Vége a vizes és lefagyott utaknak

Víznyelő aszfalt teheti biztonságosabbá a közlekedést

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Lafarge Tarmac cég egy különleges aszfaltot alkotott meg, amely olyan gyorsan szívja be a rá zúduló vizet, mint a tengerparti homok.


Forradalmasíthatja az útépítést a Lafarge Tarmac által megalkotott Topmix Permeable névre keresztelt aszfalt, amely eddig nem látott módon pillanatok alatt elvezeti az út felületéről a vizet.
Hirdetés
Az aszfaltban lévő kövek között rések vannak, emiatt gyorsan eljut a kopóréteg alatti vízelnyelő rétegig a nedvesség. Nagy előnye, hogy nem áll meg rajta a tócsa, télen pedig így jég sem keletkezik az útfelületen. Az elterjedésére még bizonyára várni kell, ugyanakkor előnyösen hatna a közlekedésbiztonságra, hiszen nagyon sok baleset történik az útfelület nem megfelelő tapadása miatt.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 12:56
    Permalink

    Jók az alábbi kérdések, bennem is fölmerültek ezek (fagyás stb.). Belvíz esetén csak annyit gondolok, hogy az csak akkor jön fel, ha a környezetében magasabban van a víz, akkor meg úgy is ráfolyna onnan.
    Viszont: balesetek helyszínén a kifolyó üzemanyagot, kenőolajat, sőt a vért is beissza! A szénhidrogének esetében környezetszennyező, mert nem lehet összeszedni (homokkal fölitatni) és akár tűzveszélyes is, vagy nem?
    Egyébként tetszik az ötlet, ha a fentiekre is van megoldás! Szóval: még nem tökéletes.

  • 2017.10.28. at 12:56
    Permalink

    Jók az alábbi kérdések, bennem is fölmerültek ezek (fagyás stb.). Belvíz esetén csak annyit gondolok, hogy az csak akkor jön fel, ha a környezetében magasabban van a víz, akkor meg úgy is ráfolyna onnan.
    Viszont: balesetek helyszínén a kifolyó üzemanyagot, kenőolajat, sőt a vért is beissza! A szénhidrogének esetében környezetszennyező, mert nem lehet összeszedni (homokkal fölitatni) és akár tűzveszélyes is, vagy nem?
    Egyébként tetszik az ötlet, ha a fentiekre is van megoldás! Szóval: még nem tökéletes.

  • 2017.10.28. at 12:56
    Permalink

    Ehhez nagyon hasonló megoldások már nagyon régóta vannak sőt még mi is tanultuk a suliban ezekkel való technológiákat. Sőt német országban nagyon sok olyan aszfalt szakasz van ahol nagy esőben az előttünk haladó autó esős időszakban nem kavar maga után vízfelhőt!! Ez hasonló aszfalt mint ami a cikkben szerepel.
    Magyarországon is van ilyen kísérleti rövid szakasz 20-30m hosszú. M1-en. Még a hangja is más amikor ráfut az autó. De várjuk mielőbb alkalmazni ezt az új aszfaltot!!

  • 2017.10.28. at 12:56
    Permalink

    Zseniális! Ezt nevezem mérnöki teljesítménynek, innovációnak. Persze a többi hozzászóló által felvetett kérdések teljesen jogosak. Nem tömődik-e el? Nem marad-e benn víz, ami megfagy, stb. ? Ki kellene próbálni élesben is.

  • 2017.10.28. at 12:56
    Permalink

    Baranyában itt van a Lafarge cementgyár, gondolom némi átalakítással tudnának itt is csinálni ilyen “csoda aszfaltot”, a 6-os sz. főút minősége meg olyan pocsék hogy ezen rontani már akarva sem tudnának, szóval itt a tökéletes tesztkörnyezet, várjuk az új utat! 🙂

  • 2017.10.28. at 12:56
    Permalink

    igen..pl. mi van olyankor, ha nem ömlik, de lájtosan esik az ónos eső? tehát elnyel valamennyit de marad is benne…és megfagy?tesztként 1-2 km-ert (nem forgalmas úton) valahol lehetne csinálni, de ez szerintem jól, csak a nyári záporokkal működik 😀 és jól is néz ki…de sajna, nem csak nyári záporok léteznek.

  • 2017.10.28. at 12:56
    Permalink

    Nem rossz, de azért kíváncsi lennék, hogy hosszú távon (évek alatt) az úton keletkező kosz és por és egyéb apró szemcsék bemosódva az apró lukakba nem tömítik e el a szerkezetet, ezáltal meggátolva a víz átjutását.
    A téli fagyások hatása sem biztos, hogy segíteni fogja a tartósságot. A bejutott és azonnal el nem folyó víz megfagy és tágulásával jelentős rombolást okozhat a szerkezetben.

Vélemény, hozzászólás?