Független verdikt Amerikából: szuper az X3, nem az az Evoque

Az Evoque-ot leszólta, az X3-at magasztalta a Consumer Reports

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Általában megbízhatunk a független amerikai vásárlási kalauz ítéletében, így most is elfogadjuk.

Az amerikai Consumer Reports (melyről bővebben keretes anyagunk szól a cikk alján!) legutóbbi kiadásában szokás szerint több járműteszt is megjelent, és pont egyszerre került sor két konkurens jármű, a második generációs BMW X3 és vadonatúj kihívója, a Ranger Rover Evoque tesztjére.
Érdekes, hogy míg az Európai Év Autója választáson még a harmincöt közé sem kerülő X3 80 ponttal ajánlott besorolást kapott, a 2012-es címért még versenyben levő Evoque-ot 60 ponttal kategóriájának aljára sorolták.
"Az X3-ban egyszerre van meg a sportos kezelhetőség, a pazar utastér és a meglepően alacsony fogyasztás kombinációja" - írta a CR Auto Test Center vezetője, David Champion. Megemlítette még az erőteljes gyorsulást, a finom váltót és a kiváló fékeket, de ezek mellett a kormányzást, az utastér minőségét is dicsérte. Külön kiemelte, hogy milyen ügyesen rejti el az utasok elől az útegyenetlenségeket és a menetzajt. Mindent összevetve a BMW X3 xDrive28i a kompakt luxusterepjáró osztály második helyén végzett az Audi Q5 3.2 mögött.
A kétliteres turbós Range Rover Evoque is kapott dicséretet, formatervét, meggyőző gyorsulását, fékrendszerét és hatfokozatú automata váltóját, valamint az utastér minőségét és a teljes hosszúságú üvegtetőt szerette a CR veterán újságírója. De ezután jött a feketeleves.
"Bár a stílusos megjelenésű Evoque számos elismerést gyűjtött, köztük az Észak-Amerikai Év Szabadidő-autója címet is megnyerte, átfogó tesztünk jó pár hibára világított rá" - árnyalta a képet Champion. Kritizálta az érzéketlen, természetellenes kormányzást, a futás minőségét, a szűk és zajos utasteret, és a kilátás hiányát is felrótta, ráadásul pályán a vezethetőség további gyengéire is fény derült: "Jól veszi a kanyarokat, de a kormány utólagosan súlyozottnak tűnik, és elnyomja a visszajelzéseket. Határon vezetve csúszkál a fara, elkerülő manőverek közben folyamatosan felemelte egyik kerekét."
Hirdetés

Mindent összevetve a kritikák jó része olyan pontjain érte az Evoque-ot, ahol valódi vásárlórétege sohasem fogja vallatni. Ennek ellenére a Range Rover valószínűleg jobban jár, ha most komolyan veszi ezeket a kifogásokat, és ha nem is azonnal, de mondjuk a legközelebbi modellfrissítésig megpróbálja kiküszöbölni a feltárt problémákat. Bár az Evoque-ot, az Év Autója 2012 nemzetközi zsűrijének döntésével összhangban, mi is beszavaztuk az idei hét legjobb autó közé, de a CR által megállapított dolgok valószínűleg a zsűrinek is feltűnnek majd, nekünk pedig mentségünkre szóljon, hogy szemtől-szemben még alig láttuk az autót, és bizony nem mind arany, ami fénylik.
Ugyanebben a számban szerepelt a Toyota Prius V, a Volkswagen Tiguan, valamint a Jeep Wrangler Unlimited is. Az első kettő ajánlott minősítéssel végzett, de a Wrangler csak gyorsulás és terepképességek szempontjából domborított jól. Vezethetőség és a fékek teljesítménye szempontjából is leszerepelt, és több apróság, mint például a tető eltávolítása is okozott fejfájást a tesztelőknek.
Consumer Reports
Az Egyesült Államok legnevesebb, 1936-ban alapított, független vásárlási, piaci kalauza. Tevékenységi köre rengeteg termékcsoportot fog át, a teljesség igénye nélkül foglalkoznak műszaki cikkekkel, autókkal, háztartási eszközökkel, játékokkal, valamint egészségügyi berendezésekkel, gyógyszerekkel, sőt még pénzügyi szolgáltatásokkal is.
Hitelességüket annak az egyszerű alapelvnek köszönhetik, hogy a kipróbált termékeket mind a saját költségvetésükből vásárolják, nem fogadnak el mintákat, tesztpéldányokat, ahogy természetesen semmi mást sem, ami a termékek előállítóitól érkezik adott esetben. Szavahihetőségüket pedig az is alátámasztja, hogy még 2012-ben is 7,3 millió állandó előfizetője van a havonta megjelenő magazinnak, internetes előfizetéssel pedig feltehetően még sokkal többen olvassák riportjaikat, összehasonlításaikat.
Ritkán hibáznak, akkor általában elismerik, vagy elmagyarázzák, hogy került sor a tévedésre, viszont független tesztjeikkel többször kényszerítettek már térdre nagyvállalatokat, nem egyszer fordult elő, hogy a CR-ben megjelent vizsgálati anyag alapján a gyártó visszavonta, vagy módosította termékét.
1978-ban például a Dodge Omni/Plymouth Horizont (Európában Simca, majd Talbot Horizon) ítélték elfogadhatatlannak, mikor felfedezték, hogy hirtelen kormánymozdulat hatására változó irányú sodródásba kezdhet az autó. A Chrysler válaszában úgy nyilatkozott, hogy “egyes autóknál megesik, másoknál nem...és, hogy ennek a való életben nincs jelentősége.” Ettől függetlenül a következő modellévtől könnyebbre cseréltek pár alkatrészt a kormányműben, és a következő tesztet követően a CR is leírta, hogy megszűnt a váratlan stabilitásvesztés.
2003-ban a Nissan Muranót az egekbe dicsérték, de találtak egy pontot, ahol a kormányzás váratlanul és érthetetlenül felkeményedett durva kanyarodás közben, ezért nem ajánlott kategóriába helyezték az amúgy átlagon felüli megbízhatóságot elérő típust. A 2005-ös újratesztelésen már nem volt probléma, meg is lett az ajánlott értékelés.
A CR riportjait követően a BMW az X5-ös, a Chrysler pedig a Jeep Grand Cherokee menetstabilizálójának szoftverét írta át, a Lexus pedig, miután saját tesztjeiken is igazolták, hogy valós a GX 460-as SUV-val szemben támasztott minőségi kifogás, leállították az eladásokat, s visszahívást kezdeményeztek. A probléma kijavítása után a terepjáró átment a teszten.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?