Franciáznál 3,5 millióért? Citroën C5 Tourer HDi használtteszt

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi Prestige Plus, 2012 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A használtautó-vásárlók elsősorban nem francia autókra vágynak. Pedig bőven van miért szeretni őket, íme egy példa a középkategóriából.


Minap írtunk a legnépszerűbb importmodellekről, egyetlen Citroën sincs a top 20-ban, a márkák között pedig 11. helyen szerepel a francia márka. Nem ez kell a népnek, de azért látható, nem mindenki zárja ki a gallokat. A franciáknak ugyanis úgy általánosságban van egy óriási előnyük: az átlag feletti értékvesztésük. Hátrány ez az első tulajdonosoknak, előny a használtan vásárlóknak. De - a jelentős újkori akciókkal - azért az újonnan vásárlók sem mindig járnak rosszul. A legtöbb magánvásárló újban persze nem is gondolkodhat, marad a használt. Láttuk, vágyautó a 3-as BMW és a Volkswagen Passat. Aki befutott(nak szeretné érezni magát), az már BMW-t szeretne, aki "csak" egy tisztes családi autóra vágyik, az Passatot áhít - legalábbis a legtöbb esetben. Előbbre szerepel (sokszor), a márka, mint maga az autó, amit kapunk a pénzért. Sokan például nem is gondolják, hogy nyugodtan lehet venni francia autót is, a germánoknál olcsóbban és ma már egyáltalán nem rosszabb megbízhatósággal, nem ritkán jobb ellátmánnyal, kényeztetőbb szolgáltatásokkal.
Hirdetés

