0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Dízelmotorját gázosította az Iveco - bársonyosan jár

Láttuk és hallottuk: Iveco Daily Natural Power CNG

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Míg itthon csakis a költségcsökkentés, tőlünk nyugatabbra egyéb ösztönzők is a gázüzemű autók felé terelhetik a haszonjármű-vásárlókat is.

Minden Daily esetében rendelhető CNG-hajtású verzió, felára mintegy 5000 euró, mely gyorsan megtérül, töltőállomástól, illetve várostól függően 25-60 százalékkal olcsóbb a CNG, mint a gázolaj. A vele hajtott verzió ráadásul tisztább és csendesebb üzemű is

Minden Daily esetében rendelhető CNG-hajtású verzió, felára mintegy 5000 euró, mely gyorsan megtérül, töltőállomástól, illetve várostól függően 25-60 százalékkal olcsóbb a CNG, mint a gázolaj. A vele hajtott verzió ráadásul tisztább és csendesebb üzemű is

Utoljára 130 kilométeres hatótávú elektromos verziója kapcsán találkoztunk a tavaly alaposan felfrissített, lényegében új, ötödik generációjába is lépett Iveco Daily-vel, most pedig CNG-hajtású kiadása kapcsán kerül terítékre a 3,5-7,0 tonnás megengedett össztömeggel, nem kevesebb mint 28 alapváltozatban és alvázas kiviteleivel gyakorlatilag végtelen számú kialakítással kapható furgon, platós, kombi, személyszállító vagy alvázán bármilyen felépítményt hordozó haszongép.

Utasterében nemigen rejt újdonságot a CNG-s Daily, üzemanyagai között automatika vált, a sofőrnek nincs beleszólása, hogy mivel menjen a gázüzemre optimalizált haszonjármű

Utasterében nemigen rejt újdonságot a CNG-s Daily, üzemanyagai között automatika vált, a sofőrnek nincs beleszólása, hogy mivel menjen a gázüzemre optimalizált haszonjármű

CNG-hajtású motoroknál kg/100 km fogyasztási értékről beszélhetünk, a fogyasztás rendszerint mintegy 10 százalékkal alacsonyabb számot ad, mint gázolajjal

CNG-hajtású motoroknál kg/100 km fogyasztási értékről beszélhetünk, a fogyasztás rendszerint mintegy 10 százalékkal alacsonyabb számot ad, mint gázolajjal

Míg a hagyományos, nagy hatékonyságú dízelmotorok mellett az elektromos, illetve hibrid hajtásláncok ma még túlzottan drágák és sok esetben a kelleténél több kompromisszummal járnak, a gázhajtású motorok jó alternatívák a költség- és az emisszió-, valamint a zajcsökkentésre is. Az állati, növényi hulladékból is előállítható metán, azaz CH4 jelentős hidrogéntartalma miatt tökéletesen és szerényebb emisszióval ég, mint bármilyen más üzemanyag, hátránya azonban, hogy légköri nyomáson ezerszer nagyobb térfogatot igényel, mint az azonos energiamennyiségű gázolaj. Sűrítéssel (CNG=compressed natural gas) azonban elérhető, hogy még mindig viszonylag nagy tartályokba, de az autózáshoz elegendő mennyiséget lehessen tölteni − sűrítéssel, 200 bar nyomáson már "csak" ötször akkora térfogatot igényel a CNG, mint a gázolaj.

Elektromosan felügyelt a padló alá épített CNG-tartály. Szelepe szivárgás esetén automatikusan nyit, s a levegőnél könnyebb CNG gáz a légkörbe, felfelé távozik Elektromosan felügyelt a padló alá épített CNG-tartály. Szelepe szivárgás esetén automatikusan nyit, s a levegőnél könnyebb CNG gáz a légkörbe, felfelé távozik

Elektromosan felügyelt a padló alá épített CNG-tartály. Szelepe szivárgás esetén automatikusan nyit, s a levegőnél könnyebb CNG gáz a légkörbe, felfelé távozik

