Felújítják az 1-es villamos vonalát: két év dugó Budapesten

A gyorsabb tömegközlekedés érdekében most lassabban autózhatunk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Közel 30 évet bírt, ám mostanra végképp lerobbant, fel kell újítani az 1-es villamos vonalát, ami az autósoknak is kényelmetlenség. Lássuk, hol!


Nem egész 30 éve, 1984-ben indult el a jelenlegi 1-es villamos, igaz, akkor még csak a Bécsi út és a Lehel utca között járt. Pont ott, ahol szombat óta nem, megkezdődött ugyanis a felújítás. Sőt, pályája, azaz sínrendszere az illetékesek szerint olyan mértékben lerobbant, hogy azt már felújítani nem, csak cserélni lehet. Ezt utazóként magunk is tapasztalhattuk: az 1-es az elmúlt években egyre lassabban döcögött a megállók között. Most pedig egy ideg sehogyan sem fog.
Hirdetés

A több mint két éven át tartó beruházás első ütemében a villamosvonal Bécsi út és Lehel utca közötti szakaszát újítják fel - többek között a sínrendszer cseréjével. A BKK közleménye szerint korszerűsödnek a megállók, valamint az áramellátó- és jelzőberendezési rendszer is. Állítólag december közepéig tart a munkálatok első üteme, ami az óbudai végállomás és a Lehel utca közötti pályát érinti. A tömegközlekedők ezen a szakaszon pótlóbuszra kényszerülnek szállni (ez jegykezelés szempontjából nem jelenti az utazás megszakítását, de fontos tudni, hogy átszállás után a jegyet "számkocka nélküli végénél" ismét érvényesíteni kell, a gyűjtőjegyet tehát ki kell tépni a tömbből).
Ami pedig nekünk, autósoknak fontos, az az, hogy a munkavégzés ideje alatt, szeptember 28-ától december 15-éig a közúti forgalomban is korlátozásokra kell számítani. Öröm az ürömben, hogy az érintett útszakaszon irányonként minimum 2-2 forgalmi sávot ígér az autóforgalom számára a BKK. A villamospótló buszok közlekedésének gyorsítására ideiglenes autóbuszsáv került kialakításra a Róbert Károly körút Teve utca és Lehel utca közötti szakaszán, és természetesen megmaradt a Vörösvári úton az Árpád híd felé már korábban is létező autóbuszsáv.
Miként a Róbert Károly körúton, úgy az Árpád hídon is mindkét irányban csak 2-2 forgalmi sáv lesz járható, mivel a villamosvágányok melletti 1-1 forgalmi sáv szükséges a villamospálya felújítási munkáihoz. Ez jelentősen csökkenti a híd áteresztő képességét, ezért javasolt a Megyeri híd (északi M0-híd) használata az autósok számára.
Változások a főbb csomópontoknál
Bár az egyes csomópontokat érintő változások mind szerepelnek az alábbi ábrán, értelmezésükhöz érdemes a BKK által közölt részletes leírásokat is végigolvasni. Érdemes, ugyanis az első óriási dugót ígérő hétköznap utáni tapasztalat nem is az, hogy a Róbert Károly körúton nagy a dugó, hanem az, hogy a környező utcákban, épp a menekülő/visszafordító útvonalakon nagy a torlódás, ezért aki nem tudja elkerülni az érintett szakaszt, az valóban sokat spórolhat, ha a korábbi évek rutinjait félretéve ismét tájékozódik az úthelyzetről.
Róbert Károly körút – Lehel utca csomópont
A Lehel utca mindkét iránya felől érkezők számára tiltott a balra kanyarodás a Róbert Károly körút felé. A csomópontban zajló munkák miatt a Lehel utca egyenes irányban csak 1-1 forgalmi sávon járható.
Árpád híd pesti hídfő – Népfürdő utcai felhajtó (Buda felé) csomópont
Kikapcsolt jelzőlámpák várják az autósokat, akik a híd felé csak 1 sávon hajthatnak fel, ezért jelentősebb torlódás várható a Népfürdő utcai felhajtóágon.
Róbert Károly körút – Váci út csomópont
A Váci úton Újpest felől a városközpont felé érkezve megszűnt a Róbert Károly körútra vezető balra kanyarodás, valamint a Róbert Károly körútról balra, a városközpont irányába a Váci útra való kanyarodás sem lehetséges már. Ugyanebben a csomópontban a Váci útról az Árpád híd felé Buda irányába, valamint az Árpád híd felől balra a Váci úton Újpest irányába továbbra is 2-2 sávon lehet haladni. Az Újpest felől jövők a Kacsóh Pongrác úti felüljáró felé (azaz balra) elsősorban a Vizafogó utca – Népfürdő utca – Árpád híd útvonalat, másodsorban a Szegedi út – Reitter Ferenc utca, majd Vágány utca útvonalat választhatják. A Róbert Károly körútról a Váci út helyett a centrum irányába választható a Reitter Ferenc utca – Vágány utca útvonal, valamint az Árpád hídról lehajtva jobbra a Népfürdő utca. A BKK javasolja, hogy aki teheti, az M0-s körgyűrűn kerüljön.
Róbert Károly körút – Teve utca csomópont
Nem lehet a Róbert Károly körútról a Teve utcába kanyarodni, valamint a Teve utcából a Róbert Károly körútra balra kikanyarodni sem.
Róbert Károly körút – Papp Károly utca csomópont
A Papp Károly utcából balra kikanyarodás csak 1 forgalmi sávon lehetséges. A Teve utcai kapcsolat részleges pótlására az Árpád híd felől érkezők a Papp Károly utcánál visszafordulhatnak - itt óriási torlódás várható.
A villamosvágányok felújítása idején számos kisebb, időszakos forgalomkorlátozásra is számítani kell majd - az említett szakaszon a tervek szerint az idei év végéig. A második szakaszt, a Lehel utca és a Puskás Ferenc stadion (Kerepesi út) közötti részt forgatókönyvszerűen 2014 nyarán kezdik majd el, a teljes projekt pedig 2015-ig is elhúzódik, de a több mint 40 milliárd forintos (zömében EU-s forrásból finanszírozott) projekt által az 1-es villamos a Rákóczi (volt Lágymányosi) hídon is "átrobog" majd, állítólag 50 km/óra feletti tempóval (amihez persze a jelenlegi szabályzás feloldására is szükség van, az engedélyezett csúcstempó ugyanis jelenleg 50 km/óra a villamos számára).
Addig azonban a Hungária körútnak a közelébe menni is csak végszükség esetén lesz ajánlott. Ha pedig úgy hozza a sors, hogy mégsem kerülhető el, az első tapasztalatok szerint akkor járunk a legjobban, ha azon megyünk, s nem kényszerülünk lekanyarodni róla (például a városközpont felé). Amennyiben ugyanis az a cél, akkor az 1-es villamos vonalát ajánlott elkerülni. Kedvenc gumicsontunk pedig ismét kikandikál a földből: vajon jöhet dugódíj Budapestre, amíg a határvonal villamosvonala épp nem is használható? Erre természetesen nincs még válasz, a korábbi utalások szerint azonban akár igen, amit persze egyáltalán nem is várunk, s valódi célt elérve, az autókat a peremen kívül szorítva nem is látunk kivitelezhetőnek, hiszen azokat egyelőre nem lenne hova tenni.
Forrás: BKK.hu
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 22:20
    Permalink

