Nem csak boyracereknek – hot hatchek használtan

Piaci körkép: a legjobb ma elérhető hot hatchek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem kell feltétlenül sportkocsi, elég lesz valami ferdehátú, csak legyen benne lélek, meg erő. Körképükben hot hatchek közül szemezgetünk.


Sportos autó építéséhez van jó alap, és van kevésbé jó. Egy magas építésű, nehéz, jellegéből adódóan dülöngélni hajlamos batárba hiába rakjuk bele a legnagyobb és legerősebb sportmotort, úgysem lesz annyira fürge, mint valami kisebb, tömörebb konstrukció. Eleink ezt már rég felismerték, legyenek autógyártók, tunerek, vagy a saját vasukat a fészerben reszelgető hobbisták - mindre áll a kitétel. Mindeközben az autóiparnak többször is úgymond eljárt a keze, azaz a technika fejlődésével több olyan tömegmodell is megszületett, amik apróbb módosításokkal megütötték egy korábban csak keveseknek elérhető sportkocsi szintjét.
Hirdetés


Ha például a farmotoros korai Renault Gordinikre, vagy a hetvenes évek elejének kutyacsont Ford Escortjára gondolunk, akkor megvoltak már jó ötven éve is azok a modellek, amikből ki lehetett alakítani a nép sportkocsiját. Persze, ezek drágábbak voltak egy alapváltozatnál, de áruk töredéke volt valami kisszériás luxussportkocsiénak, vagy akár egy rendes roadsterének is. Ebből adódóan, ha egy felhúzott átlagautót csukott össze a delikvens, az nem is volt akkora anyagi csőd, mint ugyanezt egy Ferrarival megtenni. A nyolcvanas évekre az autógyárak rákaptak a műfajra, az angol szaksajtó meg elkezdte hot hatchnek, azaz forró ferdehátúnak hívni ezeket, hiszen addigra minden valamire való kis- és kompakt autó ferdehátú lett. A történelemlecke után nézzük ma, Magyarországon, érvényes magyar forgalmival mit lehet kapni ebben a műfajban.

Használt hot hatchek minden árban és korban
Modell Évjárat Óraállás (km) Ár (Ft)
Audi S3 Sportback 2009 151 000 6 150 000
Citroën Saxo VTS 2000 190 000 830 000
Citroën Xsara VTS 2004 105 000 699 000
Fiat Panda 100 HP 2007 54 000 1 350 000
Ford Fiesta ST 2005 115 000 1 390 000
Ford Focus ST 2014 14 000 6 199 000
Ford Focus RS 2003 181 000 3 090 000
Ford Focus RS 2009 80 000 6 790 000
Honda Civic Type R 2003 180 000 1 900 000
Honda Civic Type R 2008 80 000 3 490 000
Mazda 3 MPS 2009 57 000 4 990 000
MG ZR 105 2004 105 000 650 000
Opel Astra GSI 16V 1994 282 000 650 000
Opel Astra OPC 2000 185 000 950 000
Renault Clio RS 2007 89 000 2 499 000
Renault Mégane RS 2010 34 000 3 990 000
Peugeot 207 RC 2009 43 000 2 590 000
SEAT Leon Cupra 2007 123 000 2 999 000
Skoda Octavia RS 2007 154 000 2 499 000
Suzuki Swift Sport 2007 135 000 1 450 000
Volkswagen Polo GTI 2000 170 000 1 130 000
Volkswagen Golf GTI 1984 220 000 440 000
Volkswagen Golf GTI DSG 2005 147 000 2 390 000
Volkswagen Golf GTI DSG 2011 59 000 4 200 000


Ez a piaci körkép rendhagyó abban a tekintetben, hogy nem szabtunk árban határt, de hát épp ez a lényeg. Azt (is) szeretnénk megmutatni, hogy ha nem is pénztárcától függetlenül, de elég széles ársávban kapni ma is jó forró ferdehátút. De minek kéne egy ilyen? Hát azért, mert ezek itt tulajdonképpen mind rendes és praktikus kisautók vagy kompaktok, csak hát van bennük némi plusz. Néhány plusz lóerő, egy keményebb futómű, nagyobb gyári kerék, kagylós ülés a jellemzőek. Meg persze a félelem attól, hogy mások előttünk már nem csak széthajtották, de ropira is törték ezeket a túlmotorizált tucatautókat. Ne legyünk szőrös szívűek, egy jó vételt is csak úgy lehet kifogni, ha legalább az esélyt megadjuk. Nyálazzuk át a kínálatot, amiben ikonok, egykori posztercsodák és titkos favoritok is akadnak, akár még olcsón is.

