Kell a tér, de zömében városban menne az autó. Miből szemezzek?
Piaci körkép: benzines kombik 10 éves korig, 1,5 millióig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sokan megriadnak a dízel autók lehetséges szervizelési költségeitől, s inkább a torkosabb benzineseket választják. Nekik szól e cikk.
Sok hosszú út szerepel a tervekben? Érdemes lehet dízelt venni, a szerényebb fogyasztás ugyanis mosolyt fog csalni arcára, ami teljesen talán még akkor sem fog lelohadni, amikor egy komolyabb szervizszámlát kell kifizetni. Ha viszont leginkább városi, rövid utak, több órás eltéréssel szerepelnek a tervekben, klasszikusan munkába be és haza, gyerekekért az óvodába, iskolába járásra lesz az autó, akkor aligha érné meg a dízel. Ha másért nem, hát azért, mert télen rövid utakon sosem fog bemelegedni, nem fog fűteni, de ami még nagyobb baj, hogy motorja sosem fog üzemi hőfokon járni, ez pedig nyilvánvalóan nem jó. Ha esetleg részecskeszűrő is van az autóban, s az nem tudja magát időnként - állandó magas fordulaton, leginkább autópályás hajtásnál - kiégetni, akkor el fog tömődni. Lehet baj ugye a feltöltővel is, ami szintén nem olcsó, s ugyanez mondható el az üzemanyagra kényes befecskendező-rendszerről is. Nem mondjuk, hogy ezekkel feltétlenül lesz hiba egy gázolajos autó esetén, de a pakliban benne van a lehetőség. A drágább javításokat természetesen a benzines autóknál sem lehet kizárni, hiszen azokban is van épp elég rizikó. Katalizátor, futóműelemek, motorvezérlés, légkondi - megannyi lehetőség arra, hogy akár a használtautó-vásárlási kisokosunk szerint legprecízebben kiválasztott és átvizsgált példány is pénztemetővé váljon. Benzinesként viszont kisebb eséllyel fog, a forintokat persze tankolásról tankolásra nagyobb mértékben fogja nyelni, hiszen a benzineseknek magasabb az egy kilométerre jutó üzemanyagköltségük.
Miként azonban sokan nem kívánnak tőzsdén magas rizikófaktorral sok pénzt keresni, úgy az autóvásárlók között is szép számmal vannak, akik a szerényebb hibalehetőséget többre tartják, mint a kisebb fogyasztást. Ők ugyebár benzinest keresnek. Ha pedig kellemes utazóautót, a család összes cuccát elnyelő, de klasszikus karosszériaformájút, akkor kombit. Ez adta mostani körképünket: 1,6 literesnél nagyobb, de 2,0 literesnél kisebb benzines motorral szerelt kombikat kerestünk, ugyanis autójuk mérete mellett sokaknak annak ereje sem másodlagos.
A keresési feltételeknek megfelelő modellek
Modell | Évjárat | Kilométeróra-állás | Vételár |
Alfa Romeo 156 2.0 JTS (165 LE) | 2003-2005 | 112 000-153 000 km | 1 290 000-1 375 000 Ft |
Chevrolet Lacetti SW 1.8 16V (122 LE) | 2004-2005 | 101 400-148 000 km | 999 000-1 100 000 Ft |
Citroën C5 2.0 (136 LE) | 2003 | 141 877-158 000 km | 990 000-999 999 Ft |
Fiat Stilo MultiWagon 1.8 (133 LE) | 2003-2004 | 86 118- 140 000 km | 979 000-1 100 000 Ft |
Ford Focus Turnier 1.8 (125 LE) | 2003 | 89 000-154 000 km | 969 000-1 000 000 Ft |
Ford Focus Turnier 2.0 (145 LE) | 2004-2007 | 118 000-185 000 km | 1 199 000- 1 550 000 Ft |
Ford Mondeo Turnier 1.8 (125 LE) | 2003 | 164 000 km | 750 000-850 000 Ft |
Ford Mondeo Turnier 2.0 (145 LE) | 2006 | 127 280 km | 1 542 542 Ft |
Honda Accord Tourer 2.0 Comfort (155 LE) | 2003 | 265 500 km | 1 599 000 Ft |
Mazda6 Sport Kombi 2.0 TE (141 LE) | 2003 | 154 000 km | 1 200 000 Ft |
Mitsubishi Galant 2.0 Comfort (133 LE) | 2003 | 176 000 km | 1 050 000 Ft |
Nissan Primera Wagon 1.8 (116 LE) | 2007 | 270 515 km | 1 250 000 Ft |
Opel Astra H Caravan 1.8 (125 LE) | 2005-2006 | nincs adat-232 000 km | 1 349 000-1 599 999 Ft |
Peugeot 307 SW 2.0 (136 LE) | 2003-2006 | 155 000-224 200 km | 849 000-1 590 000 Ft |
Peugeot 307 SW 2.0 (136 LE) Automata | 2003-2006 | 99 125-175 000 km | 890 000-1 399 000 Ft |
Peugeot 407 SW 1.8 (125 LE) | 2006 | 117 121-140 000 km | 1 390 000- 1 499 000 Ft |
Renault Megane 2.0 (135 LE) | 2004 | 273 130 km | 875 000 Ft |
Renault Laguna 1.8 (120 LE) | 2003-2005 | 98 000- 179 000 km | 699 999-1 400 000 Ft |
