Aránytalanok és átláthatatlanok az autósok terhei

Bírság- és üzemanyagár-csökkentést szeretne az Autóklub (is)

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az autósok terhei a Magyar Autóklub szerint (is) igazságtalanul nagyok.

A Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottságának vezetése áttekintette az autósokat sújtó anyagi terheket, majd megállapította, hogy azok aránytalanok, nincsenek tekintettel a társadalmi igazságosság és az arányos teherviselés követelményére.
Az Autóklub bizottsága szerint az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó és a folyamatosan emelkedő nyersanyagárakra rakódó, ennél fogva ezekkel arányosan – külön állami közbeavatkozás nélkül is - emelkedő áfatartalom oda vezet, hogy határozottan emelkedik azoknak a száma, akik a rendszeres autóhasználattal kényszerűségből felhagynak. Ez a helyzet azokat is sújtja, akiknél munkavégzési előfeltétel a személygépkocsi-használat, beleértve az agglomerációból bejárókat is – írja a közlemény, s hozzátesszük, ez a jövőben komoly anyagi feszültségeket szülhet.
Hirdetés
A terhek emelkedésével továbbá olyan hátrányok is együtt járnak, amelyek az intézkedések kellő átgondoltságának hiányából adódnak – véli az Autóklub. A bizottság sok esetben hiányolja az egyes döntésekből a környezetvédelmi szempontokat, s bírálja azt is, hogy a gépjármű-átírási illetékek átstrukturálása, illetve megemelése oda vezet, hogy az autók egy részének átírását a felek el fogják mulasztani. A Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottsága szerint az autózás a harmadik évezredben közszükséglet, nem luxus, számos esetben nem helyettesíthető, ezért kéri a jogalkotót, hogy ezen szükségletet vegye figyelembe.

A Jogi- és Érdekvédelmi Bizottság értetlenkedve fogadja a közlekedési szabályszegések szankciórendszerének túlbonyolítását, szinte átláthatatlanná tételét. Véleménye szerint az intézkedés nem szolgálja az állami intézkedések transzparenciájához fűződő társadalmi érdekeket, másrészt a szigorítást objektíve sem indokolják a fokozatosan javuló baleseti statisztikák. A túlbonyolított szabályozás tekintetében a bizottság felhívja a jogalkotó figyelmét a közelmúltban lezajlott KRESZ-módosítások közül egyesek káros hatásaira, így pl. arra, a már sokak által sokszor felvetett problémára, hogy a kerékpárosok közlekedési gyakorlata a számukra megengedőbb szabályozás folytán azt mutatja, hogy nemcsak a táblával külön megjelölt egyirányú utcákban, hanem általában az egyirányú utcákban is elfogadhatónak tekintik és gyakorolják a forgalommal szembeni közlekedést. A JÉB indítványozza és kéri a jogalkotót, hogy a következő módosítások során legyen tekintettel egyrészt az átlátható jogi szabályozás követelményére, másrészt a mindennapos közlekedésben alkalmilag elengedhetetlenül előforduló, csekély súlyú közlekedési szabályszegések elkövetőit csak a közlekedésbiztonság szempontjaival arányos anyagi szankciókkal fenyegesse – magyarán mérsékeljék sok, nem komoly szabályszegés bírságát. A Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottsága továbbá biztosítja a jogalkotót, hogy továbbra is kész együttműködni a jogszabálytervezetek előkészítése és a jogalkalmazói tapasztalatok feldolgozása során is.
Vélhetően nincs autós, aki ne értene egyet a fenti megállapításokkal és óhajokkal, azonban meg kell hagyni, az elvárások egy része bizony nem teljesen a realitás talaján mozog.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    Elnézést, ha kicsit zavarosan írtam. Már kicsit fáradt voltam tegnap.
    Igen az utóbbi az igaz, miszerint ott 60-nal lehet csak menni. Nem is azért írtam, mert nem értem mire fel kaptam a bírságot, hanem azért mert felesleges a becsatlakozó sáv után továbbra is tartani ezt a tempót, és ez egy tipikusan pénzbeszedő hely. Senkinek sem veszélyeztetném az életét azzal, ha mondjuk hamarabb lenne kitéve az a 80-as tábla, és mehetnék annyival.

