Elektromos kukásautó sorozatgyártásban?

A Tesla társalapítója fogott hulladékgyűjtő fejlesztésébe

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Felvillanyozott kukásautóban nem Amerika számít úttörőnek, de elterjedésében kulcsszerepet játszhat. És vajon hol volt először elektromos szemétszállító?

Mekkora ötlet villanymotorra cserélni a kukásautók dízeleit, hiszen azok többnyire úgyis csak alapjáraton pöfögve szennyezik a környezetet. Ráadásul nem számít a rövid hatótávolság sem, mert a kukásautók többnyire amúgy is keveset mennek, azt is lassan. Viszont meglehetősen hangosak, ami zavarja a lakók nyugalmát, ám az elektromotoros hulladékgyűjtőnek legalább a hajtómotorja nem kelt zajt. Így akár az éjszakai munkavégzés sem elképzelhetetlen, ami a kukásautó mögötti dugók megszüntetése miatt is hasznos. Mennyi előny, és hátrányként csak annyi említhető, hogy persze egy ilyen jármű drágább a hagyományos dízelhajtású szemétszállítóknál.
Hirdetés
Valószínűleg csak az ára akadályozta meg eddig a villanymotoros kukásautó rohamos elterjedését, de ez most megváltozhat. A Tesla egyik társalapítója, Ian Wright új cége ugyanis elektromos szemétszállító megvalósításán dolgozik. Persze nem csak egyetlen példányon, hanem már idén ősztől sorozatgyártásban gondolkodik. Hiszen ezek a járművek dízelmotorral aránytalanul nagymértékben terhelik a városok levegőjét, és aki a Tesla bábáskodásában valaha is részt vett, az természetesen bolygónk megóvásáért tesz. Ha kell, akár a kukásautó-piac forradalmasításával. Mellesleg Wright úr cége eddig is haszonjárművek elektromos hajtásúvá építésével foglalkozott. A Mack szemétszállítókba tervezett elektromos hajtásrendszer viszont önmagában korántsem forradalmi, alig ötven kilométeres hatótávolságot enged. Ezért egy gazdaságos gázturbina termeli az energiát a villanymotornak az egész napos használhatóság érdekében, akárcsak a Nikolában. A kukásautók villamosításának igénye először a 2008-as olimpiára készülő pekingi városvezetésben fogalmazódott meg komolyabban. Ekkor Pekingben 3000 dízelmotoros hulladékgyűjtő adta át helyét elektromotoros utódjának. Három évvel később Párizsban is munkába álltak az elektromos meghajtású szemétgyűjtők, majd 2012-ben Chicagóban jelentek meg. Itthon a Debreceni Egyetemen fejlesztettek ilyen környezetbarát járművet, amely Békéscsabán bizonyította rátermettségét. Ez több mint száz kilométert is megtehet egyetlen töltéssel, pláne világosban, hiszen a rátelepített napelemekkel menet közben is töltődhet. Ha a Tesla-alapító számításai bejönnek, akkor néhány év múlva talán már csak elektromos meghajtású kukáskocsik gyűjthetik a szemetet a magukra és a környezetvédelemre valamit is adó városok utcáin.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?