Te lennél a király? Porsche 911 Carrera 4 próbakör

Villámpróba: Porsche 911 Carrera 4, 1990

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy Porsche 911 mindig érdekes, egzotikus, vonzó. Főként az, ha Carrera 4. A próbált példány 24 éves kora sem ront az összképen.

Elég sok autóval futok össze, a Porschézásból viszont egy ideje kimaradtam, így például azon a hírhedt tesztvezetésen sem vettem részt, amikor a hazai újságírók alatt kifogyott a tesztautókból a nafta. Egyszer jó régen, még bőven a válság előtt azonban volt alkalmam a Hungaroringen 911 GT3-ast hajtani. Örök élmény maradt. Kipipálhattam azt, ami miatt sokak számára valóban egzotikus, legtöbbször elérhetetlenül vonzó egy Porsche, mentem vele egy jót. Viszont ez a fránya, 1999-ben az Évszázad Autója választáson ötödik helyen végzett modell tudja azt, hogy bármelyik generációjával bárhol feltűnést kelt. Még bennem is megmaradt, hogy egy ismerősöm tavasszal ezzel, a ráadásul 911 rendszámú 964-essel (ez az 1989-1994 közötti széria gyári kódja) pózolt a Facebookon. Aztán nemrégiben egy baráti beszélgetésnél felvetette, hogy nem akarom-e kipróbálni „a Porschét”. Egy barátjáé, csak nála parkol.
Hirdetés

Nem kérdés, hogy kapva kaptam az alkalmon. De vajon ki az, aki csak úgy parkoltat egy Porschét? Nem volt titok, olyan, aki autószerelmes, valaha jól menő vállalkozása volt, akkor vette a 911-est. Meg lehetett vele jelenni, házas ember lévén az már nem annyira citált téma, hogy mennyire lehetett vele csajozni. Maradjuk annyiban, hogy jobban, mint bármi mással. Aztán teltek az évek, volt itt egy világválság, emberünk inkább beadta a derekát egy multihoz, onnan kapott egy cégautót, ami szürke, mint a ködben elvésző szamár, s hiába 2+2 üléses a 911-es, két gyerek furikázására felesége sem ezt használta, hanem inkább egy jó egyterűt. Egy Renault Scénicet.
Hosszas időjáráselőrejelzés-vizslatás után leegyeztettük a napot a Porsche fotózására, azzal a kiegészítéssel, hogy majd előtte beszélünk. Telefonáltam is, s értesültem a sokkoló hírről: a család családszállítóját, a Renault Scénicet ellopták. Kevésbé volt védve, mint a Porsche, amiben riasztó, rablásgátló és még valami rendszer sanyargatja a legális használót is. Extrán jó lenne tehát, ha megfotóznám, mert az eddig csak tartogatott autónak mennie kell. Fel a Használtautóra, majd remélhetőleg mihamarabb új tulajdonoshoz.
Aztán egyszer csak ott álltam egy sötét garázsban a fekete 911 előtt. Valami furcsa volt az alapvetően jó kiállású Carrera 4-en, mint megtudtam, hátsó sárvédői az izmosabb Turbóról valók. Ne firtassuk, hogy miért lett átépítve. Viszont az autó egyben van, jól néz ki és kortalan. Elsőre nem tűnik fel, hogy ez egy 24 éves, 1990-es autó. Forgalmi engedélyében 2002-es első forgalomba helyezés látható. Valószínűleg ember nincs, aki megmondaná, hogy ez miként lehetséges. Az autó néhány évvel később Svájcból érkezett hazánkba. Igen, voltak rajta sérülések, így került fel a turbós hátsó sárvédő is. Viszont nem kizárt, hogy az órájában olvasható 182 ezer kilométeres érték igaz legyen. Pláne úgy, hogy az elmúlt 4-5 évben évi 1000 kilométert sem ment. Csak annyit, hogy azért az elöl-hátul hűtött, már ABS-szel felügyelt fékek ne álljanak be az ugyancsak elöl-hátul független felfüggesztések végein. Egy-egy motorjáratást még gyakrabban kap, így a próbakör előtt is pöccre indul, persze hozott, s nem az autóban tárolt akkumulátorral.
Először csak andalgunk, hideg motort nem taposunk. A 3,6 literes hathengeres boxermotor hangja így is muzsika a fülnek. A kormány szervós, nem nehéz, ez a 911-es már egészen mai autó jellegű, ám mivel a széria elejéről van, még légzsák nélküli kormányos, a kortalan külsőhöz inkább a nyolcvanas évek elejét idéző beltér társul. Elöl jók, hátul csak hokedlik az ülések. Nem hiába hívják a 964-es szériát az utolsó klasszikusnak. Hiába melegszik be a motor, az összkerékhajtás kontroll-lámpája nem alszik ki. Hibalehetőséget bőven rejthet az első ABS-es Porschéban számítógéppel felügyelt, elektrohidraulikus vezérlésű lamellás kuplungcsomagos középső és hátsó differenciálmű, ami alacsony tempóhoz fixre is zárható, de egyébként alapesetben a hátsó kerekek javára 69/31 százalékos, igény szerint változó osztásarányt ad. Hátul is adaptív a nyomatékosztás, a 911 egy élményautó.
Bemelegedés után méretesebb gázt adva párhuzamosan jelenik meg a nagyobb vigyor arcunkon. A motorhang és a 100 km/órára gyárilag 5,9 másodperces, talán még ma is meglévő gyorsulási érték igen jó kombináció. A végsebesség állítólag 260 km/óra is lehet a 250 lóerős motorral. Nem vitás, hogy ezt nem próbálom ki. Itthon vagyunk, a gyári 16 colosaknál egy mérettel nagyobb, későbbi szériás alufelniken nyári (225/45 R17, Goodyear Eagle F1) abroncsok feszülnek. Meg egyébként is távolságtartó vagyok én, nem az én világom ez az autó. Ez a mának élésről szól, nem azt kell nézni, hogy mi a múltja, nem azon kell agyalni, hogy mikor és milyen karbantartás lesz esedékes rajta. Ezt hajtani kell, használni, élvezni. Közben pedig meg lehet vele jelenni, nincs az a mai luxusautó, ami mellett ez jelentéktelen lenne. Ez tényleg az utolsó klasszikus megjelenésű, ám már kellően modern 911.
Itt már hőfokszabályzós a klíma, a riasztóval kombinálva távirányítós a központi zár, elektromosak az ablakok. A vegyes üzemben mért fogyasztás állítólag 9,5 liter, városban persze a gyári érték szerint is 17,9 l/100 km az étvágy. A valóság inkább utóbbi, de országúti autózással állítólag valóban el lehet autózni kevéssel 10 liter felett is a szívó boxerrel. Azzal a szívó boxerrel, ami itt még léghűtéses, klasszikus ugyebár ez a sorozat.
Mennyiért adná mindezt a jelenlegi tulaj? Nem kevés pénzért, 6,9 millió forintért hirdeti autóját. Ez tényleg nagyon nem szerény összeg, a kortárs modellek körében mégis a belépő ár. A 911-es ugyanis olyan autó, amiből drágább a huszonéves klasszikus youngtimer, mint a tízéves használt (már vizes motoros). Egyébként meg leginkább szerelem és rendelkezésre álló pénz szükséges a vásárláshoz, utána lehet kezdeni az alkudozást.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Aki ezt nem tudta megvenni játék-játszós autónak, annak ajánlom az Eclipse gsx -et vr4 awd 4g63 ezen kódok alapján, A 90-es évek óta nem gyártottak ilyen jó konstrukciót.

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Én sem mondtam mást lentebb, mint most te. Örülök, hogy így látod te is! ( a kifejezésmód és egy adott szó jelentése sem szinonima, hiába is akarod most meg ezt megdumálni, a sallangmentes nem jelenti azt, amire használtad, de nem baj, csak ne magyarázd meg, mert sem pontos nem volt, sem kifejező)

    Most is te provokálsz, de nem veszem föl a kesztyűt! :-DDD

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Mindenkinek megvannak tárgyaival kapcsolatos preferenciái, amit nem kifogásoltam most sem, csupán a sajátomat tettem mellé. Az egyéni preferenciákhoz egyéni kifejezésmód is társul, aminek nem az a kritériuma, hogy azonos legyen a tieddel. Attól még az lehet pontos és kifejező. Látom provokáció nélkül nem tudsz élni. Most akkor én is kezdjem hogy a “suszter maradjon a kaptafánál”, írogass verseket, sakkozz, az való neked, és ne üsd az orrod meg főleg ne okoskodj olyanban, amihez nem értesz.