Kezdjük az ikonokkal. Kint volt a falon húsz éve a GSI Astra, amit a magyar rendőr Astrák utol sem érhettek? Volt, aki csak a nyolcszelepesről mert álmodni, más meg a piros tetejű tizenhatszelepesre esküdött. Ma meg alig találni az F szériából eredetit, ami megmaradt, az akár félmillió alatt is elvihető. A már OPC-nek nevezett G Astrákból meg akár egymillió alatt is kapni, ha nem minden a hibátlan külső. Az a bódé már 160 lóerővel is hozta a műfajban elvárhatót, és volt erősebb is nála. Hasonlóképp olcsón elérhető a műfajt, ha nem is megteremtő, de mindenképpen populárissá tevő Golf GTI-ből is. A legendás egyes széria még létező példányai jellemzően ma már fel sem kerülnek a Használtautó.hu[/url] hirdetései közé, maximum a gyűjtők között vándorolnak. Szebb napokat látott kettest még kapni, igaz a leggyengébb, alig 112 lóerős korai példányért a kért 440 ezer forint is sok lehet. Húsz év korkülönbség durván egy négyszeres szorzót jelent árban. Az ötös GTI-je durván 2,5 millióba kerül, de négyért már van hatos is.

A nemzetek csatájában a franciák nem állnak rosszul. Amennyire ott van a szeren ár/lóerő arányban például a 163 lóerős Citroën Xsara VTS, annyira tűnik diszkont vételnek az aktuális szériájú Renault Mégane RS, ami ötévesen az új árának kevesebb mint a felébe kerül. Durva, de érthető a Peugeot 207 RC értékvesztése is, ahogy az is örülhet, aki hat-hétéves Clio RS-re pályázik. Az olaszoknak sem kímélt az idő, turbós Punto GT-t már mutatóban sem találni, a második széria gyárilag erős darabjait meg én nem találtam bizalomgerjesztőnek. Bezzeg Panda 100 HP akad több is, igaz, az csak egy jófej városi törpe, komoly sportkocsit ne benne keressünk. Inkább a Mazda 3 MPS-ben, ami 2,3 literes, 260 lóerős turbós. Ne kövezzenek meg, de árán látszik a fölénye a jóval egyszerűbb technikájú és kommerszebb űr-Civic Type R-jéhez képest. Ha már Honda, én a 2005-ig gyártottat venném, az az őszintébb betyárautó, persze mint autó, komolyabb az újabb.

A Golf GTI alternatívái lehetnek platformtársai, a látványosabb SEAT Leon, a józanabb Skoda Octavia RS és akár az Audi S3 is. Utóbbi összkerekes és árában benne van a súlyos prémiumfelár is. Bekerült a válogatásba, de kakukktojás a néhai MG-Rover balul sikerült próbálkozása, az MG ZR is. Technikailag ez még a kilencvenes évek gömbölyű Honda Civicjére épül, hiába toldozgatták, nem lett modernebb. Volt belőle 160 lóerő is, de amit ilyen olcsón kapni, az csak egy szánalmas kis 105 lóerős 1.4-es, ami gyárilag 178 km/h végsebességet tudott. Nem igazi hot hatch, de egy jó színben a gyári nagy kerékkel dögös, még akkor is, ha egy tíz éve nem létező gyár kamuja. Egy márkáról nem szóltunk, de a Ford direkt maradt ki. Hadd csináljak egy kis beharangozót; pénteken egy nem mindennapi Focusról fogunk írni, ami nem csak itthon, de még Németországban sem gyakori. Az 500 darabban készült, 350 lóerős Focus RS 500-ról lesz szó.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 18:47
    Permalink

    Egyszerű, nem a 15-20 éves mára már leharcolodott, elkoszolódott gyári injektorokkal -meg a ki tudja utoljára mikor cserélt benzinszűrővel meg a gyári kopott AC-val- kellene nekiállni tunnerolgatni, amik egyenként 6 csilliárd nyitó-záró ciklust működtek már amúgy is kb eddigi életük folyamán, és úgy akkor majd kap elég benzint a motor mindíg és úgy nem lesz baja a motornak 2bar-n fújva sem.
    A tipikus hibák, mint a hengerfejesedés meg a dugóleolvadás és a gyűrűtörés, ezek a rossz AFR-ből jönnek mindíg.
    A levegő van, de benzin nemvan mellé állapot, az egy elég erős szopófaktor történet benzines turbómotoroknál, teljesen mind1 ki a gyártója, mind lefexik tőle pillanatok alatt.
    Sokan odáig jutnak el csak, hogy feltolnak rá egy nagyobb turbót, csak a benzinrendszerrel nem mennek utána ennek, utána meg persze az autó a szar, nem a júzer volt hülye, áááá

    Alapvető, hogy benzinrendszer mindíg többet tudjon kiszolgálni, mint amennyi levegőt a turbó tud szállítani. Gyárilag is így van felépítve egyébként, a PGT gyári IHI RHB5 VL7E turbója 175lóerőt tud üveghangon, a injektorok a 195lóerőt tudnak kiszolgálni 100% állapotban és tisztán.
    Na most, ha vki felszúr rá egy 240lóerőre is elég turbót, de az injektor marad a gyári -és mellé még már mondjuk koszosak is-, az kb 1perc alatt, nagyjából az első teligáznál megszívatja saját magát
    A másik tipikus hiba, hogy emeljük a nyomást, amivel a töltőlevegő is melegebb lesz -ezt tanultuk fizikaórán iskolában…ugye?-, és mellé van a gyári kis side mounted intercooler, ami nem tudja ezt a nagyobb hőterhelést már hova elvezetni, így a töltőlevegő simán 100fok felett is lesz vele, ami elég messze van az ideális 30-40fokostól, és hosszú távon nézve ez sem jelent sok jót

    pV=nRT 😛

  • 2017.10.28. at 18:47
    Permalink

    Szerintem mi nem ugyan abban az országban élünk ezek szerint.
    Tanyasi tuning neked azok a 270+ lóerős PGT-k, amik itthon furikáznak, és évekig végigverték velük a gyorsulási kategóriájukat annyira, hogy ccm kategória besorolás módosítás is lett belőle már, hogy levegőt kapjanak ezzel a kategória ellenfelek végre, akkor én kérek elnézést 😉
    Az egyik legkönnyebben és mellé még máshoz képest olcsón is tunnerolható hothatch, még széria belű motorral is sima ügy a 220-230+ lóerő, és ez annélkül, hogy az szétdőlne.
    Persze agy nélkül használva szét lehet ütni ezt is, mint ahogy egyébként bármi mást is szét lehet

    Amúgy meg már a mk2 Uno is teljesen galvanizált kasznis volt, amit írtál, hogy elporladnak, az max az mk1 Uno-ra volt igaz, de ’88 után már minden facelift-s vagy új digó modell teljesen galvanizált kasznival készült, az első autó ebből a Tipo volt.
    Ezek max ott rohadnak, ahol megtörték a bódét, és azt gányul javították.
    Nincsenek kerékív meg küszöb átrohadási haljamai sem, mint pl az Opel-knek enbloc még reccs nélkül is, meg ahogy pl a Honda-knak is van.

    Az meg, hogy eladó nincs, nem jelent semmit. Lehet csak szimplán rosszkor nézted, de a jókat nem is nagyon adogatják el, vagy nem Hahu-n hirdetve cserél gazdát, hanem belső körben, így ez kifelé Neked láthatatlan 😛
    Én ismerek olyat is, akinek 13-14 éve megvan.

  • 2017.10.28. at 18:47
    Permalink

    Coupe 20vT is jó bele, UK-ból fruttiért van lereccsentett RHD-s donorautó, tokkal-vonóval át lehet rakni az egész elejét bele
    amúgy meg lehet csinálni, hogy tuti bírja a kiképzést, és mégcsak nem is kerül sokba
    és sokkal kevesebből, mint pl egynémelyik “tuningalap”-nak tartott rizskazánt, amiben az utolsó alátétet is uprated-re kell cserélni, különben szétdől 😛

  • 2017.10.28. at 18:47
    Permalink

    PuntoGT-k elporladtak? Ki írta ezt a cikket? Bármelyik gyorsulási versenyen többet látni belőle, mint több itt felsorolt másik hothatch típusokból összesen

  • 2017.10.28. at 18:47
    Permalink

    Egy Mazda MPS-t elfogadnék, bár gondolom, hogy egy szett gumi 250000 és a turbó nincs 500 000 Ft. alatt, de fiatalabbként pár évig vigyorogva ülnék be akármilyen sz.r volt a napom…. 🙂 azt az érzést nehezen lehet überelni.
    A legolcsóbb példányok is 3 mill. körül kezdődnek, es erre még 5-600 ezret nyugodtan számolhatunk.

    Octavia RS-ben ültem, de lehet hogy a relatív nagyobb kasztni miatt, de nem volt átütő a feeling. mellesleg nem is tetszik az autó.

  • 2017.10.28. at 18:47
    Permalink

    En konkretan a sima HF-es Deltakra gondoltam.
    Az Intagrale az kulon kategoria.
    A speer gondolom a sperr-difire azon tul is van elet.
    Es n elveztem a 33ast anno nagyon.

  • 2017.10.28. at 18:47
    Permalink

    En 3tipust hianyolok innen Bravo HGT(egy olaszbol hozott turbosban ultem,roviden iszonyat)
    Delta HF(Integralet lattam gyorsulasin veszelyes volt ugy is)
    Es a kis 33QV az 1.5-os dupla karbis olasz verzio valahol 130-150lo korul(ilyet vezettem)
    Jok-jok a maiak is de a regiek azok verpezsditobbek nekem.
    Nem azert mert bitang motor papir kasztni lovaskocsi fek…
    Hanem ha megtanulod vezetni minden meter,minden kanyar utan vigyorogva jossz ki elvezettel az arcodon.

Vélemény, hozzászólás?