A törésteszt öt csillaga az életben kevesebbet érhet!

ADAC valós kompatibilitási törésteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az ADAC valós körülmények között próbálta ki, milyen védelmet nyújtanak utasaiknak egymással összeütközve a laboratóriumban öt csillagosra tört autók.

A deformálódó akadálynak ütközve az autó nem egészen úgy deformálódik, mint egy valódi balesetben. Ez derül ki az ADAC ütközési tesztjéből is, melyben két, hasonló autó karambolozott 40 %-os átfedéssel, 56 km/órás sebességgel. Az eredmény: a Peugeot 308-asban és a Ford Fiestában is jelentősen megnövekedett sérülésveszélyt regisztráltak, annak ellenére, hogy mindkét autó öt csillagos EuroNCAP eredményt kapott, tehát átlagon felüli biztonságúnak számít, ám a karosszériának az ütközési energiát felemészteni hivatott részei elkerülték egymást. Így nem tudtak egymásnak támaszkodni, és optimálisan felvenni az energiát, a gyűrődő zónák részben kihasználatlanok maradtak, az utascellák a stabilitásuk határáig terhelődtek.
A teszt megmutatta, hogy a gyártók nem fordítanak elég nagy figyelmet az autók ütközési kompatibilitására, azaz a karambolban részes autók egymásra hatására. Ahogyan a példa egy mutatja, ez nem csak különböző méretű és súlycsoportú autókra, például egy SUV és egy kisautó találkozására igaz, hanem összemérhető típusokra is. Az autóban ülők biztonságának javítása érdekében az ADAC felhívja az autógyártókat autóik orrészének egymáshoz illeszkedő kialakítására, erősebb és stabilabb kereszttartók alkalmazására. A gyűrődő zónáknak az autó teljes szélességében el kell látniuk feladatukat, de ezen kívül a magasságot tekintve is nagyobb felületen kell alkalmasnak lenniük az ütközési energia felemésztésére. Így, mintegy pajzsot képeznek az orrészen, amely ütközéskor akkor is növeli a védelmet, ha az autók energiát felvevő hossztartói egyébként nem találkoznának.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?