltságodat! Legyél ennél egy kicsit értelmesebb!

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Ez jogos, de a magoldás még mindig nem a túlszabályzás és agyonbírságolás, hiába Hungarikum. Valóban nem kell nyugati példákat hozni, mert itthon az nem működik, mégis inkább jogosítványt (jelen esetben fegyvert) adnak minden analfabéta kezébe, aztán persze sok a baleset. Éles fegyvert sem tarthat akárki, de két tonnát kétszázzal meglendíteni emberek között, azt már 8 általánossal lehet. Mert ilyen a rendszer, laza… a idiótából meg sok van.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Egyetertek. Magyar emberben fejeben egyszerre ket kulturalis hatas ervenyesul: nemetes precizitassal itelkezik masok szabalyszegesei felett mikozben o mediterran nagyvolalusaggal kezeli a szabalyokat. Nepiesen mondva masok szemeben a szalkat, sajatjaban a gerendat sem…

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Ez nem megy egyik pillanatról a másikra. A magyar ember úgy van bekötve, hogy nehezen tűri a szabályokat, miközben precíz, párhuzamos német rendről álmodozik folyton. Mindenki arról pampog, hogy bezzeg a japánok milyen fegyelmezettek, miközben ő maga trehány. Arról dumálnak, hogy Németországban micsoda közlekedési fegyelem van, miközben ő maga leszar minden szabályt, arról papolnak, hogy Norvégiában micsoda közösségi közlekedés van, miközben ő összefirkálj itthon a busz ülését….

    Gyerekek, kicsit lassítsatok már. Az ok MI MAGUNK vagyunk, nem más és ha mi poénnak tartjuk a szabályok folyamatos áthágását akkot miért ne kellene vas szigor?

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Witz!
    Amikor már csak az átkozódás marad fegyverként igaz? Még átkozz is el kérlek. A feleségemet nem kurváztad le, nosza! Egy “hülyeséget beszéltem” elegánsabb beismerés lett volna tőled.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Amerika elég szélsőséges hely, ameddig nem éri meg elmenni – majd ha mi is olyan széles utakat és drabális autókat tudhatunk útjainkon, akkor összehasonlíthatóak leszünk velük – de addig is inkább mérjük magunkat a kontinentális Európához. Hol a legdrágábbak az autózás költségei? Nagy-Britannia, Hollandia, Németország, Dánia, Svájc. Milyen véletlen: ezen országok pont benne vannak azok között, akik a legkevesebb halálos balesettel rendelkeznek népességarányosan. Nem állítom, hogy ez az egyetlen tényező, biztos fontos a közlekedési morál, jármállomány, infrastruktúra minsőge de az autósok száma a legmeghatározóbb.
    Azon a kesergésen, hogy milyen drága itthon autózni, meg már rég csak kacagok: nem azt kell nézni, mit mondanak az emberek, hanem azt, mit csinálnak. Százezer számra importálták az elmúlt években a használt német/osztrák autókat, biztos azért, mert nem volt rá pénzük…vagy ha tényleg csórók voltak, akkor ez a nagy autóvásárlási láz is olyan volt, mint a devizahitel: fedezet nélküli beruházások tömkelege. Aki nem tudna kifizetni egy 100-150.000 forintos bírságot, az vagy legyen 100%-osan tisztában a járműre és közlekedésre vonatkozó szabályokkal, vagy ne üljön autóba. Persze erre is lenne megoldás: emeljék a büntetési tételeket az egekbe és bírság helyett lehessen választani a jogosítvány leadását. Mindjárt csökkenne a halálos balesetek száma…

