Kismenő – az első Skoda Fabia

Skoda Fabia 1.4 MPI, 2003 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elég jól fogadta mindenki a Skoda kisautóját az ezredfordulón, a Volkswagen technikával borítékolható volt a siker, most használtan is jó választás az autózás megkezdéséhez.

Néhány napja egy piaci körképes cikkünk végére a Fabia bizonyult a legjobb befektetésnek kezdő autósok, vagy kiscsaládosok számára. Igaz, a Suzuki akkor kimaradt a sorból, persze egy Swift, vagy akár egy Ignis is kijön egymillióból mindennel együtt, klímával és ötajtós kivitelben, de azért sem raktuk bele, mert túl kézenfekvő ötlet. Egy Suzukival nem igazán lehet mellényúlni, talán csak a csomagtartó mérete miatt nem valami ideális családi autónak egy Swift. A Skoda, leginkább azoknak való, akik masszívabb, németesebb technikát szeretnének, és a Polo alapjaival ez már anno is borítékolható volt, hogy jó lesz, főleg a kedvező ár kíséretében. Használtan is megvan a különbség kettejük között, míg egy Fabia belefér a 800 ezres keretbe, addig Polót nem kapunk ennyiért öt ajtóval, klímával. Tesztünk alanya is belefért, minden jóval felszerelve, amit minimum elvárhatunk egy átlagos kocsitól. Mivel tulaja rendszeresen motorozik, így nem a mindennapi autózásban szeretné örömét lelni, egyszerű járósnak kellett, nagyon sok típust megnézett, de a Fabia jött ki győztesen. Nem is csoda, már messziről is jól mutat, nem túl gyakori a sötét türkiz árnyalat, ráadásul gyári alufelnik is jártak hozzá, elég jó állapotban, a lámpabúrák meg néhány ezresért felpolírozhatók. Kívülről csak egy korábbi koccanás eredménye látszik, az első lökös és a jobb első sárvédő fényezése kicsit más árnyalatra sikerült, de nem eget verő a különbség. Motorja a kicsit elavultnak tekinthető 1.4 MPI, még a 8 szelepes verzió 68 lóerővel, de ennél többre nincs is szüksége. Emelkedőn kicsit küzd, de még alulról is elég szépen húz így 13 évesen is. A váltó is fantasztikus, pontosan kapcsolható, ráadásul nagyon rövid úton jár, ami sok mai után is felüdülés. Futóművéből azért hallatszik némi nyiszogás, valószínűleg a lengéscsillapítók hamarosan cserére érnek. Számomra nagyobb problémának tűnt, hogy a kormány már egyenes futásnál balra áll, ez a vezethetőségén nem érződik, szépen fut, valószínűleg csak beállítás kérdése. Ennél nagyobb problémái szerencsére még nincsenek.
Hirdetés
Egy megoldandó hiba akadt azért, mióta tulajt cserélt. A féklámpa kapcsolója adta meg magát, fékezésnél nem világított egyik sem, de szerencsére otthon cserélhető, főleg annak, aki szeret ilyesmivel babrálni. Mivel ez az autó 2003-ból való, és akkor még nem volt követelmény az új autóknál az ABS és a kipörgésgátló, tesztalanyunkban sincs, pedig szép extrafelszereltségeket kapott. Többek között klímás, van fedélzeti számítógépe, meg teljes értékű pótkereke, ennek tekintetében furcsa, de mondhatni hazai szokásnak is, hogy a biztonsági extrákat már nem ikszelték be anno. Belül sem a puritán fajta, kétszínű az ülések kárpitozása, és rettentő jól bírják az éveket, sehol egy kopás, a vezető ülésén is éppen csak egy ránc látható. Nagyon jól tartanak elöl, és hátul is, ahol még szinte táncolni is lehet, akkora a lábtér, csak ki ne koptassuk a gyári, dedikált gumiszőnyegeket.
Kicsit nagy a kormány, de ez már csak ízlés kérdése, a hűthető kesztyűtartó viszont mindenkinek bejöhet, főleg, hogy akár egy másfeles palack is befér. Csomagtere nem a legnagyobb a kategóriában, de aki családalapításhoz keres kocsit, annak bejöhet a kombi Fabia, vagy akár a szedán is, mindhárom változatból van elég, akár az egymilliós határig is. Onnantól felfelé már képbe jöhetnek a második generációsak is, de érzésre sokkal jobbnak hat az első, kívül belül átgondoltabb, és az anyagok is jobbnak tűnnek benne. Szinte bármire jó lehet egy ilyen Fabia, csak ajánlani tudjuk, kezdő autósoknak, ingázóknak, kiscsaládosaknak, csalódni nem fognak benne.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    “Én is örülök, hogy a totalcaros felületes, dilettáns, cikkeket még valaki elhiszi. Az 1,2 HTP VW motor, nem a csehek fejlesztették.”

