Hangmester – Chevrolet Corvette

Veteránteszt: Chevrolet Corvette C3, 1974

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy igazi gép, a kipufogó nem duruzsol, ordít a feneked alatt. Megértettem, miért vannak odáig a Corvette-ért az amerikaiak, meg a világ fele.

Egészen eddig nem értettem, mit eszik a világ fele a Corvette-en, persze az amerikai izomautókról elhíresült borzasztó vezetési élmény miatt – továbbá mert eddig nem vezettem amerikai vasat – előítéleteim voltak. Ennek a fekete dögnek a kormánya mögött viszont az első kanyarban elszállt minden, nem csak az előítéleteim, hanem az összes addigi gondolatom, amit a reggel folyamán összeszedtem. 1974-es, már a frissített Stingray, ez leginkább a lökhárítóin nyilvánul meg, hátul nem befelé, hanem kifelé lejt a megtoldott far, valamint elöl sem króm lökhárítós.
A jellegzetes kólásüveg forma nyúlánk, kecses és cseppet sem akkora, mint a fotókon látszik. Egészen keskeny, ami a fülkénél még jobban összeszűkül, aztán a hátsó kerekeknél megint széles, és végül a négy kerek hátsó lámpánál ismét szűkre szabott. Olyan hullámzás ez, amit nem lehet elfelejteni, és kilométerekről felismerni egy Corvette-et. Az oldtimer rendszám jelen pillanatban kicsit hamiskás, három éve lett felújítva, akkor kapta, az átalakítások pedig azóta történtek, ami leginkább az oldalra, Cobra stílusban kivezetett kipufogórendszerben és az újabb felniszettben merül ki, ezek könnyen visszaalakíthatók.
Sokáig kerülgettem, mire tényleg meg mertem fogni a kilincsét. Te jó ég, mennyire elegáns megoldás! A krómozott fémlemezt lenyomva pattan föl a szűk résbe nyíló vékony ajtó. Nagyot lépve, hogy a kipufogó ne süsse ropogósra a vádlimat, behuppanok a puha, mégis sportos ülésbe. A hatalmas kormány közel, az ajtó teteje szintén, de alacsonyan, a szélvédő is szinte az orrom előtt. Ez itt tényleg a sofőrről szól! Messze nincs a legjobb állapotban egyik porcikája sem, van rajta mit dolgozni, de ettől annyira valódi az egész. A meredeken befelé dőlő műszerfal mély műszerei egyenesen rám szegeződnek, a középső aprók környéke elég bóvli, ahogy az egész középkonzol, a fűtés kapcsolói is annyira bénák, de végül is kit érdekel? A tető úgyis állandóan nyitva, hozzájuk sem kell érni.

Hirdetés
Ahogy megkaptam, remegő kézzel dugtam a gyújtáskapcsolóba az apró, GM logós kulcsot. Elfordítottam, és végem lett. Belezuhantam a bordó bőrülés réseibe, aztán az első gázfröccsnél összeszedtem magam, ahogy a fenekemen éreztem a böszme V8-as ordítását. 350 köbincses, nekünk 5,7 litert jelentő masszív erőmű dolgozik a hatalmas orrban. Kétszáz lóerő körüli teljesítményre képes, a kipufogórendszer is valamelyest rásegít, de nem is igazából ez az, ami letaglózó. Nem gyorsul eszeveszetten, nem vág hátba az erő, inkább csak borzalmasan szép vényolcas gurgulázás közepette meglódul, miközben a háromfokozatú automata finoman pakolgatja a fokozatokat fölfelé. Szinte vissza sem ejti a fordulatot, csak megy előre, és az égvilágon semmivel sem kell foglalkoznunk.
A volán ésszerűtlenül nagy, de persze szervorásegítésű, így küzdeni nemigen kell vele. Mivel gazdája ritkán húzza elő, kicsit fáradt már a gép, a futómű többfelől hangot is ad ennek, így hamarosan felújítás esedékes, de ebből sokat nem érezni vezetés közben. Így is rettentő szépen fekszik az úton, hatalmas orrát pont olyan irányba tenni, mint egy hajóét, mivel nagyjából a hátsó tengelyen ülünk, de pontosan irányítható, egy pillanatig nem érezni imbolygást. Persze messze nem a határok feszegetéséről szólt a próbakör, és egyáltalán nem éreztem sportolásra kényszert. Nyitott tetővel, kikönyökölve krúzolni egyszerűen fantasztikus.
Egy ilyen izomautó színtiszta élmény. Lehet, hogy nem a legértékesebb évjárat, vagy legkülönlegesebb modell, de egy Corvette bármilyen formában jó. Főleg, ha sikerül megcsípni egy ilyen targatetős Stingrayt. A két darabból álló plafont bedobjuk az ülések mögötti helyükre, és hasítunk. Ennél lényegében csak erősebb motorokkal is készült, nem érzem úgy, hogy nekem ennél több kéne bele. Szó nélkül tekeri el így is a hátsó kerekeket, a hangja pedig egy álom. Tudom ajánlani a Corvette hangulatát maximálisan tükröző videót följebb, de fülhallgató kötelező!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Érdekes, hogy jelenleg nincs eladó Caprice a hahun, pedig előfordult, hogy 4-5 darab is volt egyszerre. Nekem van egy Caprice Classic-om szintén 5733cc-es blokkal (350TBI) és valóban könnyű volt megszokni 🙂
    A 200 lóerő sokaknak nem jelent semmit, de ha azt nézzük, hogy közel 500nm-rel párosul, úgy már nem olyan rossz az 😀

