Az elérhető áru óriás Volkswagen

Titkos tipp: Volkswagen Phaeton

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Méltatlanul mellőzött luxusautó a Volkswagen Phaeton, csupán azért, mert rossz embléma van az elején. Akit ez nem érdekel, nagyon boldog lehet vele - egy átlagos tudású új Golf áráért.


Amikor a Porsche-unoka, Ferdinand Piëch átvette a Volkswagen csoport irányítását, a rá jellemző maximalizmussal kezdett hozzá az óriásvállalat átalakításához. Az ő nevéhez köthető a Bugatti és a Bentley márkák megszerzése, és ugyancsak ő szorgalmazta a Volkswagen Phaeton kifejlesztését, amellyel az egykori népautógyár konkrétan a Mercedes-Benz S-osztály babérjaira kívánt törni – a sportosabb BMW 7-esnek inkább az Audi A8 maradt az ellenfele. Piëch nem ismert kompromisszumot, az óriás limuzinnak mindenből a legjobbat kellett nyújtania, ezt meg is tette, a piaci siker mégis elmaradt, a görög mitológiai eredetű névvel büszkélkedő Phaeton világszerte megbukott. Ennek fő oka azonban nem az autó tulajdonságaiban, hanem a luxusvásárlók sznobizmusában keresendő: hiába a lenyűgöző tartalom és kényelem, méregdrágán senki nem akart drasztikusan felfújt Volkswagen Passatot, amit nem csodálnak meg irigykedve a szomszédok – sic transit gloria mundi, azaz így múlik el a világ dicsősége.

A típust 2002-ben mutatták be Genfben, de Észak-Amerikában - ahová csak a V8-as és W12-es benzinmotorokkal szállították - olyan gyengén muzsikált, hogy 2006-ban lehúzták a rolót, és a használt példányok árai a padlóra zuhantak. Az autó méretei döbbenetesek, a normál kivitel tengelytávolsága 288 cm, a hosszított verzióé pedig 3 méter, és bőven 2 tonna feletti az önsúly. Az acél D1 platform (amely nem keverendő össze az Audi A8 alumínium D3-asával) közös a Bentley Continental Flying Spur alapjával, és kezdettől fogva ötféle motor hajthatta a csúcs-Volkswagent. Benzineseknél a 240 lovas 3.2 V6 jelentette a beugrót - ez rövid ideig (2003-2005) fronthajtással is kombinálható volt -, majd a korszerűbb, közvetlen befecskendezéses FSI blokknál 280 lóerőre ugrott a teljesítmény. A 4.2 V8 az Audi A8 közkedvelt, 335 lóerős erőforrása, míg a csúcsot a 450 lovas 6.0 W12 jelentette. Dízeleknél kihagyhatatlan a 3.0 V6 TDI (225, majd 240 LE), amely a mai napig a Phaeton eladások zömét adja, és sokáig unikumként szolgált a 313 lóerős, brutális nyomatékú 5.0 V10 TDI, amely a Touareg terepjárót is repítette. A luxuskomfortról légrugózás és automata sebességváltó, a tökéletes útfogásról 4MOTION összkerékhajtás gondoskodik, továbbá a Phateon különlegessége, hogy 4 vagy 5 személyes utastérrel egyaránt létezik – előbbinél osztott a hátsó rész, középen ülni nem lehet.

A karosszéria formaterve nélkülözi az extrém, avantgárd megoldásokat, a Phaeton valóban a nyugalom szobra, de ez nem feltétlenül hátrány. Az első komolyabb ráncfelvarrásra 2008-ban került sor, ekkor LED nappali fényt, picit letisztultabb hatást keltő frontrészt, új lámpákat, felniket, belül pedig módosított középkonzolt kapott a modell, és ekkor érkezett a fent említett, Euro5-ös tisztaságú 3.2 V6 FSI motor is. A tavaly Pekingben debütált változaton csak szolidan igazítottak, a legfeltűnőbb elem talán a Golf VI stílusához igazodó hűtőmaszk, amely természetesen krómozott. A felszerelés nagyon gazdag, a kivitelezés osztályon felüli minőségű, a Phaeton már alapváltozatában tenyerén hordozza az utasokat, méretéből adódóan persze mindennapos városi léthez nem ideális, hiszen a rövidebb kiadása is ötméteres hosszal bír, de tökéletesebb komfortot nyújtó utazójárművet találni helyette nem könnyű feladat - emiatt gyakoriak a magas futásteljesítmények.