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    De, a lényeg ott van, hogy a szavakat használjuk úgy, ahogy, s amit jelentenek.
    A sallangmentes egy jól körülírható jelentéssel bír, nem azt jelenti, amire használtad. Magyarázhatod, de nem azt jelenti. Minden egyéb a te szubjektív preferenciád kérdése, azzal semmi gond, de nem jó szót használtál. Ennél tovább én nem is mennék, értem, amit írsz, nincs is vele gondom, tiszteletben tartom, hogy neked mi a fontos?
    Csak ezt kértem Milantól és most már tőled is. Tartsd tiszteletben, hogy másnak meg más a fontos, a tulaj szó szerint leírta azt, hogy neki mi volt az?

    És a végére: a személyeskedést nyilván nem hagytad ki te sem. De ha erre kapsz egy választ, akkor vérig sértődsz….
    Inkább tanulj meg rendesen magyarul, kevesebb modoroskodás, több megfelelő szóhasználat és nem fog senki semmit ezen a téren szóvá tenni. Komoly elmaradásban vagy. 😀

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Én itt kiszállok, ez nem az én dolgom.
    Nekem sem tetszett, amit csinálsz, szerintem a kötekedést te kezdted s a magam részéről a volt tulaj reakciója volt szimpatikusabb. De jogom van ezt gondolni.
    Harag nincs, kár volt ezt a cikkalát elrontanod, ennyi.
    Tiszta lap.

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Lapozhatjuk a szótárt, hogy mi szinonim és mi nem, de a lényeg nem itt van. A hiba és a sallang szavak közöt viszot már van átjárás. Viszont egy olyan tárgynál, aminek inkább presztízse van mint használati értéke, ott döntő jelentőségű az eredeti gyári állapot. Ha ez nem áll fenn, az már hiba, legalábbis számomra, és itt jön be, mint egy nyomatékosító tényező a “sallang” kifejezés.
    [i]“nem értem Milan nagyon arrogáns írásait.”[/i]
    O.K. Ez a te dolgod. Viszont belegondoltál e abba, ha már itt tartunk, hogy a te megnyilvnulásaid 99,99%-ától hányan lesznek “libabőrösek”. 🙂 Kaptál visszajelzést bőven…

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Akkor annyit írj, hogy nem tetszik. Szerintem ezt megérti mindenki. nem kell fikázni, értelmetlen találgatni.
    Szóból ért az ember, nem kell ezt túlspilázni. nem tetszik, nem tetszik, de te azért belekötöttél az élő fába is, személybe is, ami szerintem méltatlan hozzád is, meg ehhez a szerintem tök csinos autóhoz is.

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Az, hogy számodra mi, hogy van, a te dolgod.

    A sallangmentes jelentése azonban nem szinonim az eredetivel, de így már legalább értem, hogy mire gondoltál? Tényleg csak kiegészítés, hogy a volt tulaj is megemlíti, hogy sosem volt cél a muzeális minősítés, bár abba számos, az autón lévő dolog beleférne, erre írtam, hogy még az amúgy nagyon szigorú MMB is elfogad kor és/vagy típus azonos kiegészítőket, megoldásokat.

    Örülök, ha szerinted is eltúlzott és agresszív, ha valaki, bárki meg akarja magyarázni egy ismeretlen embernek egy ismeretlen autóról, hogy az betölti-e a szerepét? Erre akartam én is rávilágítani és ezért nem értem Milan nagyon arrogáns írásait.

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    A személyeskedéssel nem foglalkozok, az nem ide való.
    [i]“Ha te az “eredeti” állapotot érted “sallangmentes” alatt, akkor azért tudd, hogy az elég rugalmas.”[/i]
    Igen, az eredeti gyári állapotot értettem a sallangmentesség alatt. “Akkor azért tudd” az számomra egyáltalán nem úgy van, [i]“hogy az elég rugalmas”[/i], [i]sőt, abszolút nem rugalmas.[/i]
    De, [i]“Hagyjuk meg mindenkinek magának eldönteni, hogy mi egy ilyen autó szerepe”…[/i]

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Hagyjuk meg mindenkinek magának eldönteni, hogy mi egy ilyen autó szerepe és azt hogyan tudja betölteni? A “sallangmentes” alatt a cinikus dolgokat érted? Szerintem a sallangmentes mást jelent. Ha te az “eredeti” állapotot érted “sallangmentes” alatt, akkor azért tudd, hogy az elég rugalmas.

