aug
3

Forgalmicserével a szmogriadó ellen

Kedvezőbb környezetvédelmi besorolás nyerhető forgalmicserével

2011. augusztus 3., szerda 9:25 | Állapot: Lezártuk

Olvasónk azért kényszerült okmányirodába zarándokolni, mert autója jobb környezetvédelmi minősítést kapott.

Néhány korosabb autónál a forgalmi cseréjével lehet mentesülni a szmogriadókor érvényes forgalmi korlátozás alól.

Piros helyett kék színű környezetvédelmi plakettel már nem kell leállítani szmogriadókor az autót Budapest belső része előtt sem − a forgalmi cseréjét azonban csak külön kérésre kell elvégezni, s a matricát sem kötelező felragasztatni

Piros helyett kék színű környezetvédelmi plakettel már nem kell leállítani szmogriadókor az autót Budapest belső része előtt sem − a forgalmi cseréjét azonban csak külön kérésre kell elvégezni, s a matricát sem kötelező felragasztatni

Tamatu olvasónk műszaki vizsgán szembesült azzal, hogy autója környezetvédelmi szempontból átsorolódott: „Apósom járművét vizsgáztattam egy vidéki szervizben. Az autó „elsőtulajos”, 15 éves, és soha semmi probléma nem volt vele, amolyan vasárnapi garázsautó.

Ám a vizsgadíj kifizetésének pillanatában jött a hideg zuhany, közölték nem tudják felragasztani a környezetvédelmi matricát mert az autó innentől más környezetvédelmi besorolásba került.

Naivan kérdeztem meg, hogyan lehet ez, netán romlott a műszaki állapota, vagy megsínylette azt az 50 ezer kilométert amit eddig futott. A kedves szervizes beosztott csak annyit tudott mondani, hogy vagy elfáradunk a hátsó rendszámmal az okmányirodába, és ott 526 forintért egy forgalmi cserével egybekötve orvosolják a dolgot, vagy csak elhozzuk a matricát, mert az ugye nekik nincs és majd ők felragasztják, mert aztán ahhoz nagy értelmi képesség kell ami egy Magyar állampolgárnak nem adatott meg.

Felhívták a figyelmem, hogy nehogy megpróbáljuk felragasztani mert aztán a szigorú szakavatott rendőr és KPM-es bácsik rossz néven veszik. A szerviz és apósom lakhelye között mintegy 30 km távolság van. Ki fizeti meg a felesleges négyszeri utat hisz be is kell előre jelentkezni, de még ha innen, az internetről is intézem a bejelentkezést az is költség, amit újfent burkoltan az útonállók kivettek a zsebeinkből − még ha nem is sokat, de mint tudjuk sok kicsi sokra megy.”

A levél kapcsán megkérdeztük a Nemzeti Közlekedési Hatóság központi kommunikációs és PR osztályát, miként változhat meg egy autó környezetvédelmi besorolása. Valóban nem adhat-e ki arról matricát az Okmányiroda? Esetleg a forgalmi cseréjét, a műszaki vizsga érvényesítő matricáját kiadja az okmányiroda és csak a zöldkártya nem kötelező matricájáért kell ismét felkeresni a vizsgaállomást?

A Nemzeti Közlekedési Hatóság központi kommunikációs és PR osztályának válasza Az 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 5. melléklete határozza meg a gépjárművek környezetvédelmi besorolását. A rendelet az elmúlt 15 évben, azaz amióta az érintett gépjármű forgalomban van, módosult, konkrétan megváltoztak benne a kategória besorolások. A korábban 2-es környezetvédelmi besorolású jármű – a tulajdonos/üzembentartó kérésére – a melléklet 1 pontjában meghatározott alábbi feltételek teljesülése esetén − 4-es környezetvédelmi osztályba sorolható át.

„1 Az 1996. január 1. napját követően az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban újként forgalomba helyezett katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros gépkocsit az ENSZ-EGB 83.02/B. jelű jóváhagyási jellel ellátottnak kell tekinteni és a forgalomba helyezés engedélyezésekor, illetőleg a gépkocsi üzemben tartójának kérelmére a 4. környezetvédelmi osztályba kell besorolni/átsorolni.”

A környezetvédelmi besorolás megváltozása a nyilvántartás módosítását, valamint a forgalmi engedély cseréjét szükségessé teszi, amit az okmányirodában kell intézni. Ebben az esetben a műszaki megvizsgáláskor Műszaki adatlapot adnak ki az okmányirodai ügyintézéshez, és a gépjárműre nem ragasztanak környezetvédelmi plakettet.

