Milyen az élet villanyautóval? Peugeot iOn használtteszt

Peugeot iOn Active, 2012 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Közel két hónapja használjuk aktívan az Active felszereltségű, Mitsubishi fejlesztette Peugeot iOn miniautót. Csak ajánlani tudom!


Szolgálatban. Bő másfél hónapja már, hogy beszámoltam családi flottánk villanyautóval frissítéséről. Eddigi legkisebb, egyben legdrágább autónkat vettük meg, ár/méret aránya így a létező legrosszabb, ám mégsem bántuk meg a vásárlást egy pillanatig sem. Bár újonnan (állami támogatás, például adókedvezmény) nélkül még mindig nagyon drágák a villanyautók, az akár már 4-5 éves használt példányok mind többek számára válnak elérhetővé. A miénkhez hasonló 3-4 éves példány nagyjából 3,5-4,0 millió forint környékén bárki számára megkapható, és nem kell feltétlenül a külföldi vásárlással rizikózni, a Használtautó.hu kínálatából is bőven lehet válogatni. Ajánlott a vezetett szervizkönyves példányokra hajtani, hiszen a hajtásláncra és a lítium-ion akkumulátorra 5 év a gyártói garancia. De miként is szolgál a már nem új villanyautó? Röviden: remekül. Akit pedig bővebben is érdekel, az olvasson tovább!
Hirdetés