A középkategória legkényelmesebb (nem mellesleg szintszabályzós, hidropneumatikus) futóművét kínálja például a Citroën C5, négykerék-kormányzással is elérhető volt a mostanság kifutott Renault Laguna III, hibridként (úgy ráadásul összkerékhajtással) is létezik a Peugeot 508 - csak néhány példa arra, hogy igenis lehet érdekesség egy francia középkategóriásban is. Ezúttal egy Citroën C5 került látóterünkbe, aminek különlegessége, hogy az erősebbik 2,0 literes dízellel szerelt, megvan benne a csak a nagyobb motorokhoz kínált hidropneumatikus futómű, és nem mellesleg nem külföldről behozott, hanem hazai, első gazdás. Nem túl meglepő módon valahai céges, egy bank vezetőjét szolgálta. Minden kötelező karbantartást megkapott, 3,5 év alatt 111 ezer kilométert futott, éves átlagban tehát 31 ezer kilométer került bele, ami teljesen reális. Ha a mai autókat nézzük, sajnos azt kell mondjuk: elismerésre méltó, hogy ez alatt a kötelező karbantartásokon túl nem igényelt lényegében semmit.
További előny, hogy ilyen óraállással még senki sem kell úgy érezze, hogy "időzített bombában" ül. Még bőséggel van tartalék a kuplungban, a váltóban és a motorban is. A kívülről makulátlan autóban egy-egy utastéri műanyagon látszik csupán, hogy nem teljesen új autóban ülünk, azokon sem vészesen. Ma is ez a C5 fut még, pedig a széria nem friss, 2007-ben jelent meg, 2008 óta van piacon. Viszont hiába volt ez a C5 az elsőnél jóval németesebb autó, még mindig annyira francia, hogy formája kellően avantgárd volt, nemigen öregedett meg. Kopásmentesek a kárpitok, a fix közepű, ott sok gombbal tarkított kormánykeréken még csak nem is igen fényesedett ki a bőr, ahogyan a váltógombon sem.
Marasztaló az utastér, olyan kényelmesek a masszív oldaltartású első ülések! Hátul sem rosszak, lábhely korrektül van, a középső padlódudor minimális, ám kategóriaátlag, hogy csenevész a középső hely. Az elektromos ablakokból nincs kispórolva az egyérintéses végigfutás, a kétzónás klímánál nem csak a hőmérséklet, a fújás iránya is oldalanként szabályozható. Apróságok ezek, de azért fontos kényelmi tényezők. Ez az autó márpedig a kényelemről szól. A Hydractiv III hirdropneumatikus futómű a 17 colos kerekekkel is messze átlag feletti csillapítást ad, ugyanakkor imbolygás sincs. Van viszont gombnyomásra változtatható hasmagasság, és ez már nem az a generáció, ami a parkoló autót a járdára ereszti. Ha úgy tetszik, a hagyományos kombi egy rejtett szabadidő-autó, gombnyomásra növelhetjük a hasmagasságát, 70 km/óra felett persze automatikusan is enged abból, hogy kisebb legyen a légellenállás, a menetzaj és a fogyasztás is. Ilyet bizony konkurensei nem tudnak, egy kategóriával feljebb, prémiummárkáktól kapnánk - jóval drágábban - hasonló lehetőségeket adó légrugózást. Ha azokhoz mérjük a Citroën rendszerét, tökéletesen megbízható, nem drágábban javítható, de már az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítós társaihoz mérten sincs elmaradása.
Milyen a motor? A hagyományos gyújtáskulcsot elfordítva azonnal megerősíthető: a franciák dízelt nagyon tudnak gyártani. Lágyan jár a 2,0 literes, itt 163 lóerős, 10 másodperc körüli 100 km/órára gyorsítást adó HDi. A 340 newtonméteres nyomatékcsúcs 2000-3000 1/perc között konstans, de lejjebb sem lusta a motor. A váltó semmi extra, de nem is rossz, kicsit hosszú, kicsit bizonytalan úton, de akadásmentesen kapcsolható; talán lehetne hosszabb áttételezésű, a 130 km/órás autópályás tempónál hatodikban is közel 2500 1/perc a fordulatszám. Nem kérdés, hogy onnan is combos a gyorsítás. A fogyasztás (szabálykövetően) így is csak 6 liter körüli pályán is, városban persze 1-1,5 literrel többel kell számolni - ez is kategóriátlag.
Átlag feletti viszont a jól pakolható, a futóművel liftezhető küszöbű, sík felületekkel határolt (535-1490 literes) csomagtérméret, az alatti a vételár. Ezt az autót ugyanis 3,49 millió forintért rakta ki egy kereskedés. Hasonló méretű és teljesítményű, ilyesmi korú autók vannak ugyan ennyiért, de nem ilyen futóművel. Ha kényelemre vágyunk, netán időnként fontos az átlag feletti hasmagasság, de nem kívánunk SUV-val járni, akkor a C5-nél nincs jobb választás, de a kétség kívül odaítélhető, a "a kategória komfortbajnoka" cím miatt is érdemes lehet gondolni rá.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 09:29
    Permalink

    A CITROEN azért is jó autó, mivel ha leparkolsz valahol és később visszaérkezel a kocsihoz biztos megtalálod! Nem a tolvajok kedvenc autója. Én ezt már 18 éve értékelem ez idő alatt volt Xantiám, c5 1-es, c5 3-as, Megbízható és szerethető autó! Pedig volt bennük kilométer és egyiket sem újonnan vettem. Sokan szidják, de ennek is van előnye! nem kell keresni a sok egyforma kocsi között, hogy hova parkoltál!

