0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A szabályokat be kell tartani

Számítani lehet arra, hogy jobbkezes utcák lesznek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A jobbkéz-szabállyal kapcsolatban írt korábbi cikkünkhöz a rendőrség segítéségét is kértük - íme hát egy kis kiegészítés válaszok és közhelyek formájában.

Kisebb forgalmú utakon haladva érdemes jobbkezes utcákra számítani

Kisebb forgalmú utakon haladva érdemes jobbkezes utcákra számítani

Jobbkezes utcából balra is benézni? Szinte muszáj − írtuk a minap saját tapasztalataink alapján és egy megkérdezett szakember tanácsait tolmácsolva. Kíváncsiak voltunk természetesen a rendőrség véleményére is, ennek megfelelően számos kérdést küldtünk az ORFK Szóvivői Irodájának, s reméltük, érdemi információkkal is gazdagodhatunk.

Nos, annyira sok mindent nem tudtunk meg, de megígértük, hogy lesz folytatás, hát tessék. A kérdések:

  • Magyarországon, illetve Budapesten a közlekedési balesetek kb. mekkora hányada vezethető vissza a jobbkezes utcákban, útkereszteződésekben az elsőbbség meg nem adására?
  • Vajon hogy állunk a nemzetközi trendekhez képest?
  • Tapasztalatuk vagy az esetleges statisztikák szerint mostanában több vagy kevesebb itthon az ilyen jellegű baleset?
  • Tapasztalatuk és a statisztikák szerint miért nem adják meg a sofőrök az elsőbbséget?
  • Nyilván halálos kimenetelű baleset is szokott emiatt előfordulni, de vélhetően a koccanás az általános. Lehet valamiféle átlagról beszélni?
  • Milyen sérülés a gyakori, mekkora kár szokott keletkezni?
  • Mit javasolnának az autóvezetőknek, hogyan lehetne csökkenteni a balesetveszélyt a jobbkezes kereszteződésekben?
  • Talán egyre kevesebb a jobbkezes, jelzőtábla nélküli útkereszteződés – valóban így van?

Ezeket intéztük a hivatalhoz, s hogy válaszaik valóban válaszok-e a kérdésekre, az minimum kérdéses. Mindazonáltal ha csak egyvalaki is megszívleli a megszívlelendőket, illetve kedvet kap a mint mindenkire, rá is kötelező érvényű szabályok betartására, már megérte újra foglalkozni a témával. Válaszul a következőket kaptuk az ORFK Szóvivői Irodájától:

Egyenrangú utak kereszteződését jelző tábla − a jobbról jövőé az elsőbbség

Egyenrangú utak kereszteződését jelző tábla − a jobbról jövőé az elsőbbség

  • A jobbkéz-szabály jelentése: egyenrangú utak kereszteződésében a jobbról érkező járműveknek és a balról érkező villamosnak elsőbbsége van függetlenül attól, hogy milyen irányban akarnak továbbhaladni.

  • Az ilyen kereszteződéseket közúti jelzőtáblával megjelölhetik (egyenrangú utak kereszteződése), de az esetek többségében nem jelölik ezeket. Ettől függetlenül a jobbkéz-szabály érvényes. Általános tapasztalat, ha az első kereszteződés jobbkezes, akkor számítani kell arra, hogy esetleg a többi is az lesz. Meg kell róla győződni.

  • Főútvonalat kivéve gyakorlatilag minden "sarkon" meg kell győződni arról, hogy az adott kereszteződésben milyen forgalmi rend érvényesül, s annak megfelelően kell közlekedni. KRESZ 28. § (3): "Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének, és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg."

  • A nagyobb forgalmú utak esetében a kitáblázás sokat segít (tudható, hogy melyik a védett útvonal, és melyik az elsőbbségadásra kötelezett), de kertvárosi részeken és kisebb forgalmú utakon számítani lehet arra, hogy jobbkezes utcák lesznek. Lehet olyan helyzet is, hogy egyik kereszteződésben nekem kell elsőbbséget adnom, a másikban nekem adnak elsőbbséget.

  • A rendőrség tapasztalatai szerint ilyen helyeken nem jellemző a személyi sérüléses baleset, inkább anyagi káros fordul elő. A helyismerettel rendelkezők ismerik a területet, aki pedig ott ismeretlen, az jobban figyel (és figyeljen!). Halálos eset − amely kimondottan a jobbkéz-szabály megsértése miatt következett volna be − nagyon ritka.

  • A rendőrségi statisztikában a baleseti okok között "az elsőbbség meg nem adása" vagy a "kanyarodási szabályok megsértése" a 2. és a 3. helyen szerepel. Az első helyen a sebesség helytelen megválasztása áll.

