0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A szabályokat be kell tartani

Számítani lehet arra, hogy jobbkezes utcák lesznek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A jobbkéz-szabállyal kapcsolatban írt korábbi cikkünkhöz a rendőrség segítéségét is kértük - íme hát egy kis kiegészítés válaszok és közhelyek formájában.

Kisebb forgalmú utakon haladva érdemes jobbkezes utcákra számítani

Kisebb forgalmú utakon haladva érdemes jobbkezes utcákra számítani

Jobbkezes utcából balra is benézni? Szinte muszáj − írtuk a minap saját tapasztalataink alapján és egy megkérdezett szakember tanácsait tolmácsolva. Kíváncsiak voltunk természetesen a rendőrség véleményére is, ennek megfelelően számos kérdést küldtünk az ORFK Szóvivői Irodájának, s reméltük, érdemi információkkal is gazdagodhatunk.

Nos, annyira sok mindent nem tudtunk meg, de megígértük, hogy lesz folytatás, hát tessék. A kérdések:

  • Magyarországon, illetve Budapesten a közlekedési balesetek kb. mekkora hányada vezethető vissza a jobbkezes utcákban, útkereszteződésekben az elsőbbség meg nem adására?
  • Vajon hogy állunk a nemzetközi trendekhez képest?
  • Tapasztalatuk vagy az esetleges statisztikák szerint mostanában több vagy kevesebb itthon az ilyen jellegű baleset?
  • Tapasztalatuk és a statisztikák szerint miért nem adják meg a sofőrök az elsőbbséget?
  • Nyilván halálos kimenetelű baleset is szokott emiatt előfordulni, de vélhetően a koccanás az általános. Lehet valamiféle átlagról beszélni?
  • Milyen sérülés a gyakori, mekkora kár szokott keletkezni?
  • Mit javasolnának az autóvezetőknek, hogyan lehetne csökkenteni a balesetveszélyt a jobbkezes kereszteződésekben?
  • Talán egyre kevesebb a jobbkezes, jelzőtábla nélküli útkereszteződés – valóban így van?

Ezeket intéztük a hivatalhoz, s hogy válaszaik valóban válaszok-e a kérdésekre, az minimum kérdéses. Mindazonáltal ha csak egyvalaki is megszívleli a megszívlelendőket, illetve kedvet kap a mint mindenkire, rá is kötelező érvényű szabályok betartására, már megérte újra foglalkozni a témával. Válaszul a következőket kaptuk az ORFK Szóvivői Irodájától:

Egyenrangú utak kereszteződését jelző tábla − a jobbról jövőé az elsőbbség

Egyenrangú utak kereszteződését jelző tábla − a jobbról jövőé az elsőbbség

  • A jobbkéz-szabály jelentése: egyenrangú utak kereszteződésében a jobbról érkező járműveknek és a balról érkező villamosnak elsőbbsége van függetlenül attól, hogy milyen irányban akarnak továbbhaladni.

  • Az ilyen kereszteződéseket közúti jelzőtáblával megjelölhetik (egyenrangú utak kereszteződése), de az esetek többségében nem jelölik ezeket. Ettől függetlenül a jobbkéz-szabály érvényes. Általános tapasztalat, ha az első kereszteződés jobbkezes, akkor számítani kell arra, hogy esetleg a többi is az lesz. Meg kell róla győződni.

  • Főútvonalat kivéve gyakorlatilag minden "sarkon" meg kell győződni arról, hogy az adott kereszteződésben milyen forgalmi rend érvényesül, s annak megfelelően kell közlekedni. KRESZ 28. § (3): "Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének, és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg."

  • A nagyobb forgalmú utak esetében a kitáblázás sokat segít (tudható, hogy melyik a védett útvonal, és melyik az elsőbbségadásra kötelezett), de kertvárosi részeken és kisebb forgalmú utakon számítani lehet arra, hogy jobbkezes utcák lesznek. Lehet olyan helyzet is, hogy egyik kereszteződésben nekem kell elsőbbséget adnom, a másikban nekem adnak elsőbbséget.

  • A rendőrség tapasztalatai szerint ilyen helyeken nem jellemző a személyi sérüléses baleset, inkább anyagi káros fordul elő. A helyismerettel rendelkezők ismerik a területet, aki pedig ott ismeretlen, az jobban figyel (és figyeljen!). Halálos eset − amely kimondottan a jobbkéz-szabály megsértése miatt következett volna be − nagyon ritka.

  • A rendőrségi statisztikában a baleseti okok között "az elsőbbség meg nem adása" vagy a "kanyarodási szabályok megsértése" a 2. és a 3. helyen szerepel. Az első helyen a sebesség helytelen megválasztása áll.