A belváros kiskirálya. Bár az egykori szinte új tesztautóval magam tettem próbára, hogy el lehet-e jutni a Balatonra, ez az autó egyértelműen városba való. Autópályán 130 km/órás végsebessége ellenére csak rövid távokra ajánlható szükségmegoldás. A végsebesség közelében ugyanis már zabálja a "hatótávot", szélzajos, meg persze instabil. Ezt teszik a virsliméretű, 145/65 R15-ös elülső kerekek és a szerény nyom-, illetve tengelytáv. Utóbbi (2,55 méter) az autó teljes (3,48 m) hosszához képest persze nem is olyan szerény, a beltér meglepően tágas. A méretek eleve elárulják: ügyes építésű, zöld rendszámmal nem csak ingyen, hanem nagyon könnyedén le is parkolható az iOn. Fordulókörének átmérője faltól falig is mindössze 9 méter, fordulékonyságával és méreteivel gyakorlatilag csak egyetlen másik autó, a kétüléses, ehhez képest traktornak számító smart fortwo versenyezhet.
Ha puritán módon is, de mindent megad. Nyilvánvaló, hogy a Peugeot iOn (illetve alteregói, a Citroën C-Zero, illetve a Mitsubishi i-MiEV) a józan autóvásárlók autója. Itt nincs fényűzés, praktikum annál inkább, amit városi használat esetén eleve megadnak a méretek. A legtöbb példányban megvan a sofőr ülésénél a fűtés (a miénknél pont nincs), ha csak manuális vezérléssel, de van klíma, az USB-s CD-rádió pedig Bluetooth kihangosítót is ad. Luxus nyoma egyedül a kormánykerék és a váltógomb bőrkárpitjánál, meg talán az alufelniknél említhető, máshol semmiképp. De ez így is van rendjén.
Piszok jól megy, de rugózhatna jobban. Tud hűteni és fűteni, igazából négy felnőttet is gond nélkül, persze "barátságosan" összezárva tud elvinni az iOn. Gyerekekkel (hátul legfeljebb kettővel, hiszen szigorúan négyüléses) ideális városi szaladgáló, de a rossz útjainkon bizony időnként fájdalmas, hogy (elöl MacPherson, hátul DeDion) futóművének elég szerény a csillapítása. Talán persze az fáj jobban, hogy ilyen rossz utakon kell gyilkoljuk az autót, de sajnos ez van. Amúgy viszont a használata élmény. Élmény, hogy nincs bemelegedési idő és hőveszteség. Amint elindítottuk, ki is használhatjuk a teljes gyorsítóerőt. A hátsó tengelyhez rakott, azt hajtó 64 lóerős, 180 Nm azonnali nyomatékú villanymotorral a városi 50 km/órás tempóra 5,9 másodperc alatt sprintelhetünk, ezzel lámpától indulva szinte bárkit lehagyhatunk - pláne úgy, hogy kevesen látják ellenfélnek a fura formájú buborékautót. A 0-100 km/órás sprint 15,9 másodperces szintideje jelentős, de a méretkategóriában amúgy nem rossz.
Töltés I. - elég hetente? Bármely villanyautónál a legfontosabb kérdés, hogy mennyit megy el egy töltéssel. Az iOn gyári érték szerint 150 kilométer megtételére képes a 16 kWh-s lítium-ion akkumulátorával. A valóság ennél persze szerényebb, de 100-120 kilométeres hatótávot kizárólag városi használat mellett is szinte folyamatosan tapasztalunk. Ez persze hűtés/fűtés nélkül értendő. A még nem hőcserélős, hanem hagyományos elektromos fűtés bizony nagyon jelentősen apasztja a hatótávot, még jobban, mint a légkondicionáló. Némileg a sok gyorsítás is rontja a hatótávot az egyenletes autózáshoz képest, ám nem olyan mértékben, mint egy hagyományos autónál, ugyanis a villanymotor fékezéskor természetesen hasznosítja a mozgási energiát. Ami pedig meglepő: a hegymenet nem csökkenti, hanem növeli a hatótávot, csak egy kicsit "ügyeskedni" kell. Felfelé nem szabad nagyon nyomni (ebben segít az energiafelvétel "eco" mutatója), lefelé pedig remekül töltődik a viszonylag nagy kapacitású akku, így akár nyerhetünk is a nem sík úton autózással. A 100 kilométeres hatótáv tehát (klímahasználat nélkül) tuti, ami akár csupán heti egyszeri töltés szükségességét is jelentheti.
Töltés II. - hol érdemes? Villanyautóval járni most kifejezetten jó bolt. Már számos városban ingyen parkolhatunk zöld rendszámmal, ugyanakkor még ingyenesen használhatók a publikus töltők. Ugyanakkor elárulom: mi még sosem éltünk az ingyenes töltés lehetőségével. Egészen egyszerűen nem éri meg, nincs ugyanis a napi útvonalunkon töltőpont, egy ELMŰ oszlop próbájakor pedig a töltéshez szükséges ekWh alkalmazás annak ellenére nem indította el a töltést, hogy megvan hozzá a regisztrációnk. A töltőkábelt ellenben zárolta, ami okozott némi fejtörést, pláne úgy, hogy az ügyfélszolgálat az adot szombati napon a "kérjük várjon az ügyintéző jelentkezésére" blokk után bontotta a vonalat. Végül a töltőn lógó autóra "gyújtást adva" mind az autó, mind a töltőoszlop elengedte a kábelt, amit ez az autó sajnos csak a töltés idejére zárol. Így tehát az ingyenes töltés nem játszik, túl drága ahhoz a töltőkábel, hogy bárhol ott merjük hagyni. Az viszont óriási előny, hogy szemben a BMW i3-mal vagy a Volkswagen e-Golffal, ez a miniautó a 30 perc alatt 80%-os akkutelítést adó CHAdeMO gyorstöltőt is fogadja. Ilyennel például a XII. kerületi Istenhegyi úton, Budaörsön vagy Mogyoródon is kaphatunk extra hatótávot. Otthon amúgy mindössze 7 óra alatt telíthető az akkumulátor, ami azt jelenti, hogy még egy rövidebb éjszaka alatt is megvan a teljes töltés, ami nagyjából 600 forintba kerül.
Töltés III. - vajon miért kell egyre többször? Bár a kezdetekkor számunkra nem egy alkalommal heti egy töltés is elegendő volt, egyre kevésbé az. Nem azért, mert egyre kisebb lenne a hatótáv, hanem azért, mert a villanyautózás ragályos. Feleségem csakis ezzel a kisautóval jár, időnként én is elkérem egy-egy kanyarra, és hétvégente is mind többet autózunk ezzel a kisautóval négyesben. Nincs olyan hagyományos üzemű tesztautó, amit képes lennék beindítani, ha mehetünk tisztán, némán, árammal is. Így a villanyautó egyre többet fut, csupán ezért szükséges a gyakoribb töltés.
Miért jó? Kinek ajánlható? Városban bőségesen elég a hatótáv, városon kívül persze meg kell tervezni az utakat, de tapasztalom azt, amit több villanyautóstól is hallottam:

a villanyautó megnyitja a világot, szívesebben autózunk, még jobb érzés elmenni messzebbre kirándulni, elugrani az ismerősökhöz, fel a Normafához sétálni.

