Erős évet zár 2015-ben a használtautó-piac

Ismert helyzet, fokozottan: az új autók piacánál is jobban pörög a használtaké

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Várhatóan 27 százalékkal több külföldi és 11 százalékkal több hazai személyautó átírása zajlik idén. Több használt, mint új autó kerül forgalomba.

2015-ben is folytatódott az immár évek óta tartó folyamatos bővülés a használtautó-kereskedelemben. Ennek eredményeképpen a hazai használt személyautók körében közel 550 ezer adás-vétel zajlik le idén (ez tavalyhoz képest 11 százalékos növekedést jelent - hasonló mértékű, mint az újautópiac-bővülése), miközben az import használtautók száma 27 százalékos erősödést produkálva eléri az 123 ezer példányt.
Az elmúlt öt évben folyamatosan nőtt az autópark frissítésében az import szerepe, idén már a forgalomba került autók ötödét adták eddig a külföldről érkező használtak, így aztán nem is nagyon fiatalodik az átlagosan 13,4 év átlagos életkorú park Az elmúlt öt évben folyamatosan nőtt az autópark frissítésében az import szerepe, idén már a forgalomba került autók ötödét adták eddig a külföldről érkező használtak, így aztán nem is nagyon fiatalodik az átlagosan 13,4 év átlagos életkorú park

„2010-től kezdve jelentősen átalakult a használt autók vásárlóinak célterülete” – hívja fel a figyelmet Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – „Míg öt éve még a Magyarországon átírt használt személyautóknak csupán 4 százaléka volt külföldi, idén ez az arány már eléri a 21 százalékot, vagyis a hazai vásárlók minden ötödik használt autót importból szereznek be.”
Mivel a hazai használt autók előélete általában jóval könnyebben nyomon követhető, a fenti tendencia növekvő kockázatot jelent a vásárlók számára is. Jellemző példa a kilométeróra állásának valódisága. A hazai autók futásteljesítményét 2012 januárjától minden tulajdonosváltás, illetve műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb hazai használtautó futásteljesítményéről már két korábbi nyilvántartott adat is rendelkezésre áll, miközben egy külföldi autó esetében erről csak úgy szerezhetünk információt, ha az érintett járművet a márkaszervizbe hordták. További jellemző gond, hogy mivel legtöbbször a kereskedő hivatalosan nem lép be a folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajta számon kérni.
Hirdetés
Egyelőre megállíthatatlannak tűnik a használtautó-import növekedése, ennek pedig egyre komolyabb hatása van a hazai autópark összetételére is. Ez ugyanis alapvetően kétféle forrásból tud bővülni: új autók, illetve import használt autók forgalomba helyezésével. Ezek aránya az elmúlt években alapvetően borult fel a regisztrációs adó 2012-től hatályos módosítása nyomán: míg 2010-ben a hazai forgalmit kapó autóknak 71 százaléka volt új autó, addig ez az arány mára 39 százalékra csökkent. Dacára annak, hogy az új autók piaca is évről évre szépen növekszik: tavaly 20 százalékkal bővült, és az eddigi adatok szerint idén is 14 százalékkal több autót adnak el, mint az előző évben.
Fordulópont volt 2012, azaz a regisztrációs adó csökkenésének éve, azóta jön több használt autó, mint amennyit itthon újonnan forgalomba helyeznek Fordulópont volt 2012, azaz a regisztrációs adó csökkenésének éve, azóta jön több használt autó, mint amennyit itthon újonnan forgalomba helyeznek

Míg az új autók számának növekedése lassan eléri azt a szintet, hogy a hazai, jelenleg átlagosan 13,4 éves járműpark öregedése megálljon, az átlagosan több mint 11 éves használt autókból álló import ezt a folyamatot alapvetően semlegesíti. Mindez pedig negatívan hat a hazai közlekedésbiztonságra, illetve az utak és nagyvárosok károsanyag-terheltségére egyaránt.
A hazai autóflotta márkák szerinti összetételére szintén hatással van az import. Miközben a belföldi adás-vétel 25 százalékában a leggyakoribb két hazai márka, az Opel és a Suzuki valamelyike érintett, a behozatalban a Volkswagen és a Ford állnak az élen. A harmadik Opel után a BMW, az Audi és a Mercedes következnek, ami ez utóbbi márkák esetében jelentős példányszám-növekedést okozott. A KSH adatai szerint 2014-ben közel másfélszer annyi BMW futott a hazai utakon, mint 2011-ben. Ugyanez a növekedés az Audi esetében 32 százalék, míg a Mercedes esetében 28 százalék volt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    “Viszont legalább a főnöke, meg a kollégái összesúgtak, hogy mibűl tellik.”