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    A “gyorshajtok” adoztatasa helyett inkabb a piroson athajto szerencselovagokat, kakaskodo utcai harcosokat, kovetesi tavolsagot centimeterekben ismero palyaordogoket es a piasan vezeto nagyivokat kene jol megbxxxxx, mindjar kevesebb lenne a sulyos baleset. Az a nem mindegy hogy a szerv mit akar: penzt vagy eletet.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Jelen esetben a “vas szigor” a bírságok drasztikus emelése volt pár éve, s lám nem hozott érdemi javulást. Hosszú távon lehet, hogy majd más lesz, de az már most is tisztán látszik, hogy a várt eredményt meg sem közelítette a bírságok emelése, viszont milliárdok folynak be a “nagy közös:D” kasszába.. Ez pont olyan intézkedés mint a baleseti adó vagy az online pénztárgépek erőltetése, ami egyformán megterhelt mindenkit, mai napig sok a homályos folt a használatában amiért egyszer várhatóan bírságot fogunk fizetni mind akik használjuk, de nem beütni valamit pont ugyanolyan könnyű maradt mint eddig is. Persze van aki jól járt ezzel is, de koncepció ugyanaz: Ha célzottan nem lehet (túl nehéz, nem akarjuk mert haver, magunknak is fájna, [u]annyi pénz kell amit egy-egy embertől nem lehet beszedni[/u]) akkor nemes egyszerűséggel kiterjesztjük mindenkire és úgy meglesz a pénz.
    A baleseteket tekintve meg szerintem két tök egyszerű ok a probléma gyökere és egyikre sem a bírság a megoldás.
    1: Figyelmetlenség.
    2: Emberi hülyeség.
    Előbbi bárkivel megeshet, utóbbi az amit szűrni lehet (IQ, alkalmassági, pszichológiai, mint a PÁV-nál vagy bánja a rosseb hogyan) és nagyrészt ebből is vannak a balesetek. Egyszerűen nem kéne mindenkinek jogosítványt adni, vezetni nem állampolgári jog. Persze ipar alakult erre is meg a bírságokra mint tervezett bevételre is. Innen már ki lehet találni mi a cél…

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    [b]“Witz! Ja. Értelmesebb vagyok náluk. Ez tényleg gond.”[/b]
    Engedd meg hogy e bejegyzésedre saját mondatoddal válaszoljak.
    [b]Kicsit több önkritikát!!!![/b]
    Ha már valaki a világhálón ilyesmit képes leírni magáról, ott már komoly pszichológiai problémák vannak a háttérben…

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    [b]“a balesetek száma elsősorban az utakon közlekedők számával arányos,”[/b]
    Írta az egyik fórumozó. Ez abszolút nem így van, mert hasonlítsuk össze kis hazánkat pl az USA közlekedésével, ahol arányaiban is sokkal több a lefutott km. ill. miles, az egy főre jutó autók száma is, az üzemanyag ára abszolút értékben is felényibe kerül, stb. A balesetek száma arányaiban mégis csak töredéke a magyarénak. A magyarországi magas baleseti arány két legfőbb okozója: a közlekedési morál, a felelősségtudat alacsony szintje, és az utak rossz minősége, azaz a párhuzamos közlekedés alig létező mivolta, akár lakott területről, akár országútról beszélünk. Mivel az utóbbi (az utak minősége) komoly anyagi kérdés, így a jelenlegi helyzet javítása érdekében csak a morál javítása hozhat pozitív eredményt.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    1. még mindig rengetegen szarják le a sebességhatárokat
    2. még mindig rengetegen szarják le a közlekedési szabályokat
    3. még mindig rengetegen járnak műszakilag szar autóval
    4. még mindig több százezer járművön nincs biztosítás
    5. teljesen általános a közlekedésben az udvariasság teljes hiány
    6. a defenzív vezetés, mint olyan kikopott a köztudatból
    7. mindennaposak az erőszakos közlekedési szituációk
    …. soroljam még?