  • Javaslatunk a járművezetők felé: a közúti közlekedési szabályokat minden esetben be kell tartani!
Ez is egy jobbkezes kereszteződés, de a kitett tábla itt épp arra figyelmeztet, hogy a folytatásban már kétirányú közlekedés lesz, azaz szembe is jönnek autók. Zavaró lehet, tessék figyelni, számítani arra, hogy elsőbbséget kell adni

Ez is egy jobbkezes kereszteződés, de a kitett tábla itt épp arra figyelmeztet, hogy a folytatásban már kétirányú közlekedés lesz, azaz szembe is jönnek autók. Zavaró lehet, tessék figyelni, számítani arra, hogy elsőbbséget kell adni

Tanulság? Ha az egyenrangú kereszteződésekben történt balesetek az alacsony sebesség okán általában nem is súlyosak, "csak" anyagi károsak, kertvárosokban, kisebb forgalmú mellékutakon mindig érdemes jobbkezes utcákra számítani, figyelni, jobbra nézni, de ugye balra is pillantani, ahogy a szakember javasolja − sosem tudhatjuk, mindenki tisztában van-e a szabályokkal. Pontosabban jól tudjuk, hogy sokan bizony nincsenek tisztában a szabályokkal, vagy szimplán magasról tesznek a betartásukra. Tábla sosem lesz minden sarkon, de olyan tábla is előfordulhat, ami megzavarhatja az arra közlekedőket, vigyázzunk egymásra!

Ez is érdekes lehet:
 

A közeljövő legütősebb fogyasztáscsökkentése a Continental szerint: a 48 V-os hibrid

Nem, nem autógumiról lesz szó, a Continental most komplex hibridautó elektronikát mutatott nekünk...

Túl rizikósnak tűnik a használtautó-vásárlás? Segítünk, hogy ne legyen az!

A használt autó nem csak olcsóbb, jelentősen rizikósabb is, mint az új. Vásárláskor ezért nem...

Piaci körkép: kabriók az átlagár alatt, az átlagkornál nem öregebben

Mind több kabriót választhatunk itthon használtan is. Nem csak drágán, hanem a piac átlagára...

Most már tényleg szinte mindent tudunk az új Alfa Romeo Giulia kínálatáról

Nyáron már hazánkban is piacon lesz a rég várt Alfa Romeo Giulia. Szinte minden adatát közzétette...

Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Új generációjába lépett a Mercedes-Benz C-osztály kupé változata is. Igazi hódító köntösben...

Megmutatta következő generációs kompakt modelljeit a Volvo

SPA után CMA - új moduláris padlólemezt, vele friss kompakt modelleket hoz a Volvo. Hibridet...

Suzuki, Dacia, Opel - ezek a magánvásárlók kedvencei

Mást mutat az autópiac, ha az összesített eredményeket, mást, ha a magán vásárlásokat nézzük...

Legendás BMW-ket hajtani a Balaton mellett? Megadatott!

Erősen elkényeztetett a BMW Magyarország. Idős, ám nem vén bajor harcosokat vezethettem a Balaton-felvidéken...

Elstartolt a webes gépjárműadat-lekérdezés - értékké válhat a hazai múlt

Internetről, okostelefonról is működik a KEKKH új gépjárműadat-lekérdezése. A külföldi adatok...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1zdXp1a2k=
Hirdetés

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (3 db)

tbiudrl írta: 2012 augusztus 09., csütörtök 00:30:53
witz írta: 4 éve

Így van, a jobbkezes-szabály elsősorban a lakótelkepeken veszélyes, egyszer én sem tudtam kivédeni. Ritkán egy "tudatlant" megkérdezek, ha gyalog vagyok és közel áll meg, hogy tudta-e, milyen szabályt szegett 100 méteren belül kétszer is. Többnyire az a válasz, hogy nem! EDzt általában sajnos hölgyek adják- ezért megmutatom és ilyenkor nagyon készségesek. A férfiak, főleg a 20-30 éves korosztály a " ne ugrálj, mert leszedem a fejed" szindrómával tovább áll!! Főútvonalakon tábla jelzi a közlek. szabályt, így én is azt gondolom, hogy általában anyagi káros balesetek történnek, főleg lakott területen belül.


A "jobbkezes-szabály" sehol sem veszélyes, legfeljebb a be nem tartása az. Ezért nem is kivédeni, hanem csak betartani kell(ene)! :)

A válaszoláshoz belépés szükséges
witz írta: 2012 augusztus 05., vasárnap 15:50:46

Így van, a jobbkezes-szabály elsősorban a lakótelkepeken veszélyes, egyszer én sem tudtam kivédeni. Ritkán egy "tudatlant" megkérdezek, ha gyalog vagyok és közel áll meg, hogy tudta-e, milyen szabályt szegett 100 méteren belül kétszer is. Többnyire az a válasz, hogy nem! EDzt általában sajnos hölgyek adják- ezért megmutatom és ilyenkor nagyon készségesek. A férfiak, főleg a 20-30 éves korosztály a " ne ugrálj, mert leszedem a fejed" szindrómával tovább áll!! Főútvonalakon tábla jelzi a közlek. szabályt, így én is azt gondolom, hogy általában anyagi káros balesetek történnek, főleg lakott területen belül.

