Két legyet egy csapásra? Négy- és ötajtós kupék használtan

Piaci körkép: kecses, vonzó, menő, meg persze mutatós négy- és ötajtós kupék

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Speciális alfaj a négy-, illetve ötajtós kupék osztálya: komoly utazóautók extra adag stílussal. Nézzük, milyet, mennyiért kapunk használtan.


Ha négyajtós kupé, akkor a mai kínálat alapján a 2004-ben megjelent Mercedes CLS-ig kell visszamennünk. Történelmi elődök természetesen voltak, de amit ma négyajtós kupéként értelmezünk, amit ma elérhetünk, azt a 2010-ben második generációjába lépett CLS hozta meg. Az akkori (W211-es) E-osztály műszakiságára épülve, kupés tetőívvel, keret nélküli ajtókkal és persze passzentosabb, messze nem olyan tágas utastérrel. A koncepció bejött, hiszen a hagyományos szedán és kombi (T-Model) E-osztály műszakiságán, annak komponenseivel még egy, ráadásul felárral eladható modellt hozott létre a Mercedes, így nem meglepő, hogy azóta több márka is beszállt ebbe a műfajba. Míg a CLS eredendően a nagy- és a luxusautók közé ékelődött, mára több "kategóriaközi" kupélimuzin született, így akár már újonnan is megkapható egy-egy képviselő 10 millió forint alatt, mi viszont most inkább a használt-kínálatot vesszük górcső alá, hiszen igazán "csábító" árakat ott láthatunk.
CLS-t például legolcsóbban már 2,99 millió forintért is kaphatunk (mármint üzemképes állapotban, érvényes okmányokkal). Cikkünk írásakor egy 2005-ös 350-est, azaz 3,5 literes, 272 lóerős benzinest kaphatunk ennyiért, már a 7G-Tronic automataváltóval, becsületes és voltaképp nem vészes 235 000 kilométerrel, de egy enyhe sérüléssel. A sérülésmentes (és gyakoribb) 320 CDI-kért 3,5 millió forint a jellemző alapár; mindenképp 200 ezer kilométer feletti futással és bizony nem szerény szervizköltségekkel kell számolni. Inkább a vezetett, visszakövethető karbantartást, mintsem az erősebb motort vagy a több extrát érdemes előnyben részesíteni. Az első CLS-ek ártartománya 9,5 millió forint fölé nyújtózik, a 2010-ben debütált második generációé pedig éppen ott kezdődik. Amennyiben négyajtós kupéról beszélünk, fontos tudni, hogy a CLS csakis négyüléses lehet, ötülésességet csak a második generáció Shooting Brake kombija kínál. Hogy a most futó második széria ára meddig érhet, arról kár beszélni, miként arról is, hogy melyik motor illik az autóhoz. Mindegyik, még egy alap négyhengeres dízel is. Ez egy ilyen műfaj, nincsenek rossz motorok, inkább csak szervizigényesebbek. Minél nagyobb, minél több henger van egy motorban, annál több pénzt lehet a szervizekben, meg persze a benzinkutakon hagyni.
Négy-, illetve ötajtós kupék alapárai*
Modell Évjárat Óraállás [km] Vételár [Ft]
Audi A5 Sportback 2.7 TDI multitronic (190 LE) 2010 78 000 5 495 000
Audi A7 Sportback 3.0 V6 TDI quattro S tronic (245 LE) 2011 183 000 8 290 000
BMW 320d Gran Turismo (184 LE) 2014 25 270 7 200 000
BMW 530d Gran Turismo (245 LE) 2009 250 000 5 500 000
BMW 640i xDrive Gram Coupe (320 LE) 2014 4 011 18 290 000
Mercedes-Benz CLA 180 (122 LE) 2013 13 500 7 499 000
Mercedes-Benz CLS 350 (272 LE) 2005 235 000 2 990 000
Porsche Panamera 4S PDK (400 LE) 2009 165 000 11 999 000
Volkswagen CC 1.4 TSI (160 LE) 2014 26 500 5 850 000
Volkswagen Passat CC 1.8 TSI (160 LE) 2008 nincs adat 2 999 999

Amennyiben "olcsó" négyajtós kupét szeretnénk, akkor képbe jöhet a kizárólag kecskeméti gyártású, Mercedes-Benz A-osztály alapú CLA, ám hamar koppanunk, mindössze két éve fut a típus, alapára hiába 8,5 millió forint alatti, használtan sincs 7,5 milliónál olcsóbb példány, hiszen az extrákkal mindig a bázis fölé megy a végső ár. Így aztán marad a CLS, ami morbid módon kevesebb mint fele annyiért megkapható, mint a kisebb, ráadásul nem is hátul hanem elöl hajtó CLA - persze korosabban.
Hirdetés

