0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Terepen az olcsó hús - Land Rover Freelander használtteszt

Land Rover Freelander 2.0 Td4 Freer E, 2005 - használtteszt

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Viszonylag olcsón kapható meg a Land Rover első szabadidő-autója. Kipróbáltuk milyen a Freelander 7 évesen.

Nem mai darab, alapvetően 1997-es konstrukció a Land Rover Freelander, de a képen is látható, általunk próbált, 2004-ben frissített verzió megjelenése még ma sem régimódi. Első vadrácsa látványos, de sajnos ma már kevéssé megtűrt a hazai utakon

Nem mai darab, alapvetően 1997-es konstrukció a Land Rover Freelander, de a képen is látható, általunk próbált, 2004-ben frissített verzió megjelenése még ma sem régimódi. Első vadrácsa látványos, de sajnos ma már kevéssé megtűrt a hazai utakon

Függőleges oldal- és hátfal, praktikus kialakítás, így az alapterülethez mérten tágas utastér jellemzi a Freelandert

Függőleges oldal- és hátfal, praktikus kialakítás, így az alapterülethez mérten tágas utastér jellemzi a Freelandert

Aki már tapasztalta, hogy sokszor milyen jól jön, és aki csak hallott róla, hogy milyen hasznos tud lenni, s főként aki gyakorta jár havas, saras, kiépítetlen úton, az összkerékhajtású autót keres. A mai szabadidő-autók, amilyen a tesztben szereplő Freelander is, ráadásul már egyáltalán nem nyűgös munkagépszerű autók − amilyen például a Land Rover klasszikusa, az 1948 óta gyártott, ma Defender névre hallgató ősmodell is, hanem leginkább praktikus, jól variálható utasterű, egyterű jellegűek. Ennek megfelelően meg is kérik az árukat, magyar rendszámmal rendelkező, már a hirdetésből kiolvasható buktató nélküli, 10 év és 2,5 millió forint, valamint 100 ezer kilométeres futás alatti példányból csak elvétve akad.

Kéttónusú beltér, természetesen még kemény műanyagokból. Kopás, színelváltozás nem jellemző, pohártartó és egyéb rekesz is akad, de az utólagos szemüvegtartót bizony érdemes lenne eltávolítani a kokpit tetejéről

Kéttónusú beltér, természetesen még kemény műanyagokból. Kopás, színelváltozás nem jellemző, pohártartó és egyéb rekesz is akad, de az utólagos szemüvegtartót bizony érdemes lenne eltávolítani a kokpit tetejéről

HDC, azaz lejtmenetvezérlő − elektromos vezérléssel segít a motorféknek a 7 km/órás tempó tartásában

HDC, azaz lejtmenetvezérlő − elektromos vezérléssel segít a motorféknek a 7 km/órás tempó tartásában

A helyzet azonban nem reménytelen, lehet találni − egy ráadásul első tulajdonosától, de kereskedésben, 2 290 000 forintért eladásra kínált, nem egész 7 éve, 2005. áprilisában forgalomba helyezett Land Rover Freelandert személyesen is megnéztünk a Duna Autó Zrt. használtautó telepéről.

Szögezzük le, a Freelander híre nem épp a legjobb, megbízhatóságával az ADAC-listák sereghajtója volt − ezt azonban egy, a piaci megítélést mutató használt példánynál remekül ki lehet használni, a vételár ugyanis látványosan nyomott, ugyanakkor Használói Véleményeink szerint a Freelander nem pocsék autó − megbízhatóság, kényelem, használhatóság és vezethetőség szempontjából jó osztályzatokat kapott.

A vonzó, első izomvasával és a rászerelt, maszkolt kiegészítő fényszórókkal kellően maszkulin megjelenésű Land Rover ugyanis egyáltalán nem visszataszító jelenség. Nem túlcicomázott karosszériáján említhető sérülés, illetve annak nyoma sem látható, van viszont terepjárósan hátra szerelt pótkerék, illetve nem annyira annak számító, ellenben látványos oldalsó fellépő is.

