Razzia a gyerekbiztonság érdekében

Nem csak kötelező, fontos is a gyerekülés használata - ellenőrzést kapnak az autósok és a boltok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

E héten fokozott ellenőrzésre számíthatnak a gyerekülés-forgalmazók és a gyerekeket szállító autósok is, a cél azonos: a biztonság fokozása.

Az ORFK OBB szakemberei e héten célzottan ellenőrzik a gyereküléseket forgalmazó cégeket, hogy a szabványoknak megfelelő biztonsági eszközöket árulnak-e, illetve az autósokat is, hogy használják-e a gyermekbiztonsági rendszereket - erről a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és az Országos Rendőr-főkapitányság munkatársai számoltak be hétfői sajtótájékoztatójukon.
Miként azt az MTI írja, Győri Gyula, az NKH elnöke elmondta: az akció meghirdetésének az apropója az volt, hogy egyre több kutatás mutat rá arra, hogy a gyerekek - akik passzív résztvevői a baleseteknek - többször sérülnek meg vagy vesztik életüket közlekedési balesetben, mint bármi másban. Hozzátette: ez is indokolja, hogy a gyermekek biztonságával többet kell foglalkozni. Érvelése szerint nem elegendő, hogy a jogszabályalkotók igyekeznek a legoptimálisabb körülményeket megteremteni, de a szabályokat be is kell tartani.
Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság főosztályvezetője a héten kezdődött "biztonság hete" elnevezésű akció kapcsán ismertette: 1990-ben 107 gyerek halt meg Magyarországon közlekedési balesetben, közülük 47-en gépkocsiban utaztak. Tavaly ugyanakkor mindössze 8 gyerek vesztette életét közlekedési balesetben és közülük ketten ültek személyautóban - a javulás egyértelmű, a cél azonban a halálos balesetek elkerülése. A rendőr ezredes hangsúlyozta: minden évben vizsgálják a passzív biztonsági rendszerek meglétét, a mostani akcióban is ellenőrzik a gyermekülések mellett a biztonsági övek viselését, illetve a motorosok esetében a bukósisak használatát.
Hirdetés
Tavalyi felmérésekre hivatkozva Óberling József elmondta: a biztonsági övet az első és hátsó üléseken összesen a közlekedők 86 százaléka köti be, Franciaországban ez az arány 98 százalékos. A gyermekbiztonsági rendszereket a közlekedők 83 százaléka használja, a bukósisakot pedig az érintettek 95 százaléka. Hozzátette: Svájcban, illetve Írországban ez utóbbi arány 100 százalékos.
Érsek István, az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője arról számolt be, hogy az ellenőrzések során a hatóság munkatársai a biztonsági rendszerek - például a légzsákok, a biztonsági öv - műszaki állapotát nézik, a kereskedőhelyiségekben pedig azt ellenőrzik, hogy az áru megfelel-e a szabványoknak. Nyilatkozata szerint az akció a megelőzést is szolgálja, ezért egy tájékoztató kiadvánnyal is felhívják a figyelmet arra, hogy milyen gyermekbiztonsági rendszerek ajánlottak. Az ellenőrzések időzítésével összefüggésben ismertette: nyáron van a legtöbb olyan baleset, amelyben gyermekek sérülnek meg, ezért is tették mostanra az akciót, hogy még a nyári utaztatásokat megelőzően felhívják a figyelmet a megfelelő gyerekülések használatára.
Tolna Sándor, a Pest Megyei Közlekedési Felügyelőség igazgatója a hétfőn kezdődött ellenőrzések első tapasztalatairól beszélt: munkatársai az M3-as autópályán, Gödöllő térségében vizsgálják az autósokat, továbbá egy babaáruházban ellenőriztek. Eddig kirívó szabálysértést nem tapasztaltak - tette hozzá. Tolna Sándor arra hívta fel a figyelmet, hogy a technikai fejlődés révén változtak a biztonsági szabványok, ezért azt kérte, hogy lehetőség szerint új gyermekülést vásároljanak az autósok. Természetesen abból sem mindegy, hogy milyet, főszabályként megjegyezhető, hogy az Isofix-csatlakozós ülések jellemzően jobb védelmet adnak, mint az övvel rögzítendők, így a csatlakozó megléte autóválasztásnál is fontos tényezőként kell szerepeljen. Miként azt az MTI kérdésére Óberling József ismertette a szabálysértési törvény fix összegű bírságról rendelkezik azokkal szemben, akik gyerekülés nélkül szállítják a gyereküket. Ha az autós a helyszínen elfogadja és nem vitatja a helyszíni bírságot, akkor 15 ezer forintra büntetik. Ha azonban vitatja a rendőr állítását, akkor szabálysértési eljárás indul ellene, amely alapján a vele szemben kiszabható bírság a helyszíni bírság duplája, 30 ezer forint lehet. Természetesen ez is nevetségesen szerény összeg ahhoz mérten, hogy mekkora rizikót jelent a biztonsági ülés nélküli gyerekszállítás. Persze tudjuk, taxiban, buszos nem kötelező az, s a rizikó ott sem szerényebb.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?