Arról információval nem rendelkezünk, hogy az olvasó ügyfélként kérelmezte-e a környezetvédelmi átsorolást. A vizsgálóállomás kötelessége ezzel kapcsolatban az ügyfelet tájékoztatni és nyilatkoztatni. A jogszabály értelmében csak kérelemre kell a járművet átsorolni. Ilyen esetben a jármű piros helyett kék színű plakettet kap, ami szmogriadó esetén bizonyos zónákba lehetővé teszi a behajtást.

A közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: KR) a jármű környezetvédelmi tulajdonságának látható, megkülönböztető jelölésére különböző színű plaketteket vezetett be. A környezetvédelmi felülvizsgálat végzésének rendje megváltozott, beépült az időszakos műszaki vizsgába. Megszűnt az úgynevezett „zöld kártya”, a környezetvédelmi megfelelőséget a műszaki érvényesség (a műszaki vizsga időpontját jelölő matrica) tanúsítja.

A gépjármű abban az esetben is szabályosan közlekedik, amennyiben a hatósági jelzésen nincs környezetvédelmi plakett, mivel az idézett KR nem ír elő pótlási kötelezettséget. Amennyiben a jármű tulajdonosa szükségesnek tartja a pótlást (pl.: budapesti lakos és egy esetleges szmogriadó elrendelése esetén használni kívánja járművét), úgy azt a Fővárosi/Megyei Közlekedési Felügyelőségen megteheti.

Azaz az esetből és a válaszból kiderül, több koros autó környezetvédelmi besorolás − a szabályzás átírása miatt − megváltozott az elmúlt években, melyet − kérésre − az okmányiroda a forgalmi engedély cseréjével rögzít, s amennyiben autójával gyakran jár Budapesten, akkor érdemes a környezetvédelmi besorolást jelző matricát az Közlekedési Felügyelőségen igényelnie, hogy szmogriadókor közlekedhessen vele. Elvileg az egész ügymenetre csak akkor van szükség, ha ezt Ön igényelte, amennyiben nem, bizony az ügyintéző áldozatává vált.

Megszívattak!
Önt is megszívatták? Van egy története?
Mesélje el nekünk!
Nyomtatás
Megosztás

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (19 db)

livia írta: 2012 július 12., csütörtök 09:36:03

Két napja műszakiztattunk egy Mitsubishi Colt-ot. 90-es évjárat, megkímélt (garantáltan 127 e km-rel), idős ember volt az egyetlen tulajdonosa, újonnan vette, mégis zöld matricából pirosra váltott annak ellenére, hogy motorhangja nincs, kipufogógáz nem észlelehető, úgy működik, mint a doxa.
Katalizátoros szabályozott üzemű stb., a Suzuki Vagon R+ nem bírt ennyi kényelemmel, mint ez.
A japánok már 20 egynéhány éve tudták, hogy mi a környezetvédelem, nálunk még csak nem is sejtették... most mégis bürokratikus, a tejelőknek kedvező idióta besorolási gyakorlatot erőltet az autósokra a HATALOM. A maticáknak köze nincs a valósághoz, senkit nem érdekel a tényleges károsanyag kibocsájtás. De nemcsak itt, hanem minden területen dúl az ésszerűtlenség, a hozzá nem értés, a dilettantizmus... az országunk meg süllyed a megváltoztathatatlanba.

A válaszoláshoz belépés szükséges
elegemkezdlenni írta: 2012 július 10., kedd 18:39:39

Én Gyomaendrődön lakom, de járok más városokban is, Budapesten is, szükségét éreztem, hogy "megszerezzem eme matricát, mely kedvezőbb besorolást jelentett számomra, mint az előző.Tudomásul vettem, hogy a pár száz forintot be kell fizetnem, "sohasem lehet tudni" alapon,s nosza indultam intézkedni. Az, hogy az ügyintéző kislány olyan volt, mint akit vasvillával szedtek el az anyukájától, nem meglepő (bár bosszantó), de mikor közölte hogy a matricát nem hajlandó sem a kezembe adni, sem a 3 méterre lévő parkolóba kihozni, s felragasztani, na az szívatás. El kell hogy menjek az autószerelőhöz, le kell szereltetnem a rendszámot, be kell vinnem az okmányirodába, rárakja őnagysága a matricát, vissza az autószerelőhöz, rendszám vissza, elégedetten hátradőlök, mert végre kitört a szabadság számomra. Így pihenek én ebben az országban.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Barnamedve írta: 2012 május 09., szerda 23:27:40

Nagyon fontos a környezetvédelem ezt senki sem vitatja . DE amit mostanában kitalálnak az autósok sarcolására az már eszement állapot , hororrisztikus büntetési tarifák egekbe szökő üzemanyagárak ! Kiváncsi lennék mi történne ha mondjuk megszívlelnék az emberek a kör-nyezetvédő "zöldek" intelmeit és nem használnák az autóikat ! Meg tudnák e oldani a közleke-
dési feladatokat az ezzel foglalkozó cégek / a leamortizált füstöt okádó / járműparkukkal .
Az már csak hab a tortán hogy csődbe mennének az üzemanyag forgalmazó cégek ,és nem len-
ne ám ÁFA bevétel se jövedelem adó bevétel az eladott üzemanyagok után ! Feltudnák mérni
mekkora kiesés keletkezne a költségvetésből ? Ha csak az a néhány kiválasztott virítana a
2500- 3000 köbcentis luxus gépeivel.