Gusztusos és egészen tágas a beltér, az ajtók szélesre tárulnak, az ülések magasan találhatók, így a beszállási kényelem átlag feletti Gusztusos és egészen tágas a beltér, az ajtók szélesre tárulnak, az ülések magasan találhatók, így a beszállási kényelem átlag feletti

Gusztusos és egészen tágas a beltér, az ajtók szélesre tárulnak, az ülések magasan találhatók, így a beszállási kényelem átlag feletti

Elektromosak az ablakok és a külső tükrök is, az ajtók behúzó-kapaszkodói az utastér leglátványosabban megkopott elemei

Elektromosak az ablakok és a külső tükrök is, az ajtók behúzó-kapaszkodói az utastér leglátványosabban megkopott elemei

A magas, 4,4x1,8x1,7 méteres, 2,56 méter tengelytávú karosszéria ajtói kellően nagy szögben nyílnak − a leghátsó, azaz a csomagtéré is oldalra, így nincs teleszkóp, ami megfáradhatna. A világos szövetkárpitos utastér nem csak szakadás-, hanem kopásmentes állapotából látszik, jó eséllyel nem füllentés a kilométerórában látható mintegy 91 ezer kilométeres érték, a nem egész 7 éve használt autó évi 12-14 ezer kilométeres futása teljesen hihető. Nem csak az ülések, a hozzájuk passzolóan zömében világos műanyagfelületek is színeződéstől mentesek, kopás csak egy helyen jellemző: az ajtók fémes színű, de műanyag kapaszkodó-behúzó rúdjának felületén. A helykínálat nem rossz, s rövid próbánk alapján az ülések kényelmére sem panaszkodhatunk. Pakolóhely viszonylag bőven kínálkozik: elöl kesztyűtartó mindkét oldalon, palacktartós ajtózsebek, hátul a tetőre szerelt hálós csomagtárolók segítik cuccaink elszórását.

Kesztyűtartó a jobb- és balkormánnyal egyaránt gyártott Freelanderben mindkét oldalra került, az első ajtók zseb mellett ötletes palacktartós is kaptak, hátul tetőszatyrokba lehet pakolászni Kesztyűtartó a jobb- és balkormánnyal egyaránt gyártott Freelanderben mindkét oldalra került, az első ajtók zseb mellett ötletes palacktartós is kaptak, hátul tetőszatyrokba lehet pakolászni Kesztyűtartó a jobb- és balkormánnyal egyaránt gyártott Freelanderben mindkét oldalra került, az első ajtók zseb mellett ötletes palacktartós is kaptak, hátul tetőszatyrokba lehet pakolászni

Kesztyűtartó a jobb- és balkormánnyal egyaránt gyártott Freelanderben mindkét oldalra került, az első ajtók zseb mellett ötletes palacktartós is kaptak, hátul tetőszatyrokba lehet pakolászni

A kézifék melletti kapcsolóval a csomagtérajtó ablaka engedhető le

A kézifék melletti kapcsolóval a csomagtérajtó ablaka engedhető le

Aki szabadidő-autót vesz, az legtöbbször összkerékhajtásra és dízelmotorra szavaz. A Freelandernél előbbi mindenképp jár, a dízel pedig valóban sokkal inkább ajánlható, mint a kissé gyenge 1,8-as vagy a kissé torkos 2,5 literes benzines. A 2,0 literes Td4 BMW-eredetű, közös nyomócsöves, 2,0 literes méretéhez képest ma már kissé mosolyogtató 112 lóerővel és 260 Newtonméterrel.

A bajor származás 7 év után is látszik: hidegen, alapjáraton is viszonylag kulturáltan jár, kihegyezetlenségének előnye pedig, hogy már 1750 1/percnél élvezhető csúcsnyomatéka nem lökésszerűen, hanem egyenletesen jön meg. Városban és könnyű terepen is vígan el lehet vele boldogulni. A 100 km/órára gyorsulás 13,2 másodperces szintideje korrekt, a 164 km/órás végsebesség pedig szintén bőven elegendő – lehet. Fogyasztásból jobb is lehetne a Td4, a városi érték még gyári adat szerint is 9,1 l/100 km, valójában 10-zel érdemes kalkulálni. Sok elővárossal 7,5-8 l/100 km értékkel el lehet lenni, ami már nem vészes.