    Szerintem ha valaki vesz egy 15-20 éves lepattant import BMW-t, annál nem súgnak-búgnak, hogy miből telik, mert a megvétel egy dolog, a fenntartás lesz a húzós – inkább sokan csak kiröhögik(persze nem nyíltan, hanem magukban), mások meg lesajnálják. Főleg ha a kocsihoz egy fellengzős attitűd is társul a tulaj részéről(gyakran bizony így van). Én nem lennék irigy egy olyan valakire, aki bár meg tudta venni “álmai autóját”, de 2-3000 Ft-okért tankol és gyakran lehúzza az ősöket, mert valami bemondta az unalmast a kocsiban vagy éppen új gumik kellenek rá.

    Ha újonnan veszi, akkor érthető a “sugibugi” – sok pénzt fizetett érte, és ehhez még jön a fenntartás is…Ezt hívják úgy, hogy tekintélyt kölcsönöz magának(bár azért jó, ha ezt főleg az emberi tulajdonságaival teszi:).

    Látod, nem vagyok én szörnyeteg. Ha a nevetés hízlalna, akkor alattam már rég összetört volna a szobamérleg:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    A nevetés egészséges, azt mondják.:)

    Meg hizlal is.
    De sajnos tényleg a közvetlen környezetemen belül is van aki villant, bár fenn tudja tartani nem ezzel van a gond, de már elgondolkodott rajta, hogy kár volt megvennie, rájött nem lett nagyobb neki tőle, meg a csajozás is ment annélkül is. Viszont legalább a főnöke, meg a kollégái összesúgtak, hogy mibűl tellik. Sem nem issza sem nem szívja el a rávalót.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Bárcsak ilyen egyszerű lenne 🙂

    Hja, de a csikósnak van pénze (nagyjából) karbantartani őket, amit a legtöbb 15 éves romról nem nagyon lehet elmondani…

    Eredetileg egy jókis zsebbentúrkálást akartam (gumikkal, ablaktörlőkkel, stb), de aztán meggondoltam magam.

    Legyen úgy, élvezzék csak, és csak reménykedni tudok majd, hogy nem a legtablettásabb cuccokkal lesznek karbantartva.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Nincs a BMW-s tulajokkal semmi gond.
    Én bírom őket. Gyakran csalnak mosolyt az arcomra a szánalmas vergődésükkel. 🙂
    Érdekes módon viszont a passatosok viszik a prímet vagánykodásban.
    Nem is gondoltam volna. 🙂

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Jogos a kritika mivel tényleg szakemberre van szüksége, illetve a Vaterkától egy két gyógyító jellegű atyai pofonra. Ezen esetben még szemet hunynánk felette, s a családban maradhatna a dolog, egyébként meg ha tőlünk kapná akkor kiskorú bántalmazása! 🙁
    Velem lehet alkudozni Kempi, de romlott árút én sem veszek át! Ezért ne add át a csalfa[b]proli[/b]romeo gyereket, elvégre jön az magától is, elég csak füttyentenem egyet. Tudod rám ragadt mint a komondor bundájába a cigánybúza! 😀

    A vers pedig csillagos 5 . 🙂

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    “Kíváncsi vagyok, az én csajom milyen kategóriába sorolható – majd elmondom neki az eredményt:)” mivel nem kaptál választ kempitól, így kénytelen leszek én válaszolni neked kedves csalfaproliromeo fiam! Szóval látatlanban nehéz ítélkezni, de veled kivételt teszek, 🙂 Belőled kiindulva valószínűleg a csajod is hasonlóan sötét lehet, mint te. Tudod suba a subával, guba a gubával s a hasonszőrűek általában megtalálják egymást! Mert a kategória/tipizálás nem csak az esztétikumra megy, hanem a szellemi nívóra is, mely felétek igencsak foghíjas vagy mint tapasztaljuk-! 😀 Nem kérem hogy megértsd -nem várja itt el tőled senki sem-, csak próbáld meg elfogadni.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Írod ” 1 hete nem szóltam hozzád “- ez nem egészen így van , mert hónapok óta ” eteted folyamatosan ” és csodálkozol , hogy milyen aktív és termékeny a topikon . Egyetlen egyszer nem bírtad ki , hogy ne reagálj minden ” böfögésre ” , úgy hogy nézz tükörbe…

