Négy pályázó, négy ajánlat az e-útdíj kiépítésére

Jövő héttől négy pályázó versenyez az e-útdíj hálózatának kiépítéséért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavasz óta tudjuk, hogy jövő nyártól lesz, ősz óta, hogy csak teherautóknak, az viszont csak a közeljövőben fog eldőlni, hogy milyen rendszerrel megy majd az e-útdíj fizetése.

Az első komolyabb információcsomag április végén érkezett a jövő nyáron bevezetni tervezett, használat alapján fizetendő, kilométer alapú e-útdíjról, amiről szeptemberben kiderült, hogy a teherautók számára kerül majd bevezetésre, és a mostanihoz képest jó drága, európai összevetésben átlagos lesz. A rendszer kiépítése még mindig nem kezdődött el, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) a kormány szeptember 14-i határozatában foglaltaknak megfelelően - szeptember második felében írt ki hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást az e-útdíj rendszer kiépítésére. Miként az már akkor nyilvános volt, a közbeszerzés ellenértéke nem haladhatja meg a 42 milliárd forintot.
Hirdetés

Miként azt az ÁAK írja, szakemberei haladéktalanul megkezdték a beadott ajánlatok vizsgálatát. Az esetleges hiánypótlásokat figyelembe véve az indulókkal való tárgyalások megkezdésére várhatóan a jövő hét elején kerül sor. A végleges ajánlattételi határidő és az eljárás eredményéről szóló döntés november második felére tehető. A nyertes ajánlattevővel a szerződéskötés - az előzetesen eltervezett menetrendnek megfelelően - december első felében esedékes - fél éve lesz a nyertes pályázónak a rendszer kiépítésére.
Az útdíj tender technológia-semleges, vagyis nem részesíti előnyben a jelenleg ismert - műholdas és rádiófrekvenciás - technológiák egyikét sem. Fontos kitétel, hogy az ajánlattevőknek az elektronikus útdíjrendszer teljes körű kiépítésére kell ajánlatot tenniük. Ebbe beletartozik a tervezés, a kivitelezés, a beüzemelés, továbbá a 2022. október 31-ig tartó díjszedés és díjellenőrzés is.
Az ÁAK nem közölte az ajánlattevő cégek nevét, miként azt az MTI írja, korábbi lapinformációk szerint a négy vállalat a T-Systems Magyarország Zrt., a Getronics Magyarország Kft., a Kapsch Trafficom AG és a Kapsch Telematic Services Kft. párosa, valamint a Synergonhoz kapcsolódóan a China International Telecommunication Construction Corporation. Még nem tudni melyiken keresztül, de jövő nyártól minden jel szerint kilométerenként és a mostaninál összességében jóval magasabb útdíjakat lesznek kénytelenek a teherautósok fizetni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?