Alapvetően jobbkormányosnak készült a Freelander, jelzi ezt a jobbra, azaz a baloldali járdára nézve nyíló csomagtérajtó is − a leengedhető, keret nélküli üveg nyitásnál, zárásnál automatikusan liftezik

Alapvetően jobbkormányosnak készült a Freelander, jelzi ezt a jobbra, azaz a baloldali járdára nézve nyíló csomagtérajtó is − a leengedhető, keret nélküli üveg nyitásnál, zárásnál automatikusan liftezik

Viszonylag alacsonyan van (a képen nem látható) raktértakaró, ezért azt behúzva csak 354, amúgy 545, üléshajtással 1320 literes a csomagtér. Praktikus utólagos kiegészítő a csomagtértálca és a 750 kilogrammos fékezetlen, 1560 kg-os fékezett vontatmányra hitelesített vonóhorog − melyek természetesen a vételárba foglaltak

Viszonylag alacsonyan van (a képen nem látható) raktértakaró, ezért azt behúzva csak 354, amúgy 545, üléshajtással 1320 literes a csomagtér. Praktikus utólagos kiegészítő a csomagtértálca és a 750 kilogrammos fékezetlen, 1560 kg-os fékezett vontatmányra hitelesített vonóhorog − melyek természetesen a vételárba foglaltak

A terepjáró-képességeket természetesen leginkább az automata, viszkokuplungos összkerékhajtás határozza meg. Alapesetben elöl hajt a Freelander, s a viszkokuplung tény, hogy a mai rendszerek között a legolcsóbb, leglassabban kapcsoló és a huzamos nyüstölést sem kedvelő összkerékhajtásnak számít, arra kiváló, hogy szükség esetén egy havas vagy épp saras emelkedőn is célba vigyen. A rendszer különlegessége, hogy összkerékhajtás esetén egy lassító áttétel is automatikusan kapcsolódik, így amennyiben megfelelő abroncsokat szerelnek a 18 centiméter hasmagasságú, elöl 30,5, hátul 33,9 fokos terepszögű, (az utólagos fellépők nélkül) 22 fokos rámpaszöggel bíró Freelanderre, egészen sokat tudhat. Menetbiztonsági elektronikából blokkolás- és kipörgésgátló, valamint a váltókar mellől kapcsolható lejtmenetvezérlő van jelen. Előre és hátrameneti fokozatban ez utóbbi 7 km/órás tempót engedélyez – extrém lejtőn jól jöhet, amúgy a motorfék is kellően biztonságos.

Terepen hasznosak lehetnek az extra fényszórók, a króm kiegészítők, mint a modellnevet is mutató gallyrács és az oldalsó fellépő inkább a látványt szolgálják Terepen hasznosak lehetnek az extra fényszórók, a króm kiegészítők, mint a modellnevet is mutató gallyrács és az oldalsó fellépő inkább a látványt szolgálják Terepen hasznosak lehetnek az extra fényszórók, a króm kiegészítők, mint a modellnevet is mutató gallyrács és az oldalsó fellépő inkább a látványt szolgálják

Terepen hasznosak lehetnek az extra fényszórók, a króm kiegészítők, mint a modellnevet is mutató gallyrács és az oldalsó fellépő inkább a látványt szolgálják

Aki gyakorta hagyná el a kiépített úthálózatot, annak az országúti nyárinál komolyabb abroncs ajánlott

Aki gyakorta hagyná el a kiépített úthálózatot, annak az országúti nyárinál komolyabb abroncs ajánlott