  • Javaslatunk a járművezetők felé: a közúti közlekedési szabályokat minden esetben be kell tartani!
Ez is egy jobbkezes kereszteződés, de a kitett tábla itt épp arra figyelmeztet, hogy a folytatásban már kétirányú közlekedés lesz, azaz szembe is jönnek autók. Zavaró lehet, tessék figyelni, számítani arra, hogy elsőbbséget kell adni

Ez is egy jobbkezes kereszteződés, de a kitett tábla itt épp arra figyelmeztet, hogy a folytatásban már kétirányú közlekedés lesz, azaz szembe is jönnek autók. Zavaró lehet, tessék figyelni, számítani arra, hogy elsőbbséget kell adni

Tanulság? Ha az egyenrangú kereszteződésekben történt balesetek az alacsony sebesség okán általában nem is súlyosak, "csak" anyagi károsak, kertvárosokban, kisebb forgalmú mellékutakon mindig érdemes jobbkezes utcákra számítani, figyelni, jobbra nézni, de ugye balra is pillantani, ahogy a szakember javasolja − sosem tudhatjuk, mindenki tisztában van-e a szabályokkal. Pontosabban jól tudjuk, hogy sokan bizony nincsenek tisztában a szabályokkal, vagy szimplán magasról tesznek a betartásukra. Tábla sosem lesz minden sarkon, de olyan tábla is előfordulhat, ami megzavarhatja az arra közlekedőket, vigyázzunk egymásra!

Ez is érdekes lehet:
 

Peugeot 206 1.4 Presence, 2004 - használtteszt

Mennyire jó városi autó a Peugeot 206? Egy alig 38 ezer kilométert futott, megkímélt példány...

Háromféle verzióban 5,6 milliótól itt az új MINI

Már nálunk is kapható az új MINI, Budapesten pedig olyasvalami nyílt, ami nincs még másutt sehol...

Az USA közlekedési hatósága durva kisfilmekkel szoktat le a vezetés közbeni telefonnyomkodásról

Az NHTSA videókampánya hatásos elrettentés, hogy senki ne nyomogassa a telefonját vezetés közben...

Én így vezetek: takarékosan, de azért nem lassan

Alaposan rászálltunk a tempó és az autózási költség összefüggésére, most még egy adag személyes...

Videón az ajtórányitás pszichológiája

Hú rányitottam! Nem baj, ülj vissza, és arrébb megyünk. Betétlap nincs, karcok és horpadás igen...

SEAT Leon ST 1.6 TDI CR teszt

Először van SEAT Leon kombi, s jó, hogy megcsinálták, mert igen remekre sikeredett. És 1.6-os...

A 23 éves angol srácnak összejött, sportkocsis videóival kereste meg R8-asa árát

Paul Wallace kihasználta a videómegosztókban rejlő potenciált, a Londont ellepő szupersporkocsik...

Eladó használt autók az olasz kormánytól

Az olasz kormány a költségek csökkentése miatt eladja 151 autóját. Lehet hiénázni a nagy Alfák...

Dacia Duster húzta ki a tesztúton elakadat Porsche Macant

Alap, hogy a terepezéshez elsősorban ész, másodsorban terepjáró szükséges, az elakadt Porsche...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1zdXp1a2k=
Hirdetés

A cikk galériája


Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (3 db)

tbiudrl írta: 2012 augusztus 09., csütörtök 00:30:53
witz írta: tavaly

Így van, a jobbkezes-szabály elsősorban a lakótelkepeken veszélyes, egyszer én sem tudtam kivédeni. Ritkán egy "tudatlant" megkérdezek, ha gyalog vagyok és közel áll meg, hogy tudta-e, milyen szabályt szegett 100 méteren belül kétszer is. Többnyire az a válasz, hogy nem! EDzt általában sajnos hölgyek adják- ezért megmutatom és ilyenkor nagyon készségesek. A férfiak, főleg a 20-30 éves korosztály a " ne ugrálj, mert leszedem a fejed" szindrómával tovább áll!! Főútvonalakon tábla jelzi a közlek. szabályt, így én is azt gondolom, hogy általában anyagi káros balesetek történnek, főleg lakott területen belül.


A "jobbkezes-szabály" sehol sem veszélyes, legfeljebb a be nem tartása az. Ezért nem is kivédeni, hanem csak betartani kell(ene)! :)

A válaszoláshoz belépés szükséges
witz írta: 2012 augusztus 05., vasárnap 15:50:46

Így van, a jobbkezes-szabály elsősorban a lakótelkepeken veszélyes, egyszer én sem tudtam kivédeni. Ritkán egy "tudatlant" megkérdezek, ha gyalog vagyok és közel áll meg, hogy tudta-e, milyen szabályt szegett 100 méteren belül kétszer is. Többnyire az a válasz, hogy nem! EDzt általában sajnos hölgyek adják- ezért megmutatom és ilyenkor nagyon készségesek. A férfiak, főleg a 20-30 éves korosztály a " ne ugrálj, mert leszedem a fejed" szindrómával tovább áll!! Főútvonalakon tábla jelzi a közlek. szabályt, így én is azt gondolom, hogy általában anyagi káros balesetek történnek, főleg lakott területen belül.

