Idős kupék millió forintig – melyik dobogtat szíveket?

Piaci körkép: koros, de stílusos kupék 1 millióért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jön a nyár, kabriót csak az az szeretne, aki még nem próbálta, egy kupé viszont sokakat levehet a lábáról. Aki erre bazíroz, az körképünkből szemezhet. Igenis lehet stílusos autót venni olcsón is.

Jön a nyár, az előző hetekben már itt is volt, de állítólag záros időn belül vissza fog térni. Addig talán kabrió-szezon van, ám amint újból itt lesz a tűző nap és a kánikulai hőmérséklet, a leginkább megrögzött kabrió-fanatikusok is kénytelenek lesznek bezárni a tetőt, s az átmeneti vászon-/lemezkalap alatt a klíma hűvösében ülni. A tapasztaltak ugyanis már régóta tudják, hogy jó dolog egy kabrió, de az leginkább csak tavasszal, vagy ősszel, illetve a hajnali és a késő esti, már-már éjszakai órákban élvezhető ki. Amúgy pedig legalább olyan stílusos és a beázás lehetőségével nem fenyegető tud lenni egy kupé is.
Egy kupéban benne van az üzenet, hogy tulajdonosa vélhetően egyedülálló, hiszen nem bíbelődik gyerekülés, illetve gyerek hátra passzírozásával, és stílusa is van, hiszen azért vett kupét. Keringőre felhívásként is értelmezhető, s a vásárlóknak nyilván pont ez a céljuk. Vagy éppen csak a kényelmes utazás, a hosszú első ajtó adta kényelmes ki-beszállás? Utóbbihoz persze hely is szükséges, de ez már részletkérdés. Kupét amúgy sem racionális, hanem sokkal inkább érzelmi motiváció alapján szokás vásárolni. Hiszen hogyan lenne racionális egy, az adott alapterületet kevés oldalajtóval kihasználó, ráadásul nem magas, kombis vagy egyterűs, hanem lejtős vagy lépcsős hátú modell? Nyilván sehogy, s az is nyilvánvaló, hogy a kupévásárlókat ez csöppet sem érdekli.
Hirdetés
Ők egy formába, egy világba lesznek szerelmesek. Vélhetően nem úgy keresik autójukat, ahogyan mi választottuk ki körképünk modelljeit, ám arra a mi mustrának is tökéletes, hogy feltérképezzük, mibe szerethetnek bele a nem több mint egymillió forintért, akár az átlagosnál korosabb példányokat kereső, a 12,5 éves hazai autó-átlagéletkor kétszeresét, azaz 25 esztendőt is megengedő vásárlók. Azok, akik még véletlenül sem oldtimert vennének, hiszen tudják, hogy abból pöpec állapotú kupét nem kapnának ennyiért, ám a youngtimerekből viszont jót szeretnének. Olyat, ami még a mai igényeket is kiszolgálja, azaz légkondis, legalább 120 lóerő teljesítményű, továbbá rendelkezik érvényes magyar okmányokkal, s állapotát tekintve is legalább megfelelő, hogy vásárlás után ne kelljen - feltétlenül - komoly javításra költeni.
A viszonylag speciális igényeknek viszonylag sok modell felel meg. Már amennyiben nincsen speciális hajtásmódbeli igény a vásárlónál. A kupék között ugyanis első, hátsó és összkerékhajtású modellek egyaránt elérhetők. Bár manapság az új kupémodelleknél már szám számmal szerepelnek dízelmotoros verziók is, ebben, az egymillió forintig és 25 éves korig terjedő szegmensben kizárólag benzinmotorosok alkotják a választékot.

