Használtan is rizikómentes a Kia cee’d
Négy-öt éves használtautók garival – Kia cee’d
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A cee'd első példányai már bő négyévesek, és jól tartják árukat. Vajon a még mindig garanciális autók tényleg hibátlanok?
Érkezésekor, 2006 végén alaposan felkavarta az alsó-középkategóriát a Kia mára általánossá vált, 7 év/150 000 kilométeres garanciájával elsőként beköszönő cee’d. Az eleinte kizárólag ötajtós meredek hátúként érkező kompakt a jótállás iránt szkeptikusakat is megnyerte: már 1,4 literes alapmotorja is a bázismodellektől messze nem megszokott, tisztességes menetdinamikára volt képes, és gond nélkül helyt áll ma is. Az Európában tervezett és már itt, konkrétan a szlovákiai Zsolnán gyártott cee’d helykínálatával, és igényes belterével, gazdag alapellátmányával is bőven tudott vevőket fogni. Annyit ugyan nem, hogy komoly mértékben veszélyeztesse a rég óta preferált német gyártókat, de azért mégiscsak bőven adtak el belőle. Ez persze érthető is: megjelenése óta a legracionálisabb választásnak számít. A paletta nem csak a háromféle (három- és ötajtós, kombi) karosszéria, de a motorpaletta miatt is kellően széles. Utóbbin kezdetben 1,4 (109 LE), 1,6 (122 LE) és 2,0 (143 LE) literes benzinesek, valamint 1,6 (115 LE), 2,0 (140 LE) literes turbódízelek szerepeltek. A 2009 őszi frissítés után az 1,4-es benzines 90, az 1,6-os 126 lóerős lett, a 2,0 literes dízelből és benzinesként is kimúlt, az immár háromféle (90, 115, 128 lóerős) teljesítménnyel elérhető 1,6-os öngyújtós azonban a valahai csúcsdízelhez hasonlóan hatsebességes váltót kapott, a kezdetben csakis az 1,6-os benzineshez opciós négyfokozatú automata a 90 lóerős kivételével a gázolajosokhoz is elérhetővé vált.
A hazai piacon az alap benzines mellett még a kisebbik, 1,6-os dízelek a kedveltek, ezekből bőven lehet találni, míg a 2,0 literesekből csak elvétve akadnak. A 2006-ban érkezett ötajtós mellé egy évvel később futott be a kombi SW, valamint a háromajtós pro_cee’d karosszéria, azaz a kínálat csak 2007-től teljes. A kínálat zömét az ötajtós adja, a háromajtós pro_cee'd ritka, és nem is túlzottan praktikus, az SW azonban verhetetlen családi autó, az ötajtóstól megszokottnál is tágasabb utas-, és gigászi, 535-1665 literes csomagtérrel.
Noha a cee'd-ek még kivétel nélkül garanciálisak, a gyári védőszárny nélkül sem lennének túl rizikósak. Használói véleményeinkben 80 cee’d-tulajdonos tapasztalata olvasható, az átlagosan 3 éves, 36 933 kilométer futott parkra vetítve a tetszési index erős közepes, 3,5 értékű, a megbízhatóság közel tökéletes, a strapabírás viszont mindössze 2,5 ponttal jutalmazott. Ez igen gyatra érték, ám az adatlapokat végigfutva kiderül, komoly hibák nem adódtak a cee’d-ekkel, a kisebb fajta elektromos problémák azonban tényleg nem ritkán ütötték fel a fejüket. Egyértelműen kirajzolódik, hogy gyenge pont a gyári, Siemens gyártmányú rádió, volt olyan cee'd, ami kilencszer járt emiatt szervizben, végül többnél is cserélték az egész fejegységet. Akadt, akinél a hátsóablak fűtésének, másnál a féklámpának a kapcsolója romlott el. Utóbbi érdekessége, hogy a féklámpa valójában hibátlanul kapcsolt, de a diagnosztika szerint mégsem, a tulaj elmondása alapján a szerviz nem garasoskodott és cserélte az alkatrészt. Egyetlen kivétellel az összes kuncsaft hibátlannak tartotta a garanciális ügyek intézését, a „kakukktojás” pedig dízelének zajosságát nem tudta orvosoltatni. Az egyke mechanikai gyengeség talán a hazai utaknak is betudható, sokat futott példányoknál az első futómű stabilizátor-rúdja szorulhat cserére. Út közbeni lerobbanásról egyetlen c’eed-es számolt be, itt is az elektronika volt a hibás, és a szervizbe vontatás után egy alapos „Reset” számára is segített. Ha a statisztikát nézzük, mindössze 1,2 százalékra jutott megállásos hiba, ami tényleg nem rossz.
Amennyiben a cee’d-projektet minősíteni kellene, egyértelműen sikernek titulálhatnánk. Megjelenésével, kényelmével, számos európai modellt is túlszárnyaló kidolgozási minőségével sok új vevőt vonzott a márkához, a vele megismerkedők zömét értékarányos árával és hosszú garanciájával meg is győzte, és a „Venne újra?” kérdésre adott válaszok alapján már-már márka-fanatikussá tette őket. A hosszú garancia pedig a jelek szerint messze nem volt túlzott vállalás a vevők megnyeréséért, a cee’d-del tényleg nincsen sok gond, és ennek megfelelően a néhány problémás esetet korrektül is kezeli a márka.
Kinek milyet?
A cee’d tapasztalatok alapján egyértelműen kiolvasható, hogy az 1,4-es alap benzinest nagyon eltérően ítélik meg a felhasználók. Van, aki nagyon halknak, más pedig pont ellenkezőleg, iszonyatosan zajosnak írja. Ennek csak egyik oka, hogy mindenki máshoz viszonyít, a másik, nem kevésbé jelentős tényező pedig az, hogy hol használja. Az alapgép országúti tempóig valóban döbbenetesen csendes, míg 130 km/óránál már nagyon hangos. Ezért aztán aki sokat autópályázik, annak érdemes lehet egy 6 fokozatú váltós, garanciális dízelt választania, azzal ugyanis nem csak takarékosabban, kevésbé fárasztóan autózhat, a modern dízelmotorokra jellemző meghibásodási rizikó pedig a garanciaidőn belül a gyártóé. Aki viszont csak ritkán megy autópályán, és a csendesebb futásért képes némi sebesség-kompromisszumra, az nyugodtan vegye a belépő benzinest, 7-8 l/100 kilométer közötti átlaggal azzal is gond nélkül lehet járni, igaz, a gázolajosok nagyjából 2 literrel kedvezőbb értékeket produkálnak.