Motorfelújítás négy nemzedéknyi múlttal a Fortuna Bt-nél

Fizetett hirdetés

A motorfelújítás hazai fővárosa Mezőszilas. Cikkünkből kiderül, hogy miért!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem kell újat vagy másikat venni, ha elromlik autónk motorja, a Kajári dinasztia, azaz a Fortuna Bt. a maiakból is újat tud varázsolni.

Korábban már írtunk arról, hogy nem tragédia, ha autónkban eljön a motorfelújítás ideje, s olyankor a legjobb, ha azt profi módon megcsináltatja az ember. Másik autót venni drága, használtat is az lesz, s a használt, azaz a bontott motor is óriási lutri, hosszú távon jellemzően nem megtérülő beruházás. A felújításra szakosodott cégek közül ma a legnagyobb volumen a mezőszilasi Fortuna Bt-é, azé a családi vállalkozásé, amelynek múltja immár négy generációnyi múlttal rendelkezik.
Hirdetés

Az 1974-ben, az akkor még diákéveiket élő Kajári József és Kajári Kálmán Sándor ugyanis édesapjuk műhelyében lettek a gépek szerelmesei, de meghatározó volt életükben, hogy nagyapjuk is gépészkovács volt. A kezdetben kismotorok javítására alapított műhelyüket már 1976-ra kinőtték. Majd József 1980-ban, Kálmán 1983-ban épített házat, 3-3 állásos műhellyel, az akkori kor csúcstechnológiájával felszerelve. Komplett diagnosztikai rendszerrel, futóműállító paddal és zárt fényezőműhellyel szolgálták ki az összesen 6 álláson kuncsaftjaikat.
Ekkor már egészen nagyüzemként dolgoztak, 1985-ben egy újabb háromállásos műhellyel bővítették kapacitásukat, s mivel egyre többféle autó fordult meg náluk, egyre komolyabb raktárkészletre lett szükségük, így alakult ki raktár és alkatrészkereskedelem üzletáguk, majd 1986-ban a szereléssel párhuzamosan elkezdték a motorfelújítást is. Hamar kiderült, hogy érdemes csak azzal foglalkozniuk, ugyanis motorfelújítóból már akkor is hiány volt, szerelni pedig sokan szereltek. Ma is ez a cég fő profilja, a kiszerelt motorokat ingyenes szállítják műhelyükbe. Az persze alapvetően megváltozott, hogy míg a nyolcvanas, kilencvenes években még főként személyautó- és teherautó-motorokkal foglalkozott a gazdasági társasággá 1990-ben alapult (s akkor újabb 200 m2-es műhellyel bővült) Fortuna Bt, ma már főprofilként a kamionok, buszok, illetve mezőgazdasági nagygépek motorjai jelentik náluk a főprofilt, de természetesen megmaradt a személyautó-motorok felújítása is. Az akár 12 hengeres motorok mellett egyéb fődarabok, váltók, adagolórendszerek, önindítók javításával is foglalkoznak.
A fejlődés a kilencvenes években sem állt meg Mezőszilason, a géppark folyamatos fejlesztése mellett az üzem 1995-ben egy új, 300 m2-es műhelybe költözött, 2000-től pedig egy „készanyagraktár” is épült az üzem mellé, ahol a már felújított, a mezőgazdasági gépek és teherautók számára kínált fűzött félmotorokat tárolják, hogy szükség esetén a munkakiesést minimalizálva tudják azokat kínálni ügyfeleiknek. Az üzem 2005-ben egy újabb géppark-bővítés által új, vizes próbapadot kapott, amellyel a teljes motorok elkészítése és próbapadi járatása is lehetővé vált. Az ötéves periódusú fejlődés azóta sem állt meg: 2010-ben egy új, 400 m2-es szervizcsarnok építésébe kezdett a Fortuna Bt, melyet 2011-ben adtak át, az új szervizcsarnokban a beérkező motorok szétszedése és mosása, illetve próbapadi járatása történik, annak érdekében, hogy kiderüljön, esetleg van-e megmenthető alkatrész a felújításra hozott motorban, abban mi minden, és milyen javításra szorul.
Az üzem mellett természetesen a kereskedelmi hálózat is sokat fejlődött, a Fortuna Bt. még ma is rendelkezik temérdek alkatrésszel a volt a KGST-országok autóihoz, de mellette számos jelentős másodlagos piaci és gyári alkatrészgyártó elsődleges forgalmazója lett. Ma már a nagyobb hazai alkatrész-kereskedőket is ő látja el egyebek mellett a Moto Parts, az NPR Europe vagy a Kolbenschmidt csapágyaival, dugattyú-gyűrűivel vagy komplett dugattyúival, illetve temérdek egyéb motorikus alkatrésszel, Mannol kenőanyagokkal. A cég kereskedelmi részlegét már nem is a cégalapítók vezetik, hanem József nagyfia, Zoltán, aki a motorfelújítás hazai fővárosának ma is szülővárosát, Mezőszilast tartja, de a kereskedelmi tevékenységet már Budapestről irányítja. A ma már a Facebookon is megtalálható (rajongói számára aktuális újdonságait, illetve akcióit ott közlő) cég amúgy nem csak szolgáltatásaival, létszámával is folyamatosan bővült. A nyolcvanas években még családi vállalkozásként két-, majd négytagú volt, a kilencvenes évek második felében már 9 alkalmazottal is rendelkezett, ma pedig már több mint 30 embernek ad munkát, és sokkalta többnek felújított motorokat. A mezőgazdasági gépeken, illetve a buszokon keresztül talán nincs is ember Magyarországon, aki ne találkozna tevékenységükkel, csak vélhetően nem veszik észre, a gépek ugyanis teszik a dolgukat, a buszok szállítják az utasokat, felújított motorral ugyanúgy, ahogyan valaha újjal.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 23:17
    Permalink

    Örülök, hogy vannak ilyen vállalkozások, sok sikert Nekik!.
    Nem sírni kell, hogy nincs munka, hanem kitalálni és tudást szerezni egy jó vállalkozáshoz.

Vélemény, hozzászólás?