    Nincs jogunk a saját preferenciáinkat általánosként feltüntetni és azt máson számon kérni. Senkinek. Én szimpla fikázást éreztem, személyeskedést és a volt tulaj által leírtak nyílt megkérdőjelezését.
    Ennek pedig szerintem semmi értelme.

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Milan!

    Adott egy autó. Adott annak előző gazdája, aki mesélt az autóról. Ezek tények. Az autó itt van, a gazdi vállalta a megnyilatkozást.
    És vagy te, aki mindent kétségbe vonsz úgy, hogy sem az autót, sem a gazdit nem láttad soha életedben.

    Most komolyan mi ezzel a célod? Miért vonsz kétségbe valamit, amit állít valaki, akinek nem érdeke, hogy valótlant állítson? Miért nem kérdezel inkább az autóról, ha neki volt, neked meg nem? Komolyan, miért kell ez az egész?

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Látom, hogy nem bírod a kritikát, a viccet meg nem érted. Az Alekos történettel csak azt akartam jelezni, hogy egyesek nagyon könnyen okosak és ítélkeznek olyan döntésekről, élethelyzetekről, amikben nem voltak, nincsenek és lehet, hogy sosem lesznek. Egyéni véleményeknek természetesen helye van, ahogyan az enyémnek is. A kevés megtett km-ben alapvetően persze igazad van, de az is függ tárolástól, járatásoktól, 1×1000 vagy 50x20km, stb… Mindenesetre monjuk a kuplung nem használódik el, kopó alkatrészek nem kopnak és így tovább.
    Nem azt mondtam, hogy természetesek a cserélt alkatrészek, hanem, hogy nekem tetszenek és azért nem lehet összehasonlítani egy leültetett, hátsó rendszámnál lefalazott, teniszlabdás vonóhorgos, cd-s napellenzős I-es Golffal.
    A horpadás és a “mocskosul össze volt törve” között azért vannak fokozatok.
    Mi az, hogy OT vizsgára kell vinni? Már miért kéne? Nem figyelted, amit írtam? Minket (beleértve az előttem lévő és a jelenlegi tulajdonost is) csak az érdekelt, hogy egy szerintünk szép és jól működő igazi Porsche tulajdonsai legyünk és szarunk a tipusidegen (ha már ezt a szót kell használnunk) alkatrészekre. Nyilván ennek az autónak a következő gazdája is ilyen lesz. Az, hogy jó vétel-e, attól függ, hogy ki mit szeretne? Ha egy későbbi OT rendszámos teljesen eredetit szeretne, akkor nyilván nem, de ha egy műszakilag és esztétikailag is rendben lévőt, relatíve olcsón, akkor akár lehet az is. Nekem egyébként teljesen mindegy, semmilyen érdekem nem fűződik az autó mielőbbi eladásához, a jelenlegi tulajjal sem tartom a kapcsolatot, sőt még magát az autót sem akarom védeni. Gyerekkori álmom ki lett pipálva, eladtam, kész. Egyszerűen csak irritál a stílusod: “mocskosul össze volt törve”, “egyéni vélemény”, “nevetséges vagy”, “van ennél sokkal jobb vétel”, stb… Minden okoskodó mondatodból süt a kárörvendés és a rosszindulat. Te biztosan az a tipus vagy aki mellé ha a lámpánál beáll egy ritka kocsi, akkor nem átmosolyog, hanem inkább az orra alatt anyázza a sofőrt. Biztosan azért, mert talán te is érzed, hogy neked olyan soha nem lesz!

