A Porsche majdnem megcsinálta 30 éve a Mazda MX-5-öt
A Porsche múzeumának időszakos kiállítása régi prototípusokról lebbenti fel a fátylat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
MX-5 kaliberű olcsó sportkocsi 1984-ből, nagy négyajtós, mint a Panamera, csak 1991-ből. Ilyen csodák is láthatóak a Porsche múzeumában.
A könnyű, fordulékony és elérhető roadsterek a hetvenes évek végére gyakorlatilag kikoptak az autókínálatból. Az olaszok és az angolok a hatvanas évekre már nagy tömegben állították elő ezeket a kocsikat, mint a Fiat 124 Spider, az Alfa Romeo Spider, az MG B, vagy Triumph Spitfire is. A szigorodó törésbiztonsági előírások, a környezetvédelem, az olajválságok okozta sokk és a piac általános összeesése elvágta ezeknek az élményautóknak a karrierjét. A Mazda az idén 25 éves MX-5-tel hozta vissza ezt a járműkategóriát a köztudatba, pedig a Porsche is fontolgatta a színre lépést. Sőt tettek is az ügy érdekében. Az 1984-ben induló, stílusosan 984 kódnevű projekt a nyitott 911-esnél jóval olcsóbb kocsi kifejlesztését célozta meg.
Ennyit a múltról, most pedig jöjjön a jelen. A Porsche stuttgarti múzeumában időszaki kiállítás nyílt. Januárig több, a márka szempontjából kardinális fontosságú prototípust állítanak ki, amik közül többről már egy-egy kisfilmmel is megemlékeztek. Ilyen a vízhűtéses, V8-as, meg a középmotoros prototípus, de három évtizedes titkokat lepleztek le az újabb 911-es áramvonalasításához használt próbaautó megmutatásával is. A még nem látottak közül talán a legizgalmasabb a 984 nevű, ami részben szakítva az addigi Porsche hagyománnyal a mai Boxster ligájában indult volna.
A 984-es fejlesztésébe három évet beleöltek, és ha elkészült volna, talán kifogta volna a szelet az akkor már szintén fejlesztés alatt álló Mazda vitorlájából. A történet része, hogy a weissachi Porsche fejlesztőközpont elvállat egy külső fejlesztési munkát a SEAT-nak, annak a SEAT-nak, ami ma szintén a nagy VW család része. Nincs részletezve, hogy mit, de 1984-ben jelent meg a spanyolok Ibizája, amibe a németek is beletettek némi technikát. A Porsche ezen felül a jól hangzó nevéért cserébe 7 márkát kapott minden Porsche feliratos SEAT motor után. Szóval egy SEAT projekt inspirálta a Porsche fejlesztőit: kéne csinálni egy sportos kétülésest. Amit a képen látunk, az kicsit hasonlít is az öt évvel későbbi MX-5-re, de igazából a Boxster és a Mercedes-Benz SLK kategóriája, ára 40 ezer akkori márka körül lett volna. A Boxstert később úgy csinálták meg, hogy a 911-es technikájára építették. A Mercedes SLK - ami szintén 1996-ban mutatkozott be - meg az első elektrohidraulikus tetőmozgatású, fémtetős roadsterként vonult be az autótörténelembe. A meg nem valósult 984-est is ilyennel szerelték, de ezzel együtt ősi technikát rejtett: négyhengeres boxer farmotorja léghűtéssel a korai hatvanas éveket idézi. Mégis kellőképpen erős lehetett volna 135 lóerős teljesítményével, de végül a dollárárfolyam alakulása miatt leálltak a fejlesztésével.
És nem hatásvadászbab: “A Porsche 40 éve megcsinálta a Mazda MX-5-öt”? 🙂
Amúgy a cikk teljesen jó, jó lenne ellátogatni a múzeumba valamikor…
Dehogynem, csak a kettő között mintegy tíz év telt el.
Látom a szerző nem hallott a Porsche 914esről ami alapjában véve tényleg szellemi elődje az MX5nek (kivéve a középmotorosságot persze) és ráadásul le is gyártották…
http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_914