Születésnap: az autót, az első automobilt ünnepelhetjük ma

Ma 130 éves az automobil

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1886. január 29-én Carl Benz benyújtotta szabadalmi kérelmét saját fejlesztésű, „gázmotor hajtású járművére”. Ezen a napon született meg az első automobil.


Idén, egészen konkrétan ma 130 esztendős az első autó, Carl Benz Patentwagenje, ami valójában az autó szabadalmát jelenti. Benz 130 évvel ezelőtt, január 29-én nyújtotta be kérelmét a szabadalom bejegyzésére. Később ugyanebben az évben - Benztől függetlenül - Gottlieb Daimler is megépítette saját motorizált gépjárművét, így 1886 lett az az év, amelyet az autózás kezdetének tekinthetünk, és ami egyben a Mercedes-Benz 130 éves sikertörténetének kezdetét is jelenti. 1886. január 29-én a Német Császári Szabadalmi Hivatalban DRP 37435-ös referenciaszámon bejegyezték Carl Benz, mannheimi mérnök szabadalmát a „gázmotor hajtású járműre”. Egy 130 éves dokumentum tanúskodik Carl Benz innovatív szellemiségéről, kreativitásáról és vállalkozói víziójáról. 2011 óta ez a dokumentum az UNESCO Világemlékezet Program részét képezi, melyben többek között a Gutenberg Bibliát és a Magna Carta-t is jegyzik.
A kezdetek
Carl Benz a világ első automobilját 1885-ben fejlesztette ki. Ehhez egy "nagysebességű" (ez a kor mércéjével értendő), egyhengeres, négyütemű motort (954 cm3 hengerűrtartalom, 400 1/perc-es fordulatszámnál 0,75 lóerő/0,55 kW teljesítmény) keresztben helyezett el egy egyedi építésű kocsiban. A végsebessége 16 km/óra volt. Ez a háromkerekű motorhajtású autó abszolút világelső volt: egy önhajtású jármű, amelyet belsőégésű motor mozgatott.
A szabadalmaztatott jármű, vagyis a Patent-Motorwagen először 1886. július 3-án debütált a nagyközönség előtt a mannheimi Ringstrassén. Azonban a tökéletesített Modell III elsőként hosszú távon 1888-ban, egy Mannheim és Pforzheim közötti oda-vissza úton bizonyította működőképességét a mindennapos használatra.
Hirdetés
Az útra Carl Benz helyett felesége, Bertha vállalkozott. Demonstrálva férje 1886. január 29-én szabadalmaztatott találmányába vetett hitét. Bertha Benz fiai, Eugen és Richard kíséretében – a feltaláló tudta nélkül – megragadta a kormánykart, és az automobil történetének első hosszú távú útjára indult 1888 augusztusában. Bertha és fiai bebizonyították, hogy technikai szinten milyen jól működik a motorizált gépkocsi koncepciója. Ugyanakkor gyakorlatban is megmutatták a személyautó máig jellemző használati módját. Ezt maga Carl Benz is megfogalmazta szabadalmi kérelmében, amikor „főként könnyű kocsik működésére” hivatkozott „egy-négy személy kényelmére”.
1886-ban Carl Benz és Gottlieb Daimler úttörő találmányai a mobilitás forradalmian új dimenzióját nyitották meg. Az elmúlt 130 évben a Mercedes-Benz által bemutatott innovációk (és persze az összes többi autógyártóé is) ezen a teljesítményen alapultak, szem előtt tartva a biztonságot, a kényelmet, a hatékonyságot. A mai fejlesztésekkel, mint például az autonóm vezetés, az intelligensen összekötött járművek és az elektromobilitás, a Mercedes-Benz továbbra is meg kívánja mutatni a személyautók jövőjét, hiszen a cégalapító is magasra tette a mércét. Carl Benz 1886. január 29-én egy jövőbe mutató úton indult el víziójával, amikor bejegyeztette szabadalmát a motorizált járműre.
Gottlieb Daimler ugyancsak 1886-ban kifejlesztett motorizált kocsijával együtt Carl Benz Patent-Motorwagenje az első kiállítási tárgy, amelyet megtekinthetnek a látogatók a Mercedes-Benz stuttgarti Múzeumában tett. Idén a múzeum is jubilál, tíz éve nyitott, fennállása alatt összesen több mint hétmillió látogatót fogadott, idén pedig alighanem látogatottsági rekordot dönthet. A jubileum kapcsán természetesen még több kötetnyi érdekesség mesélhető a Mercedes-Benz múltjából, vissza is fogunk még térni rá.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 08:50
    Permalink

    Az Interclassicon volt kint egy Patentwagen replika, amire fel lehetett ülni ([url]http://autossagok.blog.hu/2016/01/19/maastrichti_interclassic[/url]). Nagyon durva élmény lehetett vezetni. Például fék mint olyan nem volt rajta, csak amit a motor biztosított.

Vélemény, hozzászólás?