Már megint kellett venni egy Mazda MX-5-öst

Élményautó, nyár, fiatalság? Egy újabb MX-5 vásárlásának története

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem találkoztam még olyan emberrel, aki megbánta volna egy Mazda MX-5 vásárlását, amihez egyértelműen a "kell nekem" érzés vezet.


A tavalyi év egyik legjobb, ha nem a legjobb projektje volt az olaszországi MX-5 vásárlása. És vicces, hogy pont én, a hétüléses dízel egyterűvel járó, az autózás nagyon más műfaját űző papasofőr beszéltem rá a modellért ma már felettébb rajongó kollégát, illetve barátot, hogy meg kell vegye. Nehéz dolgom mondjuk nem volt, de kellett egy kis noszogatás. Hogy autót úgy kellene venni, ahogyan mi tettük akkor, azt messze nem mondom, hiszen óriási lutri volt, kockáztattunk, nyertünk. Kockáztattuk az időnket és az utazás költségét, és nyertünk egy keveset futott, nagyon jó áron adott autót, meg persze eltöltöttünk "barátok közt" 3,5 napot, vezettünk 3000 kilométert egy épp tesztelésre kapott Renault Grand Scénickel, olcsón kaptunk jó szállást, ettünk egy jó pizzát, és persze volt temérdek buktató is útközben.
Viszont azt, hogy nem mindig a külföldi vásárlás a megoldás, mutatja a mostani MX-5 beszerzése. Az újbóli vásárlás oka nem más, mint az, hogy a 25 éves modell ragályos. Aki beleül, az könnyedén beleszeret. S a tavaly vásárolt piros példány szerzett egy újabb rajongót, egy újabb vásárlót baráti körünkből. Ő elsőként 1,5 milliós plafonnal kívánt vásárolni, s a második generációt, azaz az NB szériát nézte ki. Németországi példányokat mustrált a neten keresztül, talált is egy szimpatikusnak tűnőt, de szerencsére eleget nézegette a fórumoldalakat, s a rajongókon túl egy szerelőt is megkérdezett, s megtudta, hogy az a széria még sokkalta hajlamosabb a rozsdásodásra, mint az aktuális NC. A kinézett példányról is kiderült, hogy rugótornyainál rozsdásodik. NB-ből tehát érdemes megfizetni a jó példányokat, ám az is hamar látható lett, hogy egy jó NB áráért már akár egy NC-t is meg lehet csípni. Mi tavaly - elképesztő szerencsével - 6800 euróért hozhattuk el a véletlenül 7900 helyett 6900 euróért hirdetett 2006-os, 53 000 kilométert futott példányt. Ilyen ajánlatba ma sem lehet belefutni.
A legolcsóbb NC-k azonban megjelenhetnek ilyen összegért, viszont kiutazással, hazahozatallal, regisztrációs díjjal és rendszámozással akkor sem igen remélhetünk MX-5 NC-t 2,5 millió forint alatt. Itthon olcsóbban, most épp 2 349 000 forinttól kezdődnek a Használtautó.hu kínálatában - miután a legolcsóbbat több másik megtekintése után megvettük. Azt 2 149 000 forintért hirdették. Nem titkoltan azért, mert voltak fiaskói, viszont nem tűnt rossz példánynak, konkrétan sokkal jobb ár/érték arányúnak tűnt, mint a megtekintett, érezhetően drágább, nem sokkal jobb darabok. Kis rozsda a jobb első sárvédőn az oldalindexnél, jelentősebb ajtórányitás a sofőroldalon; 2006-os évjárat, 149 000 kilométer, vezetett (digitális) szervizkönyv. Az csak a helyszínen derült ki, hogy a klíma épp nem működik. Természetesen nem maradt el a "csak fel kell tölteni gázzal" történet, aminek szerencsére nem dőlt be a vevő. Kemény alku után kereken kétmillió forintért névre írva és működő klímával kértük és kaptuk meg az autót, amelyre a kereskedő új gumikat is rakott, s olajat is cserélt benne. Az ő öröme nem volt maradéktalan, ugyanis ő volt kénytelen új klímakompresszort is venni, hogy a töltés után működjön is a rendszer. Az pedig minket már nem ért meglepetésként, hogy a klímával is feszített ékszíj feszítőgörgője nyiszorogni kezdett, azt ugyanis még nem cserélték, tehát már épp aktuális.
Hirdetés

A vásárlás előtti szakszervizes futómű-ellenőrzéskor kiderült, hogy nem csak a sárvédőn van - látható - korrózió, hanem alul is bőven van felületi rozsda, szerkezeti gond viszont nincs. Az utastér nem sokkal rosszabb, mint a tavaly szinte harmadekkora futással vásárolt példányé. Az ülések persze kopottabbak, de nem vészesen. Csaknem egyező az ellátmány is: alapközeli. Tempomat vagy ködlámpa nincs, kormányról vezérelhető CD-rádió, hőfokszabályzós klíma van. És persze a kézzel, másodpercek alatt nyitható vászontető sem hiányzik, az sem rossz állapotú, sőt, konkrétan jobb, mint a több napsütést és UV-t kapott, kevesebbet futott, de azonos korú olasz példányé; a kormányzás szuperközvetlen, a váltó etalon, a négyhengeres motor pedig hosszában jár és hátul hajt. És az MX-5 könnyű, így az 1.8-as motor 126 lóerejével is élményautó. Ahogyan az újdonsült tulaj mondja, egyetlen baj van vele: nehéz vele otthon leparkolni, mindig egy újabb és újabb körre, kitérőre csábítja.
De az autóról magáról egy kicsivel később, a vásárlásnál és az átvételnél lőtteknél jobb fotókkal. Most pedig azt érdemes még megjegyezni, hogy bizony itthon is simán meg lehet csípni egy-egy jó áron kínált és valóban jó példányt. Ez az autó sem volt hibátlan, még most sem az, de tökéletesen használható, élvezhető, és nem vészes összegért tűnik teljesen jó állapotba hozhatónak. Kis szépítés és szervizelés után kalkulációnk szerint alacsonyabb lesz a bekerülési költsége, mint amilyen lenne egy valamivel jobb állapotú, de drágább példány esetén. A szervizelést, egy-két hiba javítását ugyanis minden 8 éves autó esetén be kell kalkulálni. Ennek előéletéről nem csak azt lehet tudni, hogy rendszeresen megvoltak az előírt karbantartások, hanem azt is, hogy egy magyar kereskedő csomagban vette egy csokornyi egyéb Mazda társaságában. Így lehetett ára az európai kiskereskedelmieknél szerényebb, a hazai piacon a legalacsonyabb.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 06:19
    Permalink

    Hűha, ilyen rozsdafoltok egy nyolc éves kabrión, amit azért nem szokás télen használni, hát nem tudom…
    Vajon milyen karbantartást kaphatott úgy egyáltalán ha sem a klímát, sem a rozsdafoltokat nem javították? Valami kiscsaj boltbajárós autója lehetett? Vajon mikor cseréltek benne utoljára olajat?

    A rányitás és a rozsdafoltok kijavításával, átírással meg egyéb szervízekkel meg lesz ez még 2,5 milka, az viszont már kicsit sok egy szezonálisan használható 2 személyes élményautóért. Illetve annyiért kintről lehetett volna hozni jóval szebb állapotút is.

    Vicces, hogy mindig leírják hogy ne vedd meg adott típusból a legolcsóbbat, erre tessék..

  • 2017.10.29. at 06:19
    Permalink

    Egészen meglepő, de Olaszországnak csak a szélein van tenger, autókat meg az egész területén találni. Én is hoztam onnan autót két éve, akkor volt 22 éves a kaszni, rozsda sehol, körbe gyári fényezés, és ez napi használatból jött. Ilyet a német-angol nepper nem talál, csak gyűjtői darabokat 20ezer euro felett:)

  • 2017.10.29. at 06:19
    Permalink

    Nem értem ha már szakiknak nevezik magukat hogy miért ragaszkodnak Olaszországi autókhoz.
    Ott egyértelmű hogy javában a rozsda jelen van a sós tengerparti levegő miatt. Továbbá az olaszok akár a magyarok nem olyan jó szervizlátogatók mint a németek.

  • 2017.10.29. at 06:19
    Permalink

    Gratula a vételhez, egy-két hozzászólás: A jobb sárvédő csak azért lehet rozsdás, mert javított vagy cserés és nyilván télen is jártak vele, ez a mazda magától nem rozsdásodik. Persze a dolog orvosolható, utána alvázvédelem ajánlott.
    A gép egyszerű(nagyszerű), mint a faék, nehezen elrontható, egy igazi ellenfele van, a törés-zúzás. Érdemes ezzel fokozottan vigyázni, mert puff esetén mindig te leszel a legkisebb, legalább is a legalacsonyabb, és baj, ha nem csak a bádog sérül( a koponya nehezebben javítható pl.). A motor kifejezetten lebutított, turbo, FSI. nincs, viszont így örök darab, de ehhez a súlyhoz bőven elég, csak pörgesd, ha mered(lásd előző mondat). A váltó csúcs, a feeling egyedi, ráadásul olcsó is, ha kicsit vigyázol rá, sokáig szolgál. Nem véletlenül gyártják az NC-t lassan 10 éve . Üdv, egy piros NC tulaja.

Vélemény, hozzászólás?