Roncsautók országa leszünk?

Tovább növekszik a hazai autópark átlagéletkora

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre több idős autót visel meg a hideg, ugyanis növekszik az öreg, a zord klímát az újaknál kevésbé bíró kocsik száma.

2003-ig folyamatosan nőtt az új autók értékesítése és forgalomba helyezése itthon, azóta viszont csökkenő tendenciát mutat. Kezdetben nem volt vészes a visszaesés, 2004-ben 0,1, 2004-2007 között 4,4-6,01 százalékkal adtak el kevesebb autót évről évre a kereskedők. Majd 2008-ban kezdett beköszönteni a mai napig elhúzódó gazdasági válság, s abban az évben már 10,41 százalékos visszaesést lehetett látni. Az újautó-piac gyászéveinek azonban 2009 és 2010 számított, akkor megfeleződött, majd még feléből is 44,65 százalékot veszített a piac, s a valaha 200 ezer példány feletti kereslet 43 496 példányosra apadt. Tavaly már némi fellendülést lehetett érezni, bő 1500 példánnyal több autó fogyott. A kevesebb új autó az állomány átlagéletkorán is tetten érhető, hiszen az jelentősen nőtt, az 2000-es évek közepére 9 év alá tornázott érték ma már ismét a 12 esztendőt közelíti a KSH adatai szerint - mindez a használt-hirdetésekben is visszaköszön, egyre korosabb autókat kínálnak az eladók.
Az elmúlt négy év adatait vizsgálva egyértelműen megállapítható a hazai személyautó-flotta rohamos öregedése. A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít – értékeli a Használtató.hu adatait Fodor László, a szakportál értékesítési vezetője. – Mindez nem meglepetés, ha tudjuk, hogy néhány év alatt a negyedére zuhant az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma, és a használatutó-import is jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban.
Nem olyan mértékben nőtt tehát a meghirdetett autók életkora, mint a teljes járműállományé - a szerény lemaradás oka, hogy sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt, mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte. Ráadásul az adás-vétel járulékos költségei (átírási illeték, eredetvizsgálat, új törzskönyv, új forgalmi) már egy koros, kisebb motorral szerelt autónál is több mint 50 ezer forintot tesznek ki, ami már könnyen összemérhető teljes vételárával.
Hirdetés

A Használtautó.hu nem csak a rendszerében hirdetett autók átlagéletkorát, hanem az egyes korosztályok gyakoriságát is elemezte. Mint az az egyes korosztályok hirdetéseken belüli megoszlását mutató ábrán látható, jelenleg az 1-3 éves autók piacán jelentős a hiány, a legerősebb kínálat a 4-6 éves szegmensben tapasztalható, ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége, miközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti, az ábrán már nem szereplő szegmensben tovább folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik: az már az oldtimer kategória, a muzeális autók piaca.
Az állomány öregedését mutatja az a tény is, hogy néhány év alatt a legfeljebb 2 éves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra esett vissza, miközben a 9 évnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott. Joggal merül fel a kérdés, hogy mikor fordulhat meg az öregedés trendje. Fodor László szerint „A személyautó-állomány öregedését az új autók eladásának lassú felfutása önmagában nem fogja tudni megállítani a következő egy-két évben. Az év elején jelentősen kedvezőbbé váló regisztrációs adó azonban – tovább erősödő forintárfolyam esetén – már idén fellendítheti a minőségi használtautó-behozatalt is, és e két tényező együttesen képes lehet a tendenciát nem csupán lassítani, hanem kedvező esetben akár megfordítani is.” Magyarán van remény a használtautó-kínálat fiatalodására, ám ahhoz legalább a mostani vagy annál kedvezőbb euró-forint váltószám stabilizálódására lesz szükség.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 04:09
    Permalink

    Egy részlet a cikkből:
    [i]“sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt,”[/i] [b]“mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte.”[/b]
    A vastagbetűs rész szerintem minden esetben igaz, még az 1-2 évesekre is! Ha másért nem, hát azért, mert a kereskedő ráteszi a maga 1-2-3 százezrét.
    Tehát ha fiatal autót látunk a piacon, az esetek többségében joggal merül fel az a gondolat, vajon miből lehet elege a tulajnak, hogy meg akar szabadulni tőle nem kis veszteségek árán is?
    Az meg persze más kérdés, amit saabracinghungary feszeget, [i]“ha egy autó öreg ha karban van tartva megvigyáznak rá akkor jobb mint az újak sokkal”[/i]. Egyetértek.
    Többször leírtam, az autógyárak egoista módon behúzták a csőbe a vásárlókat. Túlbonyolított elektronika, meg sok esetben mechanika is, kizárólag méregdrága szervizekkel, alkatrészekkel… Ezt szerintem az önös érdeken kívül semmi nem indokolja. Ezek a sajátosságok nem a vásárló érdekeit szolgálják.
    Sokszor ha az illető új autót vesz, akkor egy design-t vesz, egy életérzést. Ennek vastagon megfizeti az árát minden téren.

  • 2017.10.31. at 04:09
    Permalink

    Sajnos az autóállomány fiatalodását a gazdasági döntések nem segítik elő. Elhúzták a mézes madzagot a reg. adó csökkentéssel (amivel majd választásnál pedálozni fognak, hogy mi megígértük..), ugyanakkor meg a másik kezükkel elvették, amit adtak (illetékek).
    A fizetések alakulása sem ezt támogatja.. és még lehetne sorolni..
    A statisztikák alapján csodálkozó megjegyzéseket hallani, hogy “pedig Európa más országaiban…”
    Itt még a statisztikáknak sem látom sokszor értelmét, vagy csak szűken értelmezve…

    Addig, amíg a learatott kukoricával tüzelünk, a bioüzemanyagokra adót verünk, hogy ne érje meg használni, amíg általános gazdasági helyzet javulás nincs, szerintem ne is várja senki, hogy más irányba tart a tendencia.
    Biztosan sokan, szívesen ülnének át új, vagy újszerű autóba… ha megtehetnék…
    Pl. én is váltanék, jó lenne egy egyterű… de egyelőre marad a régi… lehet, hogy a hitel lejártáig..

  • 2017.10.31. at 04:09
    Permalink

    Mi most fogjuk a magas üzemanyag árak miatt a garázsban hagyni és alig használni az autót. Vettem robogót, meg villanybringát majd járunk azzal. Az autónk jó állapotban marad, de öregszik. Az új autót fenntartani, az elektromosat meg megvenni nem tudom.

  • 2017.10.31. at 04:09
    Permalink

    Az öreg autó egy gazdasági totálkár!
    Legalábbis a gyártóknak és kereskedőiknek, hiszen tönkremennek a le nem gyártott vagy rajtuk maradó újautók miatt.
    Viszont aranybánya az aftermarketnek és a független szervizeknek.

    ‘1millió munkahelyet teremtünk…?!’ 😉

Vélemény, hozzászólás?