A Porsche Macan gyakorlatilag megbukott a jávorszarvas-teszten

Nem borult fel, mégsem ment át a svédek kedvenc tesztjén a Porsche Macan

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A svéd Teknikens Värld szaklap évtizedek óta próbálja az autókat felborítani. Ha időnként sikerül, abból botrány lesz, mint most is.


A skandináv országokban a nagytestű vadállatok okoznak jó pár balesetet, ezért is lett a jávorszarvas-tesztnek nevezett kikerülési manőver a Teknikens Värld specialitása. A Mercedes-Benz A-osztályát ők borították fel 1997-ben, ezzel feltárták a magas építésű kisautó konstrukciós hibáját. Az A kezdetben erről volt híres, de a Mercedes kijavította a hibát és végül sikeres lett a szendvicspadlós kisautó. 2012-ben azzal verték ki a svédek a biztosítékot, hogy két kerékre állították a Jeep Grand Cherokee-t. Többszöri újrapróbálás és a gyári emberek közbeavatkozására sem ment valami fényesen a kikerülési manőver, a dzsip többször is durrdefektet kapott saját súlya alatt. Az azóta megjelent új generáció persze elsőre átment a teszten.
Hirdetés

Ez is mutatja, hogy van értelme a jávorszarvas-teszteknek. Korábban azt a kritikát kapta a Teknikens Värld, hogy egy átlag autós nem is képes az ehhez szükséges pontos és gyors kormánymozdulatokat megtenni, de azért nem baj az, ha az autó képes rá. Egy Porschéról persze senki nem gondolta volna, hogy előjöhet ilyen jellegű probléma, még ha SUV-ról is van szó, mint a Macan. A svéd szaklap a dízel változattal hajtotta végre a flikk-flakkot, és nem lett jó a végeredmény. Az igaz, hogy ami csúszik, az nem borul fel, de a Macan borulásgátló elektronikája talán egy kissé túlzóan működik. Az autó a terhelésváltás után az orrát tolva kicsúszott a manőver végrehajtásához kijelölt területről.

A gyakorlatban itt jön sajnos a szalagkorlát, vagy rosszabb esetben a szembejövő, esetleg a szakadék. A tesztelt modellt az autó svéd specifikációja szerint mindig meg is terhelik, mintha a család utazna bennük. Súlyosbít a helyzeten, hogy a Macan 150 kiló kipakolása után sem tartotta a kormánnyal kijelölt ívet. A Porsche időközben válaszolt a felmerült kellemetlen kérdésre: szerintük is az elektronika hatása látszik a fenti videóban. Azonban lehetséges, hogy a magas tömegközéppontú Macan a segédlet nélkül fel is borult volna. A gyár szerint a három tizedmásodpercig akár blokkoló (ez a videón is látszik) ívkülső első kerékkel tudják annyira megfékezni az autót, hogy az biztonságosan végrehajtsa a manővert. A svédek szerint ez így nem biztonságos, a Porsche meg állítja, direkt ilyen. És Önök szerint?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 01:25
    Permalink

    ” a dzsip többször is durrdefektet kapott saját súlya alatt.”
    Azért ez nem hinném ,hogy a mindennapi manőverezés közben előfordul. Persze lehet hogy soraink között tisztelhetünk egy F1-es pilótát?

  • 2017.10.29. at 01:25
    Permalink

    Ezeket nem terepre veszik hanem közútra, egy Macant mindenképpen dinamikusabban fognak vezetni mint egy Oktáviát vagy egy Astrát.

    Meg lehet csinálni hogy egy SUV dinamikusabb legyen, extrém esetben pl az XC60as kevésbé dől be kanyarban és jobban is fekszi az utat, mint a V70, igez ez két extrém példa, de szerintem egy Q5 vs A4 is hasonló eredményre jut alapesetben.

    És azért itt nem a Nürburgringes köridőkről van szó, hanem egy szabványos kikeülőmanőverről, ami alapvető biztonsági kérdés nem csek egy 20 millás de egy alap kisautónál is…

  • 2017.10.29. at 01:25
    Permalink

    A fizika az fizika, én sem látom annyira veszélyesnek. Ekkora tempóval, ilyen hirtelen terhelésváltással ennél sokkal rosszabbul viselkedő autók is bőven akadnának. A magas karosszériafelépítés vele járó hátrányai a nagyobb tapadásvesztés terhelésváltáskor. Ezen semmilyen elektronika nem fog segíteni! vegyen 911-t, az biztosan lazán veszi ezt a manővert :)!

  • 2017.10.29. at 01:25
    Permalink

    Arra lennék leginkább kíváncsi, hogy egy Lada vagy f Astra átmegy-é ezen a teszten. Ha igen, akkor ez nagyon gyenge eredmény egy sportkocsigyártótól és csak reménykedni lehet, hogy az elektronika soha nem megy tönkre (ami biztos ,hogy némelyikben tönkre fog menni Murphy szerint is).
    Én egyébként nem látom annyira veszélyesnek a megcsúszást, de hát a szakértő nem én vagyok.

Vélemény, hozzászólás?