A kínálat egyébként minden egyéb szempontból sokrétű, hagyományos kompakt modellek háromajtósaira is hajlamosak voltak rábiggyeszteni a „Coupe” feliratot a gyártók, de vannak teljesen önálló modellek is a találati listán. Az ABC-sorrend elején álló Alfa GTV például az utóbbi csoportba tartozik, 1,8 vagy 2,0 literes, soros négyhengeres benzinmotorral, elsőkerék-hajtással, nem annyira tágas, csupán négyüléses utastérrel és jellegzetes, négy kereklámpásnak tűnő, ám valójában csak ügyes motorházfedél-dizájnos frontrésszel. Bár a GTV készült izgalmas V6-os motorokkal is, az egymillióig terjedő kínálatban olyan nincs, csak a kisebbek, azokból azonban akár az 1998-as frissítés utáni példány is kapható, még mindig 1 millió forint alatt.
A keresési feltételeknek megfelelő kupémodellek
Modell Lóerő Évjárat Óraállás [km] Vételár [Ft]
Alfa Romeo GTV 2.0 T. Spark 150-155 1995-1998 105 000-
175 000
550 000-
900 000
Audi Coupe 2.2 136 1990 nincs adat 750 000
Audi Coupe 2.6 150 1995 182 000 990 000
BMW 318is 140 1991-1995 189 000-
250 000
530 000-
645 000
BMW 320i 150 1992-1996 238 040-
280 000
600 000-
999 000
BMW 325i 192 1992-1993 277 948-
300 000
740 000-
900 000
BMW 328i 193 1996-1997 218 000-
250 000
650 000-
800 000
BMW M3 260 1993 nincs adat 1 000 000
Cadillac Eldorado 4.5 V8 272 1993 nincs adat 800 000
Chrysler Sebring 2.0 131 1997 nincs adat 595 000
Chrysler Sebring 2.5 166 1999 140 000 800 000
Citroën Xsara Coupe 1.6 135 2000 190 000 699 999
Citroën Xsara Coupe 2.0 137-163 1998-2001 190 000 375 000-
900 000
Dodge Avenger 2.0 133 1995 nincs adat 650 000
Dodge Avenger 2.5 Aut. 170 1999 100 000 900 000
Dodge Stealth 3.0 224 1992 180 000 800 000
Fiat Coupe 1.8 16V 131 1998 202 000 499 999
Fiat Coupe 2.0 16V 139 1996 nincs adat-
154 000
620 000-
690 000
Fiat Coupe 2.0 20V 147 1996 147 000-
152 000
580 000-
899 999
Fiat Coupe 2.0 16V Turbo 190 1994-1996 140 000-
172 000
690 000-
700 000
Fiat Coupe 2.0 20V Turbo 220 1998 128 000-
190 000
749 000-
999 000
Ford Cougar 2.5 24V 170 1999 160 000-
192 000
499 999-
699 000
Ford Probe 2.5 24V 165 1993 nincs adat 300 000
Ford Puma 1.7 125 1997-2001 55 000-
156 000
550 000-
700 000
Ford Thunderbirf 3.8 V6 234 1995 157 875 700 000
Honda Accord Coupe 2.0 136 1996 175 000 650 000
Honda Accord Coupe 2.2 i ES 150 1995 235 000 900 000
Honda Civic 1.6 Esi 125 1994-1996 250 000-
260 000
400 000-
790 000
Honda CRX 1.6 Esi 125 1996 186 000 400 000
Honda CRX 1.6 Vti 160 1997 101 000 990 000
Honda Integra 1.8 147 1994 125 000 499 000
Honda Prelude 2.0i 16V 4WS 140 1989 193 000 229 000
Honda Prelude 2.0i 16V 133 1994-1999 nincs adat-
220 000
460 000-
950 000
Hyundai Coupe 2.0 139 1996-2000 105 100-
230 000
450 000-
859 000
Mazda MX-3 1.8i 129-136 1993-1996 128 000-
193 200
350 000-
650 000
Mazda MX-6 2.5i V6 24V 165 1994 182 000 648 000
Mazda RX-8 231 2004 80 000 990 000
Mercedes-Benz W124 122 1990 253 000 990 000
Mercedes-Benz CLK 200 136 1998-1999 194 000-