    Ahelyett, hogy ész nélkül tolod a böszmeségeidet, inkább el kéne olvasni a “totalcaros felületes dilettáns” cikk első mondatát. És kiderülne belőle, hogy a TC-os fiúknak ahhoz a cikkhez semmi köze – [b]ők csak közzétették[/b] a cseh(!!!) Auto Revue felmérését. És az általuk eddig tapasztaltak egybe is vágtak a listával.

    Pont a csehek tudnák rosszul, hogy az 1.2 HTP Skoda-fejlesztés? Aha, persze…

    Inkább tanulj egy kicsit, és fejezd be a felületes, dilettáns m*rhaságaidat:

    [url]http://ujszo.com/cimkek/auto-motor/2003/02/25/skoda-fabia-12-htp-harom-cilinderrel[/url]

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    kedves Milán!Sajnálom ha amit leírtam elég viccesnek hatott,de ezeket a dolgokat én egy Skoda teszthez írtam és nem máshová!Az írásom célja nem a más márkákat preferálók meggyőzése volt hanem az,hogy akit komolyan érdekel az autó az világosan lásson!Az meg,hogy mindenkinek a saját autója a legjobb az egy másik kérdés.Mivel tökéletes autót még nem gyártott senki ezért abba,hogy melyik autó jobb én nem mennék bele,mert az úgyis csak meddő vita lenne!A Fabia mellett szóló érveimet én is tudnám még folytatni napestig,de nem teszem,mert fölöslegesnek tartom.Aki más márkára esküszik az tegye mindenkinek a saját joga,én próbáltam tényszerű lenni az érdeklődő embereknek valós tapasztalatokkal szolgálni!Ha ezzel valakit megbántottam akkor előre is elnézést kérek és ezek után nem szeretnék senkivel sem felesleges vitát folytatni, ezért én ezt az ügyet a továbbiakban lezártnak tekintem!Jó lenne ha egy autó tesztjénél az emberek valós tapasztalatokat és nem előítéleteket fogalmaznának meg,mert az érdeklődőt is az szolgálja nem a fölösleges tényeket mellőző vita szerintem!Remélem nem sértettem meg senkit sem ezzel a hozzászólásommal sem!Üdv. mindenkinek!

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Szerintem a maga módján szép kisautó. Nekem egy 2005-ös van, 340e km-nél járunk. Az üzemeltetése sok bosszús meglepetést tud okozni, de az 1.2 HTP menettulajdonságai, fogyasztása, vezethetősége a kategóriájához képest hibátlan. A motorelektronikán- és a vezérlésen volna még mit csiszolni, ezzel meglehetősen sok gond akadt. A trafót legalább kétszer kellett cserélni minden hengerben és a vezérműlánc is megadta magát nem sokkal azután, hogy a szakszervizben (!) teljes komolysággal azt mondta a munkafelvevő, hogy 500e km-ig nem kell hozzányúlni, karbantartásmentes alkatrész. Ezen kívül a váltó hullott egyszer szét, ami eléggé fájt. De vannak olyan alkatrészei is, ami szinte hihetetlen tartósságú. Ilyen például a lengéscsillapító, amit eddig (340 000 km!) egyszer sem cseréltettem és a legutóbbi műszakin is simán átgurult – nem is akarták elhinni, hogy a gyári van még benne. Az első féktárcsa 300e km-nél picivel többet bírt, igaz, akkor már nagyon határeset volt. Utóbbi két tény annak tükrében is igencsak tiszteletre méltó, hogy zömében országúti/autópályás használatban van a verda. Mindent összevetve, klasszisokkal komfortosabb, mint az előző Suzuki Swiftem, viszont nem annyira igénytelen. De majdnem. 🙂

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Üdv!Nem szeretnék senkit megbántani,de az eddigi hozzászólások közt én egyet találok objektívnek és igaznak.Mégpedig Csab véleményét.Ő volt az egyetlen aki valós dolgokat írt le a Fabiáról objektíven.Ezeket a dolgokat én is csak megerősíteni tudom annyi eltéréssel,hogy az 1.4 Mpi nem a 120-as blokkból indult hanem az S100-as ba rakta a Skoda először 70 környékén,de ez a motor legalább már bizonyított az elmúlt 45 évben és egy kiforrott jó konstrukció lett.Szerintem az ős Skoda blokk a legmegbízhatóbb és legelnyűhetetlenebb az összes motor közt amit a VW jó hamar nyugdíjazott,mert túl jó volt!!!Az Mpi az egyetlen motor ami nem eszi meg 200000km után sem a 0 w-40,sem a 5 w-30 olajat!!15000km alatt semmit sem kell után tölteni amit azért kevés autó mondhat el magáról,de a VW biztos nem!Ezt a motort lehet kritizálni a kulturálatlan (egyenletlen) alapjáratáért meg,hogy elavult és nem szabja fel az aszfaltot,de aki ezt szeretné az nem az 1.4-es szívóbenzines kategóriába keresgéljen autót,mert ott nem talál ilyent más márkánál sem hacsak nem papír autót vesz!A nyomatéka semmivel sem rosszabb a VW 1.4 16v motorjánál sem.Pontosabban 6 kemény nm-el,de viszont az Mpi már 2500-as fordulatnál leadja ezt a nyomatékot míg a VW motor csak sokkal feljebb!Erről az “elavult” motorról csak annyit,hogy a fogyasztása hosszú úton 75 km/h átlagsebességnél,rakott csomagtartóval,2 felnőtt és egy gyerekkel a dombos 8-as úton is megállt 5.0 liter benzinnel.Aki megbízható és jó autót akar venni annak én az Mpi-t bátran ajánlom és nem fog benne csalódni ha normális tulajtól veszi meg!Amire vásárláskor figyelni kell az a hengerfejtömítés ami idővel mindegyiken eldobja magát,de ha idejében ki van cserélve és valaki nem jár évekig úgy a kocsijával,hogy az olajba a víz belefolyik akkor ez a motor örök mint a nyomorúság!Ez a hiba felismerhető a habos olajbetöltő sapkáról és az olajos hűtővízről.Ha valaki ilyent árul azt nem kell megvenni,mert ki tudja mióta használja így az eladó a motort!A Fabia áráról meg annyit,hogy azért tartja ennyire az árát,mert egy jó autó és ami jó azt senki nem fogja babér eladni.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Sziasztok!
    Én is örülök, hogy a totalcaros felületes, dilettáns, cikkeket még valaki elhiszi. Az 1,2 HTP VW motor, nem a csehek
    fejlesztették. Sajnos ami vacak volt a vw-nél azt a skoda nyakába is öntötte az anyacég.. (pl. francia gyártású ajtózár mikrokapcsolója, műanyag gombbal..) A cikkben szereplő 1,4 8 szelepes mpi az cseh, a régi 120-as blokkot pofozták ki, és amit abból ki lehetett hozni, azt nem is rosszul. 100ekm ként új lánc, egyszer ki kell cserélni a hengerfej tömítést, utána csak az olajcserékre kell figyelni.
    Az 1,2-vel a lánc a gond, egysoros és megnyúlik. Úgy mint a szíjat 90e-ként, ezt a láncot ~120eként cserélni kell!!
    Egyébként a VW a kis köbcentis láncos motorokhoz bénák.. a 3 hengeres turbos Tsi-vel is lánc gond volt.. megnyúlt az is 90e-nél… nem érdekes!? Most már nem erőltetik, nincs csak 4 henger és szíjjas motor..
    A beázó hátsó ajtó anyaghiba. Egy alu lapra van felszerelve az összes ajtómechanika. Ez belülről van csavarozva ill. később szegecselve az ajtókeretre. A kettő között egy gyárilag felkent szivacsgumi tömítés van. Ez idővel elporlik, és ajtóba kerülő vizet az alu panel bevezeti. 10 perc alatt javítható az alu panel újratömítésével.
    1,2 6 szelepes motor, az egy kipufogószelep miatt, nem képes kellően lehűlni az égéstér, és a szelep túlmelegszik és kirepedezik. Ha egyszer a felújítják a hengerfejét több gond ezzel a motorral sincs. 1,4 16v 100le , a első éveiben túl puha gyűrűket kapott ezért idővel olajzabálóvá váltak.
    A legkevésbé problémás motorok a 2005 utáni szíjjas 1,4 16 szelepes változatok.
    8 éve van fabiám, nem bántam meg.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Ne feledd, minden ellenfeled én vagyok. Az egész világ én vagyok tökfej, mindenki, aki pontosan tudja, hogy ki fia borja ez a honlap-troll csalfarómeó, a totalcar s.nyalója.
    Senkivel ne is beszélj, nem mérvadó csak a wikipédia. Az összes hülye azt tartja szentírásnak, ne okozz csalódást, toljad csak továbbra is a bemagolt wikidumádat. Majd egyszer, ha megszerzed a jogsit, magad is rájössz milyen ostoba voltál. Addig viszont szórakoztató vagy udvari bolond.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    És mondod ezt te, aki annyi harci nicket használ itt, mint égen a csillag, és autós témába vágó kommented nem volt soha. Akkor kritizálj másokat, ha bizonyítottan okosabb vagy náluk. Öreg, te itt egy dolgot bizonyítottál eddig: hogy nincs agyad:)

    Nem beszélek üzemeltetőkkel/felhasználókkal, mert amit mondanak, nem mérvadó. A statisztikai átlag viszont mindig beszédes és árulkodó. Pl. ez mutatja meg a francia/olasz és egyes német autók minőségbeli ingadozását is. Az pedig egy teljesen hétköznapi emberi tulajdonság, hogy szeretünk biztosra menni és kerüljük a rizikós dolgokat. De mivel te nem vagy normális, nálad biztos ez is fordítva működik.:)

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Mondod ezt te, aki egy csak hülyék által nem tudottan kattintás vezérelt totalcar ostoba és hazug firkászainak cikkecskéje alapján temetsz vagy emelsz piedesztálra motorokat. Úgy, hogy a büdös életben nem használtál egyet sem azok közül, nem beszéltél tulajdonosokkal, üzemeltetőkkel, senkivel. csak bebiflázod, mint a wikipédiát szoktad és tolod a baromságot.
    Mondjuk ez nem meglepő, a közvélemény szintjét viszont még így is mélyen alulmúlod tökfej!

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Le is írtad a lényeget:”De állj be a sorba, és hallgass a statisztikákra”…Mert itt bizony hosszú-hosszú sorba kell beállni, míg a másik oldalon ott árválkodik az a néhány hozzád hasonló tudatlan:)

    Nem is csoda, hogy személyeskedésnél többre nem futotta tőled. Nem baj, vegyél autót továbbra is a dilettánsok módszerével: ha a Józsi a szomszédból azt mondja, hogy jó az a kocsi, akkor az biza’ úgy van:)

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Tőled én sem vártam mást. De állj be a sorba, és hallgass a statisztikákra:) Bezzeg, ha nem Gipsz Jakab, hanem Csalfahómeó mondaná meg mindenkinek a tutit, akkor biztos nem itt tartana az ország.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Hat nem tom a kis bargyu kepu kis cseh remekkel meg vagyok elegedve.
    Lassan 2,5eve hogy meg van,a belseje nekem is ugyan ugy nez ki mint a teszpeldanye.
    Gondom hal istennek nem volt vele,csak egy elso lengokart oninditot kert a szervizek melle.
    Igaz nekem a vezeto ulles ki van kopva ezert kapott egy huzat szettet.
    A hatso ajto belso tomiteset kell kitolteni mint a Prius hatuljat.
    Nekem folosleges,mert garazsos volt es lesz is nem sokat van kint.
    4en elfernek benne es csomagnak is van hely dogivel a kombiban.
    Nem egy Ferrari de megvan a 60pacija ami boldogan melozik 🙂 mindent be lehet tartani nem tartja fel a tobbi autost.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Egyszerű igénytelen technika, Wolkswagen alapok, alacson fogyasztás és fenntartási költség. De miért ezt és nem egy Focust vagy G Astrát? Ugyanis Fabiat 5-600 ezer alatt alig kapni a szépek inkább 7-8 körül vannak. Ugyanezért az árért akár fiatalabb szintén szép állapotú focust kapunk háromszor annyi extrával, erősebb de nem sokkal többet fogyasztó motorral. Engem ez a kis járgány abszolút a Golfra emlékeztett ami a népszerűsége miatt nagyon de nagyon túlárazott!!

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Nekem a Fabia első generációja tetszik, olyan “timeless” formavilága van, hogy még évek múltán sem megy ki a divatból. Meg nemes egyszerűséggel egy őszinte autó. Lehet hogy puritánabb a megjelenése, de pont ez a pozitív benne. Az 1.2 HTP motor valóban egy kicsit problémás, ezt nekem is mesélte egy ismerős. Furcsa hogy a műszaki megoldásaival osztozó testvére, a VW Polo nyűgösebb. Na meg a korrózió a wolfsburgi tesónál?? Elfogadhatatlan.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Ezt a választ vártam, nem vagyok meglepve. Ezért is tart ott az ország, ahol. Gipsz Jakab biztos meg tudja neked mondani, hogy egy típuson belül melyik a jó/kevésbé jó motor, mely évjáratokat érdemes megvenni/kerülni, mennyire ingadozó/stabil egy típus minősége, általánosságban véve milyen típushibákra lehet számítani, mely évjáratoknál voltak visszahívások, stb… Persze, egy olyan országban, ahol az “Opel sosem kop el” és a “kínai-koreai: egy kutya” és hasonló észkombájnságok mérvadóak tudnak lenni autós körökben, bármi lehetséges:)

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Nem tudom,hogy komolyan válaszolsz az írásomra vagy csak kigúnyolod az embert?!
    A Fabia tényleg beázott valamennyire a bal hátsó ajtónál(és kb minden második ugyanígy,mert típushiba),a Suzuki pedig valóban zajosabb,de ilyen problémát a legnagyobb viharban sem produkált.
    Egy faceliftes(2004 utáni) Liana használtteszt tényleg jó lenne,mert még seholsem olvastam.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Jah, pont ezért _nem_ lett a feleségnek 1,2 HTP mert a rokonságban egy példány bebizonyította, hogy ebben a motorban bírhat egy lánc akár 38ezer km-t és három évet -nagypapis vezetési stílus mellett…

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Ami kimaradt,az a korabéli kisautókra nem jellemző ötletes megoldások!
    3-at villanó komfortindex,jégkaparó a tanknyílás mellé applikálva,parkolószelvény csíptető az első szélvédőnél…..és azek már az alap közeli Classic-ban is benne voltak.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Ez egy felnőtt kisautó!
    Még a gyengének mondott 3 hengeres 1.2-ssel is szépen elpöszörgött,sokkal csendesebb volt mint a régi Swift,kimondottan jó uttartású,a 190 centimmel is jól elfértem,elől,a csomagtér egész öblös.
    A belső anyagok nem a legjobbak,de a kéttónusú változatok barátságosabbak és jól össszerakták még 8 éves korában sem igen zörgött semmi,amikor eladtuk.
    Hibalehetőség az első ülések lötyögése,a kis Vw motor gyújtótrafói és a hátsó ajtónál a megszüntethetetlen enyhe beázás…,ez utóbbit mi sem tudtuk megszüntetni,gumikédercserével sem.
    A Fabia II. is nagyon jó és kulturált kiskocsi,a belseje minőségibb…. akülső meg továbbra is izlés dolga!

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    És ezzel az egy példával szerinted fel van rúgva egy általános statisztika? Valahogy az itteni kommentelők nem akarják felfogni(tisztelet a kivételnek), hogy mit jelent a NAGY ÁTLAGBAN kifejezés. Bizony egy X mennyiségű 1.2 HTP közül nagy mennyiség okoz/okozott bosszúságot, és ez egy db személyes tapasztalattól független. Az RX-8-ban dolgozó Wankel is benne van a listában, de ennek ellenére vannak, akik elégedetten hasznáják. Az 1.2 Tsi-t vagy az 1.6 THP-t szintén.

    Neked mi nyom többet a latba? Hogy Jóska Pista mit mond a saját tapasztalai nyomán vagy egy hivatalos, átfogó statisztika, ami a nagy átlagot tükrözi?

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Csak az 1.2 Eco változatot vezettem (műanyag lökhárítóval, full fapad, kesztyűtartófedél nélkül), lehet, hogy ezért, de nem nagyon jött be ez típus.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    A szülők autója 2003 óta a mai napig egy 1.2 12V “rettenetnek” titulált kiadás. 13 év és 230ezer km alatt a trafókat kellett rajta cserélni, aztán cső Babi néni. Olajfogyasztás jelentéktelen, cserétől cseréig pár deci ha van. A hangja meg valakit zavar, valakit meg nem.

    Na ennyit a szar motorokról.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Elég vicces a cím, ez az autó soha nem volt menő … az alább leírt szörnyű 1.2 HTP hangjával és bajosságával meg pláne. Én még az RS is dízel volt! 🙁 :/ nem mintha az utódja szebb lett volna, olyan mintha a vele egyidős Swift egyik kezdeti tervét állították volna gyártásba.

  • 2017.10.28. at 03:17
    Permalink

    Fabiából a cseh fejlesztésű 1.2 HTP a kerülendő darab az Auto Revue rossz motorokat csokorba gyűjtő listája szerint:

    “A Skoda által fejlesztett motor, melyet a VW-konszern egyéb típusaiban is megtalálunk, elég sok gyermekbetegségtől szenvedett, melyekből csak lassan és nehézkesen gyógyult ki. Itt is a vezérművel adódtak a legnagyobb gondok, mivel a rosszul megválasztott hidraulikus láncfeszítő túl nagy játékot hagyott a vezérműláncnak, amitől az képes volt akár több fogat is átugrani. Mindezt akkor is, ha visszafelé feszült, ami a jellemzően rükvercben hagyott lejtős parkolásnál könnyen előfordult.
    Sokféleképpen próbálták megoldani a problémát, de kielégítő megoldást csak a motor Euro V-ös normára való áttervezésekor hoztak, ekkor újfajta vezérműláncot és más láncfeszítő-rendszert építettek be. Azonban ez korántsem az egyedüli problémája, hiszen az első évjáratokat a folyamatosan átégett katalizátorok, problémás pillangó- és EGR-szelepek jellemezték (a 12 szelepes variánst 2006-ig).
    Alacsony a gyújtótrafók élettartama is, ráadásul a kis motor nem bírja jól a hosszú és tempós autópályázást, az olaj könnyen túlmelegszik és a koromlerakódás miatt a hidrotőkék is tönkremehetnek, illetve átéghetnek a szelepek.”

    [url]http://totalcar.hu/magazin/technika/2014/10/12/rossz_motorok_neveddmeg_tipushiba/[/url]

Vélemény, hozzászólás?