Ez az érzés számunkra sokkalta többet ér, mint egy hasonló - természetesen nem szerény - összegből megvehető bármely hagyományos hajtásláncú autó adta luxus, netán motorhang. (Uh, mit fogok én ezért kapni?!) Az iOn, illetve a villanyautó persze leginkább második autónak ajánlható, autópályára (a hazai töltőhálózat mellett) kevéssé való. Ha pedig a családból/cégtől/cimborától időnként le tudunk akasztani egy jófajta hosszútávfutót, első autónak is abszolút ajánlható bármely villanyautó, akár a használtpiac legolcsóbbjának számító iOn is. Mi baj lehet? Problémánk egyelőre (bő 500 kilométer után) természetesen nem volt az iOnnal. Az alig több mint 20 ezer kilométert futott autó a korábbi karbantartásokat végző szerviz szerint csak a kötelezőket igényelte: évente új pollenszűrőt, három év után (az előírás miatt) új fékfolyadékot, évente elektronikai ellenőrzést. Bízunk benne, hogy még jó ideig nem lesz szükség másra, de persze tudjuk, villanyautót venni lutri. Hazánkban nem csak az akkumulátor élettartama miatt, hanem azért is mert nem tudjuk, hogy a jelenlegi kedvezményrendszer, melynek legjelentősebb eleme a zöld rendszám adta ingyenes parkolás, meddig marad. Megnyugtatóbb lenne, ha a tisztán elektromos üzemű autó, vagy akár furgon nem ugyanolyan rendszámot viselne, mint a konnektoros hibrid, például a BMW X5 40e, vagy a több mint 200 lóerős Volkswagen Golf GTE, Passat GTE.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Biztos én vagyok eltévedve?
    [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV[/url]
    2009-től tehát nyáron [b]7 éve van piacon.[/b]
    A Leaf,meg idén [b]6 éve.[/b]

    “Pontosan össze lehet hasonlítani a mobilokkal.”
    [b]Mint korábban írtam pont nem hasonlítható össze![/b]

    Gondolkozz már, a korai használt Mitsubishik és Leafek már rég nem működnének, hiszen egy átlag mobil akksi, jó ha 3 évet kibír, de már egy év után is érezhetően kevesebbet bír!

    “hirtelen bekapcsolódna”
    Ez a veszély nem fenyeget, mert lehetetlen. Másrészt jön Paks2 is.

    “Szerintem szerezz valahonnan egy ilyen villanyautót, próbáld ki hosszabban és utána nyilatkozz.”
    Párat már kipróbáltam, köszi! Fantasztikus élmény volt!

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Itt 3-4-5 éves használt kocsikról is beszélünk,, ezért marhára nem mindegy mi lesz velük további 4-5 év múlva.

    Hány embernek van szerinted Pesten garázsa (árammal)? És 8 milliója villanyautóra?

    Összességében oda jutunk hogy 10.000-ből egy autósnak valódi alternatíva. Tehát a Mo-n az eladott évi 50.000 személyautóból ez évi 5 db!

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Nem hiszem, hogy össze lehet őket hasonlítani! Ha meg összehasonlítjuk, akkor ugyanaz a hasonlóság, mint az analóg és a digitális fényképezőgépek között. Mind a kettő fényképet csinál…
    Ingyenparkolás? Jelentem működik, nem csak Budapesten.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Annyit még, mielőtt bármivel megvádolnátok, hogy elkötelezett híve vagyok a villanyautónak. Helyben 0 emisszió, kiváló gyorsulás, csendes üzem, minimális karbantartásigény. Csak ezt a fránya akku kérdést kellene már megoldani, sajnos a jelenlegi technológia nem alkalmas rá hogy kiváltsa a belsőégésű autókat. Úgy látom elég nagy az eufória, nem árt ha ismerjük a technológia árnyoldalait is.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Mi lesz 8-10 év után? Hm…
    – Lehet, hogy már nem fogunk élni…
    – Lehet, hogy tönkremegy az autóm akksija…
    – Lehet, hogy 1000Ft lesz 1liter benzin…
    – Lehet, hogy 500eFt lesz egy új akksi…
    Ha azon gondolkodtak volna az őseink, hogy de mi lesz 8-10év múlva, akkor lehet, hogy a fáról sem másztak volna le.