210 000
910 000-
999 9999
Mercedes-Benz CLK 230 193 1999 253 000 999 000
Mercedes-Benz CLK 320 Aut. 218 1999 nincs adat 999 999
Mercedes-Benz CLK 430 Aut. 279 1998 269 000 1 000 000
Mitsubishi Eclipse 2000 GS-16V 150 1993-1994 nincs adat-
253 000
255 000-
299 000
Mitsubishi Eclipse 2000 GS-16V 141 1995 160 000 450 000
Mitsubishi Eclipse 2000 GS-16V 133 1999 nincs adat 799 000
Mitsubishi Eclipse 2000 GS-16V Turbo 200 1997 nincs adat 799 000
Opel Astra G 1.8 16V 125 2001-2002 nincs adat 650 000-
969 000
Opel Calibra 2.0 16V 150 1992-1997 196 216-
244 591
200 000-
750 000
Opel Calibra 2.5 V6 170 1994 305 000-
350 000
450 000
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 204 1993 nincs adat 850 000
Peugeot 406 Coupe 2.0 16V 135 1997-2001 114 000-
240 000
395 000-
990 000
Peugeot 406 Coupe 3.0 V6 190 1997-2002 158 400-
134 000
800 000-
950 000
Renault Mégane Coupe 2.0 16V 147 1996-1999 176 520-
270 000
319 000-
650 000
Renault Mégane Coupe 2.0 16V 135 2003 130 000 1 000 000
Rover 220 Turbo Coupe 200 1993 214 000 449 000
Subaru SVX 3.3i Aut. 230 1992 nincs adat 699 000
Toyota Celica 2.0 GTi 156 1998 nincs adat-
190 000
749 000-
750 000
Toyota Celica 1.8 VVTi 143 2000-2001 nincs adat-
139 837
769 000-
999 999
Toyota Celica 1.8 TS 192 2000 166 000 999 000
Toyota MR2 2.2 175 1991 188 000 799 000
Toyota MR2 2.0 T 156 1993 185 000 820 000
Volkswagen Corrado 1.8 G60 160 1990 200 000 900 000
Volkswagen Corrado 2.9 VR6 190 1992 205 000 990 000
Volkswagen New Beetle 1.8 T 150 2002 140000 1 000 000
Volvo 480 1.7 Turbo 120 1994 145 000 449 999
Volvo C70 2.3 T-5 239 1998-2000 nincs adat 600 000-
659 000
Nem olcsóbb, de korosabb a keresési paramétereknek megfelelő Audi Coupe, mely már most olyan ritkaság, hogy 1 millió alatt csak feltöltő nélküli négyhengereseivel és fronthajtással kapható meg. Egy Quattro, pláne az S2-es, 230 lóerős turbós, az öthengeres 2,2 literessel kincset ér. A BMW 3 Coupékkal - nem meglepő módon – Dunát lehet rekeszteni, vannak 1,8-as literes négyhengeresek, valamint 2,0, 2,5 és 2,8 literes soros hathengeresek is. Klímával az E30-as nem jellemző, E36-os és E46-os azonban egyaránt választható - utóbbi egymillióig persze csak egyetlen példánnyal és jobboldali kormánnyal. Van kézi és automata váltós, ha fontos, kétzónás automata klímás, közepes és magas futású, valamint be nem vallott óraállású is. Lehet tippelni, hogy melyik a jobb. Mi a korrekt állapotúra és követhető múltúra szavazunk – ha van olyan. Értéknövelő az M Packet, egy valódi M pedig a kínálat csúcsa, akkor is, ha már 20 éves.
Cadillac Eldorado 1989-ből 4,5 literes, 272 lóerős V8-assal? A mai üzemanyagárak mellett 800 ezer forintért hátsókerékhajtása ellenére is eladhatatlannak tűnik, pláne úgy, hogy Chrysler Sebring, igaz, fronthajtással, ám ízlés szerint 2,0 literes, E85-tel is itatható benzinessel vagy 2,5-ös V6-ossal, szintén automata váltóval 600-800 ezer forint között is megkapható.