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Hála Istennek, az a prehumanoid nem volt itt ma. Hiányzott volna, mint tanyáról a villany:)

    Engedd meg, hogy a költeményedet Arany-lócitrom díjjal jutalmazzam:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Nem, nem jól határoztad meg. Ezt sem, mint a MINI és Fiat haszonjárműveket és egyéb badarságokat.
    Átadlak Kopasznak, én nem vagyok sem klinikai pszichológus sem gyógypedagógus. neked ezekre van szükséged.

    A mai nap fénypontja következik:
    ignore tökfej.
    Kiérdemelted a leghülyébbeknek járó népi bölcsességet:

    Böfögj csalfa, amennyit bírsz minden mondatomra,
    Tudjad azt,hogy ettől vagy a fórumnak bolondja.
    Nem te vagy az első, aki elérte e címet
    Őrizgessed, óvjad féltve, el ne vegyék tőled.
    Ilyen vers csak annak jár, ki oktalanul béget,
    Megkapod hát te is most e népi bölcsességet.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Kíváncsi vagyok, az én csajom milyen kategóriába sorolható – majd elmondom neki az eredményt:)

    Kérlek, vázold a kategóriákat, milyen fizetési besoroláshoz milyen kategóriájú nő tartozik! Ne okozz csalódást!

    Gyerünk, elő a farbával:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Aham…mesélj, hogy is van a “Más a fizunk, az óránk és a csajunk is.”

    Az alacsony fizetéssel rendelkezőknek nem szép a csajuk, az átlagosoknak átlagos, a magas fizetésűeknek meg bombázó? Jól határoztam meg a “kategóriákat”? Pont, mint az óráknál, igaz?:)

    Figyelem, emberek: Kempi-kisokos 1. fejezet. Az alapműveltség része, aki nem tudná:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Sokan nem maguknak hanem a szomszédnak vesznek autót. Úgy értve, hogy fontosabb nekik az, hogy mit gondolnak róla, mint, hogy mit engedhetne meg magának.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Autót venni érzelmi kérdés. Ennyi.
    Ha nem így lenne, akkor csikós Zsolt nem gyűjtené össze a világ összes sz.r autóját a garázsában-kertjében.

    Ez van. Akinek nem jön be, majd vesz újabbat, egyszerűbbet. Akinek meg bejön, az legalább élvezi azt, amit vett.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    [i]“Engem érdekeljen az, amiket idepiszkítasz!?:)”[/i]

    Nem, nem kell érdekeljen. Ne válaszolj rájuk és meg is oldottuk. Kb 1 hete nem szóltam hozzád, te folyamatosan rátaknyolsz arra, amit írtam. Ha nem érdekel, ne írj. Nekem ezt könnyű lesz elfogadnom.

    A bla-bla-bla pedig az, amit nyomsz. Süketelés, semmiről beszélés. A bölcs magyar mondás szerint “sok beszédnek sok az alja”. Ez a bla-bla-bla. Szóf.sásnak is hívják.
    Ciao!

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Te nem, de a többi?:D Ezért mondom, hogy ez valami itthon népbetegség. A BMW divat lett és követik a suttyók, a többi meg fikázza mert az is divat lett 😀

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    A fórumok lennének a te igazi tereped – gondolj bele: mérések! konkrétumok! tapasztalatok! Ha szerencséd van, még barátokat is találhatsz – rád is fér, mert mardos a magány, ez világosan látszik:)

    Hidd el, jobb lenne, ha lelépnél – gondold át a dolgot. Egy csapásra nyugi lenne a fórumon – pusztán azért, mert olajra léptél! Nyilván Kopasz meg menne utánad, könnyes szemekkel:)

    Abba kéne már hagyni a medzsózást, ember.:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    “Ez a sok sületlenség nem érdekel.”