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Tudom, csak az a baj, hogy csalfa érzésed van, de majd rá jössz(talán).Ahhoz , hogy okos legyél még kellene kb.100 IQ,
    mert most csak annyid van mint a cipő méreted! hehehehehehehehehehehehehhe

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Hát azért pár ezer mérföldet el lehet gurulni nem túl unalmas útvonalakon, Skyline Drive Virginából le, vagy az 1-es út Kaliforniában, a 190-es Death Valleybe menet, meg hát a 66-os meglévő szakaszai, mi besz..tunk 🙂

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Jól van, Rezsóka, úgy látom, neked teljesen elmentek otthonról, úgyhogy nem is etetlek tovább. Tudod, okos enged… További jó szórakozást:)

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Mentünk egy Lincoln Town Car-al Jacksonville-ből Cape Canaveral-be (kb 250-300km) a full 2 dimenziós floridai autópályán, mit ne mondjak nem egy nagy élmény ha autózni akarsz, kb 10 percig érdekes a V8, a ringatózás stb, utána semmi.

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Tökéletesen bizonyítod, hogy szart se értessz abból amit nézel!!!Láss is és érts is úgy világosabb lesz a világ!

    “Ha meg az agyatlan “Mi van, nem fussa rá?” lemezt pörgeted megint, akkor örömmel közlöm: totális közröhely tárgya vagy:)”
    Itt csak TE vagy közröhely Öcsikém!Mellesleg ilyen mondatot nem írtam le soha, összekeversz valakivel!!!Nyelvi problémáidat is kezeltesd, ha már ott leszel a pszichiátrián, ugyanis a személy az nem tárgy!Bár manapság az ilyen kretének a konyha kilincsnek is csókolomot köszönnek:-DDD… Úgy se érted mind 1!

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Téged akkor nem érintett meg, ennyi az egész. Én biztos gyorsan meg tudnám szokni, és nem kéne hozzá Corvette: egy Caprice vagy egy Crown Victoria is elég lenne hozzá:)

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Öcsém, téged nyilvánvalóan csak egy dolog éltet ezen az oldalon: a kötözködés. Miért ne lehetne idekeverni a Harley-t? Ugyanaz a járműgyártási filozófia, csak két keréken. De fölhozhatnám az Indiant is.

    Szerinted Rawlingsnak nem lenne elég jó ez az autó, vagy mi? Halkan megsúsom, hogy rendszeres nézője vagyok a műsorának. Ha meg az agyatlan “Mi van, nem fussa rá?” lemezt pörgeted megint, akkor örömmel közlöm: totális közröhely tárgya vagy:)

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Tökéletesen igazad van, ez a videó mindenestül egy rakás xszar, soha sem értettem, ha valaki nem ért az autókhoz, miért akar minden áron cikkezni,A show műsor az más kategória ott kellene ragyogni!!!Ezért nem nézek semmilyen autós, motoros műsort a TV-ben sem, mert mind csak show, a szöveget meg bárki elmondhatná, a csajokat meg máshol kell nézni ott jobbak.
    Csalfának:
    Még hogy Richard Rowlings nyálazna ezért az autóért, hát Rómeó ismét banánhéjra léptél, nem láttál még egy benzinfalót sem az biztos, megint csak a hülyeségedet reklámozod!A Harley-t meg végképp ne keverd ide, mert tőled az a világ fényévekre van!!!

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Nem sok hallatszik a hangból a hülye zene miatt, de valószínűsítem, hogy az RS4 V8-asáhnak a közelébe sem jöhet, főleg ha leforgatják 8200-ig. 🙂
    Az utcánkban szokták tiporni néha, de mindig lenyűgöz az a hang.

  • 2017.10.28. at 01:32
    Permalink

    Ez nagyon beteg:) Szerintem ezt a kocsit látva Danny Koker(Az autók grófja) vagy Richard Rawlings(Gas Monkey) is megnyalná mind a tíz ujját:)

    A videót látva sajnos szomorúan vettem tudomásul, hogy még mindig van, aki “sevrolet”-ezik:(

    “A Corvette a hosszú egyenes utak királya.”

    Végre valaki megérti az izomautók lényegét. Nyilván nem fognak az amerikaiak b*romi hosszú, nyílegyenes utakra kanyarvadász autókat gyártani. Ha megnézzük, a Harley-k is ilyenek, és az sem véletlen, hogy az amerikaiak nem is nagyon gyártottak soha gyorsasági motorokat(bár volt a Buell, meg most a Motus, de egyik sem jelentős). Óriási lökettérfogat és ehhez mérten viszonylag kevés lóerő = a krúzolás kvinteszenciája. Ugyanúgy élményautó, mint egy hiperprecíz japán műszer, csak másképpen.

    Ettől a hangtól itt a gép előtt ülve is libabőrös lettem – el tudom képzelni, milyen lehet a volán mögött ülve:)

    Parádés autó.

Vélemény, hozzászólás?