Mutatjuk, milyen forgalmi változásokra kell készülni Budapesten

Teszt jelleggel átalakul Budapest egy részén a közlekedés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Gyökeres változásra kell felkészüljön az, aki Budapest VII. kerületébe, egészen konkrétan a Belső-Erzsébetvárosba kíván menni - autóval - a jövő héttől.

A Belső-Erzsébetváros eddig sem volt kifejezetten autóbarát, parkolóhelyet találni például nagyjából lutri volt és pontosan emiatt torlódásokra is bőséggel kellett számítanu. Mostantól viszont komoly átalakításkora kell felkészülni: a környéket még kevésbé lesz célszerű autóval megközelíteni, ha csak nem mindenképp szükséges, hogy autóval menjünk oda. Mint arról a bkk.hu hírt adott, a Fővárosi Önkormányzat Belső-Erzsébetvárosban a Budapesti Közlekedési Központ, valamint a VI. és a VII. kerületi önkormányzatok közreműködésével augusztusban ideiglenes forgalmi rendet vezet be a forgalomcsillapítási mintaprojekt részeként egy emberközpontúbb városrész kialakítása érdekében. A három hónapos tesztidőszak keretein belül

több helyen parkolási korlátozásokkal, a forgalom irányának megváltoztatásával, valamint a közterek gyalogosoknak, illetve kerékpárosoknak történő visszaadásával találkozhatunk.

Tizenöt budapesti helyszínen indul forgalomcsillapítási mintaprojekt, amely célja a nyugodtabb, tisztább és élhetőbb városrészek kialakítása. Ezek egyike Belső-Erzsébetváros, ahol a Fővárosi Önkormányzat a BKK-val, valamint a VI. és a VII. kerületi önkormányzatokkal közösen az Andrássy út – Nagykörút – Rákóczi út – Károly körút közötti területen csökkenti a gépjármű átjárhatóságot egyes szakaszok forgalmi rendjének megváltoztatásával.
Hirdetés
Mint írják, a tervezésnél fontos szerepet játszott, hogy a forgalomtól elzárt területek, utcák kivételével minden utca és ingatlan elérhető legyen járművel, és egyszerű legyen elhagyni a területet. Több helyen tilos lesz parkolni, ezzel is csökkentve a területen tartózkodó autók számát. Az intézkedések eredményeként a környéken várhatóan csökken a zaj-, illetve a levegőszennyezés mértéke.
A mintaprojekt kedvezhet a kerékpárosoknak is: a biciklivel közlekedők számára egyszerűbbé és biztonságosabbá válik a terület átjárhatósága a csökkent forgalomnak és a kevesebb parkoló autónak köszönhetően.
Augusztus 9-ig, vasárnap estig a Közút Zrt. szakemberei befejezik a munkálatok döntő részét, amelybe beletartozik a mintegy 250 darab új forgalmi tábla felállítása és egyes utcarészek felújítása is. Az intézkedések kiterjednek a sebességkorlátozásra is: Belső-Erzsébetváros nagyrésze Tempo30 besorolás alá kerül.
Hirdetés

A konkrét beavatkozások az alábbiak!

Megfordul az utca egyirányúsága az alábbi utcákban:
  • Káldy Gyula utca: a Paulay Ede utca és a Király utca között a Király utca felé
  • Király utca: a Holló utca és a Kis Diófa utca között a Kisdiófa utca (Nagykörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad
  • Kis Diófa utca: a Király utca és a Dob utca között a Dob utca felé
  • Dob utca: a Kis Diófa utca és a Holló utca között a Holló utca (Kiskörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad
  • Nyár utca: a Dohány utca és a Wesselényi utca között a Wesselényi utca felé
  • Nagy Diófa utca: a Wesselényi utca és a Dob utca között a Dob utca felé
  • Kazinczy utca: a Dohány utca és a Rákóczi út között a Rákóczi út felé
A közúti forgalom számára megfordul az utca egyirányúsága (a trolibusz és a kerékpár önálló sávon továbbra is haladhatnak a jelenlegi irányban):
  • Wesselényi utca: a Nyár utca és a Klauzál utca között a Klauzál utca (Nagykörút) felé
  • Dohány utca: a Klauzál utca és a Nyár utca között a Nyár utca (Kiskörút) felé
Korlátozott forgalmúvá válik:
  • Király utca: a Rumbach Sebestyén utca melletti mélygarázs bejáratától a Károly körútig (csak az engedéllyel rendelkezők hajthatnak be)
  • Kazinczy utca: a Király utca és a Dohány utca között (csak a célforgalom hajthat be)
Zsákutcává válik:
  • Az Asbóth utca a Király utca felől. Be- és kihajtás a Madách Imre út felől és felé lehetséges.
Sebességkorlátozás:
  • Tempo30 zóna részévé válik az Andrássy út – Nagymező utca – Király utca – Erzsébet körút – Wesselényi utca – Károly körút – Bajcsy-Zsilinszky út által határolt terület, ezen útszakaszok nélkül
30 km/h-s sebességkorlátozás hatálya alá kerül:
  • Wesselényi utca: az Erzsébet körút és a Károly körút között
  • Dohány utca: a Károly körút és az Erzsébet körút között
  • Nagy Diófa utca: a Wesselényi utca és a Dohány utca között
  • Nyár utca: a Rákóczi út és a Wesselényi utca között
  • Klauzál utca: a Wesselényi utca és a Rákóczi út között
  • Akácfa utca: a Rákóczi út és a Wesselényi utca között
Megszűnik a parkolási lehetőség, ezáltal bővül a szabad közterületek mérete:
  • Dob utca: a Carl Lutz-emlékhely és a Kazinczy utca között
  • Wesselényi utca: a Klauzál utca és a Nyár utca között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
  • Dohány utca: a Nyár utca és a Klauzál utca között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
  • Kazinczy utca: a Király utca és a Dohány utca között a korlátozott behajtás miatt
  • Király utca: a Rumbach Sebestyén utca és a Károly körút között a korlátozott behajtás miatt
  • Asbóth utca: a Madách Imre tér és a Király utca között a jelenlegi menetirány szerinti bal oldalon, valamint a Király utcai torkolatban a jobb oldalon is
A Fővárosi Önkormányzat a kozossegitervezes.budapest.hu oldalon várja minden fővárosi véleményét 2020. augusztus 15-tól a bevezetett változásokról. A nyári tesztüzem során szerzett tapasztalatok és beérkező vélemények, észrevételek alapján a BKK 2020 végéig dolgozza ki azt a közlekedésfejlesztési akciótervet, amelynek konkrét intézkedései 2021-ben, ütemezetten lesznek majd bevezethetők.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2020.08.10. at 08:42
      Permalink

      Pontosan így van. Rá kéne jönni, hogy egy ekkora város közlekedése egy olyan komplex rendszer aminek egyes részeihez csak úgy lehet hozzányúlni, hogy közben tisztában kell lenni a minden másra kifejtett hatásaival.

Vélemény, hozzászólás?