A válaszoláshoz belépés szükséges
sergeantmajor írta: 2012 augusztus 05., vasárnap 15:29:39

A környék,ahol lakom,tele van jobbkezes utcákkal.Ha nekem van elsőbbségem,akkor is szoktam lassítani és benézni balra.Ha nem így tennék,tizenöt év alatt legalább harmincszor összetörhettem volna a kocsimat abban a boldog tudatban,hogy nekem volt elsőbbségem.Az a legszebb,amikor a szaki elsuhan előtted,mélyen rád néz és felemeli a kezét,hogy "bocs".Persze, ha egy 6x6-os Ural-lal járnék,biztos más lenne a helyzet,akkor én mondanám a nagy reccs után,hogy "bocs" :)

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1zdXp1a2k=

Friss tesztek

Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD S Tronic teszt

Magyar és menő. Audi A3 Limousine teszt Videó

Majdnem mindenestül nálunk készül, csinos, finom autó az Audi A3 Limousine. És persze drága. Hengerlekapcsolós 1.4 TFSI-ként teszteltük.


Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi teszt

Nagyra nőtt! Ford Grand Tourneo Connect teszt

Csúcsverziójával járt nálunk az új és hosszított Ford Grand Tourneo Connect. Nem csak méretével, tudásával is nagy.


SEAT Leon ST 1.6 TDI CR teszt

Szép nagy bendő spórolósan. SEAT Leon ST teszt

Először van SEAT Leon kombi, s jó, hogy megcsinálták, mert igen remekre sikeredett. És 1.6-os dízelmotorral szinte semmit sem fogyaszt.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1zdXp1a2k=
Hirdetés

SUZUKI tesztek

Suzuki Jimny 1.3 JLX AC 4WD teszt

A fene tudja, miért, de tetszik - Suzuki Jimny teszt

Kicsi, kényelmetlen, pattogós, zajos, régies. Mai mércével soványan felszerelt. Nem erős, nem olcsó, mégis kéne, de nagyon. A Suzuki Jimny egyszerűen imádnivaló.


Suzuki Splash 1.2 GS teszt

Medvebarna színű, nagy arcú kis Suzuki: teszten a Splash

Idén már negyedik évét tapossa, így nem meglepő, hogy megújult a Suzuki Splash. Régi-új motorjával vallattuk.


Suzuki XL7 3.6 V6 AWD Limited teszt

Amerika beinteget - Suzuki XL7 teszt

Amerika varázsát ígéri az automata váltós V6-os motorral szerelt Suzuki. Vajon tényleg minden arany, ami fénylik?


Suzuki SX4 1.6 GS 4WD teszt

Józanul, négy kerékkel a földön jár a Suzuki SX4

Nem épp friss modell, de kevés ésszerűbb összkerékhajtású létezik, mint a Suzuki SX4.


Elsőként teszteltük: Suzuki Kizashi 2.4

A meggazdagodott suzukis autója? Teszten a Kizashi!

Új terepen, a középkategóriában próbál szerencsét a Suzuki. Nagy motorral, gazdag felszereléssel, automata váltóval és összkerékhajtással. Vajon szerencsével jár?


Még több SUZUKI teszt

Címlapon


Friss cikkek

Pimasz reklám a Jaguartól

Késs el az F-Type kupéval!

17 órája – Sztori

Igaz még csak április van, de eddig talán ez az év legjobb autóreklámja. És egyben a legdurvább nyelvezetű is, némi burkolt trágársággal.


30 éves a BMW M5

30 éve riogat a szedánnak öltöztetett sportautó Videó

Tegnap – Sztori

A BMW M részlege stílusosan egy kis gumifüstöléssel ünnepel, mi meg egy képes visszatekintéssel. Éljen a 30 éves BMW M5!


Új 1,0 és 1,3 literes motor a Toyotától

30 százalékot spórol a Toyota legújabb motorcsaládja

Tegnap – Haszonjármű

Még nem is tudni, hogy hány hengeres, de biztosan a fogyasztás bajnoka lesz a Toyota újgenerációs, kis lökettérfogatú VVT-iE motorja.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

SUZUKI SWIFT 1.3 GLS Sport III.

SUZUKI SWIFT 1.3 GLS S...

Ár: 320.000 Ft

Évjárat: 1999 / 4

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

SUZUKI SWIFT 1.3 GS ACC 40 DB SUZUKI-DIGIT KLÍMA

SUZUKI SWIFT 1.3 GS AC...

Ár: 1.475.000 Ft

Évjárat: 2007 / 6

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

SUZUKI SWIFT 1.3 16V GLX Sport

SUZUKI SWIFT 1.3 16V G...

Ár: 498.000 Ft

Évjárat: 2002 / 11

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó