Jó vétel, jó áron – Ford Focus kombi használtteszt

Ford Focus kombi 1.6 Ghia, 2004 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Gondolhatnánk, hogy egy 200 ezret futott, 9 éves Focus kombi már megette a kenyere javát, de ezt a Ghiát óvatos kezek kezelték. Időnként azért megmutatja korát.



1998-as piacra lépésekor a Focus igencsak felrázta a kompakt kategóriát: az éleket és töréseket újraértelmező New Edge dizájn, valamint a zseniális irányíthatóságot biztosító multilink hátsó felfüggesztés 1999-ben toronymagas pontelőnnyel megszerzett Év Autója címet ért. Azóta már a harmadik generációjánál jár a sorozat, mostani használttesztünk alanya 2004-ben, az első széria utolsó évében épült. Józan 1,6-os benzinmotor, kombi karosszéria és az elegáns kivitelt jelentő Ghia felszereltség jellemzik, 200 000 kilométeren túl is megbízhatóan szolgál, de azért kilenc év az kilenc év, egy viszonylag fontos alkatrész pont a használtteszt készítése során adta fel a szolgálatot. Ez volt az első nem várt kiadás, mióta harmadik tulajdonosa egy évvel és egy héttel ezelőtt megvásárolta.
Hirdetés

A divat és a formatervezés egyik alapvetése az aktualitás: ami adott pillanatban sikeres, az pár év múlva már avíttnak fog hatni, amivel pedig nem így történik, azt idővel klasszikusnak nevezzük. Vagy retrónak, de az más tészta. Ez az autó sem azért tűnik korosnak mert ütött-kopott, hanem mert újdonsült mivolta óta új trendek, új irányvonalak és nem utolsósorban két újabb generáció tűnt fel belőle, amiknek köszönhetően megfakult a New Edge egykori különlegessége. Mégis azt kell mondanunk, hogy az első generációs Focus igazi klasszikus, csak épp nem alakjának, hanem még 15 év távlatából is kivételesen pontos vezethetőségének köszönhetően.

A Ford mérnökei a Control Blade fantázianevű, a kompakt kategóriában akkor még nem szokványos, speciális multilink hátsó felfüggesztéssel járultak hozzá a Focus sikeréhez: alacsony súlypontot, mérsékelt gördülési zajt, jól kontrollált karosszéria mozgásokat és nagyon precíz kormányreakciókat garantált. És ez az az élmény, amiből még 9 év elteltével is kiemelkedőt nyújt az autó, apró kormánymozdulatokra is azonnal reagál, iszonyú közvetlen, mégsem ideges, és még 200 000 magyar kilométer után sem zörög.

Múltját nem ismerjük töviről-hegyire. Első két évében a Ford Szeleczkynél szolgált cégautóként, ez idő alatt 90 000 kilométert tekertek bele, és feltehetően karbantartását sem hanyagolták el. Második tulajdonosánál már nem volt ennyire roham a tempó, ő 6 év alatt további 105 000 kilométerrel tolta fel az óra állását, az elmúlt egy évben pedig még 12 ezer került bele, vagyis szerencséje van, mert ahogy öregszik, úgy kell egyre kevesebbet teljesítenie. A hasonló Focusokra a hasznaltauto.hu-n most vetett pillantás alapján kijelenthetjük, hogy a tavaly év eleji 850 000 forintos vételár teljesen korrekt volt, ma sem lehetne olcsóbban megkapni ezt az autót. Leharcolt téli gumikkal érkezett, ezek azonnal cserére kerültek, majd a tavasz beálltával egy szett vadiúj nyári is került hozzá, de ezen kívül eddig nem tartogatott kellemetlen meglepetéseket. Persze a vétel előtt átesett egy átvizsgáláson, majd utána egy gyors szervizen, de az olajcserén kívül csak apróságokat kellett cserélni: annyira apróságokat, hogy a tulaj már nem is emlékszik a leváltott alkatrészek nevére.

Az első váratlan eseményt hogy, hogy nem, a használtteszt idejére tartogatta. Egy fotóhoz lehúztam a jobb hátsó ablakot - egyébként mind a négy motoros, automata és becsípődésgátlós - az első pár centit még motorosan tette meg, majd a gravitáció magával ragadta az üveget, és az menthetetlenül beesett az ajtóba. Szerencsére nem teljesen, így pár kartonlappal ki lehetett ékelni felhúzott helyzetben. Másnap pedig irány a szerelő: nem túl meglepő módon az egyik bovdeneket vezető műanyag adta meg magát, a pótalkatrész pedig egy bontott manuális mechanizmusból érkezett 12 000 forintért. A munkadíj 8000 forint volt, mindent egybevetve ez nem olyan veszélyes tétel 1 (vagy 9?) év nyugodt, problémamentes használatért cserébe.

A Ghia régóta az elegáns kivitelt jelzi a Fordnál, ezt az autó felszereltsége is tükrözi. 9 évvel ezelőtt a négy villanyablak mellé a hifi kormányoszlopra tett kezelőgombjai, négy tárcsafék, ABS, kipörgésgátló, első és oldallégzsákok, légkondi, elektromos tükrök, CD-s gyári hifi, két gumírozott pohártartó és állítható deréktámasszal felvértezett ülések jártak. Utóbbi amennyire jó hátfájósoknak, annyira rossz a dinamikusan vezetőknek, mivel esetükben az oldaltartást áldozták fel a komfort oltárán, ezt vásárláskor érdemes szem előtt tartani, és inkább Ambiente vagy még inkább a sportosnak szánt Trend kivitelű autókat nézegetni. A kezelőszerveket viszont ügyesen helyezték el, minden könnyen elérhető, bár a feltűnően csak az utolsó centiken fogó kuplung a szerkezet valamely részének lassú elhalására utal.
Ebben a példányban az amúgy teljesen jól használható, eseménytelenül lendülettelen (gyorsulás 10,5 másodperc/végsebesség 185 km/h) közlekedést biztosító 1,6-os benzinmotor (100 LE/145 Nm) sem volt tökéletes. Alapjáraton és alacsony fordulaton érezhető bevibrálásai alapján valamilyen gyújtásprobléma feltételezhető, jövő héten megy szervizbe, majd kiderül a pontos ok. A gyengélkedés a fogyasztás növekedését is meghozta, míg korábban úton-útfélen elment 8-8,5 literrel, manapság inkább 9-9,5 a jellemző, remélhetőleg ezt is sikerül visszaállítani a normál szintre. Félig-meddig most is cégautóként szolgál, kis üzletet fenntartó tulajdonosa rendszeresen megpakolja az osztott támlás ülésdöntéssel 520-ról 1580 literre növelhető csomagtartót.

Bár hibátlanul szolgál, s egyelőre minden igényt kielégít, nem biztos, hogy sokáig marad jelenlegi gazdájánál. Az ok egészen egyszerű, hamarosan valószínűleg belefér a költségvetésbe a csere. A karosszéria-kivitelen nem, a méreten is csak kicsit változtatna, de a benzinmotort dízelre cserélné, a kék ovált meg négy karikára. Óvatos-asszonyos vezetési stílusához még az automata váltó is passzolna, legalább nem csúsztatná szét az igénybe vett kuplungot. Ez azonban még a jövő zenéje, de ígérjük, megírjuk, ha egyszer befut az A4 Avant 1.9 TDI.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Ismerősömék Mondeo I-e 1.6 16v motorral elment alattuk 750e (!) km-t (újonnan vették), és azóta is használja valaki, tehát nem a bontóba ment. A motorja nem volt megbontva, bár 1L/1000km olajat fogyasztott már, ami szerintem még mindig nem vészes. Azóta került hozzájuk egy 1.8 16v Mondeo mkII., levetett cégautóként, most már közelebb van a 400-hoz, mint a 300-hoz. Ennek sajnos kellet motort bontani, mert egy nem időben cserélt gyertya közepe beleesett a motorba, hengerfejfelújítás, szelepcsere lett belőle. Szerintem műszakilag nem túl rossz gépek ezek a Fordok és az első Focus volt a legmegbízhatóbb autó valamely kategóriában, megelőzve a japánokat.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    tenyleg nem 1gombtenger hal istennek elheto en csak azt sajnalom hogy valamelyik tulaj elottem
    megnyuzta a mocijat es heti 1X-2X kell nezni az oljat
    jelenleg iden meg nem kellett ratolteni hall istennek de szerintem nem lessz ez sokaig igy
    s hogy mennyi van benne az isten se tudja de ora szerint kb 170e km
    de a vezerlest ahogy elneztem cserekor meg nem volt cserelve a feszito mar talan meg 1mm tudot volna fesziteni rajta a felso fogaskerekrol le tudtam huzni ugyhogy szerintem ez mutatja
    hogy strapabiro meg olyan tulajok mellet is akik csak hajtani tudjak az autot gondozni nem