A legjobb ár/lóerő arányt talán a már korrekt állapotban is 0,5 millió alatt elcsíphető, jellemzően négy légzsákot is adó Citroën Xsara Coupe képviseli. Egy baj van csak vele: a stílusos kupé fogalmának kevéssé felel meg, ráadásul elöl hajt. Utóbbi az egymillióig eladásra kínált Dodge Avenger és Stealth modellekre is igaz, hiszen hiába amerikai márka modelljei, alapjaikat a Mitsubishi adta. Szintén elöl hajtanak, formát viszont nagykanállal mérnek a Pininfarina dizájnolta Fiat Coupék. Motorjaik 2,0 literes szívók vagy turbók, mindkettőből van négy- és öthengeres is. A csúcsváltozat 220 lóerős, megfutja a 250 km/órát és több példányban is kapható 1 millió forint alatt. Még olcsóbban megkapható az amerikai Ford Cougar, ami hiába tengerentúli, újfent elöl hajt, 2,5 literes, 170 lóerős V6-os benzinessel, 5 fokozatú kézi vagy 4 sebességes automata váltón keresztül.
A Honda kínálata az összes márka közül a legszélesebb, első és második generációs CR-X sajnos klímával nincs, ám az utolsó, targatetős, kétüléses van, akár 160 lóerős 1,6-os benzinessel is, az eladó Civic-ekhez hasonlóan a nagykorúságot közelítő korral. Ízlés szerint Accord Coupe vagy a még stílusosabb Prelude is szép számmal elérhető, négyhengeres benzinesekkel, fronthajtással, de akár összkerék-kormányzással és nem is vészes áron. Az automata váltóval is bőven kínálkozó Hyundai Coupék különlegessége szintén a vonzó ár és a korhoz mérten jó felszereltség – a kilencvenes években még ezt másolták a koreaiak. Hajtás? Hát persze, hogy elöl.
Elöl a hajtás az eladó Mazdáknál is, mégis különlegesek egytől egyig. Az MX-3 1,8 literes V6-osa az egyik legkisebb sorozatban gyártott V6-os, az MX-6 2,5 literes blokkja pedig szintén V6-os. Bár furcsa, hogy mit keres a normál állapotú autók között, mégis érdekesség a 990 ezer forintért eladásra kínált 9 éves RX-8. Tulajdonosa szerint e sorozatnál normális jelenség a motorhiba, s azon tanáccsal várja vevőit, hogy ne zsákbamacskát vegyenek, hanem inkább motorhibás RX-8-at, s maguk újíttassák fel a Wankel-motort. Van benne igazság.
A Mercedes kupéi végre „tisztességes” hátsókerék-hajtásúak. W124 és pápaszemes CLK alkotja a kínálatot. A szebb példányok bizony nem férnek bele az egymilliós limitbe. Mitsubishi Eclipse bezzeg akár 200 lóerővel is elérhető 1 millió alatt is – naná, hogy elsőkerék-hajtással. Ugyancsak így kínálkozik egy-egy Opel Astra G Coupe – bizony belőle is készült, Bertone formatervvel. Opel Calibra, 2,0 és 2,5 literes, négy- és hathengeres motorokkal, akár turbóval és/vagy összkerékhajtással is létezik, 16-20 évesen és ma is ütős, újkorában, 1989-ben a szériaautók között rekorder alacsony légellenállású formával.
A Peugeot 406 Coupe-ról inkább „csak” az mondható el, hogy Pininfarina formaterve szép, motorjai között a csúcs V6-os, ára pedig itteni vetélytársaihoz hasonlóan nem nyújtózik túl az egymillió forinton. Utóbbi felébe sem kerül egy elsőgenerációs Renault Mégane Coupe, s a második, azaz kacsafenekű kiadás sem drágább feltétlenül drágább egymilliónál. Persze csakis négyhengeres motorral van, de a Mégane II esetében ahhoz már hatfokozatú váltó jár, s a kettő együtt nem rossz kombináció. Van egy-két olyan különlegesség, mint a bőrkárpitos, hazai forgalomba helyezésű Rover 220 Turbo, ráadásul 200 lóerős motorral, vagy a Subaru SVX, automata váltóval és összkerékhajtással. Toyota Celicából a legutolsó kiadás is egymillió alatti tétel, igaz, úgy is több mint 10 éves már. Egy MR2 pedig 22 évesen is MR2, középmotorral és hátsókerék-hajtással, így nem sokkal olcsóbb.
Drágább a fronthajtású, még Golf II alapú Volkswagen Corrado, mely 1,8 literes 160 lóerős turbó vagy 2,9 literes VR6-os szívó motorral található meg keresésünkkor, s még drágább a teljesítményelvárásnak 1,8 literes turbómotorjával megfelelő Beetle. Maga a különlegesség a négy független üléses, 1,7 literes turbómotorral hajtott Volvo 480, a Volvo C70 pedig hasonló – viszonylag olcsó – örök klasszikusnak ígérkezik, persze 2,3 literes, öthengeres turbómotorjával nem csak jóval erősebb, hanem jóval torkosabb is. A kupék kínálatának rákfenéje, hogy egy-egy formába igenis bele lehet szeretni. Pedig nem lenne szabad, hiszen e szegmensben átlagon felüli, az átépített, berhelt autók aránya. Ezért itt különösen fontos, hogy állapotot kell keresni; ha nem is elsősorban, de az adott modell kínálatán belül mindenképp. Amennyiben a vágyott sorozatból épp nincs kellően tetszetős példány, akkor bizony várni kell. Várni, ameddig nem lesz, nem megfelelő állapotút véve ugyanis a szerelem is elillanhat, s marad egy nem túlzottan praktikus, problémás öreg autó a vágyott kupéból. Ugye, hogy ezt senki sem akarhatja?!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 03:32
    Permalink

    Nem mindenképpen, volt egy V6 Calibrám, tisztában vagyok a típus előnyeiről-hátrányairól, viszont fronthajtásút nem vennék már. Ahogy írtam is, hátsó, de az összkerék is érdekel, azt még nem próbáltam, de azt is sokan dicsérik 🙂
    A V6 futóműve nem volt rossz, azért amit az A Vectra által kínált alapok adtak, azt nagyjából kihozták a Calibra futóművéből.

  • 2017.10.30. at 03:32
    Permalink

    Kicsit ledöbbentem, hogy egy 2000-2001 körüli Toyota Celica megkapható 1 millió alatt. Szüleim kisvárosában kb. 2000-ben volt nagy szám, hogy az egyik “sarki fűszeres” egy vadonatúj Celica-t vett a fiának. Ha jól emlékszem rá, az akkori új ára 9,3 millió Ft volt.
    Én ilyen kocsit maximum hobbi céllal vennék, esetleg ha fiatalabb lennék 1-2 évtizeddel, akkor első kocsinak jó lenne, de azért egy 20 év körüli kocsival elég sok szívás lehet.

  • 2017.10.30. at 03:32
    Permalink

    Valóban, én az újabb szériát nem kísérem annyira figyelemmel sem a downsizing-gal ellentétes elveim, sem pedig a pénztárcám vastagsága miatt 🙂

  • 2017.10.30. at 03:33
    Permalink

    Javítás : heti 2-3 [b]alkalommal [/b] veszem elő
    És egy javítás a cikkel kapcsolatban : a 320i BMW-k mióta 4 hengeresek ? Már az E30-as széria 320i-je is sor6 🙂

  • 2017.10.30. at 03:33
    Permalink

    Vegyétek, mert 328i-re kell a pénz ! :/ :)))
    hasznaltauto pont hu/auto/bmw/318/bmw_318is-6654764

    Amúgy teljes mértékben elégedett vagyok az autóval, mindent nyújt, amit én akarok : fiatalos, sportos, csajozós, csak a szükséges mértékig extrázott : klíma-abs azért kell, a többi apróság meg jó, ha van, a tetőablakot IMÁDOM ! :))
    Kizárólag a realatíve gyengesége miatt adom el, heti 2-3 veszem elő, emiatt a fogyasztás nem igazán érdekel, bár télen azért jó volt, hogy 650 km-t el lehetett driftelgetni egy-egy teletankkal 🙂
    Ami még a cikkből érdekelne engem a BMW-k mellett az a Calibra Turbo és a bukólámpás MR2 : a többi között is hiába találok egy-két valóban csinos autót, ( pl a 406 Pininfarina ) a hátsókerékhajtásból már nem akarok visszalépni, de az összkerék még érdekelne 🙂

Vélemény, hozzászólás?