    Optimális üzemállapot a hibrideknél? Itt szerintem csak a benzinmotor optimális üzemállapotáról beszélhetünk!

    Kényelem: Este beállok a garázsba, bedugom a 220-ba és kész. +30másodperc… Akinek ez kényelmetlen, az tényleg ne vegyen elektromos autót. És az se vegyen, aki napi szinten többet használja mint 100-120km…

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Kicsit el vagy tévedve. A legöregebb újkori villanyautó is csak 5 éve van a piacon (Peugeot i-On / Mitsu i-miev – Citreon C-Zero), a Leaf és társai ezek után egy-két évvel érkeztek, tehát jelenleg 3-4 évesek. Ráadásul eleinte leginkább cégek vették, reprezentációs célokra tehát nem futottak sokat. Összességében nagyon rövid idő telt el, hogy érdemi tapasztalatokról lehessen beszélni. Engem speciel nem nyugtat meg hogy négy év után is működik (hurrá!), mint ahogy az sem hogy az újkori árának a 40%-át sem éri már ennyi idő után…

    Pontosan össze lehet hasonlítani a mobilokkal. Mindkettő lítiumos akkut használ, mindegyiket lemerítjük heti vagy napi rendszerességgel, ebből a szempontból mindegy hogy 1Ah-s vagy 260 Ah-s egy akku, ugyanúgy fog viselkedni ha 2 vagy 222 cellát kötünk egymás mellé.

    A kényelem ott vész el, hogy folyamatosan a töltöttséget kell figyelni, nem mehetsz hosszabb utakra, mindig a töltőpontokhoz kell igazodni. Tengerparti vagy akár egy vidéki utazás kizárva. Töltőpontnál vagy felveszik a telefont vagy nem, normál töltésnél otthon 7-8 óra várakozás. Feltéve hogy kertes házban laksz. Lakótelepen megszívtad. Mi ebben a kényelmes??? Kit érdekel hogy hogyan gyorsul, és menyire zajos? Kicsit olvass utána, van erről cikk bőven.

    Az utolsóra pedig egy idézet: “A statisztika olyan mint a bikini. Sok mindent megmutat, de a lényeg rejtve marad.”
    Én is 90%-ban 50 Km alatt megyek naponta, de ha csak kéthetente egyszer el akarok menni vidékre, akkor béreljek kocsit? Arra van statisztikád, hogy a napi rövid távú ingázók hány százalékának van garázsa vagy kertes háza hogy tölthessen? És arról van tanulmányod, hogy a magyar elektromos hálózat hogyan viselné ha hirtelen bekapcsolódna a rendszerbe 10-20 ezer villanyautó?

    Szerintem szerezz valahonnan egy ilyen villanyautót, próbáld ki hosszabban és utána nyilatkozz. Nekem volt hozzá szerencsém, sajnos nem egy leányálom.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    „bármilyen olyan elektromos eszközről” Nem elég ha bármilyen eszközről beszélünk. Ne hasonlítsunk egy telefont, vagy notebookot egy autóhoz (akksi élettartam szempontjából). „Lítiumos” autók tömegével nincsenek, amik 8-10 éve napi szinten használatban lennének, így értékelhető eredmény sem lehet. Viszont már vannak 6-7 éves tapasztalatok (Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf) és köszönik még élnek és fickándoznak.
    Pont erre célozgatok, hogy mindig jön egy „jól értesült”, aki tudja a tutit és a sületlenségeit osztja a fórumokon, pedig csak irigy, mert neki nem lesz egy darabig, vagy sötét.

    „Aki arról áradozik hogy mennyire kényelmes az elektromos autózás, az vagy nem használt még villanyautót hosszabban vagy hazudik.”
    Miért ne lehetne kényelmes, hogy nem kell váltogatni, nem kell bajlódni azzal, hogy gázadáskor a belsőégésű visszakérdez, hogy biztos akarsz gyorsulni, mert bocsika, de még csak 1200-as fordulaton vagyok, vagy várjál már egy kicsit, míg a kipufogó levegője meghajtja a turbó lapátját, hogy legyen erőm. Miért nem lehet elfogadni, hogy az emberek többsége jobban értékeli a csendet, mint a robbanások hangjait, amit egy végtelenül elavult, tragikus hatásfokú izé technika ad? Miért jó a rákkeltő füst és korom közvetlenül az arcodba, mint a semmi?

    „Max. annak kényelmes aki naponta két konnektor között ingázik, bőven a hatótávon belül. Ilyen ember viszont elég kevés van….”
    Ezen mindig jól röhögök:
    Európai autó-használati szokások:
    Az autóval rendelkezők 85%-a 35 km-nél kevesebbet megy naponta.
    Az autóval rendelkezők 90%-a 50 km-nél kevesebbet megy naponta.
    Az Eu-ban jelenleg kb. 300 millió autótulaj van ki lehet számolni mennyi a potenciális vásárlók száma elektromos autókra. (persze ez a statisztika is sarkít, de mégis ezerszer konzekvensebb, mint az “Ilyen ember viszont elég kevés van”
    🙂

    Magyarországi KSH-s autóhasználati átlag:
    Napi átlag 18 km.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Kedves Tizi!
    Kérlek írd meg nekem, hogy honnan kaptad azt a a másfél milliós akku árat! Ha ennyiért tudsz szerezni, én kapásból vennék akár több darabot is! Nekem nettó(!) 4,5 milliót mondtak hivatalos márkakereskedésekben két éve, több helyen is rákérdeztem.

    Ha megírod, hol lehet kapni ilyen áron akkut, tényleg érdekelne!

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Jogos kérdéseket feszegetsz.
    Én viszont visszakérdeznék: tudsz bármilyen olyan elektromos eszközről, ami napi használatban van, tisztán akkumulátoros üzemű és nem purcant ki az akkuja max. 8-10 év után?

    A Prius és a többi hibrid úgy általában azért nem jó példa, mert azokban jóval kisebb az akku terhelése, hiszen szinte csak rásegítésre használják és arra is csak akkor, amikor optimális sz üzemállapot (hőfok, töltöttség, stb.). Egy 100% elektromos autóban viszont egyfolytában használatban van az akku, és jobban le is meríti a rendszer mint egy hibridnél, ahol mindig rendelkezésre áll a háttérben a benzines aggregát. Egy hibrid áramfelvétele nagyságrendileg kisebb mint egy full elektromosé. (Jó, kivéve a plug-in hibridet, de az más téma) Másrészt a NIMh akku eleve jóval tartósabb, mint a full elektromosokban használt nagyobb teljesítményű Li-ion.

    Aki arról áradozik hogy mennyire kényelmes az elektromos autózás, az vagy nem használt még villanyautót hosszabban vagy hazudik. Kb. olyan vele autózni mint egy olyan benzines kocsival amelyben folyamatosan világít az üzemanyagszint jelző piros lámpa és nem is tankolhatsz bele 5-8 liternél többet! És azt is tegyük hozzá hogy a tankolás nem 5 perces mutatvány, hanem órákat is igénybe vehet. Max. annak kényelmes aki naponta két konnektor között ingázik, bőven a hatótávon belül. Ilyen ember viszont elég kevés van….

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Én már jó ideje Opel Amperázom. Ha okosan használom akkor 70-75 km.-t is megtudok tenni tisztán elektromos árammal. De nincs korlátozva a hatótávom a benzinmotor miatt. Én a jelenlegi Zöld rendszámos autók közül ezt tartom a legjobbnak. Ügyes és megfontolt használat mellett 10-13 Ft/km költésből ki lehet jönni. Nagy, és tágas az autó, kényelemes hosszú utakra, minden extrával el van látva, kevesebb kompromisszum. Persze azt elismerem, hogy a fent említett típusok használata sokkal gazdaságosabb. Én biztos, hogy a jövőben is csak ilyen jellegű autót fogok venni. És ami a legnagyobb előnye: mindig be tudom tartani a sebesség határokat. Nem irritál, hogy nyomjam neki. Persze csak a hatótáv miatt, de akkor is így van.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Előre leszögezem nincs elektromos autóm, csak távirányítósban. 🙂

    “Mindegyiknek sarkalatos pontja az akkumulátor”
    Ezt ki mondja rajtad kívül? Van valami szakmai anyag, vagy számottevő tapasztalat ami ezt mutatja. Ki találta ki? Kicsit hasonlít a márpedig a Föld lapos! Hát nem látod? -ra.

    “és az inverter.”
    Ezzel is baj van? Ez is sarkalatos? Valami link tényleg jó lenne akár angolul is ahol le van írva, hogy tucatjával halnak le az inverterek.