A válaszoláshoz belépés szükséges
sergeantmajor írta: 2012 augusztus 05., vasárnap 15:29:39

A környék,ahol lakom,tele van jobbkezes utcákkal.Ha nekem van elsőbbségem,akkor is szoktam lassítani és benézni balra.Ha nem így tennék,tizenöt év alatt legalább harmincszor összetörhettem volna a kocsimat abban a boldog tudatban,hogy nekem volt elsőbbségem.Az a legszebb,amikor a szaki elsuhan előtted,mélyen rád néz és felemeli a kezét,hogy "bocs".Persze, ha egy 6x6-os Ural-lal járnék,biztos más lenne a helyzet,akkor én mondanám a nagy reccs után,hogy "bocs" :)

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1zdXp1a2k=
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1zdXp1a2k=

Friss tesztek

Lexus IS 200t F Sport Top teszt

Bűnbe visz! Lexus IS 200t teszt

Legtöbb vevőjének hibridet ad el a Lexus. Nekik nem feltétlenül lesz jó a 200t turbómotorja. Aki viszont bármi másból ül át, az imádni fogja.


Porsche 718 Boxster S menetpróba

Mennyire Porsche a Boxster új négyhengerese?

A Porsche középmotoros, turbós négyhengeressel felvértezett 718-asát próbáltuk, abból is az erősebb, 350 lóerős Boxster S-t hajtottuk.


Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Tömör gyönyör - Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Új generációjába lépett a Mercedes-Benz C-osztály kupé változata is. Igazi hódító köntösben, 211 lóerős turbós benzinesével vallattuk.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1zdXp1a2k=

Hirdetés

SUZUKI tesztek

Suzuki Vitara 1.6 GL+ teszt

Teszten a Suzuki Vitara, amit venni is fognak Videó

Fronthajtással, alap közeli felszereltséggel teszteltük az új Suzuki Vitarát, mert legtöbben vélhetően így fogják választani. Slágergyanús.


Suzuki SX4 S-Cross 1.6L VVT teszt

Francba a turbómotorral! Suzuki SX4 S-Cross teszt

Szimpla fronthajtással és elvileg ósdi szívó benzinmotorral próbáltuk a Suzuki SX4 S-Crosst. És egy kicsit meglepődtünk.


Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4WD teszt

Üdvözlet az analóg korszakból - Suzuki SX4 S-Cross teszt

A Suzuki SX4 S-Cross bár jó autó, de ezért az árért sajnos van nála több jobb ajánlat is. Azok viszont kicsit sem Suzukik.


Suzuki Jimny 1.3 JLX AC 4WD teszt

A fene tudja, miért, de tetszik - Suzuki Jimny teszt

Kicsi, kényelmetlen, pattogós, zajos, régies. Mai mércével soványan felszerelt. Nem erős, nem olcsó, mégis kéne, de nagyon. A Suzuki Jimny egyszerűen imádnivaló.


Suzuki Splash 1.2 GS teszt

Medvebarna színű, nagy arcú kis Suzuki: teszten a Splash

Idén már negyedik évét tapossa, így nem meglepő, hogy megújult a Suzuki Splash. Régi-új motorjával vallattuk.


Még több SUZUKI teszt

Címlapon


Friss cikkek

Tűzpróba: Fire Stryker impulzus-oltó

Autótüzet fáklyával oltani? Lehetséges! Videó

15 órája – Sztori

Hivatalos nevén tűzoltófáklya a Fire Stryker impulzus-oltó. Biztonságos körülmények között, de valódi autótűzzel tettük próbára. Tette a dolgát.


Jövőre akár 841 rászoruló kaphat állami autóvásárlási támogatást

Egymillió forint támogatás jár autóra a mozgáskorlátozottaknak

Tegnap – Sztori

Négy évvel ezelőtt indult el a mozgáskorlátozottak autóvásárlási támogatása, ma adták át a 2500. általa megvásárolt autót.


Enyhén felhúzott lepel alól is minden fontosat megmutat a Nissan NV300

Bajnokok Ligája zászló alól kacsint az új Nissan

Tegnap – Haszonjármű

Lényegében egy Renault, az Opel Vivaróként is árult Trafic a Nissan NV300. Az már látható, hogy miről lehet majd felismerni.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

SUZUKI SWIFT 1.3 GLX CD

SUZUKI SWIFT 1.3 GLX CD

Ár: 920.000 Ft

Évjárat: 2005 / 10

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

SUZUKI SWIFT 1.2 GLX AC ESP 1. tulajdonos! 85.000 Km!

SUZUKI SWIFT 1.2 GLX A...

Ár: 2.350.000 Ft

Évjárat: 2013 / 3

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

SUZUKI SJ SAMURAI SJ 410

SUZUKI SJ SAMURAI SJ 410

Ár: 680.000 Ft

Évjárat: 1984 / 10

Kivitel: Terepjáró

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!