Időgép kétmillióig? Youngtimerek kétmillió forintig

Piaci körkép: youngtimerek kétmillió forintig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Húsz éve az utcában nézegette, csodálta az NSZK sorozatban, vagy a gazdag nagybácsi járt haza ilyennel? Most mindez kézközelbe kerülhet.


Nem veterán, nem új, mégis érdekes, mi az? A youngtimer kategória meghatározása kissé nehézkes. Kezdjük az alapoknál, minden 30 évesnél idősebb autó veterán korú, de csak az lehet igazi veterán, amelyiknek kondíciója eredeti, vagy arra hasonlít. Van több irányzat, régebben mindent tökéletesre restauráltak, legalábbis optikailag. Manapság viszont egyre nagyobb keletje van az eredeti állapotukban megmaradt, némi patinát magukon tudó kocsiknak. Ezzel párhuzamban a veterán minősítő bizottságok helyt adnak már a korhű, ízléses tuningank is.
Hirdetés


Egy hatvanas évek eleji autó kényelme, biztonsága, menettulajdonságai azonban nem foghatók egy mai autóéhoz. Itt jön be a képbe a youngtimer, ami nem feltétlenül a szegény ember oldtimerje. Egy youngtimer általában olyan 20 évnél idősebb autó, ami valami miatt érdekes, emiatt folyamatosan emelkedik a használtpiaci ára. Ez az általános megfogalmazás persze sántít, hiszen egy 9 év körüli, elsőszériás Bugatti Veyron drága és érdekes is, gyűjteménybe való kocsi. Árának alakulása még sok mindentől függ, de öregsége biztosított. Spekulánsok figyelem! A leggyorsabb szériaautó egy igazi jövőbeli klasszikus. Ellenpéldakánt a szomszéd bácsi szépen megőrzött, 25 éves 316i BMW-je nem lesz rögtön a veteránaukciók sztárja. Egy olyan típus amiből százezreket gyártottak ideális hobbiautó, de valódi veteránná válásához több idő kell.

Milyen akkor egy jó youngtimer? Kétféle lehet. Vagy olyan, amit úri jó dolgunkban napi közlekedésre is használunk, vagy olyan, amit csak a hétvégeken, vagy jeles alkalmakkor veszünk elő. Egy ilyen kocsi kevesebb kompromisszumot követel, mint egy valódi veterán. Ha régebbi prémiumautókra, vagy sportkocsikra gondolunk, akkor ezek motorja, fékrendszere és futóműve megállja a helyét még a mai forgalomban is. 1980-as gyártás után nem ritka az ABS, a légzsák sem, de olyan kényelmi extrák, mint a légkondicionáló is elérhetőek több típusban. Ha pedig sikerül valami különlegességet megkaparintani, azt nem szabad hagyni elporladni, később még többet érhet.

Modell Évjárat Óraállás (km) Ár (Ft)
Alfa Romeo Sprint 1.5 1983 n.a. 1 000 000
Alfa Romeo Spider 2.0 i.e. 1991 130 000 2 390 000
Audi Coupé GT 1.9 1981 n.a. 599 000
Audi 200 5E 1981 277 000 750 000
BMW 318 1982 82 000 799 000
BMW 528i 1983 n.a. 1 000 000
BMW 628 CSi 1986 168 000 1 990 000
Citroën CX 25GTI 1985 225 000 750 000
Ford Escort XR3i Cabrio 1989 170 000 500 000
Ford Sierra RS Cosworth 1988 n.a. 1 199 000
Jaguar XJ6 Sovereign 3.2 1991 220 000 1 290 000
Land Rover Defender 110 SW 1994 194 000 1 999 000
Maserati 2.24V 1989 166 000 990 000
Mercedes-Benz SL 600 1994 101 000 1 900 000
Mercedes-Benz 190D 2.5 1991 128 000 1 300 000
Mercedes-Benz 200D 1993 126 000 1 250 000
Mercedes-Benz E220 1994 102 000 1 500 000
Mercedes-Benz 380SEL 1981 325 000 999 000
Mercedes-Benz 300SE 1990 212 000 1 550 000
Nissan 300ZX 1991 157 000 999 000
Opel Manta CC 1.3S 1981 161 000 449 000
Opel Calibra 4×4 Turbo 1993 265 000 690 000
Peugeot 205 Roland Garros 1990 n.a. 439 000
Porsche 944 1984 154 000 1 900 000
Range Rover 3.9 V8 1990 n.a. 700 000
Subaru Impreza WRX 1999 165 000 1 499 000
Volvo 240 GL 1989 362 000 399 000
Volvo 760 GLE Turbo Diesel 1988 396 000 550 000
Volvo 850 T-5 1994 285 000 650 000
Volkswagen Golf GTI cabrio 1988 194 000 750 000
Volkswagen Golf Cabrio 1991 143 000 1 600 000


Ha megnézzük a fenti táblázatot, akkor látszik, hogy német prémiumautókból azaz BMW-ből és Mercedes-Benzből óriási a választék. Bár egy alapfelszereltségű, 75 lóerős 200-as dízel is lehet remek hobbiautó, de ahogy a szomszéd bácsi BMW 316i-je is (ami rendszerint A-s rendszámú és diplomatakék), szokványosabb modellként kevésbé drága. Az összeválogatott típusok ára nagyon jól tükrözi az állapotot, az egymillió feletti Mercedes szedánok kicsattanóan szép, szinte újszerű állapotúak. Szomorúságra ad okot, hogy jó állapotú eladó I-es vagy II-es Golf GTI nincs, de van helyette kabrió, ahogy az Audi Quattróra vágyók is vigasztalódhatnak az egyszerűbb és olcsóbb Coupéval.

Eladó Renault Clio Williamset itthon hiába keresünk, de a Peugeot 205 GTI is hiánycikké vált már. Bár kora és a legyártott példányszám alapján youngtimer lenne, de mivel már szinte mindet kiflibe törték vagy széthajtották, a megmaradt szép darabok gyűjteményekbe vándoroltak át a telepi vagányoktól. Ha már szóba jött a telep, Mantából épp eladó a felénk nagyon ritka B1 generációs CC. A kis 75 lóerős 1.3-as korábban megjárta több autós újságíró kolléga garázsát is, mára erősen átrozsdásodott a padlója - ezért az alacsony ár. Kerek egymillió forintért majdnem mi lehetünk Bobby Deerfield. Al Pacino, a film címszereplőjeként ugyanis egy Alfa Romeo Alfetta GT-t hajtott, most viszont egy ahhoz hasonló jellegű, de kisebb és négyhengeres kupé van épp eladó. Az Alfasud alapú Sprint már épp veteránkorú, nála fiatalabb a táblázat egyetlen kétmilliónál drágább kocsija, a csodaszép ős-Spider utolsó kiadása, a műanyag lökhárítós 1991-ből.

Szintén a bevállalósabbaknak ajánlott csak a Maserati 2.24V, ami a Biturbo kupé egyik késői változata a kismillió közül. 750 ezer forintot kérnek az utolsószériás, de krómlökhárítók nélkül is nagyon hívogató Citroën CX GTI-ért, a 439-ezer forintos Peugeot 205 Roland Garros viszont szinte ajándék. Már amennyiben tényleg úgy egyben van, ahogy a képek alapján kinéz. Bár csak 1.4-es, de a maga kis 75 lóerejével elég fürge. Nemrég volt fizetés, ezt az autót talán elmegyek megnézni. Ez a piaci körkép, a kabriómustrához hasonlóan ismét nem a legpraktikusabb választás, de szívből jön. Én megértek minden youngtimerest, akkor is, ha alig futott 2107-es Ladáját dédelgeti. Eddig lemaradtam a szép, nyolcvanas évekbeli 3-as BMW-kről, mint ami a pénteki használtteszt alanya lesz és az eladó 190-es Mercedeskről is. Ki tudja, talán ez a 205-ös bejön.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Én kb így számolnék 1,5 misit tuning mentesen, de ez új lesz és még 20 évig autó.

    Ezen röhögtem a legnagyobbat, de a többi is vicces. 🙂

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Mélységesen egyetértek a hozzászólásoddal! Nagyon jó cikk és a képeket is élmény volt nézegetni. Sokkal többre tartom a régebbi (még stílusos) autókat, a mai tucathulladéknál. Ezek mind egyéniségek voltak, most meg már minden autó egy kaptafa, amit hetente, havonta szervizbe kell vinni… Volt E30-as M3-as 323-as Bömbink, szép forma, de a Sierra Cosworth és az Audi Coupe is közel áll a szívemhez. Az egyetlen dolog, amit hiányolok a cikkből az óceán túloldala. Mustang, Camaro, Corvette, Charger, Impala, Caprice, Bel Air, Firebird és így tovább.

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Ilyen mókának csak az fogjon aki-nek
    1: van mellette másik autója
    2: tisztában van a ktg-ekkel, melyeket nem a családtól von el
    3: vmit maga is meg tud csinálni (tud nem egyenlő képzel)
    4: tisztában van vele h totál újjá kell építeni, mert érték csak így képződik
    5: tudatosan választ vmiért érdekes, lehetőleg periférikus ritkább kivitelű db-ot, lehető legeredetibb állapotban
    ja és a lényeg!: kitartó, mert mindíg lesznek pofonok, és semmi sem megy simán, sem gyorsan:)
    Nekem ezek a tapasztalataim..

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Igazat kell adnom , egy felújításnak sose érsz a végére , mert az elhasználódásból adódóan egy rendszeresen használt öreg kocsinál mindig előjön valami újabb hiba ami viszi a pénzt .A végére bele lehet unni , és marad a feladás ,és a tetemes anyagi bukta . / sajnos ilyet már én is átéltem /

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Hát nem a legszarabb példányból kell indulni. Azt írtad patika e30 volt a családban… de amúgy egy normális belsőt combtámaszos ülésekkel 100 körül lehet venni, bár vadászni kell egy darabig. Futóműre 200-at mondtam, nem 60-at és ebben szilentek is vannak, rugók, gátlók, minden ami egy futómű része, de ha lengőkarokból meg stabrúdból is új kell, akkor talán fölé megy:D Azért az már nagyon szar alap, de legyen.
    Hűtő akkor hatvan ha újat és legnagyobbat veszek az összes gumicsövével együtt. Szerintem te nem csináltál ilyet, hanem csináltattál, és vastagon fogott a cerka… Fékre mit számoltál? Mert ha nagyobb kell akkor oké, de a gyárin max tárcsát és betétet cserélsz, azt meg minden más autón is kéne, mindegy nem egy nagy tétel, legyen még 50k.
    Bele lehet borulni sokkal többel is, de ha figyelsz akkor ennyiből megvan.

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Amit összeszámoltál, az csak a jéghegy csúcsa. A 60 ezres fűtőmotortól a szintén ennyibe kerülő hűtőn át, a futómű és fék alkatrészek (200 ezer? Nem csináltál még ilyet), szilentek, a szétszakadó és eltörő ülésvázak, elmáló kárpitok, Az autóra úgy ment el másfél millió, hogy avatatlan szem nem látta a különbséget és aki megvette (rutinos veterános), az még 2 milkát beledobott és most van kész. Mondom: több honlapon megjelent, patika autóról beszélünk, aminek az előélete az első perctől ismert, követett.

    Én már beleléptem ebbe a patakba egyszer, megértek mindenkit, aki szerint aprópénzből lehet ilyen autót tartani, vitatkozni senkivel nem fogok. Ki kell próbálni. Én elkövettem azt a “hibát”, hogy a tökéleteset akartam. Az, mire megvalósult, az autó beszerzési költségén túl további 3,5 millió volt. Azért már korszerű, biztonságos autót adnak.

    Az tény, hogy ezt a hangulatot, amit egy ilyen autó hordoz, nem kapod meg másban. De ha beledobod azt a sok milliót, akkor meg már alig mered kivinni az utcára.

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Attól függ. Egy e30 esetében ha TD-ről beszélünk, akkor is 300k plafonon egy teljes motor felújítás adagolóval, minden gépmunkával, egy új turbóval ami annyit tud vagy jobb, legyen 400k. Futómű plafonon 200 és akkor az már jobb mint a gyári, még elszórsz extrákra és belső dolgokra 300k, ha hosszú távra tervezel egy normális kasznis és teli fényezés 4-500k. Én kb így számolnék 1,5 misit tuning mentesen, de ez új lesz és még 20 évig autó. Benzinnél is kb ennyiről beszélhetünk és meg lehet nézni milyen új vagy nagyon fiatal autót kapsz ennyiért, ráadásul ennek van stílusa és semmiben nem marad el a maitól. Nem utolsó sorban százszor megbízhatóbb mint egy mai műanyag fos.

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Ezért írtam, hogy vagy komoly idegrendszer, vagy sok pénz kell hozzá. Annyi pénz, amiből modernebbet, kényelmesebbet lehet venni. Ezt nehéz eldönteni, hogy kinek mi a fontos? A régi autó mellett egyébként a te véleményeddel ellentétben én semmilyen észérvet nem tudok felhozni. Számomra csak érzelmi motiváció van ebben a kérdésben.
    Az okfejtésed egyébként sántít, mert dieselből pl már a youngtimerek esetében is ott fityeg a turbó is és sok esetben a kéttömegű lendkerék is.

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    Egyszer szét kellett volna borítani az egészet és kicserélni mindent ami szar. Utána megbízhatóbb mint egy mai autó és megvan egy modern kettős tömegű vagy turbó árából. Más szemlélet kell ezekhez, az tény:)

  • 2017.10.29. at 05:24
    Permalink

    1986-os patika E30 volt a családunkban évekig. Nagy élmény egy ilyen autó, de nagy szenvedés is. A legjobb állapotban lévővel is mindig van valami.
    Csak erős idegzetűeknek és komoly anyagi erőforrásokkal rendelkezőknek ajánlott műfaj, már ha nem az autó végleges elpusztítása, hanem az örökkévalóságnak való megtartása a cél. Én 4 év folyamatos harc után feladtam, nem vagyok elég öreg még hozzá. 🙂

Vélemény, hozzászólás?