A használt példányok között a 3,0 literes dízel a nyerő – erre tökéletes jellemző a Használtautó.hu adatbázisában található, mintegy 30 darabos Phaeton kínálat, amelynek négyötöde gázolajos modell. A közkedveltség nem alaptalan, hatalmas tömegéhez képest jól mozog a nagy test (0-100 km/h 8,8 s, végsebesség 237 km/h), és a fogyasztása ennek tartható kordában leginkább – a V8-as és W12-es erőforrások mellé privát benzinkút ajánlott. Ahogy piaci körképünkben is mutattuk, 3,5 millió forinttól már megjelennek az első példányok, de az átlag 5 és 7 millió forint között ingadozik, 2005-ös és 2006-os évjáratokkal. Ez mindenképpen tetemes értékcsökkenés, hiszen új korukban húszmilliós összegeket fizettek ezekért a luxusautókért, most pedig egy alapstafírungos, ötajtós, 105 lóerős Volkswagen Golf 1.6 CR TDI Trendline hatmillió forintról indul. Persze, könnyelmű és voltaképpen eszetlen dolog az áron kívül bármilyen párhuzamot vonni a két típus között, hiszen egy használt Phaeton megvétele, ha relatíve nem is nagy falat, fenntartása másik dimenzió, és ezt sokan hajlamosak elfelejteni.

A biztosítási díjak mellett az időszakos karbantartások sem filléres tételek, a nagy (minimum 17 colos) felniket gumizni kisebb vagyon, tucatnyi olyan alkatrész van, amiből nem kaphatók olcsó után gyártottak, csak a gyáriak szerezhetők be horror összegekért, és a szervizdíjak sem mellékesek. Szerencsére a Phaeton nem különösebben problémás típus, mind a külföldi fórumok, mind a saját használói véleményeink kiemelik a limuzin megbízhatóságát, páratlan kényelmét, ugyanakkor az elektronikai rendszerekkel telezsúfolt modellben néha hajlamosak megzavarodni a dolgok – alkalmasint indokolatlanul röpködnek a hibaüzenetek. A 3.0 V6 TDI esetében érzékeny pont a turbófeltöltő, a benzineseknél a légtömegmérő, és a W12-esnél gyenge láncszem a sebességváltó – ebben egyébként nem hat-, csak ötfokozatú Tiptronic dolgozik. Összességében azonban kijelenthető, aki vállalni tudja a Phaeton életben tartásának költségeit, annak tényleg Golf áron lehet kényeztető luxuskocsija, amelyhez ráadásul nem társulnak negatív társadalmi beidegződések – a legnagyobb Volkswagen nem gengsztermodell, hiszen a magamutogató rosszfiúk éppen feltűnésmentessége miatt kerülik.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Üdv. Aki ilyen autó vásárlásán gondolkodik előbb nézzen utána az alkatrész áraknak. Fékpofa, tárcsa, vezérlés szett, generátor, indítómotor, meg egy két apróság,

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Kedves László!
    Először is elnézést mindenki mástól, hogy kicsit kezd “off lenni” a téma! Én természetesen nem lebeszélni akarom az autóról. Annyit tényleg elnéztem, hogy az új ára nem 8 millió, csak kb 6,5. Viszont így is bukott akkor az autó kb. 2,5 milliót az értékéből és még csak 1 éves! A későbbi eladhatóság is azért elég aggodalmas! Tudom hogy sokan most le fognak hülyézni, de akkor ennyi pénzért már ott egy jól felszerelt Dacia Duster dízel motorral újonnan! Erre még a biztosítás is olcsóbb lesz szerintem.

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Üdvözlöm!
    A használtautó.hu.-n,épp most látható 2010.09.havi benzin-gázos kivitelben,az általam kiszemelt típusból.Az ára sem eget verő,mert :3,800,000.-ra van hirdetve.29000km van benne.Meg kell nézni,az Ön által felsoroltak,km.futását és szerviz díjait!Véleményem szerint ezek önmagukért beszélnek.
    Üdvözlettel:Soós László

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Hát,nem tudom, hogy én bele mernék-e vágni egy ilyen autó megvásárlásába. Már csak a szervíz és az alkatrészellátás szempontjából sem. Nem tudom új, vagy használt vásárlását tervezi, de már 4 millióért elég jó terepjárókat lehet kapni, Forester, CRV, Pajero, vagy akár 7 éves X5-is. Nyolcért, ami az új ára, meg pláne, mondjuk egy 2 éves Lexus RX 400h, vagy egy Outlander, esetleg egy 3 éves XC90 ami nagyon közkedvelt.

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Üdvözlöm!
    Ezúton is szeretném megköszönni olvasó társamnak a gyors segítséget!
    Már át is olvasgattam,bár igazán a használati és üzemeltetési költségeiről nem ír,de ettől függetlenül csak jókat mondtak róla!Bevallom őszintén,kacérkodom a gondolattal,hogy a jelenlegi autóm egy ilyenre cseréljem.3 éves benzin-gázos Skoda Octáviám van,csak sajnos gyakran leér az alja.A használtautó.hu.-n,már nagyon kedvező áron hozzá lehet jutni.Részemről a 134LE ( a jelenlegi bírságolásokat figyelembe véve) elegendő teljesítmény.Ha a 12l/100km.-s fogyasztással(gázból) beéri,akkor 24.- a guruló km.,ami rendkívül kedvező!Tekintettel a közép kategóriás szgk.fogyasztása is 7-8l/100km.,ha ezt benzinből fogyasztja,akkor az 28-32.-/km.!A motorja,meg egy régi kiforrott technika,sok gond nem lehet vele.
    Még egyszer köszönöm az infót!
    Üdvözlettel:Soós László

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Kedves László! Köszönöm kedves sorait, és lám, nem csak ránk, de Olvasóinkra is számíthat, alább megtalálhatja Des1gnR felhasználónk hozzászólása alatt az Önt érdeklő járművet. Én személy szerint konkrétan nem segíthetek, mert nem volt szerencsém vezetni ezt a kínai típust. Üdvüzlettel: Krepsz Zoltán

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Láttam valamikor valahol egy filmet erről az autóról (talán valami ismeretterjesztő csatornán). Ott épp azt mondta az autó gazdája, hogy pont azért szereti, mert nem hivalkodó, mint más luxusmárka, Beleolvad az utca forgatagába, hisz sokan Passatnak de mégis minden kényelmi funkció benne van ami kell.

  • 2017.10.31. at 12:14
    Permalink

    Tisztelt Krepsz Úr!
    Nagy élvezettel olvasom összehasonlító és elemző cikkeit!
    Van egy típus,melyre nagyon kíváncsi lennék!Korábban jelent-e meg róla valami,ha igen hol tálálom meg?Ez nem más,mint az X5-s BMW klónja a SHUANGHUAN CEO 2.4!
    Ha nem volt még róla írás,érdekelne a használhatósága,üzemeltetési költségei,mivel az ára egy középkategóriás “népautó” árával vetekszik!Főleg a benzin-gázos üzemeltetésűre lennék kíváncsi.
    Született-e már róla valamilyen “népítélet” a szerviz költségei miatt?
    Munkájához,további jó egészséget kívánok!
    Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel:Soós László

  • 2020.09.29. at 21:53
    Permalink

    Üdv Mindenkinek aki olvassa.
    Lassan 1 éve vagyok tulajdonosa Phaetonnak 3.0V6 diesel a lelkem.
    Fogyasztása vegyesben a legjobb 7.63 az eddigi legrosszabba 9.81l/100km.
    Van egy másik tip. autóm szintén 3.0-lit. 4 hengeres 1,5 – 2,0 literrel többet fogyaszt.
    Én nagyon megvagyok elégedve, igazi luxus, mindent tud, minden benne van amiért más típus esetében külön rendelhető. Nagyon tudom élvezni vele a közlekedést.
    Alkatrész minden kapható, ha éppen nincs másnapra megszerzik. Egy két alkatrészt leszámítva lehet kapni több kereskedésben, ami márkakereskedéből lehet beszerezni az tényleg húzós. Pl. visszapillantó tükörlap 36.000.- /db, légzsák érzékelő szenzor 88.000.-/db
    Ami egyéb alkatrészre szükségem volt, kizárólag kopó alkatrészek, nem kerülnek többe mint bármelyik másik középkategóriás autóba.
    Az autóm 2011-es évj. 286.000km van benne, alól olyan jó és abszolút olajmentes állapotban van, hogy legutóbbi váltó olajcserénél felmérettem az autó állapotát, féktárcsánál minimális válasodást, kipufogónál a laza dróthálós csőbekötésnél van minimális rozsdásodás és elhasználódottság.
    Minden egyéb gyári jó.
    Üdv: balzo

Vélemény, hozzászólás?