  • 2017.10.28. at 09:29
    Permalink

    Az bírom az ilyen hozzászólásokban, hogy a 99 %-nak soha nem volt C5-se, de az 60-70% biztos, hogy még nem is vezetett C5-t. És ilyenek elmondják a véleményüket a C5-ről. Nekem első generációs C5-m van (2003-as) közel 200.000 km-rel, és abszolult elégedett vagyok vele. Apróbb hibákat leszámítva, amelyik minden kocsinál elő fordul, más gond nem volt vele. A rugózás szintén Hidro III. abszolult nem hintáz, sőt mondhatni feszes. Ha rámegyek a fekvő rendőrre, csak a halk koppanásból lehet észre venni, meg hogy látod hogy fekvő rendőr volt, egyébként kisimítja az utat. Ez a 3. generációs hidro rendszer elektromos, és folyamatosan utána állítja a magasságot. Pl. elkezdel a csomagtartóba nehéz dolgokat pakolni, folyamatosan emeli fel a hátulját és így szinten tartja. Ha leállítod az autót, úgy marad, nem süllyed le, kivéve, ha park állásba teszed a szintszabályzót. Véleményem, hogy ebben az árszegmensben kényelmesebb és kellemesebb autó nincs.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Itt arról van szó, hogy “francia” – tehát a Renault-Peugeot-Citroen együtt. Biztos észrevetted, hogy a magyar ember “nemzeteket” emleget az autóiparban, és sokszor nem konkrét autógyártókat. Abban az időszakban, amikor a “mélyrepülésük” volt, olyan szinten terjedt el a rossz hírük, hogy rájuk ragadt. Az olaszokra, sőt, a britekre is mondják. Ez ugyanolyan, mint ahogy a bizonyos hajszínnel rendelkező hölgyekre is mondanak ilyen-olyan dolgokat – nem tudják lemosni magukról. A japánokra meg az ragadt rá, hogy drága az alkatrész. Az amerikaira az, hogy sokat eszik. Ezek sztereotípiák, de lássuk be, mindnek van alapja. Valószínűleg aki Renault-val járta meg, nem fog többet franciát venni(PSA-t sem), és egy PSA-s kudarc után sem fog valaki a Renault modelljei után vágyakozni.:)

    Olyan ez, mintha a párod hűtlen lett volna – megtudod, és vagy meg sem bocsátasz neki, vagy csak nagyon nehezen.:)

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Látom a szövegértés nem nagyon megy. Első mondat: azok kétszer ennyit futottak. Második mondat: bármit is mutasson az órájuk. Értsd: én is tudok találni HAHU-n ennyiért németet vagy japánt, csak az nem ennyit futott vagy csak az órája alapján futott ennyit. Ennél a Citroennél, legalábbis a képek alapján, hihető a 100.000 körüli futás. Amúgy nem csak azért tekerik vissza, hogy sokkal drágábban eladhassák, hanem mert a 200+ futású autókat lehetetlen eladni. Természetesen minden márkát tekergetnek. A lényeg: HAHU-ra ha felmész, a képek alapján nem tudod leszűrni hogy a hasonló áron kínált Passat vagy Mondeo mit kapott az élettől. Ez a C5 a cikk alapján kiváló állapotban van. Én amúgy nagyon jó vételnek tartom, éppen azért mert az idealizált német vagy japán versenytársakhoz képest jóval olcsóbb. A motor kiforrott, elektronikus gyengéi nincsenek, a hidrós rugózás bámulatos (kivéve ha valaki nem szereti az enyhe ringatózását), nagyon kényelmes és egyedi. Utazóautónak szerintem tökéletes, főleg ezen az áron. Jó eséllyel, mivel fiatal, ezek a km-ek zömében pályán vagy országúton kerületek bele, így 80-100 ezer még benne van nagyobb kiadások nélkül.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    A köztudatban az van, hogy a Citroen első hidropneumatikus rugózással ellátott modellje az 1955-ben megjelent DS 19 (Fantomas 🙂 volt. Technikatörténeti érdekessége miatt megjegyzem, hogy 1954 őszétől a Traction Avant 15 CV típusból (Maigret felügyelő 🙂 gyártottak 1420 db olyan modellt, melynek a hátsótengelyén már ilyen szerkezet dolgozott! Tehát több, mint 61 tapasztalata van a Citroennek.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Tehát, ha jól értem, azért pörgették vissza az órát, hogy ugyanannyit kérjenek érte, mintha kétszer annyit ment volna? És ugye csak a vw autók mennek sokat?