    “Társadalmi idegesség” Witz, menj el pihenni. Jó messzire.
    Nem idegeskedni kellene, hanem betartani a szabályokat. Ehhez meg zsaruk kellenek és vasszigor. Akár tetszik, akár nem. Mert minden más esetben kidumáljátok.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Jaj már ez az ócska duma.
    Milyen társadalmi “idegesség”? Egy kicsit le kéne lassítani gyerekek. Megállni, magatokba nézni, elgondolkodni azon, hogy mi a fasztól is lennétek ti olyan tökéletesek, mint ahogy azt gondoljátok? Egy kicsit gondolkodni azon, hogy vajon nem a magatok fajta okostojások karamboloznak-e nap, mint nap? Mind olyan tévedhetetlen hülye, mint az itt magukat fényezők. Kicsit több önkritikát srácok!
    Társadalmi idegesség…és az ilyen hülye szabadon van.

    Witz szerint minden statisztikát hamisítanak. Ő nem csinált még soha egyet sem, de fotelből megmondja, hogy a rendőröknek nincs köze a halálos kimenetelű balesetek alakulásához? Witz bazeg, te tényleg egy vicc vagy. A modoroskodó félművelt stílusod meg egyenesen borzalmas. Egy érettségi sokat segítene.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    A közlekedési baleset alakulását nem elég a balesetek számával magyarázni! Több közlekedési baleset estén lehet kevesebb áldozat, és fordítva kevesebb baleset mellett több áldozat! A balesetek sérültjei, áldozatai száma attól függnek, milyen járművek ütköztek, hányan utaztak az ütköző járművekben, milyen sebességgel, az ütközés pontja, iránya lehet sorsdöntő. Az úthibák szerepe azért kiemelkedő, mert a vétlen vezető nem tud veszély nélkül manőverezni!
    Napvilágot látott egy a rendőrségi megkülönböztető járművek 2013-évben történt baleseteiről. 3009db. rendőrségi autó, 3414 baleset, káresemény, karambol fordult elő! Több mint amennyi jármű van! A rendőrök is emberek, rájuk is hatnak a fizikai tövények. A képzésük, gyakorlati képzésük folyamatos, a járművek állapota kifogástalan, a vezetőket kiválasztják. Mi lehet akkor a baj? A balesetmegelőzési bizottságnak mi a véleménye? Akkor szünhetnek meg, csökkenhetnek a balesetek, ha az okokat feltárják és közzé teszik a közlekedőknek! Mutogathatják a felismerhetetlenségig összetört járműveket, az okok irányítanák rá a közlekedők figyelmét a veszélyekre.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Ez neked “megfizethető autózás”? Ahol a belépő szintű gyorshajtási bírság az átlag fizetés harmada, és egy liter benzin annyiba kerül mint egy átlag nettó órabér!? Ahol adók formájában több mint egy havi minimálbért fizetsz ki évente egy autóra amit már megvettél, és persze akkor is százezres tétel volt forgalomba helyezni pláne ha külföldi? Mindezt a már leadózott jövedelmedből… Szerintem autózni Magyarországon kurva nagy luxus, csak van aki nem fogja fel és van akinek muszáj. Nem mintha lenne alternatíva, mert a tömegközlekedés tényleg katasztrófa és két ember esetén már egy árban vagy többre jön ki mint autóval.

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    A közlekedésbiztonság helyzete nem fog egyik napról a másikra javulni, pláne nem a magyar hozzállással. Stagnáltak az üzemanyagárak, több ember ült autóba. Majd akkor fog csökkeni a halálos balesetek száma, ha nem engedheti meg magának majd minden balek a külföldről behozott autót meg nem pár-tízezer forint lesz a büntetés egy életveszélyes manőver után. Röviden és tömören: a balesetek száma elsősorban az utakon közlekedők számával arányos, a magyar törvények pedig a megfizethető autózás felé húznak, s nem a közlekedésbiztonság felé (olcsó húsnak híg a leve – ár vs. minőség).

  • 2017.10.29. at 10:09
    Permalink

    Ott ülsz egy klaviatúra előtt, egyetlen elemzést életedben nem készítettél, fogalmad nincs a statisztika szabályairól és mégis van képed azt a kijelentést használni, hogy “meggyőződésem”

    Akár még egyet is értenék azzal, amit a morális szintről írsz, de ne haragudj, ahogy fölvezetted, az siralmas.

Vélemény, hozzászólás?