A célközönséget nyilván jobban érdeklik az aszfalton mutatott képességek. Sportkocsit nyilván nem itt kell keresni, de a Freelander viszonylag stabilan áll az úton, normál tempóval autózva nem dülöngél vészesen, futóműve közben nyeli az úthibákat. Kormányát kissé sokat kell tekerni, de sok kritikával – az átlagosnál nem túlnyújtózó igényekkel – nem illethető. Váltókarja nem épp a legpatentosabban kapcsolható fajta, de azért az is megszokható. A 4,4 méter hosszú karosszéria mai szemmel eleve kompakt, a manőverezhetőség szempontjából azonban az elképesztően jó kilátás még többet ér. Függőleges a hátfal és közel úgy állnak az oldalsó üvegek is, még az itt jelen lévő tolatóradar nélkül is érezhető a kocsi minden pontja. A ballonos, 195/80 R15-ös abroncsokkal nincs meghódíthatatlan járdaszegély.

2005-ös Land Rover Freelander 2.0 Td4 Freer alkatrészárai

Olajszűrő 1630 Ft − FRAM
Első féktárcsa 9125 Ft/db − TRW
Első fékbetét 9350 Ft − Roadahause
Hátsó lengéscsillapító 19 140 Ft/oldal − Monroe
Vezérműszíj készlet 62 075 Ft − Gates
Hátsó kipufogódob 13 750 Ft − Walker
Kuplungszett 63 315 Ft (tárcsa és szerkezet)
+ 34 870 Ft (kinyomócsapágy) − LUK

Forrás: ZS+U Kft

Viszonylag csendes és kellemesen nyomatékos a BMW-től származó Td4 turbódízel

Viszonylag csendes és kellemesen nyomatékos a BMW-től származó Td4 turbódízel

Ötfokozatú váltója és autópályás tempónál már jelentős szélzaja miatt hosszútávfutónak nem ezt az autót ajánlanánk, 130 km/óránál már 3300 1/perc feletti a fordulatszám. A Freelander igazi terepe a város és az előváros. Gyerek, feleség viszonylag biztonságban érezhető benne (túlzott illúzióink azért ne legyenek, a két légzsákos SUV a Euro NCAP töréstesztjén az ötből csak három csillagot szerzett). Biztosan célba ér hóban, sárban is – hangsúlyozzuk – megfelelő abroncsokkal. Most az eladásra kínált példányon országútra szánt nyári van, aki komolyabban kihasználná a Land Rover első kompakt szabadidő-autójának képességeit, annak feltétlenül ajánljuk, hogy ruházzon be egy jó garnitúrába is az autó mellé. Az amúgy korrekt (elektromos ablak, tükör, ködfényszóró, alufelni, légkondicionáló, vonóhorog, tolatóradar) ellátmányú kompakt SUV-val még úgy is bele fog férni a 2,5 millió forintos limitbe.

Költségek szempontjából a használt Freelander kapcsán el kell ismerni, hogy a szabadidő-autóktól megszokott módon az átlagosnál valamivel magasabb, de még így sem csillagászati szerviz- és alkatrészárakra (lásd táblázatunkat) kell számítani, ám aki a jelen példány első gazdájához hasonlóan az átlagosnál kevesebbet autózik, az összességében jó boltot csinálhat a konkurenseinél olcsóbb Land Roverrel.

Ez is érdekes lehet:
 

ADAC téligumi-teszt 2014

Kétféle méretben, összesen 28 téli és 4 négyévszakos abroncsot hasonlított össze az ADAC. Közülük...

Milliószámra futnak autók hazai fejlesztésű kormányművel

Magyar mérnökcsapat fejleszti a ThyssenKrupp kormányműveit Budapesten. Bepillanthattunk a munkájukba...

Egyre szívesebben közösködnek a magyarok, terjed az autómegosztás

Már több mint egy éve itthon is elérhető a közösségi autózás, a carsharing. A rendszer most négy...

Ifj. Tóth János egy Peugeot 208 T16 R5 volánjánál

Még semmi hivatalos információ sincs ifj. Tóth János visszatéréséről. Az viszont tény, hogy tegnap...