A válaszoláshoz belépés szükséges
rozso27 írta: 2011 november 20., vasárnap 16:57:40

A Vizsgaállomásnak nem sikerült erről, tájékoztatni a jó bü... k..vaanyjukat ... pedig ha tudnánnak olvasni 1999.12.28-án lett forgalombahelyezve... ennek ellenére nem tájékoztattak, hogy forgalmit kellene cserélni, hanem fajinul felragasztották a pirosat... utána meg behajtok Budapesten abba körzetbe... akkor meg 10.000-es bírság a fa..szopó jogszabályokat nem ismerő vizsgabiztosok miatt ... még jó hogy utána olvastam

A válaszoláshoz belépés szükséges
tiszavári46 írta: 2011 november 19., szombat 16:18:45

2009 évben volt forgalmi csere, mert a régi betelt. Szabályzott katalizátoros a gépkocsi. 2009 -be zöld színű volt, az idei évben piros színű lett a címke amit felragasztott a felügyelet. Nem szóltak semmit sem a változásról sem a forgalmi cseréje időpontjában, sem most amikor vizsgáztatva lett a gépkocsi. Sztem nem korrekt az ügyintézés. Sztem a forgalmi cserénél egyben megoldható lett volna, ha tudok a dologról. Nekik ez szakmájuk, nekem nem. Az én szakmámba én vagyok a felelős. Az övékben hülye az ügyfél, akkor fizessen. Azért gondolom, hogy szívatás.

A válaszoláshoz belépés szükséges
vadaslak írta: 2011 november 18., péntek 00:23:55

Olvasom nem mindegy hova megyek vizsgáztatni, én megkaptam a kék címkét a besorolásom
02-ről 04-re változna, de nem írt be az adminisztrátor semmit a forgalmimba, 15 napos lauffal
irány az okmányiroda. Kíváncsi vagyok, valóban megvágnak -e még 6000 ft-al ami a forgalmi
cseréjéért kérhető.. adminka szerint, nem. Én sem szeretném. Csak azért cseréljek forgalmit, hogy a nyamvadt VR rubrikába átírják a 02 -őt 04-re ? Írják rá vegytintával, és bilogozzák le !
Amúgy még négy érvényesítési rubrikája lenne forgalmimnak, és nagyon újszerű.
Auto-Help Centrum Kft 24ezerért, szinte azonnal, ez pozitív, de ez a okmányosdi ez orvul jött.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Török Tamás írta: 2011 augusztus 07., vasárnap 17:41:17
vidi500 írta: 3 éve

Adódik a kérdés: mennyivel zöldebb egy Golf V-ös 1,6-os benzines, amelyik városban elfogyaszt 10 liter benzint 100 km-enként, mint az én 2001-es évjáratú örvénykamrás kisdieselem, amelyik beéri ugyanott 4 liter/100 es fogyasztással?


Előzmények megtekintése

Érdekes kérdés.Az én egyik autóm 2-es kategóriába,a másik 8-asba esik,mégis zöld mindkét plakettem(ez nekem csak jó persze).És nyilván a régi benzinesem is jóval többet eszik a dízelemnél,több a káros anyag kibocsátása is elméletileg,igaz,hogy az állapota jó,de már akkor is elavultnak számít.Mindegy,nem rajtam múlik,hogy milyen színűt kap.

A válaszoláshoz belépés szükséges
vidi500 írta: 2011 augusztus 07., vasárnap 13:20:48
vidi500 írta: 3 éve

Nem látok bele az egészbe. Csak ennek a cikknek köszönhetően néztem utána ennek a környezetvédelmi plakett színeknek, és jelentéseinek. Eddig nem foglalkoztam azzal, melyik szín mit jelent, stb. Azt tudom, amikor környezetvédelmi vizsgán voltam, odahívott a mérést végző személy a műszerhez, azt hittem valami probléma van, de éppen ellenkezőleg, azt mutatta meg, mennyire jó a kipufogó gáz érték. Lehet hogy ennek köszönhető a zöld szín? Ki tudja? Bár az is igaz, fél évet állt a kocsim tavaly, és ez nem tett jót a diesel üa. ellátó rendszernek. Most nem a legutóbbi vizsgált értéket mutatná a műszer az biztos, de műszakiig addig még ellenőrzést csináltatok ezeken az alkatrészeken.