    Engem érdekeljen az, amiket idepiszkítasz!?:)

    Figyu, békejobbot nyújtottam – jótanácsot próbáltam adni, teljesen komolyan, de el se olvasod. Már megint felraktad ugyanazt az ósdi, karcos lemezt:)

    Mi a bla-bla-bla, ha nem ez?:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Ha mindenbe bele akarnék dumálni, ahogy te, akkor ezt tenném. Szerencsére nincs beszédkényszerem, mint neked.
    Ha a fórumokon olyan alakok vannak mint ti itt páran, akkor nekem semmi keresnivalóm ott, pont elég csapás vagytok ti.
    Pár engem érdeklő fórumon egyébként jelen vagyok, ott is van hülye bőven, tény, hogy te pl. nem vagy, így sokkal élvezhetőbb. :-DDD
    Elsősorban mégis maradok a saját tapasztalataimnál és azokénál, akik adott kérdésben mértéknek tekinthetők. Sosem tartoztam a kritika nélküli média fogyasztók közé, ezt tudhatod pl. karotta istenedről alkotott nem túl hízelgő véleményem miatt.

    Inkább szerezd meg a jogsit, vegyél autókat, ismerj meg lehetőleg minél többet, aztán gyere vissza. Addig meg nyugodtan hanyagolj.
    Ja, és olvass a MINI pick up-pkról, ami vel rettenetes beégetted magad.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    En nem kritizaltam senkit,csak leirtam mit gondolok az ilyen autok ar/ertek aranyarol,es miket latok,tapasztalok a kozvetlen kornyezetemben.

    Csordaszellem:minden 2. Behozott auto 3-as bmw… 🙂

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Nem tudom mire volt ez a válasz, de egy VW cikk alá bármikor bemásolhatod:D Amúgy az is egy létező jelenség amiről te beszélsz, de akkor tessék hibáztatni az EU-t. A keleti blokkot kb ezért vették fel, hogy összerakjuk az új autót és megvegyük a régit. Nem véletlenül alakulnak pont így a szabályzások sem 🙂

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Pl mert ezek többsége úgy füstöl, hogy nem látni mögötte az úton. A legtöbbje a szigorodó környezetvédelmi szabályozás miatt itt köt ki. Ott egyszerűen nem engedik már be ezek nagy részét a városokba, nem véletlenül. Na ez most mind itt szennyezi a levegőnket. És ez csak egy indok volt.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Tudom, én is sok ilyet látok meg ismerek is. A legjobbat pont is a fb-n olvastam nemrég “az idei év Fila táskája a hármas BMW” 😀 Csak a kritizálókat nem értem, mire fel… nekik ettől se jobb se rosszabb, mégis a csordaszellem vagy valami kollektív tudat van a magyarságban, amitől jó érzés közösen fikázni bármit.
    Általában ezt pedig olyanok teszik, akik szintén messze nem racionálisan döntöttek mikor autót vettek, sőt itt a fórumon is ez a helyzet szerintem.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Mert nem éppen azok szoktak 15-20 éves fapados BMW-t venni, akik annyira jól állnak anyagilag. Épp ebből gondolnám, hogy már csak ezért is pénzügyileg jobb döntést hoz az illető 🙂

    Volt ilyen ismerősöm az előző munkahelyemen. Aztán vett egy fiatalabb focust, és sokkal gondmentesebb, boldogabb élete lett.

    Lehet látni elég jól karbantartot példányokat is, de a nagy átlag itt-ott rozsdás, bemattult, a nagy névhez igen méltatlan állapotban van.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Az autók behozása nem feltétlenül rossz dolog, vannak olcsóbb vételek, jobb üzletek, normális magánszemélyeknél ki lehet fogni tényleg jó autókat, De:

    Amúgy elég körülnézni. Tbányán, Bpesten is hemzsegnek az l-m-n-el kezdődő rendszámú 1.6-os dobfékes kurblisakblakos BMW-k. A konditerem előtt szoktam látni ilyeneket. Meg hallani, hogy milyen jó üzlet volt. A nagy seftesek persze 2 liter feletti dízellel járnak, de addig el kell még jutni 🙂

    Istenem, van, akinek ez kell, egy 4 évvel fiatalabb, jobban felszereltebb toyota,ford, bármilyen más nem túlmisztifikált márkájú kategóriatárs (akár kül-, akár belföldről).

