Válság van: dobogón a Dacia, továbbra is sláger a Skoda Octavia

Tart az újautó-piac növekedése - a csúcs persze még messze van

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Októberben is folytatódott az újautó-piac számainak növekedése. Kezdenek megjelenni a magánvásárlók, kedvenc márkájuk, a Dacia már az összesített modell-listán is dobogós a Dusterrel.

Az év legjobb hónapját zárhatta októberben a hazai újautó-piac. Az előző évhez mérten 26,7%-os bővüléssel 5125 személyautó talált gazdára - egyik idei hónapban sem kelt még el ilyen sok új autó. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint ugyanakkor óvatosan kell kezelni a növekedés mértékét, a viszonylag szerény, a válság előtti időkben tapasztaltaknak még mindig csak a negyede körül járó darabszám ugyanis egy-egy komolyabb flotta forgalomba helyezése kapcsán is kimagasló százalékos növekedést tud mutatni. A pozitív tendencia persze egyértelmű, s a személyautók szegmensének növekedése éves szintén már most 6,5%-os, év végére pedig meglehet az MGE által év eleje óta prognosztizált 10%-os piacbővülés, azaz 2013-ban 55-60 ezer új személyautó várható a hazai piacon.

Forgalomba helyezett új járművek száma Magyarországon
2013.01-10. 2012.01-10. Különbség (%)
Személygépkocsi 46 174 43 366 +6,5
Kishaszonjármű 8419 8916 -5,6
Busz 281 39 +620,5
Nagyhaszonjármű 3520 3506 +0,4
Motorkerékpár 1782 1693 +5,3
Összesen 60 176 57 520 +4,6

Forrás: DataHouse Kft.
Üdvözítendő, hogy a továbbra is a piacot uraló céges vásárlók mellett egyes kedvező finanszírozási termékek megjelenése, ha ha csekély mértékben is, de megmozdítani látszik a magánvásárlókat is. Az ugyanakkor egyértelmű, hogy az évi 55-60 ezer új autó nem elegendő az autópark (jelenleg 12,5 éves) átlagéletkorának a megőrzéséhez sem, fiatalításról pedig még nagyon sokáig nem fogunk tudni beszélni. Még kevésbé rózsás a kishaszonjárművek piaca: ott októberben 13%-os növekedés, éves szintén 5,6%-os visszaesés látható. Az év átlagában stagnáló (+0,4%) nagyhaszonjárműveknél 523 példányos eladással 75,5%-os növekedést mutatott az október. A motorkerékpáros szezon vége miatt az idén szintén alig növekedő (+5,3%) motorkerékpár-piac októberben már jelentős, 15,9%-os mínuszt mutatott, így éves szinten sanszosan negatívba fog fordulni. Az év legnagyobb növekedését a buszok hozzák, a tavalyi 39 példányos eredménynek már október végéig is több mint hatszorosát, 281 példányt helyeztek forgalomba. Ez persze hiába óriási növekedés az előző évhez mérten, az országos buszparkhoz mérten szerény szám.
Hirdetés

Ami viszont óriási szám, az a Dacia Duster eredménye, a magánvásárlók körében már az előző hónapban, azaz szeptember végén is legnépszerűbbnek számító filléres, a héten megújult verziójával is bemutatkozó szabadidő-autó az összesített, céges vásárlásokat is tartalmazó toplistán is dobogós, harmadik helyre került. Előtte a Ford Focus és az új Skoda Octavia áll. Utóbbi a piac kedvence fölényes eredménnyel, a Dustert azonban a Focus mindössze egyetlen példánnyal előzi éves szinten. A márkák között szintén szoros a verseny, ott jelenleg a Skoda, Opel, Ford trió dobogós, szerény a negyedik helyen álló Volkswagen, nagyobb az ötödik Suzuki és a hatodik Dacia lemaradása. Ha márkaszinten a Renault olcsó autója év végére sem várható a mostaninál jobb helyre (ami persze már így is óriási eredmény, hiszen tavaly 10., 2011-ben 15., 2010-ben 22. helyen állt a Dacia), a Duster a piac második legnépszerűbb modellje lehet. Válság van.

Top 10 márka és modell 2013.01-10.
Márka Modell
1. Skoda 4940 Skoda Octavia 2594
2. Opel 4873 Ford Focus 1606
3. Ford 4417 Dacia Duster 1605
4. Volkswagen 4408 Opel Astra J 1405
5. Suzuki 3295 Suzuki Swift 1391
6. Dacia 2513 Volkswagen Golf 1217
7. Toyota 2402 Suzuki SX4 1093
8. Renault 2289 Nissan Qashqai 999
9. Nissan 2010 Ford Fiesta 922
10. Peugeot 1656 Opel Corsa 916

Forrás: DataHouse Kft.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 21:04
    Permalink

    A Rapid, akármilyen jó autó, drága, és a 301/Elysée sem ér annyival többet mondjuk a Logannál, mint amennyi a feláruk. És az én elméletem szerint a 2 “kis” franciának nem is a Logan, inkább a Duster a fő ellenfél jelenleg, mármint magánvásárlók tekintetében, még ha nem is egy kategóriák. Idővel persze ez változhat, és a Logan lesz itthon talán az “új Duster”. A válság tényleg feje tetejére tudja állítani a dolgokat, itt az élő példa.

Vélemény, hozzászólás?