Utcai Audi plasztik rugóval
Az Audi nagy szériában használna műanyag spirálrugókat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már idén kikerült az utcára a fejlesztés, és hamarosan az Audi-modellkÃnálat nagy részében fém helyett műanyagból lesz majd a rugó.
GFRP, azaz üvegszál erÅ‘sÃtésű polimer lesz a zöldes szÃnű új rugók anyaga. Az Audi már az idei év végén be fogja mutatni, hogy miben, azt nem tették közzé, Csak annyit árultak egy, hogy egy középkategóriásnál nagyobb modellben lesz a premier. Annyit mondtak még, hogy az új anyagú rugó bár vastagabb és nagyobb is a konvencionális fémnél, de tömege 40 százalékkal kisebb. Az Audi új rugója csak 1,6 kilót nyom, mÃg ugyanez fémbÅ‘l, egy egyezÅ‘ karakterű rugó esetén 2,7 kilogramm. Egy autónál Ãgy 4,4 kilót tudnak spórolni, ami a 1,5-2 tonnás prémiumautók súlyához képest vajmi kevés, de a lényeg most nem ez.
Sokkal jobb útfogást lehet elérni a plasztik rugókkal, mivel mérséklik a kocsi rugózatlan tömegét. Az eredmény itt már sokkal jelentÅ‘sebb: a rugózatlan tömeget az eddigi felére tudják csökkenteni. Ezzel nem csak a kanyarodási tulajdonságok javÃthatóak, de a futómű keltette vibráció is szerényebb. Maga a rugó üvegszál és epoxigyanta elegyébÅ‘l készül. A merevÃtÅ‘szálak középen futnak, de egy külsÅ‘, kvázi burkolati rétegben is vannak. Ez a felépÃtés teszi lehetÅ‘vé az energiák elemésztését és a megfelelÅ‘ mértékű rugózást. Az Audi szerint a beépÃtés céljához hangolható, nem hajlamos a korrózióra, és a kerékápoló vegyszerek sem bántják. Az előállÃtási folyamat végén 100 fokon "kisütik" a rugókat. ÉS ha ez még nem lenne elég, az előállÃtása elvileg kevesebb energiát is emészt fel, mint a fémrugóé.
Az árról okosan hallgatnak. Okkal? 🙂