Az Iveco sajátos útját választotta a CNG-üzemanyagra való áttérésnek. Noha az a benzineshez hasonlóan Otto-ciklus szerinti üzemet, befecskendezést és gyújtógyertyát is igényel, mégis inkább 3,0 literes, közös nyomócsöves dízelmotorját vette alapul a gázüzemű Natural Power verzió megépítésekor. A motorba 7 bar nyomással, egy közös nyomócsöves, azaz common rail rendszeren és hengerenkénti gázbefecskendezőkön, valamint egy nyomáscsökkentőn keresztül jut a tartályban 200 bar nyomáson lévő üzemanyag − a gáz, melyet ott ugyanúgy gyújtógyertya robbant, mint a benzines motorok esetében. Érdekesség, hogy hengerfejcserével, a benzines motorok vezérműtengelyének beépítésével, de dízelmotor adta az Iveco CNG motorjának alapját, ám vészüzemben, illetve hidegindításnál (-15 oC alatti hűtővíz-hőmérsékletnél) 14 literes vésztartályából benzinnel is üzemelhet a Daily Natural Power.

Mindössze 14 literes vészüzemi benzintartályával még tisztán gázüzeműnek számít a Daily

Mindössze 14 literes vészüzemi benzintartályával még tisztán gázüzeműnek számít a Daily

A CNG hajtás előnyei több tőről fakadnak, egyrészt említhető a dízelhez mérten sokkal tisztább üzem, az alacsonyabb zajszintű motor, valamint a költségbeli előnyök − bár a fogadására felkészített motorok a dízelekhez mérten mintegy 5000 eurós felárral rendelkeznek, olcsóbban tankolhatók (itthon sajnos egyelőre csakis Győrött, Szegeden és Budapesten, egy-egy kúton; a legdrágább, budapesti állomáson is literenként 100 forint a CNG árelőnye). Tőlünk nyugatabbra, az éjszakára koncentrált szállítási feladatok miatt több olyan belvárosi rész van, ahová csakis tisztán elektromos vagy tisztán gázüzemű autókkal szabad behajtani, a Daily így sok olyan vevőt szerezhet, akiknek mindenképp ilyen szállítóra van szükségük. A hatótáv az elektromos változatnál mindenképp komolyabb, már a standard, 246 literes gáztartályokba is 41 kilogrammnyi CNG tankolható, ami a Daily esetében mintegy 430 kilométeres hatótávot ad. Szervizelési, karbantartási költségeivel is előnyt szerez a CNG-s Daily, amit elsősorban részecskeszűrő-mentességének köszönhet, s mely előnyét a gázrendszer és a gáztartály időszakonkénti, itthon az európai uniósnál sűrűbben esedékes hatósági átvizsgálás némileg rontja, de még mindig nem emészti fel teljes mértékben.

Ugyanúgy 40 ezer kilométeres  a szervizperiódus, mint a dízelmotorosok esetében

Ugyanúgy 40 ezer kilométeres a szervizperiódus, mint a dízelmotorosok esetében

Ennek megfelelően van is már hazai kuncsaft, aki az egyelőre igencsak szórványos hazai töltőállomás-hálózat ellenére rendelt magának, illetve vállalkozása számára CNG-hajtású Dailyt, az Iveco bemutatóján pedig egy szomszédos országba érkezett példányt tekinthettünk meg. Jól látható, hogy haszonjármű esetén a méretes CNG-tartályok gond nélkül férnek el a padlólemez alatt, s jól hallható, hogy CNG-vel tényleg sokkal csendesebben jár a vészüzemben (csökkentett teljesítménnyel) benzinnel is járó motor. Van tehát még lépcső, életképes alternatív üzemanyag a villanyautók bevezetése előtt.

Ez is érdekes lehet:
 

ADAC téligumiteszt 2016: a négyévszakosak sem hiányoznak

Szeptember közepén 30 fokot mértünk itthon, miközben az ADAC a legújabb téli és négyévszakos...

Korunk 12 legkomolyabb szuperautóját állították egymás mellé

Ezt mindenkinek látnia kell! 12 szuperautó gyorsult egyszerre egy lezárt reptéren. Az amerikaiak...

Nissan Leaf, 2012 – használtteszt

Igazi szupersztár lehet a használtautó-piacon egy alanyi jogon zöld rendszámos, néhány éves Nissan...

Fiat 500L Trekking 1.6 Mjet 16V teszt

Hiába nem újdonság, kevesek által ismert a Fiat 500L Trekking. Kicsit egyterű, kicsit SUV, kicsit...

Piaci körkép: használt zöld rendszámos modellek ötmillió forintig

A zöld rendszámos autók a leggazdaságosabbak a városban is sokat autózók számára, ám az igazi...