    Én nem értem ezt a jelenséget. De úgy tűnik valakinek ez kell. Egy biztos, általában nem családapák szoktak ilyeneket behozatni.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Az a baj hogy az emberek többsége nem szereti ha megmondják az igazságot. Ehelyett hülye ideológiákat gyártanak méghülyébb kutatásokkal alátámasztva. Ha ezek elfogytak akkor jönnek a sztereotípiák.
    El kell fogadni hogy a magyar autóvásárlás elment egy olyan irányba ami nem jó. Tonnaszám ömlik be az országba az ócskavas amin egyesek busásan meggazdagodnak. Persze okosba. Kempelen se hülye gyerek, ő is látja az utakon szaporodó m-es rendszámú 8-10+ éves romokat és azt is tudja hogy ezeket pont az a réteg veszi, aki kb. egy szuzuki fenntartását sem tudná biztosítani. Az hogy ennek ellnére mégis beleköt a nyilvánvaló ténybe arra vall hogy ő is érintett lehet. Különben miért kardoskodna az igazság ellen?

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Fórumokat kellene keresned, ahol aztán van dögivel személyes tapasztalat egy adott típusról. Mindenki jól járna – tőlünk megszabadulnál(mi is tőled), megkapnád a személyes tapasztalatokat, méréseket, konkrétumokat. Az ilyeneken pedig általában nincs “trollkodás” – a kedvenc szavad. Tényleg, mi tart vissza?

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Figyu, értem, mire akarsz kilyukadni. Ha mindenki személyes tapasztalatokkal és száraz adatokkal jönne:

    1. Borzasztó unalmas, száraz, szakmai színezetű lenne az oldal, a látogatottság keményen visszaesne, és ezt a szerkesztők sem akarják, ebben biztos vagyok. A nagyon szakmai jellegű műsorok a TV-ben is kudarcot vallanak általában.

    2.Te is látod, hogy nagyon sok az egzotikus autókról szóló cikk: azokhoz nem volna értelme kommentet írni, mert egyből lehetne támadni az íróját, hogy:”Sose volt olyanod, akkor minek írogatsz?”
    Nyilván nem sokunknak lesz Chironja, Manhart X5-öse, XXX Ferrarija, stb. De véleményünk lehet róluk.

    Gyakran pedig közelgő modellekről, prototípusokról, modellváltásokról lehet olvasni. Egy jövőbeli modellről szintén nem lehet senkinek tapasztalata – de kommentet írni ettől még lehet hozzá.

    Vedd már lazábban a dolgokat. Most is öltöny-nyakkendő kombó van rajtad? Remélem, nincs kihatással az életedre, hogy egy anoním illető leolt téged egy autós oldalon. Be cool, man!:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Figyelj csak itt mindenki a véleményét írja le, nem arról van szó hogy mi megalapozott és mi nem! Te is ugyan ezt teszed pontosan! Lenéző??? Na én senkit sem néztem le, de ha te így gondolod oké…. nincs ezzel sem baj.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    +1 Kösz szépen. Ezt csak a vak nem látja.

    Egy kabaré, amit ez az ürge csinál. Egy dolog miatt azonban hálásak lehetünk neki – kiváló stand-upos lehetne. Most is könnyes a szemem a nevetéstől:)

    A nevetés egészséges, azt mondják.:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    [i]“Itt milyen embereket minősítettem?” [/i]
    Számodra ismeretleneket. Szokás szerint.

    [i]“A rongyrázás, miközben kilóg a hátsónk a gatyából, nagyon is jellemző ránk, magyarokra.”[/i]
    jelen esetben, az autóvásárlás kapcsán kértem, hogy konkrétumokkal szolgálj. Mérések, kutatások, ilyenek. Ha nem megy, akkor szimplán vádaskodsz. Amúgy ez sem új tőled.

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Ezt pont te írod???? Vicc….ha már nem emlékszel akkor visszaolvashatnád egy pár hozzászólásodat. Egyébként meg van abba valami amit csalfa irt!

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    Itt milyen embereket minősítettem? A rongyrázás, miközben kilóg a hátsónk a gatyából, nagyon is jellemző ránk, magyarokra. Megint ferdítesz és túlzol – ebben verhetetlen vagy, és nem csak “szinte”:)

  • 2017.10.28. at 10:10
    Permalink

    “A KSH adatai szerint 2014-ben közel másfélszer annyi BMW futott a hazai utakon, mint 2011-ben. Ugyanez a növekedés az Audi esetében 32 százalék, míg a Mercedes esetében 28 százalék volt.”

    Hiába, no, szeretünk villantani(már aki). Többnek látszani, mint akik vagyunk. Megmutatni a szomszédnak, hogy “idefigyelj, te Lajos…”:)

Vélemény, hozzászólás?