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Alakul:) Milán! elfelejtesz egy apróságot: aki Porschét vesz az sem más v különb mint aki Golfot, tehát igyekszik szebbé jobbá “tuningolni”. 911 ek esetében alapnak számít a “turbobreit” azaz a hátsó szélesítés (hozzá való géptetővel), ezután pedig mint minden márkánál a szokásos újabb tipus nagyobb felnije, ültetés..
    Nem állítom h nem volt törve, de az utólagos szélesítés (ami ráadásul OT-t nem kizáró, mert eredeti opció!) még nem automatikus totálkárra utalás egy 911 nél.
    (a nem eredeti szín nem elegáns dolog, de ha korabeli létező 964 kód akkor szintén nem OT kizáró)

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Kedves Der Milan! Nem szoktam kommentelni (most kellett regisztrálnom, hogy tudjak), de most nem tudtam megállni, hogy ne reagáljak rosszindulatú bejegyzésedre. Valahogy az az érzés fogott el, mint amikor vagy 15 évvel ezelőtt egyszer tanúja voltam egy estnek egy BMW kereskedésben. A 20 év körüli, valószínűleg még a ballagási öltönyét viselő értékesítő srác nagyképűen ecsetelte egy potenciális vásárlónak a szalonban, hogy mekkora lúzer is az, aki inkább a 3 literes dízel X5-öst választja a v8-as benzines helyett, hiszen szerinte „gázolajjal csak a kombájn megy”, majd – mivel éppen már záróra volt – fogta az aktatáskáját és beszállt a telephely hátsó, sötét sarkában parkoló szürke Alekojába (!!!) és elindult haza.

    Szóval, igen. Az autó nem teljesen eredeti. A felsoroltakon kívül még a tükrei is a 993-as modellről valók és az irányjelzők is fehérek az eredeti sárga helyett, valamint a belső szőnyegek és a tetőkárpit sem gyári. Sérülve is volt, bár a „mocskosul össze volt törve” kifejezés erősen túloz. A felni „sapka” (center cap) fogyóeszköz, részint a hanyag gumisműhelyek, részint a lelkesen trófeákat gyűjtő suhancok miatt. Egyszer még Porsche-emblémás szelepsapkák is voltak rajta, de csak az első nyilvános parkolásig tartottak. Hogy honnan tudom mindezt? Onnan, hogy a mostani tulajdonos előtt az enyém volt, majdnem 4 évig. Én is sokáig árultam annak idején és valószínűleg most is kell majd idő hozzá és az árból is engedni kell majd, de lesz majd aki szerelembe esik, ahogy annak idején én és ahogyan a mostani tulaj is 3 éve. Eredeti állapotban lévőt, kifogástalan műszaki és esztétikai állapotban szinte lehetetlen találni és még ha annak is tűnik, akkor is nagyon nehéz 100%-ban kideríteni a pontos előéletét. Ha pedig mégis létezne ilyen 964-es és még eladó is lenne, akkor abban biztos lehetsz, hogy nem ennyit kellene érte fizetni.

    Összefoglalva, bár az autó nem eredeti és valamikor sérült is volt (nem nálam), de szerintem a szélesítés és a 993-as alkatrészek miatt sokkal jobban néz ki, mintha 24 éves gyári állapotában lenne (pl. kék volt) és igenis vannak olyan „kretének”, akiknek ez jobban számít. Nem beszélve arról, hogy annak idején költséget nem kímélve (több, mint 2 millió), műszakilag teljesen rendbe tetettem, úgyhogy minden úgy működött rajta, mintha új lett volna. Ha igaz, hogy azóta tényleg csak évi 1000km-t ment, akkor ennek még sokáig így is kell lennie, ellentétben egy „eredeti” mondjuk 150.000 km-t futottal, ahol nagyon esélyes, hogy majd te kezdheted a felújítást. Én kisfiúként 1979-ben megfogadtam, hogy egyszer veszek egy ilyet. Vettem és minden percét élveztem egy olyan autó birtoklásának, ami az 5 éves gyerektől, a 70 éves nénikéig mindenkinek mosolyt csal az arcára. A legnagyobbat persze az enyémre, miközben vezettem. Aki nem erre vágyik, fikáz, fanyalog, vagy esetleg irigykedik, az meg addig járjon az „Alekojával”!!!

  • 2017.10.28. at 23:29
    Permalink

    Egy osztrák gyűjtősporttárs:) mondta pár éve h ha pénzed van ne a bankba tedd hanem porschét vegyél, és igaza van! ilyen 964 et itt a hahu-n 2 éve még 4 milla körül hirdettek, most 6fölött el is adja simán…Ilyenek most az első 996 ok 5m alatt is elérhetőek, olcsóbbak már nem lesznek (akkoriban 26millás alapárúak voltak) lassan de biztosan emelkedik az áruk.

Vélemény, hozzászólás?