Talma buszt vezetett, az Iveco újdonságokat villantott

5. jubileumi Busexpo Zsámbékon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mindössze egyetlen napra, elsősorban a buszos szakmának nyitott az 5. jubileumi Busexpo a zsámbéki drivingcamp területén.


Ötödik éve szervezték meg minap Magyarország legnagyobb buszos szakkiállítását, a Busexpót. A NiT Hungary által rendezett eseményen az autóbuszos személyszállítás és a kapcsolódó szolgáltatások meghatározó hazai és külföldi képviselői mutatták be újításaikat. Hogy a mindössze egyetlen napra nyitott 5. jubileumi Busexpo nem a nagyközönségnek szólt, azt helyszíne is mutatta, na nem azért, mert a zsámbéki drvingcamp nem mindenki számára érdekes, hanem azért, mert megközelítése azért nem a legegyszerűbb. A biztonságos közlekedés természetesen ezúttal is megjelent, csak most épp nem a vezetéstechnika finomítása, hanem a legújabb autóbuszok és a hazai buszipar volt terítéken. Új buszok sora, valamint számukra abroncsoktól digitális tachográfokig szinte minden felsorakozott, de akadtak szép számmal veterán autóbuszok is. Például faros Ikarus, harmonikaajtós reptéri Ikarus 280-as (ami ma már a BKK flottájába tartozik), volános 266-os, de az eső fenyegetése ellenére kiállították a BKV kabrió 630-as Ikarusát is.
De nézzük inkább az újdonságokat! A hazai Evopro nem csupán a világkerülő elektromos Modulót, hanem egy CNG-s verziót is kiállított, hiszen a Modulónak épp ez a lényege, hogy gyakorlatilag bármilyen hajtáslánc lehet benne. Az Iveco itt tartotta Evadys távolsági buszának premierjét.
A 12-13 méter hosszú, 19 tonna megengedett össztömegű buszt akár menetrend szerinti járatokhoz is ajánlják, felszereltségével, illetve opcióinak kínálatával azonban inkább turistabuszként képzelhető el. 8,7 literes Euro VI normás közös nyomócsöves turbódízel motorja 400 lóerőt és 1700 Nm nyomatékot ad - buszosan alacsony, 1200/perc fordulaton, teljesítménycsúcsa 2200/percnél van. Váltóból kézi, robotizált vagy hagyományos automata is választható hozzá, a buszok világában újdonság, hogy motorjának járását kettős tömegű lendkerék teszi egyenletesebbé. Az Evadys alapáron kap dupla, hővédő üvegezést és növelt hatékonyságú hőszigetelést, valamint fűtött sofőroldali ablakot, az utasoknak egyedi légbefúvókat és LED-es olvasólámpákat. Extraként egyebek mellett kerekesszéket emelő rámpa, műszerfalba épített hűtőrekesz, kávéfőző, minikonyha, LCD-képernyők és USB-csatlakozók, valamint persze fedélzeti wifi is elérhető.
Hirdetés

Az új Evadys mellett Urbanway Full Hybrid autóbuszát is kiállította az Iveco. Ha valahol, hát az autóbuszoknál van értelme annak, hogy álló helyzetben, pl. a megállóban ne járjon a motor. Az Arrive&Go funkció ennél is többet ad, már a megállóba érkezéskor sem jár a dízelmotor, ami itt is Euro VI normás, de csak 6,7 literes (6 hengeres, soros, hátul hosszában beépített) közös nyomócsöves turbódízel (286 LE, 1000 Nm). A gázolajoshoz társított 120 kW állandó, de 175 kW csúcsteljesítményű, akár 3300 Nm nyomaték leadására is képes, 2360 newtonmétert folyamatosan adó villanymotor a 11 kWh-ás lítium-ion akkumulátorral még a megállóból való elindulásra is képes, hogy a motor hője és zaja ne a még ott álló utasoknak menjen. Beszédes, hogy városi forgalomban a hibridrendszer 40 százalékkal csökkentheti az üzemanyagfogyasztást, ennyivel a nitrogén-oxid kibocsátást és harmadával a szén-dioxid emissziót is. A hibrid egyébként már ott is spórol, hogy a villanymotornak köszönhetően kisebb teljesítményű és méretű dízelmotor is elegendő, az Urbanway Full Hybrid Tector 7 nevű motorja az Iveco Bus eddigi legkisebb tömegű egysége, a hajtáslánc egésze az itt is hosszirányban beépített generátor-motor egységgel is 30 kilogrammal könnyebb az elődmodellhez képest.

És miként került a gyorsasági motoros világbajnok Talmácsi Gábor egy busz sofőrülésébe? Naná, hogy reklámcéllal, hiszen ő a Shell kenőanyagok nagykövete, márpedig a buszokhoz is bőséggel ad el kenőanyagokat a Shell. Gyári beszállító az MAN, a Mercedes-Benz és a Scania esetén. De nem csak Talma volt az egyetlen "szokatlan" buszvezető, Keszthelyi Vivien, az Audi Sport Racing Academy egyetlen magyar és legfiatalabb tagja, női gyorsasági autóversenyző a hazánkban először itt megjelent Neoplan Tourliner háromtengelyes autóbuszt vezette körbe. Ezúttal őszintén mondható, hogy mindkét versenyző lassú volt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?