    “Az akkumulátorokra a gyártók max. 5-6 év garanciát adnak, utána esélyes a csere”
    Mennyivel utána 1 év, vagy 20 év? Erre is van valami leírás, vagy legenda?

    Hogy mondjak egy [b]konkrét Mo-i példát[/b] a világ legnagyobb és egyik leginnovatívabb autógyártója (Toyota) érdekes módon 10 év garanciát ad a régebbi technológiájú NiMH akksikra. 8 év gyári gari a Prius II-es akksijára, majd 4750*2 Ft a plusz 2 év. 10eFt-ért teljeskörű garancia 10 évre egy NiMH-s akksira? Ez lehetetlen kell, hogy legyen, hiszen csak, vagy nem? 🙂

    “Mennyi kényelmetlenséget vettünk a nyakunkba az állandó töltögetéssel, a rövid hatótáv miatti aggodalom miatt, a kisautó nyújtotta kényelmetlenség miatt”
    Mint írtam nekem sajnos nincs elektromos autóm, de akinek van, az mind pont a fordítottját írja, azaz áradozik, hogy mennyire jó és kellemes és az életben nem fog többet hagyományos, vagy elavult belsőégésűt venni.

    Azt nem vitatom, hogy drága.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Nekem tavaly óta van ugyanez a kisautóm, csak a Citroen verizója. Életünk legjobb döntése volt a vásárlás! Természetesen sem meggyőzni nem akarok senkit, sem korteskedni, de a hozzászólások jelentős százaléka egyrészről hozzá nem értésről, másrészről rosszindulattól áthatott. Mi egy százezres vidéki vároban lakunk, itt is ideális a kiskocsi, de hetente két napot munkából fakadó dolgok miatt Budapesten töltünk. Hárman, apa, anya, öt éves kisgyerkőc. Igen, van mellette egy benzines autónk is. De ami érdekes, hogy a benzinesbe februárban tankoltunk utoljára és még van benne kb 200km-re való most is. A villanyossal meg tavaly december óta letekertünk több, mint 7 ezer kilométert. Nyugodtan, gond és probléma mentesen. Városban, országúton, autópályán! Ha ezek után bárki meg akar győzni, hogy én hülye vagyok és nem, ez az autó mégsem jó, hát az gyürkőzzön neki rendesen, mert nehéz dolga lesz. A villanyautó csak addig fura, amíg ki nem próbálod. Utána viszont erős függőséget okoz! 🙂 Egyetlen gondolat még: számolgat mindenki, hogy megéri, nem éri, meg állami támogatás meg adókedvezmény, stb… Nem ezt kell számolgatni. Csak a hülyének éri meg? Akkor én hülye vagyok, de ha már engem lehülyéz valaki, akkor a kölcsönösség jegyében hagy tegyem én is ugyanezt. A hülyék jajonganak az aksi élettartam miatt. Az aksi a garancia időn túl sem megy tönkre. Veszíthet a teljesítményéből, de nem megy tönkre. Ennek az autónak a japán verziójából tudunk 100 ezer mérföld futásteljesítményű darabról, eredeti aksival. Az aksi csomag ára hozzávetőleg másfél millió forint, nem a lent leírt túlzó adat az igaz. Az elektromos motornak és a váltónak elvileg nincs élettartam szempontjából kritikus része. A fékek alig kopnak. Ha mondjuk 8-9 év múlva cserélni kell az aksikat ennyiért, de kapok egy szinte új autót, az hülyeség? Ha már ezt a szót használjuk. Egy népautó passzát tdi engerenkénti befecskendezője és a hozzá tartozó elektronika 270 ezerbe fáj darabontként. Ismeretségi körben most cseréltek két darabot egy három éves modellen. Szintén ismeretségi kör, bajor agyonhájpolt márka, automata váltó felújítás. 5 éves autóról beszélünk, 700 ezer volt. Ezek kiragadott példák, elismerem, de élő, reális és valós példák. Mindenki döntse el valóban, mit vásárol és miért. De ne hülyézzük le a döntéséért, ráadásul úgy, hogy életünkben nem próbáltuk a másik oldalt, mindössze jó fejszámolónak tartjuk magunkat. Én próbáltam mind a kettőt, ezt jobbnak érzem. Ennyi.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Ilyen autónak csak akkor van létjogosultsága, ha van mellette egy benzines is. Viszont egy családban, ahol 2 autó van (és anyagilag megtehetik), akkor a leglogikusabb egy elektromos kisautót venni városi használatra. Ez az autó nem autópályára való és nem is nagy túrákra, de az átlagemberek 95%-nak az esetek 90%-ban ez az autó bőven elegendő. Mint iOn tulajdonos mondhatom, hogy a vezetési élmény mindenért kárpótol. Kicsi? Igen, kicsi egy 3gyermekes családnak, de mint 4személyes autó, sokkal tágasabb, mint egy benzines kisautó. Csúnya? Ezt mindenki döntse el saját maga. Viszont iszonyatosan jól megy. Annyira rugalmas, hogy nem sok autó tudja felvenni vele a versenyt a városban. Ingyen parkolás? Ezt minden városi autóhasználó tudja, hogy mit jelent… Fogyasztás? 500Ft/100km 🙂
    Abban bízom, hogy nem megy tönkre sem az akksija, sem más és akkor viszont azt mondhatom, hogy megérte…