Renault Laguna 1.8 (120 LE) Automata | 2004 | 230 744 km | 899 000 Ft |
Renault Laguna 2.0 (140 LE) | 2003-2004 | 176 355-273 130 km | 875 000-949 000 Ft |
Renault Laguna 2.0 (140 LE) Automata | 2005 | 126 556 km | 1 390 000 Ft |
Skoda Octavia Combi 1.8 Tour Turbo | 2003 | 126 000 km | 1 290 000 Ft |
Volkswagen Passat 2.0 (116 LE) | 2003 | 135 000 km | 1 399 000 Ft |
Volvo V40 1.8 Classic (122 LE) | 2003 | 188 000 km | 1 310 000 Ft |
A keresett autók skatulyája nem fontos, lehet alsó- vagy hagyományos középkategóriás. A lényeg a motor fajtája és mérete, valamint a karosszéria kialakítása. Meg persze az autó kora, ami 10 évnél ne legyen több, ára pedig legyen legfeljebb 1,5 millió forintos, némi alkut feltételezve a hirdetésben 1,6 millió alatti. Érdekes, hogy az alig több mint 50 tagú találati lista szerint benzines motorral az elmúlt 10 évben alig adtak el kombit. Ez alapján azonban nem szabad változtatni a keresi feltételeken. Ha az autó rövid távokra, városi szaladgálásra lesz, akkor a benzines a jobb választás.
Kínálat pedig - ha nem is bőségesen, de azért van. A sor elején például a nem épp a megbízhatóságáról és tartósságáról híres, és nem is tágas utas- és csomagterű, de formája és - korrekt állapotban - vezethetősége miatt sokak által kedvelt Alfa Romeo 156 SW áll. Követője a leginkább az ára miatt kedvelhető Chevrolet Lacetti SW, mely megbízható ugyan, de torkos és szinte lélektelen. Kapaszkodjon meg mindenki, utóbbi kettő közül a sokak által „ledévúzott” Chevrolet a drágább. Az Alfához hasonlóan olcsó a hidropneumatikus futóművel szerelt, jó állapotban nagyon komfortos Citroën C5 is, mely 565-1660 literes csomagterével lassan a szobafestők kedvence lesz. Ez persze a legtöbb - összeállításunkban szereplő - modellről elmondható, hiszen olcsó és jellemzően nagy rakterű sorozatok.
Magas futás, átlag feletti fogyasztás, inkább csak tűrhető, mint jó állapot, ezekkel kell, hogy szembenézzen, aki viszonylag erős, benzines és kombi autót szeretne. Az viszont igaz lehet, hogy nem kell horribilis szervizszámlákra számítson, ha korrektül karbantartott, valós jellemzőkkel eladott példányt talál. Miből érdemes keresni? Megfelelő áron nyilván mindenből. A megbízhatósági etalonnak számító Honda Accordért a 1,5 millió sem sok, 1-1,2 környékén remek lehet egy Focus vagy egy Mondeo. Utóbbi természetesen nagyobb, előbbi viszont megbízhatóbb. Ennyiért persze sok érdekes autót, például viszonylag szerény futású, automata váltós Renault Lagunát is lehet kapni. Vevői döntés, hogy a kényelem vagy a vezethetőség, a luxus vagy a megbízhatóság a fontos. A francia modellek jellemzően kényelmet és luxust, a németek és a japánok inkább vezetési élményt és megbízhatóságot adnak – természetesen 10 éves autóknál mindennél fontosabb az előélet, így a kínálatból leginkább a talált példány múltja kell döntsön. Lehet jót találni ilyen paraméterek mellett is, hogy mennyire, azt pénteki használttesztünk fogja elmondani.
Ha egy evben csak egyszer akarsz a szervizbe menni akkor vegyel hondat,ha tobbszor akkor vegyel valami mast.Nekem volt mas is,de ma mar csak hondat veszek!
A Toyota Avensis kombikat kivonták a forgalomból, vagy betiltották? Mi lehet az oka, hogy nem szerepel a cikkben? Igaz, hogy csak egyet találtam, de van a feltételnek megfelelő kombi Ave.
Nna, jó volt olvasni. Pont ugyanebben a kategóriában mozogtam, amikor lecseréltem a Legendet. Csak számomra valamiért fontos volt a komolyabb teljesítmény is a józan érvek mellett, így én igyekeztem a legjobb teljesítmény/fogyasztás/fenntartási költségek arányt megtalálni. 1998-as Mercedes-Benz C200 T Kompressor lett. 192 Le és 285 Nm, de városban 9,5 l-rel elvagyunk. Az alkatrészek könnyen elérhetőek és relatíve olcsók. Megbízható, masszív konstrukció, igaz, hogy a kompresszor lehet egy plusz hibaforrás, de ez a Root-elvű kompresszor mégiscsak egy kb. 60 éves technika. Kiforrottnak nevezhető. 🙂