Beleshetünk a győri Audi gyár szalagjaira, ahol az új TT RS készül

Van valami megmagyarázhatatlanul szép abban, ahogy egy új autó elkészül. Most az új Audi TT RS...

Villámkör: Volkswagen Golf 1.4 16V Perfekt, 2006

Az idei Volkswagen-találkozó tombolafődíja egy tízéves Golf V. Elkértük egy körre, hogy megnézzük...

Itt a Kia kombi középkategóriása és hibrid crossovere

Tátongó űrt tömött be palettáján a Kia a kombi Optima és a Niro bemutatásával. Az egyik hibrid...

A Volkswagen is megdolgozta egy kicsit az e-up! árát

Bár a 1,5 millió forintos állami támogatás is csökkenti az összes új villanyautó árát, a Volkswagen...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1maWF0
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (8 db)

Prius-os Márk írta: 2012 május 06., vasárnap 13:31:31

Nem tiszta, tiszta számomra, hogy mit is csináltak ezzel a motorral?
Van rajta fojtó szelep?
Benzines hengerfejet tettek rá?
Van benne lambda vezérlés?
Mennyi a sűrítési viszonya, fizikai/dinamikus?
Van valamilyen feltöltése?

Szövegben nem értem mi ez a commonrail téma a gázrendszerhez írva?

A válaszoláshoz belépés szükséges
saabracinghungary írta: 2012 április 15., vasárnap 18:52:43

,, Szervizelési, karbantartási költségeivel is előnyt szerez a CNG-s Daily, amit elsősorban részecskeszűrő-mentességének köszönhet, " hát mien ember az akinek dízele van és nem hajítja k belőle a vétel napján a részecskeszűrőt??

A válaszoláshoz belépés szükséges
Demény írta: 2012 április 11., szerda 20:53:57

Bocsi de csatlakoznék a témához.Ismerősöm a kamionjába beleszereltette az LPG-t.Nem volt olcsó tréfa.Tapasztalata szerint 5 l gázolajjal kevesebbet eszik ,helyette megeszik 5l LPG-t.Majdnem csöbörből vödörbe téma.Én viszont a transitomba belerakattam a HHO rendszert és úgy néz ki kb1,5l megtakarítással számolhatok.Nem elhanyagolható az sem ,hogy szó szerint hegyi levegő távozik a kipufogómból,teljesen megszűnt a dízel kipufogószag már 200 km megtétele után.Szerintem a vízbontásra kéne gyúrni a szakiknak,az a jövő.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Combi27 írta: 2012 április 10., kedd 20:14:19

A BKV buszok dieselek, ezért nem lehet CNG-re szerelni, csak ha benzines motort tesznek bele.
A dieseleknél is van gázos alternatíva, mikor LPG-t "kevernek" a gázolajhoz (levegő nyomócsonkba a turbo után), de ennek átalakítása 3-400 ezer forint.Viszont buszoknál nagyon hamar megtérül...ne.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Bundus írta: 2012 április 10., kedd 17:24:11
Xebulon írta: 4 éve

BKV buszokat miért nem szerelik inkább CNG motorral?

Város is élhetőbb lenne, és olcsóbb is.

Évente néhány milliárd forintot megtakaríthatnának vele.


BKV-nál másra szeretnek költeni, vidéki városokban, pl Szegeden már CNG-vel megy a buszok egy része.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Xebulon írta: 2012 április 10., kedd 17:14:49

BKV buszokat miért nem szerelik inkább CNG motorral?
Város is élhetőbb lenne, és olcsóbb is.
Évente néhány milliárd forintot megtakaríthatnának vele.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Katona Mátyás írta: 2012 április 10., kedd 15:39:05 − szerző

Kedves Combi27!

Egyáltalán nem pofátlan a kérdés. Valóban a benzintartály mérete számít, hogy csak vészüzemre elegendő üzemanyag férjen bele. Azt hiszem sokan vannak, akik csak nagyon minimális benzint tankolnak a gáz mellé, ennek ellenére nem gondolom, hogy megérné a tiszta gázüzem bejegyeztethetőségéért tankot cserélni, itthon ugyanis egyelőre ez nem jelent előnyt.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Combi27 írta: 2012 április 10., kedd 12:47:50

Kedves Mátyás!