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Nem tudom, kinek alternatíva ez az autó, de aki végiggondolja józan paraszti ésszel, annak biztosan nem! Legalábbis nálunk biztosan nem! Tőlünk nyugatabbra igen, ahol államilag is támogatják az elektromos autók vásárlását. Számoljunk: megvesszük a 4-5 éves használt elektromos autót 3-4 millióért. Mindegyiknek sarkalatos pontja az akkumulátor és az inverter. Az akkumulátorokra a gyártók max. 5-6 év garanciát adnak, utána esélyes a csere, ami újabb 2,5-3 millióba kerül, és még nem beszéltünk az inverter esetleges meghibásodásáról. Mennyinél is tartunk? Mennyit öltünk autózásra? Mennyit spóroltunk és mennyit költöttünk erre? Ennyi pénzért mit vásárolhattunk volna a hagyományos Otto motoros kínálatból? Mennyi kényelmetlenséget vettünk a nyakunkba az állandó töltögetéssel, a rövid hatótáv miatti aggodalom miatt, a kisautó nyújtotta kényelmetlenség miatt, a puritán utazási komfort miatt? Télen nem merünk fűteni, nyáron hűteni, mert félő, hogy nem érjük el úticélunkat. 5-6 milliót érdemes erre kiadni? Ennyit a hülyének is megér! De csak a hülyének!

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Szrencsére nem. Az agglomerációban, tehát járok be alkalmanként, ismerem a sarcolást. Amúgy ha azért vennél elektromos autót hogy ne kelljen parkolót fizetni, akkor kicsit sokba lesz az az “ingyen parkolójegy”. Az elektromos autó mint megoldás nekem is tetszik, csak nem reális az ára. iOn helyett én tuti egy 4 éves Amperát vettem volna, az legalább autó és minden kedvezményt tud.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Igen, közvetlen töltőbekötéssel (wallbox) és évenkénti engedélyeztetéssel lehet igényelni villanyautóhoz is a vezérelt áramot. Véleményem szerint többe kerülne, mint amennyit spórolnánk vele.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Egyetértek a kedves szerzővel.
    Az erőműveink kihasználása szempontjából kifejezetten hasznosnak tartom, hogy otthon, éjszaka tölt. Sőt: mintha lenne is egy olyan törvény, mi szerint a villanyautót szabad éjszakai áramról is tölteni. Majd amikor naperűművel termeljük az áramot, majd akkor elgondolkodunk azon, hogy akkor töltsük, amikor a nap is süt.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    “A parkolás … meg a beetetés része.”
    Hol laksz, kedves kollega? Szerintem nem nagyvárosban.