Okosabb és takarékosabb a frissített Ford Focus

Elegánsabb, még biztonságosabb, új motorjaival persze zöldebb is lett. A friss Ford Focusnak...

Egyre jobban apadnak az üzemanyagárak

Múlt hét pénteken és ma is mérséklődtek egy kevéskét az üzemanyagárak. Péntektől még olcsóbb...

Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt

Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik...

NHTSA: veszélyes a Ferrari 458 csomagtartója

Amerikának baja van a Ferrari 458-assal: nem lehet belülről kinyitni a csomagtartóját. A kérdés...

Interjú: Robert Lešnikkel, a Mercedes-Benz személyautók külső formatervezési részlegének vezetőjével

Első autója Yugo Koral volt, és az eltökéltséget hiányolja a dizájner hallgatókból a Mercedes...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1sYW5kX3JvdmVy
Hirdetés

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1sYW5kX3JvdmVy

Friss tesztek

Citroën C5 Cross Tourer HDi 200 Automata teszt

Terepkombi másként - Citroën C5 Cross Tourer teszt

Sok mindent lehet mondani a Citroënről, de azt nem, hogy tucatmodelleket gyártana. A C5 Cross Tourer is sajátos megközelítésű terepkombi.


Infiniti Q50S Hybrid AWD teszt

Na, ez tényleg sporthibrid. Infiniti Q50S Hybrid AWD teszt

Érdekes egy szerzet az Infiniti Q50, pláne, hogy hibrid. Na de milyen, hiszen elrejtettek benne egy Nissan 370Z-t!


Citroën DS3 PureTech 82 Limited teszt

Miskárolásról szó sincs - Citroën DS3 teszt

A francia Mini, ami már 3,99 millióért elvihető: ez a Citroën DS3 a 82 lóerős alapmotorral. Nekem ráadásul fele ilyen erősen is tetszene.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1sYW5kX3JvdmVy

Hirdetés

LAND ROVER tesztek

Range Rover Evoque 2.2 SD4 Prestige teszt

Bunkerbe csábít - Range Rover Evoque teszt Videó

Legerősebb dízelmotorjával, ötajtós karosszériával, automata váltóval és fényűző ellátmánnyal járt nálunk a Range Rover Evoque.

Még több LAND ROVER teszt

Címlapon


Friss cikkek

Napraforgóolajjal és temérdek újítással jön a Michelin Alpin 5

Díjnyertes téli gumiját váltja a Michelin, itt az Alpin 5

18 órája – Sztori

Évi 622 millió eurós költségvetéssel és 6600 alkalmazottal fejleszti abroncsait a Michelin. Legújabb téli gumijuk az Alpin 5.


Amerika visszainteget: megújult a Fiat Dobló

Mosolygós arcot kapott a Fiat Dobló

3 napja – Haszonjármű

A Fiat Dobló gyakorlatilag az átcímkézésével Amerika számára született Ram Pro Master City alapján újult meg.


Interjú: Robert Lešnikkel, a Mercedes-Benz személyautók külső formatervezési részlegének vezetőjével

Az idők változnak - találkozás Robert Lešnik dizájnerrel

3 napja – Sztori

Első autója Yugo Koral volt, és az eltökéltséget hiányolja a dizájner hallgatókból a Mercedes formatervezője. Interjú Robert Lešnikkel.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

LAND ROVER FREELANDER Freeer 2 2.2 TD4 HSE (Automata)

LAND ROVER FREELANDER...

Ár: 5.990.000 Ft

Évjárat: 2008 / 1

Kivitel: városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

LAND ROVER FREELANDER Freeer 2.0 di XE JOBB KORMÁNY!

LAND ROVER FREELANDER...

Ár: 599.000 Ft

Évjárat: 2000

Kivitel: városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

LAND ROVER FREELANDER Freeer 1.8i Hard Top

LAND ROVER FREELANDER...

Ár: 1.000.000 Ft

Évjárat: 1999

Kivitel: terepjáró

Üzemanyag: Benzin

Még több autó