Hadd legyek pofátlan, és kérdezzek a cikk szerzőjétől:

Mitől számít tisztán gázüzeműnek egy autó, ha van benne benzintank?
Ha a tank méretétől akkor már tetetek is a sajátomba kicsi tankot, ugyanis kb 25 liter benzint tankoltam a kettős üzemű, igaz LPG-s kocsimba szeptembertől a mai napig.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1maWF0
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1maWF0

Friss tesztek

Mercedes-Benz CLA 250 Sport 4MATIC teszt

Teszten a megújult Mercedes CLA - Bunker rock

Megújulása alkalmából járt nálunk a kecskeméti Mercedes-Benz CLA majdnem legerősebb gyöngyszeme, kupé kivitelben. Még mindig fiatalos.


Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro S tronic teszt

Diétázó vaddisznó - Audi Q7 e-tron teszt Videó

Döbbenetesen alacsony fogyasztást, ugyanakkor komoly menetdinamikát is ígér a dízel- és villanymotort is adó Audi Q7 e-tron. Jó, ám drága mulatság.


Fiat 500L Trekking 1.6 Mjet 16V teszt

Azonnal klasszikus? Fiat 500L Trekking teszt

Hiába nem újdonság, kevesek által ismert a Fiat 500L Trekking. Kicsit egyterű, kicsit SUV, kicsit 500-as is. Felénk mégis ritka, mint a fehér holló.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1maWF0

Hirdetés

FIAT tesztek

Fiat Tipo 1.4 16V Opening Edition teszt

Lusta, de szerethető családtag - Fiat Tipo teszt

Rég járt nálunk Fiat tesztautó, ezért nagy lelkesedéssel vártuk, mit nyújt majd az új Tipo. Az alapmotornak számító 1.4-essel próbáltuk.


Fiat 500L 1.3 Mjet 16V PopStar teszt

De hiszen ez egy Multipla. Fiat 500L teszt

Megint van különleges kinézetű olasz egyterű, s az végül is mindegy, hogy nem Multipla, hanem 500 a neve. Azaz 500L. A Fiat új MPV-jét 1,3 literes dízelmotorral teszteltük.


Fiat Panda 1.2 8V Lounge teszt

Boldogsághormon. Fiat Panda teszt

Végre-valahára kipróbálhattuk az új Fiat Pandát, s bár messze nem tökéletes, továbbra is szerethető, stílusos, nagyon olasz kisautó. És az 1.2-es benzinmotornál nem kell jobb.


Fiat Freemont 2.0 Multijet Urban teszt

Az év meglepetése: Fiat Freemont Urban teszt

Amerikai génekből mexikói munkások által összerakott, olasz családi autót teszteltünk. Lehet jó egy ilyen multikulti kombináció?


Lengyel hétvége: a legolaszabb lengyel, Fiat 132 teszt

Polákmérgezés: lengyel prémiumautó teszt, Fiat 132

A 125-öst Olaszországban 1972-ben váltotta a 132-es, Lengyelországban 1974-től készült. Ilyet vezettünk.


Még több FIAT teszt

Címlapon


Friss cikkek

Egy év kihagyás után ismét DTM a Hungaroringen

Visszatért a német száguldó cirkusz

4 órája – Sztori

Nagy bulit csapott a három német gyáróriás a Hungaroringen. Audi-dominanciával és újabb kétéves szerződéssel zárult a múlt hétvége.


Gyerekeknek szánt elektromos járgányt dob piacra a McLaren

Teljesen elektromos az új McLaren

Tegnap – Sztori

A P1 erősen átdolgozott verziójával lép piacra a McLaren, az új sportkocsi teljesen elektromos és kettő másodperc alatt éri el a csúcssebességét, ami 5 km/h.


Közösen fejleszt az Audi, a BMW és a Mercedes

Összefog az Audi, a BMW és a Mercedes

2 napja – Sztori

Sok más céggel együtt dolgozik közösen a jövő okosautóján a három nagy német prémiummárka. Céljuk a leendő 5G mobilhálózat előkészítése is.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

FIAT ULYSSE 2.0JTD DPF NAVI 1.Tul. Szerviz

FIAT ULYSSE 2.0JTD DPF...

Ár: 1.400.000 Ft

Évjárat: 2008 / 3

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Dízel

FIAT BRAVO 1.6 Mjet Dynamic

FIAT BRAVO 1.6 Mjet Dy...

Ár: 1.699.999 Ft

Évjárat: 2010 / 4

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

FIAT PUNTO EVO 1.2 8V Active

FIAT PUNTO EVO 1.2 8V...

Ár: 1.699.000 Ft

Évjárat: 2012 / 5

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!