    Tisztában vagy vele, hogy Pesten hányszor kell az embernek BKV-val elindulnia, mert még a 2-3 BKK jegy is jelentősen olcsóbb, mint az óránkénti 440 FT? Üzemanyagra 300 Ft, parkolásra további 2000 Ft. És úgy, hogy nem is lehet egyben megvenni, hanem időközben ki kell menni és megsaccolni, hogy meddig maradsz még. Ha sokat saccolsz, feleslegesen fizetsz. Ha keveset, még egyszer le kell menni és fizetni.
    És akkor hiába van rendes autóm, kézzel kell cipelnem az összes cuccomat. Annál sokkal-sokkal jobb egy akármilyen fapados negykerekű.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Értem én hogy “adott célra ez a használhatóbb”, csak egy 4 éves kisautó (Spark, Agila, 206, Aygo) 1,5 misi nem pedig 3,5-4. Persze nem tilos egy rakás pénzt beleölni. Ahogy az első tulaj évente vesztett ezen a “kis szaron” évente 1 milliót. A parkolás és az ingyen töltés meg a beetetés része.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Kb 5 töltés, egyszer sem kellett matekozni. Egy benzines csakis bemelegedési fázisban járt volna hétköznap + nem parkolt volna ingyen. Az adott célra ez a használhatóbb, nem a benzines miniautó.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Azért csinálták meg a zöld rendszámot, hogy visszavonják a kedvezményt. Az igazi cél az volt, hogy rendszámok színe ne legyen olyan egyhangú fehér. De el ne mondd senkinek!

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Ha a mindenkori magyar helyzetből indulok ki, sajnos inkább előbb mint utóbb, de az összes kedvezményt meg fogják vonni a zöld rendszámosoktól. Elég csak az LPG-t felhozni példának, mert bár nekem szerencsém volt a megtérülés miatt, de sokan nagyon rosszabbul jártak a jövedéki adó emelés miatt. Ami persze csak azért következett be, mert hirtelen úgy tűnt sok embernek, hogy most megéri kettős üzeműre átalakíttatni az autójukat és emiatt szépen felkúszott az LPG-eladása.

    Én kifejezetten örülök, hogy viszonylag sok zöldrendszámos autó szaladgál az utakon és remélem, hogy nem lesz igazam semmiben.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Az én használati szokásaim kb 90%-át meg tudná oldani ez a kisató, de a gyárak árképzése abnormális. Az iOn is mint a többi ilyen ki elektromos gyösz nem kerülhetne többi mint egy átlagos kisautó. A 3-4 éves kori 3,5-4 misis új ár lenne korrekt egy igencsak korlátozottan de tisztán használható kiasautóért. Az 500 km teszt meg egy vicc, hányszor is kellett ezalatt tölteni meg számolgatni meg tervezni? Egy benzines kis társa vígan végigtotta volna helyből ezt a másfél hónapot és még a nagymamához is el lehet vele menni fejvakarás nélkül.

  • 2017.10.28. at 05:46
    Permalink

    Nem lenézve és lebecsülve, azért nekem egy kicsit mégis az a benyomásom, hogy nyomorék forma, körülményes tölthetőség még városban is, autópályára alkalmatlan az ereje és a hatótávja miatt… nem vitás, hogy ez a jövő, de ezek még nagyon úttörő autók, 5-10 év múlva talán jobb lesz a helyzet.

  • 2017.10.28. at 05:47
    Permalink

    “A még nem hőcserélős, hanem hagyományos elektromos klíma ” ez a mondat elég érdekesre sikerült, nem igazán van értelme.
    Minden klíma hőszivattyú, és van neki 2 db hőcserélője is.
    Talán arra gondolhatott a szerző, hogy az autó klímája nem tud fűteni, csak hűteni, a fűtést hagyományos fűtőszálas villanyfűtés biztosítja?
    Ha jól tudom, a leafnek a tekna változatában már a klíma fűt, tehát ott hőszivattyús a fűtés, az alacsonyabb felszereltségeknél ott is fűtőszál van. Télen nem mindegy, hogy kb. 3-4x annyit fogyaszt a fűtőszál, mint a klímás fűtés tenné.

  • 2017.10.28. at 05:47
    Permalink

    “A még nem hőcserélős, hanem hagyományos elektromos klíma ” ez a mondat elég érdekesre sikerült, nem igazán van értelme.
    Minden klíma hőszivattyú, és van neki 2 db hőcserélője is.
    Talán arra gondolhatott a szerző, hogy az autó klímája nem tud fűteni, csak hűteni, a fűtést hagyományos fűtőszálas villanyfűtés biztosítja?
    Ha jól tudom, a leafnek a tekna változatában már a klíma fűt, tehát ott hőszivattyús a fűtés, az alacsonyabb felszereltségeknél ott is fűtőszál van. Télen nem mindegy, hogy kb. 3-4x annyit fogyaszt a fűtőszál, mint a klímás fűtés tenné.

Vélemény, hozzászólás?