    A második észrevételeddel egyet értek. Senki sem döntheti el. Ez inkább egy paradoxon akart lenni.
    Inkább azt akartam mondani ezzel, hogy a rendőr mérlegelhetné, hogy mi szabálysértés, vagy nem.
    Mint írtam ők sem mindig tartják be a szabályokat szándékosan, vagy csak véletlenül azt nem én döntöm el.

    Igen a szabályok azért vannak, hogy mindenki betartsa, csak ez nem mindig életszerű. Én nem is a szabályok ellen vagyok, sőt betartom őket általában. Én csak azt a minimális rugalmasságot hiányolom az egészből.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    “Ugyanis, van egy lehajtó ami miatt le kell lassítani 60-ra, én ezt meg is tettem! De a becsatlakozó sáv végén (1 sáv, nincs szembejövő) gyorsításba kezdtem. A rendőr éber őre persze tudta, hogy a legközelebbi feloldó tábla egy 80-as tábla ami, majd a helyszíntől 1,5 km-re van, ezért jött a bírság.”

    Kicsit zavaros a leírás, de a becsatlakozó sáv, az egy kereszteződés, tehát feloldja a 60-s táblát. Ha rosszul értelmeztem, és nincs ott kereszteződés, akkor viszont tényleg 60 van addig, amíg valami fel nem oldja.

    “Alapvetően azt mondanám, hogy egy kicsit lazuljon az a gyeplő, ami szorítja az autósokat akik tudnak vezetni, és szoruljon azokon, akik most tanulnak (talán később se köszönik meg).”

    És ki dönti el, hogy ki tud vezetni, és ki nem? A szabályok azért vannak, hogy mindenki betartsa! Ha nem tetszik egy lámpa beállítása, akkor reklamálni kell az üzemeltetőjénél (aztán leszarják a fejed, de akkor is), nem áthajtani a piroson.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    Saját vélemény!
    Ha megba**ák a segged rájössz, hogy fá,j és legközelebb megpróbálod elkerülni a bajt. Ha nem így teszed, akkor perverz, és hülye vagy. Ezzel azt akarom mondani, hogy aki notóriusan tesz a szabályokra amellett, hogy már elkapták, az vagy a képviselő kicsi fia (ismerek ilyet), vagy rendszeresen túlfizetett, vagy egyszerűen az intelligenciája nem elég magas a közlekedés kultúrájának felismerésére.
    Nem szeretném bántani azon autós társaimat akik a sárgán még gyorsan átszaladnak (Olyan esetben, ahol már a photo masina már dolgozna), mivel a legtöbb esetben a környezeti szituációkat felismerve teszik ezt. Nem ütnek el senkit, mert ismerik (feltételezem) a kereszteződést, nem mennek bele a másikba, mert a forgalom megengette ezt a viselkedést. Ez talán a megbocsájtható vétkek közé tartozik. De! Csak azoknál a sofőröknél akik tényleg tisztában vannak azzal mit lehet, vagyis tudnak vezetni(elnézést a különvéleményért).
    Én úgy érzem 7 éves jogosítványommal, hogy még van rengeteg szituáció ahol valószínűleg túl lassan kapcsolna az agyam! Jogosítványt nem olyan nehéz szerezni, Sőt járművet vezetni rettentően egyszerű. Ebből kifolyólag az autósok többsége képtelen “vezetni” gépjárművet! De ezt valószínűleg a tanpályán nem is tanulják meg.
    Na a belső hang kinyilvánítása után:
    Én egy autópálya végén lévő 60-as tábláért kaptam 30000Ft ajándékutalványt, pedig nem vétettem a közlekedési morál ellen, csak a KRESZ ellen. Ugyanis, van egy lehajtó ami miatt le kell lassítani 60-ra, én ezt meg is tettem! De a becsatlakozó sáv végén (1 sáv, nincs szembejövő) gyorsításba kezdtem. A rendőr éber őre persze tudta, hogy a legközelebbi feloldó tábla egy 80-as tábla ami, majd a helyszíntől 1,5 km-re van, ezért jött a bírság. Na mármost, ez mióta baleset veszély, vagy közbiztonsági kérdés?