Aki a CLS-nél olcsóbb "családi" kupéra vágyik, az leginkább csalódni fog. Vételár szempontjából ugyanis nincs olcsóbb a korosabb CLS-eknél, fenntarthatóság szempontjából azonban mégis. Ez pedig a 2008-ban kigördített Volkswagen Passat CC, ami persze nem egy liga a CLS-sel, de hasonló, és meg kell hagyni, nagyon eltalált koncepció. Tartja is az árát, hiszen a legolcsóbb példányok is 3 millió környékén kezdődnek, ennyiért 1.8 TSI benzinest vagy kis alkuval 322 ezer kilométert futott, de DSG-s dízelt kaphatunk. A Passat CC talán a 170 lóerős dízellel és DSG-vel a legjobb, aktív sávtartó és araszolófunkciós tempomat már a kezdetektől elérhető hozzá, s ezzel megjelenésekor még a kategóriaalapító CLS-t is lepipálta. A Passat CC frissítése, azaz az önálló CC modell 2011-ben debütált, azóta ötüléses is lehet. Az újabb kiadás árban mintegy kétszeres szorzót jelent, a legolcsóbb faceliftes példányok nagyjából 6 millió forinttól kaphatók. Hiába korosabb a Passat CC-nél, a 2007-ben megjelent Audi A5 Spotback sem tud nála olcsóbb lenni. Igaz, nem is négy-, hanem ötajtós kupé, de stílusban azért hasonló. Ha a Passat CC-nél nem, de a Mercedes CLS-nél azért olcsóbb, hiszen kisebb, az A4 műszakiságára épül. Praktikusságával nyerő, hiszen ötajtósként jobban pakolható az alig kisebb (490 helyett 480 literes) csomagtere. A5-öst a Használtautó.hu kínálatából legolcsóbban 5,495 millió forintért lehet kapni, 2011-es évjárattal, a 2,7 literes, V6-os dízellel, valamint a nem feltétlen jó hírű multitronic fokozatmentes automatával. A frissebb, csak 2,0 literes TDI-s, de takarékosabb verziók ugyanúgy drágábbak, mint a 3,0 literes, DSG-s, már alapáron quattro összkerékhajtású verziók. Ha Audi és nagy kupé, akkor persze nem csak az A5-ről, hanem a CLS ellenfeléül, az A6 alapjaira épített, kistestvéréhez hasonlóan ötajtós A7-ről is beszélhetünk. Utóbbi 2010-ben jelent meg, tavaly frissült, és bizony használtan sem olcsó, a belépőt jelentő példány 9,4 millió forintért kelleti magát - a legnépszerűbbnek számító 3.0 V6 TDI motorral. Itt már csakis V6-os és V8-as motorokat találhatunk - aki A7-est vesz, az már szinte A8-ban érezheti magát, de azért még persze messze nem teljes joggal.
A Mercedes és az Audi után természetesen a BMW is beszállt a négyajtós kupék szegmensébe, 2012-ben jött ki a 6-os sorozat Gran Coupe kivitele, amit annak idején 3,0 literes dízelével teszteltünk, most pedig még mindig leeső állal nézzük az árát: a legolcsóbb használt példányért is 18,29 milliót kérnek, igaz, a tesztautó ára 37 millió forint feletti volt. Négyajtós kupéja nincs más a BMW-nek, de ha már az Audinál szóba kerültek az ötajtós kupék, olyan, azaz Gran Turismo a BMW 3-as és 5-ös sorozatából is van. Utóbbi ráadásul kétféleképp, akár négyajtósként nyíló csomagterű, így mindenképp itt a helye. Amúgy a 7-esre épül - a 2009-ben érkezett, több mint 3 méteres tengelytávolságú, 2 mm híján 5 méter hosszúságú ötajtós olcsó alternatíva a 7-es komfortjára vágyóknak. A csakis 6 és 8 hengeres motorral kapható 5 Gran Turismo cikkünk készítésekor 5,5 millió forintért is kapható - naná, hogy jócskán 200 ezer kilométer feletti futással, ellenben vezetett szervizkönyvvel. Hiába kisebb, hiába kapható négyhengeres motorokkal is a 2013-ban kihozott 3-as Gran Turismo, még túl friss, nem olcsó, hiszen friss; a belépőt jelentő 7,2 millió forintos példány is keveset futott.
Milyen négyajtós, illetve ahhoz hasonló ötajtós kupét kaphatunk még? Kötelező említeni a 2009-ben kijött, így "már" 12 millió forintért megkapható, csakis V6-os és V8-as motorokkal kapható Porsche Panamerát, de a klasszikusabbak inkább a fent taglaltak. Egyik sem ésszerű, egyik sem gazdaságos választás. Az eladások alapján azonban sokaknak "megéri" a felár, ami kapcsán a használt példányoknál nem szabad elfelejteni, hogy azt nem csak a vételárban, hanem az üzemeltetési, karbantartási költségekben is meg kell fizetni. Igaz, utóbbi nem karosszéria-, hanem márkafüggő, így aztán lehetséges, hogy egy kecses négy- vagy akár ötajtós limuzin - lényegében azonos - fenntartási költsége emészthetőbb lesz, mint egy kombié, hacsak az nem egy Shooting Brake, ami idéntől már nem csak a Mercedes-Benz CLS, hanem a kecskeméti CLA esetén is alternatíva.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?