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Azok a bizonyos bosszantó elektromos hibák, amiket a PSA-nál emlegetni szoktak, kb. 8-10 éve szűntek meg, amikor elhagyták azt a régi vágású, zavarérzékeny buszrendszert, amit az akkori modelleknél (307, 607, C8, 807, C5) alkalmaztak. Azóta elektromos szempontból semmivel sem nyűgösebbek, mint bármelyik más márka. Érdekes hogy közel 10 év elteltével is ezt emlegeti mindenki. Mintha a VW esetén még mindig a gyenge benzines motorokról beszélgetnénk, ami anno az V-ös Golfnál volt probléma.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Ha elvonatkoztatunk a francia autókat övező (sok esetben alaptalan) előítéletektől. Akkor egy szép formájú, bőséges műszaki tartalommal megáldott autót látunk. A sok sablonforma között üdítő kivétel a C5, ide vele! Mostanság amúgy is odavagyok a kombi karosszériáért.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Megint muszáj volt széttrollkodni a fórumot, ugye, nyomozó úr? Akadjál le rólam, de nagyon gyorsan, Pityuka…Amit te írsz, az szentírás, ugye? Mert ezzel azt akartad mondani. Hogy te sz*rtad a világmindenséget. Ugyanúgy buktál te is, mint a több harci nicken írogató Pellerkempelenholiday, aki nemrég bukott le előttem és a többiek előtt is. És azóta nem is járt itt…Ég a pofáján a bőr:) Nem kegyelemdöfést kapott, hanem megsemmisítő csapást. És mindenki más is, aki a pártját fogta:)

    A 20 éves koromdízeles Audis kölök már megint megmondta a frankót. Én pedig ismét rendkívül jól szórakozom a monológján, ahogy sütnivaló nélkül szétb*rmolja a fórumot:) Takarodj a közelemből, még emlékszem a múltkori ámokfutásodra a haverjaiddal, te tróger.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    [b]“Ha beindítják, és mozgásba lendül az autó, lassan megemelkedik – ha leállítják a motort, akkor pedig szépen, komótosan leül.”[/b]

    Csak jössz és bekiabálsz mint a focimeccsen, mekkora góóóól lett volna ha te ott vagy :D.

    Ha leállítod a motort egy BX-nél, C5-nél az nem azért ül le komótosan mert leállítottad, hanem azért mert szökik a nyomás valahonnan vagy azért mert a tulaj abba az állásba állította. És nem azért kel fel mert beindították, hanem azért mert a szivattyú felállítja a nyomást és a tulaj a kívánt magasságba állítja.

    Megint úgy csaholsz Tibike, hogy közöd nincs a témához, ráadásul ezt még el is ismered a monológod végén… gratulálok! Hogy is mondták rád? Makákó? Nagyon jó jellemzés tényleg… 😀

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Utolso kepet nezve (jobb hatulrol fotozva) volt honnan meritenie a VW-nek, amikor az uj Passat kombit rajzoltak.
    A C5 pedig azonnal barmikor johet, oraszij borulesekkel es V6 HDi-vel soron kivul is.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Ez az autó szerintem is pofás. Külön öröm, hogy egy kellemes színt választottak hozzá.
    Hidrós rugózást még nem volt alkalmam kipróbálni, pedig még a CX-nél terveztem…

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    “Én azért azt látom hogy idehaza jellemző, hogy az emberek előítéletekkel pótolják a valós ismereteket.”

    Azért lássuk be, van valóságalapja, mint minden előítéletnek. A “távol-keletihez drágább az alkatrész” ugyanilyen, és ebben is van igazság, bár márkánként eltérő az árkülönbség. A PSA-dízeljei jól sikerültek, de az autó nem csak motorból áll – nem is arra szoktak jellemzően panaszkodni, hanem az elektronikára, ami gyenge pont volt sokáig, de javulás tapasztalható itt is.

    Vannak hülyeségeik – ezt én inkább úgy írnám, hogy zsákutcák. A fix kormányagy is nagy dolog volt, mikor bevezették, aztán az újaknál mégis visszatértek a hagyományos megoldásra. Annyira azon vannak, hogy mások legyenek, mint a többiek, hogy sokszor belesülnek a próbálkozásaikba.

    Azt meg nem pejoratív értelemben írtam, hogy ülnek a földön a Xantiák, BX-ek, csak egy tipikusan francia sajátosság. Ha beindítják, és mozgásba lendül az autó, lassan megemelkedik – ha leállítják a motort, akkor pedig szépen, komótosan leül. Ilyet tényleg nem csinálnak más gyártók. Erre akartam utalni, én ezért tisztelem a franciákat. Persze van, hogy a hidrós rendszer hibája miatt ül az autó, de az más tészta. Ez az, amiért pl. a régi BX hátrányban van a csepp Kadettel, II Golffal, Escorttal, stb. szemben, mert az ilyen hibát biztos drágább megjavíttatni, mint amennyit ér az autó – tehát nem érdemes vele foglalkozni. De ezt a BX-tulajok tudják igazán, ezt csak én gondolom.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Én azért azt látom hogy idehaza jellemző, hogy az emberek előítéletekkel pótolják a valós ismereteket. Még alapvető dolgoknak sem hajlandók utánaolvasni, pl hogy mennyivel jobb motorokat gyártott a PSA mint pl a VW. A Ford csport, a Toyota meg a BMW persze tudott róla, ezért is vásároltak tőlük.

    Vannak hülyeségeik a franciáknak persze és ezt helyén kell kezelni. De nemcsak a xantiák ülnek le, láttam már halálfélelmet keltően hintázó Cayenne-t is a német autóláyán. Szegény sofőr leizzadhatott mire elvitte a célállomásra a kocsit…

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Kedves Mátyás!

    Rendszeresen beszélnek a francia autók átlag feletti értékvesztéséről. Ha megnézi a HAHU-n, a 2012-es dízel passat kombikat, bőven talál belőlük ebben az ársávban. Nem tudom újonnan mennyi volt az áruk, de jellemzően drágábbak a citroennél. A dízeleik nem olyan kifonomultak, mint a hdi, a kényelemről nem is beszélve.

    Tisztelettel: Zoltán

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    “A használtautó-vásárlók elsősorban nem francia autókra vágynak. Pedig bőven van miért szeretni őket…”

    Nagyon is lehet rájuk vágyni, csak a józan ész és a francia márkák rossz híre megálljt parancsol a nagy szenvedélynek. Pedig az utóbbi 10 évben nagyon összeszedték magukat a gallok. A franciákban mindig is láttam a lehetőséget, hogy a világ legjobb autóit gyártsák – de számos tényező hibádzott, amiért ezzel nem tudtak élni soha. Pl. mindig tágra nyílt szemekkel nézem a parkolókban “földön csücsülő” Xantiákat és BX-eket. Ki tud ilyet rajtuk kívül?
    A C5 design-ja 10-es skálán 9, de csak azért, mert az igazi telitalálat a C6-os, a modern Citrók non plus ultrája. Az egy igazi műremek.
    Az alsó képen mutatkozó hasmagasság egész komoly terepjáróképességet sejtet(ne), csak ott van az a fránya feltételes mód… Azért a Cross Tourer biztos otthonosabban mozog, ha letérünk vele az országútról, azt pont ilyen szempontok figyelembe vételével akották meg.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Ízlések és pofonok, nekem például kifejezetten tetszik ez az autó. A hídrós futómű miatt akár csak a turbó miatt én egy percig se aggódnék, kipróbált tartós darabok ezek, s a hídrós teknika sem újdonság, mivel kb: 50 éves múltra tekint már vissza.

  • 2017.10.28. at 09:30
    Permalink

    Mielott akarki is ilyet venne ajanlom hogy jarjon utana a hidros futomunek. Esetleg a Tc irt-e mar rola? Az hogy a bank vezeto kifizeti zsebbol a gari lejarta utan a futomu csereberejet ertheto, pedig eladja alacson futassal jo motorral. Erdekes. Nem mindenki banki vezeto. Amugy szerintem ez egy rettento ronda auto. Teljesen szetesett dizjnal. Ilzyen volt a C5 is. Kicsit minden, de olyan semilyen ronda. D mondom ez csak nekem nem teccik, ettol meg tecchet masoknak.

Vélemény, hozzászólás?