    Az előbbi mazochizmusra visszatérve, én azóta betartom a szabályokat ott és ahol lehet. Nem szívesen fizetek ki ennyi pénzt, mert autóba szálltam(amit én vetten, adót fizettem, tankoltam, stb.). Alapvetően azt mondanám, hogy egy kicsit lazuljon az a gyeplő, ami szorítja az autósokat akik tudnak vezetni, és szoruljon azokon, akik most tanulnak (talán később se köszönik meg).
    Ja, és nem utolsó sorban!!!
    Én megállok egy ponton az ABS-el szerelt autómmal. De mi van, ha a mögöttem lévő nem ilyen “modern”?
    1, Én nem érek rá biztosítózni, 2, őt mi a fa**nak nyomorítsam azzal, hogy összetörte az Audimat?
    Őszintén! Szeretnék sokszor átmenni a sárgán, úgy hogy másnak bajt nem okozok, de félek egy papírdarabtól amit a nevemre küldenek, és esetleg a havi költségvetést évekre megváltoztatja.
    És az utolsó:
    A múlt héten részt vettem a városi forgalomban, ahol egy rendőrautó a KRESZ szabályait (amiért büntetést kaptam) figyelmen kívül hagyva áthaladt a piros jelzésen.
    Ezért a viselkedésért nem nyilvánítom bűnössé, de legalább emberségből beláthatná, hogy az embertársak nem ellenségek, hanem sorstársak.

    A köztisztviselőknek, addig van fizetése ameddig én engedem(én=társadalom)!!!

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    A fizetésekhez képest aránytalanok a bírságok, magasak ez tény. De ez sem rettent el senkit.
    Múltkor mentem Balatonról Győrbe és csesznek után megyek szép nyugodt tempóban, mögöttem elég nagy tempóval feltűnt egy kocsi és megelőzött beláthatatlan kanyarban. Kíváncsiságból utána mentem mégis menniyvel ment a Peugeot 306tal… Maradjunk annyiban hogy az autópálya tempó felett ment jóval. Persze ez nem a többség de látni bőven ehhez hasonló embereket akik tényleg itt próbálják levezetni a felgyülemlett energiákat v problémákat tojva a másik épségére. Erre nem megoldás a simogatás…

    Mérjenek sebességet, az rendben, de olyan helyen ahol ténylegesen a baleset elkerülés a cél, nem pedig a pénzbehajtás, és aki mást veszélyesztetve közlekedik az igenis csesszék meg.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    A hozzászólásod alapján nem tetszik a jelenlegi közlekedési morál (nekem se). De akkor nem értem mi bajod a bírságok emelésével?
    Szögezzük le a jelenlegi helyzet tarthatatlan, az autósok egy része abszolút szarik a szabályokra, ezen változtatni kell, elsősorban komolyabb ellenőrzésekkel, és sűrűbb büntetésekkel, mert most csak sebességet mér a yard.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    Számtalanszor látom/tapasztalom, hogy ezt teszik autósok. Van, hogy autóval közlekedve, van, hogy busz utasaként, de az is megestt, hogy gyalogosként látom. Ha nem is nagyon, de sok errefelé az ilyen vezető.
    A legtöbbször, ha megpróbálom betartani az 50-et lakott területen – megyeszékhely – ráül a marhája a lökhárítómra, alig 1-2m-re jön mögöttem és tol. A legtöbbször lemarad, ha kap a képébe egy adag kormot, de nem ez a megoldás.A magam megnyugtatására, kimértem két egymástól független GPS-sel mennyit csal a kocsim órája. Kérlekszépen alig 5%-kal mér kevesebbet. 50Km/h óra szerinti sebességnél 47-et mutattak a GPS-ek.
    Nagyon sok autótársunk tele van nehezen leküzdhető stresszel, (munkahelyi és otthoni gondok, baszogatja a főnök, csalja az asszony stb…) a mindennapi gondjait vezetés közben éli ki, a másikon “bosszút állva”.

    Tegnapi – 2012. április 16 – eset. Álltam egy lámpánál a soromra és a zöldre várva. A jobb oldalon mellettem lévő jobbra kanyarodó sáv szintén lámpás. Akkor és ott, senki nem volt a lámpánál. Sötétszürke Clio megérkezik, irányjelzés(!) és fékezés nélkül(!!!) át a piroson. Nem volt neki ismeretlen a hely, mivel ott lakik! Szerencsére nem volt keresztező forgalom…

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    Ugye ezt te se gondolod komolyan? Ha annyira a seggébe megy, hogy nem veszi észre a piros lámpát, akkor nem 300k kellene neki, hanem jogsi bevonás.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    Hidd el kedves István tudja, autózik eleget. 🙂 Nem él a kocsiban, de használja és nem azért vette, hogy a garázsban porosodjon…

    gabesz81:
    Tételezzük fel, szerencsétlen aszott szőlőszemünk – mazsola – halad a forgalom ritmusában, mondjuk egy busz mögött. A buszos bácsi észreveszi, hogy sárgul már, vagy kezd, na nem a kukoricaszár, csak a jelzőlámpa. Ő még kényelmesen átmegy, aszott szőlőszemünk a magas építésű tömegközlekedési járműtől ezt a tényt – sárguló lámpa – nem észleli és csak halad tovább a 300+E-s szeretecsomagja felé… (ne gyertek a követési távolsággal, sajnos az irányjelzővel egyetemben ez is csak elméletben létezik.)
    A busz felcserélhető túlterhelt és felszálló sebesség körül közlekedő kamionra és/vagy egyéb nagyméretű járművel közlekedőre.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    “ha 50-el megyek és átvált sárgára egy 3 sávos úton mire átérek a kamera”

    Mi köze van a 3 sávos útnak ehhez? És nem az számít, mikor érsz át, hanem az, hogy mikor léped át a felfestett vonalat / a lámpa vonalát. Hidd el a kamera képén pont az a pillanat lesz, amikor azt a bizonyos vonalat átléped, mert az a bizonyító erejű.

    Amúgy valóban találkoztam már 2 olyan lámpával, aminél túl kicsi a sárga hossza, de szerintem az évi több mint 30ekm-s vezetésem mellett ez elhanyagolható.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    Elég béna a kedvesed,ha nem beszélt a rendőrökkel.

    Amúgy csak a visszapillantót kell figyelni,merre kószál egy rendőrautó,mert néha kamura is meg akarnak büntetni.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    DAKÁ-nak totál igaza van, ma itt csak nagyurak és cselédek vannak. A törvények is így vannak megalkotva!!!Büntetés mértékénél is fel sem merült hogy az anygi helyzet is figyelembe legyen véve. Orbán és bandája egy vacsorára elkölt 1 millkót /sajni azt is mi fizessük adónkból/ míg a cselédnek a most megemelt helyszíni bírság is elviszi családja egy havi bevételét!!!Gyerekeim is eleve cselédek lesznek mert nem mehetnek iskolába!! Honnét vegyek egy tanévre 1-2 milkót hogy egyetemre járjanak???? A rendőröknek is hiányzik a bőrkabát amilyet az ÁVH-sok viseltek.
    Csak pénzbehajtással foglalkoznak, eszük ágába sem jut hogy pl. 1 egyperces parkolásért csak figyelmeztessenek. Igaz a büntetésből ők is részesednek.Ami a piros lámpát illeti..ha 50-el megyek és átvált sárgára egy 3 sávos úton mire átérek a kamera /mert be vagyunk hálózva/ már csak a pirosat látja!!RÁMIUS ha többet autózna ezt tudhatná!!!

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    nem értem ezt a “szolgálunk és szívatunk” megjegyzést. Ez már régóta szívatunk és bírságolunk ha nem vetted volna észre. APEH 2. pénzbehajtó szolgálat.Csak ők éhbérért dolgoznak nem úgy mint az irodai APEH munkások.Ezért mérgesek mindenkire és ellenségnek tekintik a közlekedőt. A mottójuk csak álca. Vagy nem így van ?

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    A cikk jogos észrevételeket tartalmaz, csak sajnos erőtlen.Nem fogják tettek követni, pedig, ahogy élünk, az már feudalizmus.Visszataszítottak bennünket a jobbágysorba, elvették a szabad helyváltoztatás jogát és lehetőségét.Ez maga a feudális kiszolgáltatottság és a hűbérurak várják, elvárják a kötelező seggnyalást.
    Ahova ez vezet, az maga a feudális anarchia.Ideje lenne már egy jobbágyfelkelésnek.

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    “… a mindennapos közlekedésben alkalmilag elengedhetetlenül előforduló, csekély súlyú közlekedési szabályszegések elkövetőit csak a közlekedésbiztonság szempontjaival arányos anyagi szankciókkal fenyegesse – magyarán mérsékeljék sok, nem komoly szabályszegés bírságát. ”

    Egy friss (mai) saját élmény a fentiekre.

    Két hete vasárnap délután (=no forgalom) pénzt kellett felvennem egy automatából. A Nyugatinál megálltam a felüljáró alatt (BalcsyZs eleje) az OTP előtt a parkoló autók után, de még a kereszteződés előtt (igaz, lehet 5 méteren belül). kb. 1 percet voltam bent, a kocsiban ott volt a kedvesem. Senkit nem akadályoztunk, hiszen körülöttünk keresztbe is elfért volna akár egy busz is. Ma megjött a bírság, hogy fizessek be 30e Ft-ot, mert MEGÁLLTAM ott és akkor 1 percre. Na ekkor éreztem az, hogy ebben az esetben talán némileg aránytalan büntetés. Motto: Szolgálunk és szivatunk?

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    “Egy véletlen piroslámpa, ”

    Hogyan lehet véletlenül piroson áthajtani? Azért van a sárga, hogy tudj rá reagálni (nem az a helyes reakció, hogy padlógáz, még átérek).
    Nekem semmi bajom a bírságokkal, még egyszer se kaptam, pedig elég sokat vezetek egy évben. Persze előfordulhat, hogy beleszaladok egybe holnap, de befizetem, és kész. Az, aki rendszeresen kap bírságot, az vagy szarik a szabályokra, vagy nagyon hülye!

  • 2017.10.31. at 00:51
    Permalink

    A cikk alapvetően értelmes, a JÉB felvetései pedig időszerűek.

    Azonban kissé félmunkának érzem a művet. Hogy miért? A szerző utolsó mondata miatt.

    “[i]Vélhetően nincs autós, aki ne értene egyet a fenti megállapításokkal és óhajokkal, azonban meg kell hagyni, az elvárások egy része bizony nem teljesen a realitás talaján mozog.[/i]”

    Lemaradt az indoklás. Miért nem mozognak a realitás talaján a JÉB egyes “óhajai”? Ezek nem óhajok, hanem megállapítások.
    A KRESZ mindenkire vonatkozik, a nevében is szerepel a SZABÁLY szó. A benne foglaltak nem ajánlások, hanem ELŐÍRÁSOK! Aki ezeket az előírásokat megszegi, pl. autóstársam nagygázzal átronygyol a piroson, vagy kedves gyalogostársam a csúcsforgalom kellős közepén érez olthatatlan vágyat a sok sávos nagyforgalmú úton a körültekintés nélküli áthaladáshoz, természetesen NEM a gyalogátkelő helyen, vagy ha mégis, a piros jelzés alatt, azokat szankcionálni kell. Olyan mértékben, hogy a következő hasonló cselekedete elkövetése előtt elgondolkodjon azon, megéri-e.
    Azonban a jelenlegi terifatáblázat összegei, nem arra szolgálnak, hogy az ilyen tevékenységtől elriasszák a potenciális “elkövetőt”. Egy véletlen piroslámpa, vagy kissebb gyorsahajtás, amit okozhat pillanatnyi figyelmetlenség, vagy az adott útszakasz nem ismerete – kis forgalmú városkából belecsöppen a Bp-i forgalomba – rögtön produkálhat több száz ezer Forintos Provi hitelt…
    Tisztelt jogalkotóinktól és joggyakorlóinktól kérdezem. (tudom feleslegesen mert válasz úgysem fogok kapni rá)
    Önök, nem emlékeznek arra az örök becsű mondásra, hogy élni és élni hagyni?
    Egy megjegyzés még. Emlékezzenek rá, hogy Önök sem jogalkotónak születtek és önök is résztvevői a fenti társasjátéknak, még akkor is, ha a járművet nem Önök, hanem a Köztársasági Őrezred sofőrje vezeti és a lámpáknál sem kell várni, mert a kék bóbita fent figyel az autón.
    Nem. A mezei bokorugró járőrökkel nincs bajom. Ők is “csak” a munkájukat végzik. A rendszer egyes anomáliáival és aránytalanságaival szemben vannak gondjaim.

    Amennyiben a szerző, kizárólag gyalog, avagy a kerékpáros társadalom tagjaként hajlandó elképzelni és elviselni a közlekedésnek nevezett közösségi társasjátékot megértem, hogy a szemében minden belső égésű motorral hajtott szerkezet és annak használója maga az irtani és agyonbirságolni való patás ördög és a cikk utolsó mondata is elnyeri értelmét.

    Hozzászólásommal SENKIT sem szeretnék megsérteni. Ha ennek ellenére mégis sikerült, tőlük ezúton kérek elnézést.

Vélemény, hozzászólás?