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Anno én se újjongtam érte, de amióta van, nem tartom rossznak. Nagy elérhető, egyszerűen használható gombok, kézre van. Ahogy meg kinéz, az emg ízlés kérdése, nekem pl tetszik.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Én ezt a műszerfalat sose tudnám megszokni. Nagyon kusza. Ford Focus-ról sok lambdaszondás hibát láttam, kényes a benzin minőségére, de ugyanez a gond bizonyos Opel tipusoknál is.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Ez az amit utálok! Vettél egyet használtan istentudja milyen állapotban. Költöttél rá, ez tényleg szép, csak van a mondás szarból várat…. Tudom miről beszélek én is vettem egy nissant, költöttem rá, de sosem lett jó, még se mondom, hogy hulaldék, emrt ha nem lettem volna hülye, akkor már a németeknél vettem volna egy szép példányt, és tán mai napig az lenne.
    Mint lejjebb írtam tavaly dec-ben hoztam No-ból fateromnak egy 2002 1,6 kombit, 236e tényleges km-rel, 1 tulajtól ,magánszemélytől, végig vezetett szervízkönyv, sőt úgy adták át a kocsit, hogy átnézették, feltöltették a folyadékokat, stb. Semmi vaja nem volt, az aktuális olajcserét csináltuk meg, továbbá az első féktárácsákat, de az is még 20e -km-t elment volna. Autópályán óra szerint 140-150-el jöttem, 7,1L. Főúton meg 6. Tökéletes futómű, ez köszöhető a normális utaknak.
    Sajnálom, hogy rosszat fogtál ki, és tudom milyen, ha mindent megadsz az autódnak és mégis szar. Ez ma Mo., egy fenntartott roncstelep.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Nálunk 10 évig volt egy 2000. gyártású Focus. Semmi baja nem volt. Meg kell tanulni vele menni,nem az az erőbajnok,de lehet vele szépen haladni. A kötelező dolgokon és fékeken kívül semmi nem volt rajta cserélve. Lehet,kifogtál egy rossz példányt,van ilyen. A motoron hiába cserélsz vezérlést,ha egyszer a blokkot már tönkrevágták,onnan aztán jöhet a pénztemető.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Napi kb 15km-et megyek vele sokszor km-en keresztul nem tom elvaltani az 5.et
    egyhuzamban tan 1km tudok menni korforgo lampa ki-lekanyarodo autok dombra fel-le…
    Nekem igy jon ki a 9korul.
    S szerintem teljesen jo konstrukcio mindenhez hozza fersz s strapabiro autok
    Ha sok gond van vele a szerelo megbizhatoan teszi a dolgat?
    Nem bantasnak mondom de az elso Mondeom(MK1 1.8) meg szerelohoz hordtam elosszor szakszervizbe majd 1garazsba hadd ne mondjam havi 10e Ft mindig elment javitasra.
    Majd rengeteget forumoztam hazai,kulfoldi oldalak es himmel-hammal kitanultam a Mondeot
    utanna magam csinaltam mindent s las csodat utanna alig volt baja.
    Pillangoszelep miatt ingadozott az alapjaratom mindig elkoszolodott de 10perc alatt orvosoltam
    gondjat ja es a hibakodtarolo kiurutese is tetszik Focuse is ilyen(akksisaru le 10perc vissza)
    Sok gondot megold.Vagy a gyujtotrafo haza 1X megrepedt s most ez a gondja a Focusnak is
    ugyanis a para be tud jutni oda ahova nem kene.
    Km oranal,meg a valto kihajtasanal ahol van csati oda kene 1ledet bekotni ha mindketto 1Xre megy el ott a hiba ha nem lehet az ora is.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Ezek a Focusok mind hulladékok egytől-egyig!
    Nekem két éve van meg (használtan vettem) s lassan nincs olyan alkatrésze a kocsinak ami még nem ment tönkre. Csak röviden: állandó alapjárat ingadozás (múltkor kanyarban állt le, ezért nem volt szervó, hát mit mondjak izgalmas volt bevenni a kanyart szervó nélkül), kilóméter óra hol jó hol nem, szerviz nem tudja a pontos okát (5000 Ft-be fájt ez semmire se jó hibamegállapítás), digitális óra szintén megadta magát, a futómű állandóan nyiszorog valahol, ajtótartó teleszkóp (gyárit vettem) 1 év után megadta magát. Fogyasztása horror: nyáron autópályán kényelmes nem előzgetös tempóval, klíma (merthogy nincs benne) nélkül kevés csomaggal 8,2l/100 km. Városban (Budapest) a tank szinte úgy apad mintha lyukas lenne, nem is mertem még mérni a fogyiját mert lehet, hogy ott helyben felgyújtanám… S aki most azzal jön hogy sok a km vagy el volt hanyagolva annak nincs igaza mert MINDENT, de szinte mindent kicseréltettem rajta (komplett vezérlés, gyertyák, szűrők, fékbetétek, fékmunkahengerek, stab pálcák, akksi, szervó olaj,) s ezek ellenére maradt olyan amilyen a fentebb leírtak.
    Ja s majd elfelejtettem: az 1,6 benzines 100Le semmilyen módon nem érezhető, érzés alapján talán ha 80-85Le lehet ez a motor, korszerűtlen. Múltkor egy régi Fabias (1,4-68Le) hagyott le a 7%-os emelkedőn felfelé, no komment.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Hibátlan, kocsi! Kis túlzással mint a Trabant régen, nem kell rá költeni szinte semmit. A 9 litert én sem értem…nálam 6,5-7 között elmegy és jócskán megy városban is.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    A benzinre nagyon érzékeny fogyasztásügyileg az 1,4-1,6-os benzines fóka… 9-liter tényleg sok…. Ha minden rendben a motorban 9 liter a nagyon városi szakaszon jön ki az 1,6-os nál… A shelles és az agipos benzint kedveli a legjobban…. A használtautó tesztnél szerintem minimum 200 000km lehetne az alsó futáshatár egy idősebb autónál amelyiket tesztelik ,mert így jönnek ki a hibák… De szívesen megnéznék egy egy prémiumabb diesel német autótípust ,amely 2000-es évjárat körüli és common rail vagy pdtdi vagy valamilyen hasonlóan bonyolult motor…. Azok az igazán jó benzin motorok amelyek 300 000km felett is fenntarthatóak gazdaságon… A régi dieselekről meg a milliós futás is szép…. Ma is jó lenne az ilyen tartósság!!!!!!