Előzmények megtekintése

Adódik a kérdés: mennyivel zöldebb egy Golf V-ös 1,6-os benzines, amelyik városban elfogyaszt 10 liter benzint 100 km-enként, mint az én 2001-es évjáratú örvénykamrás kisdieselem, amelyik beéri ugyanott 4 liter/100 es fogyasztással?

A válaszoláshoz belépés szükséges
vidi500 írta: 2011 augusztus 07., vasárnap 09:22:50
Török Tamás írta: 3 éve

Tényleg érdekes,mint az is,hogy az én 1992-es évjáratú Opel Omegám 2,0 benzinmotorral(c20ne) is zöldet kapott,meg az 5 éves 1,7 cdti Astrám is.Ki érti ezt?


Előzmények megtekintése

Nem látok bele az egészbe. Csak ennek a cikknek köszönhetően néztem utána ennek a környezetvédelmi plakett színeknek, és jelentéseinek. Eddig nem foglalkoztam azzal, melyik szín mit jelent, stb. Azt tudom, amikor környezetvédelmi vizsgán voltam, odahívott a mérést végző személy a műszerhez, azt hittem valami probléma van, de éppen ellenkezőleg, azt mutatta meg, mennyire jó a kipufogó gáz érték. Lehet hogy ennek köszönhető a zöld szín? Ki tudja? Bár az is igaz, fél évet állt a kocsim tavaly, és ez nem tett jót a diesel üa. ellátó rendszernek. Most nem a legutóbbi vizsgált értéket mutatná a műszer az biztos, de műszakiig addig még ellenőrzést csináltatok ezeken az alkatrészeken.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Török Tamás írta: 2011 augusztus 07., vasárnap 08:39:50
vidi500 írta: 3 éve

Érdekesek ezek a környezetvédelmi plakettek. A 2001-es évjáratú Citroen Saxo 1,5 DIESEL! zöld színű plakettet kapott, ami ha jól tudom euro 4, euro 5-nek felel meg.


Előzmények megtekintése

Tényleg érdekes,mint az is,hogy az én 1992-es évjáratú Opel Omegám 2,0 benzinmotorral(c20ne) is zöldet kapott,meg az 5 éves 1,7 cdti Astrám is.Ki érti ezt?

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss cikkek

Takarékos és erős dízelekkel bővül a 2-es BMW-k kínálata

Erősebb BMW 220d, összkerekes 2-es Active Tourer jön

7 perce – Autósvilág hírei

A BMW 220d kupé 6 plusz lóerőt kap, a nagyon más 2-es Active Tourer viszont három új motort és mellé összkerékhajtást is.


Tíz év múlva ilyen lehet egy kisautó: Renault Eolab

Íme minden idők legtakarékosabb Renault-ja

3 órája – Autósvilág hírei

A Renault szerint 10 év múlva még mindig lesz benzinmotor az autókban, ám egy kisautó étvágya 1 l/100 km értékre apadhat.


Íme az Opel Adam S szériaváltozata

Most már tényleg itt az Opel Adam S

6 órája – Autósvilág hírei

Genfben már majdnem szériakész volt, ez pedig már tényleg a végleges változat. Íme az Opel Adam S 150 lóerővel.


dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1vcGVs

Friss tesztek

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo ECOTEC Start/Stop 200 LE teszt

Ez a legizmosabb! Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo 200 LE teszt

Három éve érkezett, és azóta három hazai motorral is bővült az Opel Zafira Tourer kínálata. Most a 200 lovas csúcsgépet teszteltük.


Opel Mokka FWD 1.7 CDTI AT6 teszt

Szép, jó. Mi kell még? - Opel Mokka automata teszt

Automata váltóval és tolótetővel levett a lábamról az Opel Mokka. Vásárlói hasonlóan érezhetnek, így nyilván ők is elnézik gyengeségeit.


Volkswagen e-up! teszt

Ez sem a mi autónk. Volkswagen e-up! teszt Videó

Igen, elektromos, teljesen. És nem hát, sokat ebből sem fognak eladni. Nálunk biztos nem. Pedig tök jó kis autó: Volkswagen e-up! teszt.

Még több teszt

Használtautó.hu

BMW 116d Naptető+vezetett szervízkönyv!

BMW 116d Naptető+vezet...

Ár: 2.899.000 Ft

Évjárat: 2010 / 9

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

FORD MONDEO Turnier 1.6 TDCi Titanium NAVI+PDC TEMPOMAT 16-ALU

FORD MONDEO Turnier 1....

Ár: 3.690.000 Ft

Évjárat: 2012 / 2

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Dízel

FIAT PUNTO 1.2 Dynamic 134.000KM KLÍMA CITY SZERVÓ!

FIAT PUNTO 1.2 Dynamic...

Ár: 499.999 Ft

Évjárat: 2004 / 2

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó