Utódlási pánik: Mazda MX-5 használtteszt

Mazda MX-5 1.8, 2006 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nosztalgiával és tisztelettel ültem be a használt MX-5 NC-be. A tulajdonosa már benne van a tutiban, a régiben, az egekig magasztaltban.


Mivel hamarosan jön a teljesen új, negyedik generációs MX-5, - ami az ND kódot fogja kapni - ezért nekem most nem okoz gondot az autóról írni. Az autóról, ami a még épp kapható NC generációban is kilenc, amúgy meg már 25 éve jelenti az autóbolondok egyik utolsó mentsvárát a felpuhult és egyszerre mű-kemény, műanyag világban. Az NC-ből évente volt tesztautó, íme 2009, 2010, 2011, 2012 és 2013 termése. Volt, amelyiket ezek közül én is vezettem, közben próbáltam több NA-t és NB-t is, és az autós újságíró kollégák száz százalékához hasonlóan én is a típus híve és rajongója lettem.
Hirdetés


De így vannak ezzel a tulajdonosok is. Ismerek olyan típusfanatikussá vált tulajt, akinek van már egy példány mind a három generációból. Hogy emiatt elmaradt a lakásfelújítás? Kit érdekel. Az asszonynak vannak színben passzoló baboskendői, kettesben járnak túrázni az MX-5-öseik valamelyikével. A gyerekek meg örülnek, amíg nincsenek otthon az ősök. Családi béke egy kicsit sem praktikus, kétüléses sportkocsi segítéségével? Hát, ez sem egy gyakori sztori. Pedig az MX-5 erre is képes, könnyű belehabarodni.

1989-es bemutatásakor visszahozott egy már tulajdonképpen kihalt autófajtát. A japánok amerikai ötlettől vezérelve kifejlesztették az angol és az olasz roadsterek modern inkarnációját. A slusszpoén egy olyan szerkezet lett, ami jóval kevésbé hajlamos elromlani, mint a szellemi elődök, és vezetni is jobb. Szó sincs szekér futóműről és hátsó dobfékekről, az MX-5 a kezdetek óta hátul is független felfüggesztést és tárcsaféket kapott. A váltó ráadásul mazdásan precíz, a motorokkal meg jellemzően csak akkor van gond, ha a minimális karbantartást sem kapták meg.

Ez a fénytől függően akár lilás színben is játszó szürke példány a Használtautó.hu[/url] kínálatában az egyik legolcsóbb NC volt. Miként vásárlási sztorijában már megírtuk, ára alkuval együtt kétmillió forint lett, amiért az eladó vállalta az átírás és a klímajavítás költségét. A vevőnek nem maradt más, minthogy élvezze első sportkocsiját, amit sokévnyi munka, spórolás és egy, a családból vásárolt Yaris napi használata után bőven megérdemelt. Hogy előjöhet valami hiba, és van pár rozsdafolt? A legrosszabb esetben is 2,5 millióból meglesz a javításuk, tehát maximálisan árában van a kocsi. Keddi piaci körképünk szerint is megérte ezt a konkrét autót megvenni.

Na de milyen egy nyolcéves, 150 ezer kilométert futott MX-5 NC? Finom, lélekmelengető. Hogy a rosszabb részén legyünk hamar túl, ezért le kell írjam, hogy ennyi pénzt persze sokkal racionálisabban is el lehet költeni. Hiszen kétmillióért már régebbi prémiumautó, családi autó, de akár még a hétköznapokon is kompromisszummentesen használható hot hatch is kapható. De mindez nem számít, a tulaj tudta, hogy mit akar: nyitható tetejű kocsit, ami nem egy nyugdíjas floridai házaspárnak való, hanem hangos, huzatos, ráz és sportautózásra is alkalmas.

Az MX-5 pont ilyen, és az NC generációban egy nagyon jó elegye a kényelemnek és a roadsterségnek, mert a nyitotttetős használathoz optimalizált légkondicionálójával és gyári szélfogójával nem muszáj, hogy lehajtott vászonnal megsüljünk. Felújítása után a klíma megfelelően működik, jól ellensúlyozza a nyári aszfaltról felszálló forró levegőt. A nyolcéves autón bár már látszik a használat nyoma, de nem súlyos a helyzet. A kormányon a bőr teljesen ép, az üléskárpitok rendben vannak, csak a vezető bal derekánál látszik egy kis kopás a ki- és beszállásoktól. Meg persze a régebbi NC-k gyengéje, a magát nem túl élénken felcsévélő biztonsági öv, ami miatt minden ilyen kocsin legalább egyszer már rácsukták az ajtót a csatra. Akit zavar, az egy újabb műanyag vezetőkarikával orvosolhatja a "típushibát". A tulaj csak félig perfekcionista, látja, hogy a padlón nincs korrózió, a futóműalkatrészeken meg nem gond egy kis vakrozsda. Őt az oldalindex és az A-oszlop kisablaka melletti csipázódás bántja, meg egy rányitás nyoma a vezetőajtón. Ezeket fogja megcsináltatni a teljes fékfelújítás után. A hozzánk Németországból behozott autó teteje és hátsó üvege viszont teljesen hibátlan, ahogy minden vászontetős MX-5-ön, így ezen is másodpercek alatt kinyitható. A motoros fémtetős Roadster Coupék tetőmozgatása viszont Amerikára gondolva elektromos, és kissé lassú. Ezen viszont kézzel, kiszállás nélkül, csak lazán felnyúlva oldjuk a zárat, és hátralökjük a harmonikát.

És hogy milyen vezetni? Felemelő. A váltókar kisarasznyi méretű, közvetlenül a váltóból áll ki. Úgymond klitty-klatty, rövid utakon jár, élvezet hozzányúlni. Természetesen alacsonyan ülünk, ölünkben a kellően direkt kormány. És a gyárilag alig 126 lóerős benzines lelkesen viszi az üresen alig több, mint egytonnás, merev, és merevnek is érződő kasztnit. Felesleges adatokkal dobálózni, végsebessége csak 194 km/óra, gyorsulása csak 9,9 másodperc - több dízel családi autó is elverné az autóskártyában. De ez azokkal homlokegyenest szemben él az ember kezében, és közepesen tapasztalatlan, nem annyira versenyzővénájú sofőrök is elboldogulnak vele. Viselkedése kiszámítható, az erőcsúsztatást forszírozva is kontrollálható marad.

És a vicc az, hogy ha kell városban is valóban el lehet járni vele. Nem kamu a 7,1 literes gyári átlagfogyasztás, mert meg lehet csinálni, de örömautózásnál inkább a 11 liter a realitás. Az NC tulajok Használói Véleményeink szerint 9 liter körül járnak el az 1.8-assal, akár rövid távokon is. Az 1.8-as ereje is elég a sportkocsizáshoz, a nagyobb kétliteres csak a hozzá járó gyári sperrdifi, a toronymerevítő és az alapnál jobb Recaro ülés kombinációja miatt érdekes. A Mazda árlistája szerint a puhatetős MX-5 alapváltozata újonnan 5,9 millió forint, így ködlámpa nélkül, mint a 8 éves tesztautó esetében is. Aki kedvet kapott, az már hárommillió alatt találhat jót a képeken is látható korai NC generációs MX-5-ösökből. Régebbi NB-k már valamivel egymillió felett kaphatók, a legrégebbi NA-ból már az alatt is van szép. Mindeközben őszre jön a legújabb, a legrégebbiek meg már megérettek a kultautó státuszra. Utóbbi a keveset futott eredeti és a különlegesebb, ritka kivitelű példányok emelkedő árán látszik a legjobban. Mit is mondhatnánk így ez alkalomból? Köszönünk mindent, várjuk az újabb kör élvezkedést. A jövőnyári tesztautóról legalább könnyebb lesz majd írni, mert teljesen új lesz, és nagyon sokat várunk tőle.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    A buta embereket mindig lehúzzák, ülhet BMW-ben meg Mazdában is. Amúgy a BMW e60 25D-be 60k-tól van fölfelé Bosch, ugyanazon évjáratban a 2.2D Mazdába is 300k egy pumpa, nem kell fröcsögni:)

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    Amiről írsz, látszólag szomorú, és nem egyedi helyzet. Viszont szemléleti kérdés is egyben. Egy 525-ös BMW újonnan legalább 10 milla, ha nem több. 1,8-ért nem fogsz kapni 10 millás állapotú autót. Az ilyeneket sajnos be kell kalkulálni. Fából vaskarika nem lesz. Valamit valamiért. Sajnos erről sokan hajlamosak megfeledkezni.

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    Egyébként nézzétek meg, a nagy kalóriás bmw-t, hu..ért, fo…ért, lehet venni, aztán a csóri kis magyar fiatal, marhára menő akar lenni, nyári szünetben kimegy egy szezont mosogatni ausztriába, hazajön, vesz egy E60 525td bmw-t 1.800.000-ért, 220.000km-rel(Mint az én kereszt fiam!!!), aztán ahogyan jönnek a 200-300ezres hibák javítások,( üzemanyag szívattyú, megmekkent, 500.000-Ft!!!!,a klímakompresszor is megadta magát, 300ezer-Ft, az utolsó az automata váltó amiből eltünt 3fokozat, 850ezerért újítanák fel!!!) Nincs mire büszkének lenni a srácnak, és sajnos sok bmw-stől ugyanezeket hallja!!!

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    A használt kabriót keresők 80%-a ezt a típust keresi!!! Mondjuk erről nem is lehet annyi szervíz tapasztalatot leírni mint a bajor pénznyelő automatákról az biztos!!! Inkább ebben üldögelnék mint a “szervíztöltelék” bmw-kben, hidd el!!!!

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    Azért a nincs mögötte múlt egy kicsit erős kijelentés: “Manufactured by Mazda in Hiroshima, Japan, the model debuted in 1989 at the Chicago Auto Show.”, szerinted? 🙂 igencsak összemérhető a múltja az M3-mal, de azért szerintem arról is lehetne legalább annyit írni, mint egy MX-5-ről, durván jó autók azok is, kellene, bármelyik évjárat, csak legyen jó állapotban 😉

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    Itt minden második nap mazda mx-5 vagy renault scenic teszt van.. Hihetetlen. Kedveltem ezt az oldalt.. De ez már sok egy kicsit. Kinek az álomautója ez a semmitmondó japán gyenge kisautó? Nem vagyok japán ellenes.. De nincs mögötte múlt…ezt úgy mondom hogy vezettem is ilyet csak még mikor új volt. Beültem..és semmi.. Mint anyám corollájában. Egy M3as Bmwről nem tudnék ennyit áradozni.. (pedig jó ideje bmw-m van)

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    A Mazda 3 is hasonlóan biztonságosan vezethető,mint az MX-5, csakúgy mint kategória társai a Focus, vagy az 1-es BMW. De a Mazda 3-mast valóban élmény vezetni! Fenntartása sem kerül sokba, nagyon tartós, megbízható autó. Azon kevés autók egyike, ami nem csak japán márkájú, hanem ténylegesen a még a németeknél is nagyobb precizitásáról híres japánban készült. A Mazda 6-hoz is legfeljebb a Ford Mondeo-t, vagy a 3-mas BMW-t lehetne hasonlítani. Ez a kategória a méreténél fogva kicsit ügyetlenebb a kanyarokban, de a kategóriatársakhoz képest igen élvezetes egy Mazda 6-ost hajtani. Ha valaki autóvásárláson gondolkodik, érdemes ezeket a típusokat megnézni.

  • 2017.10.29. at 05:45
    Permalink

    Ez a kocsi nagyon kéne,nem lenne gond benne élve,
    Ez a kocsi nagyon kéne,fél karom is adnám érte,
    Ez a kocsi nagyon kéne,de hova tenném el a télre?,
    Ez a kocsi nagyon kéne,megvehetném holnap délbe,
    Ez a kocsi nagyon kéne,de el sem férnék benne éppen……:-)

Vélemény, hozzászólás?