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Bírom hogy örvewndeznek 98ban a multilink felfüggesztésen, miközben a Civiceken már 87-től ilyen volt, elöl-hátul.. Fexik is az utat rendesen. Motorikusan is jobbak szvsz. Egyedül a beltér designja ami gyenge.
    Egyébként a Focus tényleg jó autó. Sógoromnak volt egy 2002es dízele, sose volt vele komoly gond, soxor utaztunk vele nyáron. Bár kopogós műanyag minden(egy Civicben meg pl nem..), de mégsem zörgött, jól össze volt rakva. 230e kmrel került ki alóla(és valami 80 körül került hozzá), motorhoz nem kellett nyúlni.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Nekem is ilyen Focus van 1.6kombi jobbkormanyos.116e miles-el.
    Nem mondom hogy most jott ki a szalonbol de ahhoz kepest hogy a 12.ik evet tapossa
    teto akkor van a feje folott ha tankolok egesz jol birja van rajta par parkolasi serules
    de ugy vagyok vele hogy hagyom ugy mert nem repedt meg csak horpadt.
    Helykinalat kenyelme nekem tokeletes a majd 170cmnek.
    Csomagtartoja gigaszi,egyszeru hazilag is szerelheto.
    De nekem a motorja az nagyon vicces nem azert mert 9et eszik ugy
    hogy nem hajtom varoson kivul 6,5-7
    hanem van hogy 1-3honapig megvan az olaj benne de 1-2napra ra eltunik majd az egesz.
    Es csakis a Tescos marad benne raktam bele Castrol-t Shelest de azok par nap.
    Es nem talalok nyomot blokk szaraz kipufogo tiszta.
    Helyi szaki azt mondta tipushiba hat en nem hiszem
    De ettol eltekintve nagyon jo auto csak ajanlani tudom

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Igen, én is gondoltam rá, hogy az még függőben van. Gyakorlatilag bármikorra megbeszélhetjük. A városi forgalom amúgy gyilkos az autónak és a fogyasztásnak is.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Mátyás! Egyszer tényleg össze kéne hoznunk Győrben egy tesztet! Ott a CNG-s focusunk, már 250e fele jár, amiről több ízben emaileztünk, továbbá hoztam még egy kombi Focust 1.6-t, ez “csak” 236e km-rel németektől. Ki kellett pucolni, ezen kívűl olajcsere! Wlső féktárcsát betéttel azért cseréltünk, mert nehogy már csak ennyi. Ennyit tesz a német 1 tulaj, végig vezetett szervízkönyv. Tökéletes téli és nyári kerekkel kaptam a kocsit, ezekre se lesz gond jó pár évig. Fogyasztás: autópálya óra szerint 140-150 km/h, 7,1L, főút 6L. Nem tudom, hogy ehet ez a kocsi 8-9 liter! Jó gépek ezek, csak sajnálom ezeket akocsikat, mert a magyar utak nem tesznek jót.

  • 2017.10.30. at 07:54
    Permalink

    Belülről még elmegy és láthatóan műszakilag is egyben van.De remélem nem így néz ki kívűlről minden 9 éves kocsi!?
    Nem értem,hogy miért nem választanak a tesztre jobb állapotúakat(nem nyüstölt cégeset)mert Magyarországon magánhasználatban nemigen menne ennyi idő alatt 200ezret……
    Azok a kezeletlen nagyméretű festékhiányok-meghúzások kíméletlen hajtásról árulkodnak,illő lett volna legalább újrafújatni az elemeket!Ilyen állapotban messze kikerülném.
    Amúgy a Focus bevált konstrukció,bitang jó a futóműve és kiváló TDci dieselmotorokkal szerelték,sokkal jobb vezetni mint a korabeli Astrát vagy Golfot.

Vélemény, hozzászólás?