    Sokkal-sokkal értelmesebb lett volna, ha csak a vágányokat zárják le és amíg az egyik irány felújítása készül, addig a másik pályán tartozkodhatnának a szükséges gépek és/vagy anyagok, majd fordítva! Most 4, azaz négy sávot vesz el a felújítás, értelmetlenül gigantikus dugót okozva! Sajnos ebből látszik, hogy nem igazi profikat bíztak meg a munkálatokkal a hasonszőrú megbízóik!

    A Róbert K. és a Hungária burkolata egyszerűen vérlázító!

  • 2017.10.29. at 22:20
    Permalink

    kraft, egyetértek, engem is felháborítanak a kvázi-fekvőrendőrök egy 70 kmh-s úton. Még csak ki sem lehet kerülni. Mindezt úgy, hogy a benzin árának 3/4-e adó, az útalap pedig kb. 3x is benne van…

  • 2017.10.29. at 22:20
    Permalink

    Jól sejtem, hogy az aszfaltot a hungárián nem fogják megcsinálni, csak a sineket? Ott marad a szar? Pedig a nagy részén katasztrófális az út állapota. Hihetetlen sok keresztborda van, ami akkorát üt a futóművön, hogy majd kiesik. Nagyon nem jó ez igy, hogy az autósok fizetik a legtöbb adót és az utak állapota katasztrófális nagyrészt. Csak a végtelenbe nyúló foltozgatás (ami persze szinte sosincs egy szintben a környezetével) megy, ami az első nagyobb esőnél megadja magát.

Vélemény, hozzászólás?