Kevesebb parkolóhely, több villanyautó-töltő
Villanyautósoknak kedvez az országos településrendezési és épÃtési követelmények módosÃtása
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A parkolóhelyek fásÃtásáról és a parkolókban elektromos autótöltÅ‘k felállÃtásáról döntött a kormány.
Nem lesz könnyebb a jövÅ‘ben sem parkolóhelyet találni, a villanyautók szaporodását azonban követheti a töltÅ‘hálózat - legalábbis a kormány tervei szerint. Az országos településrendezési és épÃtési követelményekrÅ‘l szóló kormányrendelet módosÃtása értelmében a felszÃni parkolóhelyeket fásÃtani kell, az újonnan létesÃtett, illetve már meglévÅ‘ parkolóhelyeken pedig villanyautó töltÅ‘ket kell kiépÃteni - adta hÃrül az MTI a kedden megjelent Magyar Közlöny alapján. A rendelet szerint a 10 gépjárműnél több befogadására képes felszÃni parkolóhely fásÃtását úgy kell megoldani, hogy minden megkezdett 6 parkolóhely után egy nagy lombkoronát nevelÅ‘, környezettűrÅ‘, túlkoros, allergén pollent nem termelÅ‘ lombos fát kell telepÃteni. Minimum egy négyzetméter szabad földterületet kell biztosÃtani erre, amelynek egy négyzetméter alatti területei a telek zöldfelületébe nem számÃthatók be. Nem nehéz belátni: az árnyas parkolóhelyeknek ára lesz, méghozzá (többek közt) parkolóhelyben fizetendÅ‘.
További szigorÃtás, de mondhatnánk bölcs elÅ‘relátásnak is, hogy az újonnan létesÃtett parkolóhelyeket úgy kell kialakÃtani, hogy 100 parkolóhely után legalább tÃzben elektromos gépjármű töltőállomás legyen kiépÃthetÅ‘ a burkolat megbontása nélkül. A meglévÅ‘ parkolóknál minden megkezdett 100 parkolóhelybÅ‘l legalább kettÅ‘t töltÅ‘oszloppal kell ellátni (valljuk be, ez azért több mint elÅ‘relátó, jelenleg az autópark 0,1%-a sem elektromos).
KötelezÅ‘ töltÅ‘oszlop-telepÃtés az áruházakra is vár: az 1500 négyzetméter nettó árusÃtótérnél nagyobb üzletek és az 50 ezer lakosúnál nagyobb településeken található 300-1500 négyzetméter közötti nettó árusÃtótérrel rendelkezÅ‘ üzletek esetében 2019. január 1. a határidÅ‘ a rendeletben foglaltak teljesÃtésére. A 20 001-50 000 lakosú településeken 2020. január 1-jéig, a 20 000 lakosnál kisebb településen pedig 2026. január 1-jéig kell kivitelezni a rendelet szerint a parkolókat. A parkolóházak épÃtése esetén szintén úgy kell kalkulálni, hogy 100 parkolóhely után legalább tÃzben kiépÃthetÅ‘ legyen az elektromos gépjármű töltőállomás a burkolat megbontása nélkül. MÃg a már meglévÅ‘knél 100 parkolóhelybÅ‘l 2017. január 1-jéig legalább egyet, 2019. január 1-jéig legalább kettÅ‘t kell villanyautó-töltÅ‘vel ellátni. A rendelet a kihirdetését követÅ‘ harmincadik napon lép hatályba.
Villanyautókat kaphat az államigazgatás is
Miként arról az MTI beszámolt, a keddi közlönyben egy másik kormányrendelet is megjelent, amely az elektromos autókat érinti. A rendelet szerint a nemzetgazdasági miniszternek a Miniszterelnökséget vezetÅ‘ miniszter és a nemzeti fejlesztési miniszterrel közösen kell megvizsgálnia, miként növelhetÅ‘ a központi költségvetési szervek és az állami tulajdonban lévÅ‘ gazdasági társaságok személygépjármű-parkjában a környezetkÃmélÅ‘ járművek részesedése. A cél az, hogy ezen járművek aránya 2030-ra elérje a 30 százalékot. Az elÅ‘terjesztésért, amelynek 2016. május 31-e a határideje, a felsorolt miniszterek a felelÅ‘sek. A nemzeti fejlesztési miniszternek a nemzetgazdasági miniszter bevonásával kell megvizsgálnia azt is, milyen kormányzati intézkedésekkel lehet segÃteni a két- és háromkerekű elektromos járművek szélesebb körű magyarországi elterjedését. A javaslatok kidolgozásának határideje szintén 2016. május 31.
Szegény Francia Renault-s nem tudja használni az itthoni ELMÅ°-s csatlakozást (30,31 kép),mert náluk más van rendszerbe állÃtva mint a többi európai országban. De mit keres itt francia elektromos autó? párszor megáll6ott tölteni. Igaz nyugatra több töltÅ‘ van. RemélhetÅ‘leg itthon is szaporodnak hamarosan.
Az autógyártóknak van a legkevesebb köze a “villanyautók” árához. Alsó hangon is 150$ egy kWh-nyi akku. Ez 2020-ra talán 100$-ra lemegy. Egy teljes értékű autóhoz legalább 100kWh-s akkura van szükség, azaz mai legolcsóbb áron is 15000$-nyi akkura. Ez öt év múlva is még a Swift ára… És ez csak az akku. A teljesÃtmény elektronika hozzá is több ezer dolláros/eurós tétel és ott nem igen van min spórolni hosszú távon, csak a gyártási sorozat növelésén. Én nagyon nem számÃtanék arra, hogy a következÅ‘ 15-20 évben lesz olyan autó, ami 5mFt-os ár alatt elmegy 500km-t legalább.
Már középtávon sokkal olcsóbb és ráadásul praktikusabb lenne megoldani a normál gyors tankolást (ahogy robbanómotoros elődeik most is teszik), nem véletlen, hogy eddig sem volt és most sincs minden 100 parkolóhelyenként 10 hely benzinkúttal ellátva!
Bevált dolgokon ne változtass! 🙂
Belvárosban hogyan tervezik a fásÃtást? Én szeretek fa – nem közvetlenül alá – parkolni, nyáron még egy hőüvegezett autónál is sokat számÃt. Viszont kicsit nehezen kivitelezhetÅ‘nek érzem, de majd megoldják.
Ellenben ha minden hatodik hely elvész, akkor csak nálunk, a harmadik kerület külsÅ‘ részén is gondok lesznek. DugódÃj, behajtási dÃj, vagy akármivel nem fogják tudni visszafogni az agglós autók tömegét, már most sem tudod hova tenni a vasat, ha hazaérsz.
Töltés elterjesztése jó dolog, talán 5-10 éven belül nem lesz kuriózum a zöld rendszám.
Na végre a sok környezetromboló ötlet után egy “zöld” ötlet is született “örökös” kormányunknál. Teljes mértékben támogatom az ötletet, már csak a villanyautó áraknak kellene megfizethetÅ‘ szintre zuhanniuk. A közeljövÅ‘ben biztosan ráállnak a budget autógyártók is témára, Ãgy van remény, hogy ez hamarosan bekövetkezik. EbbÅ‘l a szempontból hajrá, csak Ãgy tovább. A többit hagyjuk 🙂 .