Miért hívják vissza az öreg Swifteket?

Csaknem 125 ezer ős Swiftet hív vissza a Suzuki

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tizenéves autókat visszahívni? Felelős még bármennyire ilyen korú autóiért a gyártó? Mi is az a jótállás, a szavatosság, meg a termékfelelősség?


Szinte a csapból is folyik a hír: a Suzuki 124 375 darab 1997. október 1. és 2002. október 1. között gyártott, második, azaz első generációs hazai Swiftet hív vissza, mivel az első lengéscsillapító rozsdásodása miatt a tengelycsonk leválhat róla, ezáltal "az autó mozgásképtelenné válhat" - a gyár szerint. Szerintünk viszont ez akut balesetveszélyt jelent! Igazából ez egy szokványos visszahívás, profin kivitelezve, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala által biztosított adatok alapján az aktuális tulajdonosokat levélben értesítve. A visszahívás során az egri, már megszűnt Berva Finommechanikai Rt. gátlóit cserélik, szakszerűen párban - amennyiben szükséges.
A visszahívási kampány kicsit nyilván megtépázza a Swift, Használói véleményeink alapján is kitűnő hírnevét, ám azt eddig is tudtuk, hogy a modell legnagyobb ellensége a korrózió. Ugyanakkor fényezi a márkát, elismerésre méltó, hogy az akár 13 éves Swifteken is a gyári gondoskodás keretében cserélhetnek komplett első McPherson gólyalábakat.
Azonban nem csupán a márkanév hitele, az esetleges perekkel komoly kártérítési költségek is kockán forognának, ha a Suzuki nem tette volna meg a visszahívást. Utánanéztünk, hogy az autógyártóknak, illetve a kereskedőknek milyen felelősségvállalásaik vannak termékeik kapcsán, tisztázzuk, hogy mi a garancia, a szavatosság, a jótállás és a termékfelelősség.
  1. A garancia lényegében csak köznyelvi szó, jogi vonatkozásban pedig a jótállással azonosítható. A jótállás értelmében a kereskedő garantálja, hogy egy bizonyos időtartamon belül a termék kifogástalanul fog működni. Jótállás azonban nem minden termékre, csak a 151/2003. (IX. 22.), az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletben tételesen említettekre, köztük az autókra vonatkozik. A jótállás időtartama alapvetően 1 év, de a forgalmazó vállalhat többet. A szavatosságnál szigorúbb szabály értelmében a hibás teljesítésből eredő jogvita esetén a gyártónak, illetve a forgalmazónak kell bizonyítania, hogy ő hibátlan árut adott el és a hiba a fogyasztó nem rendeltetésszerű használatából származik. Azaz a fogyasztó a hiba jelentése után elvileg ölbe tett kézzel várhatja annak javítását vagy rosszabb esetben saját vétkességének bizonyítását.
  2. Szavatosság minden újonnan eladott termékre vonatkozik s ennek értelmében az eladó azért vállal felelősséget, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át, tehát nincsen olyan rejtett hibája, amely csak később fog kiderülni. A szavatosság időtartama a vásárlástól számított 2 év, azonban csak az első hat hónapban igaz az, ami a jótállásnál, azaz csak eddig köteles a kereskedő bizonyítani azt, hogy a hiba a vásárláskor nem volt benne a termékben s az a nem rendeltetésszerű használatból ered. Hat hónap elteltével azonban a bizonyítási teher megfordul s ekkortól a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a termék gyártási hibás volt. Ez esetben a fogyasztó közvetlenül fordulhat független szakértőhöz, de tudnia kell, hogy a vizsgálat költségeit neki kell megelőlegeznie és az csak az esetben jár számára vissza, ha kifogása alaposnak bizonyul. Ekkor azonban a javításra vagy az árleszállításra is joggal számíthat.
  3. A visszahívott Suzukikra pedig a termékfelelősség érvényes. Az 1993. évi X., a termékfelelősségről szóló törvény értelmében ugyanis a gyártó 10 évig felelős a hibás termék által okozott kárért, márpedig a hiba miatt jelentős vagyoni és akár személyi sérülés is történhet. Felvetődik azonban a kérdés, hogy a 10 évnél idősebb Swiftek esetében miért vállalja magára a lengéscsillapítók cseréjét a Suzuki. Egyrészt természetesen a márkanév védelméért, másrészt, mint dr. Fülöp Zsuzsannától, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivőjétől megtudtuk, egy ismert gyártási hibából eredő baleset kapcsán indított perben a termékfelelősség 10 éves elévülési ideje ellenére is elmarasztalhatja a bíróság a gyártót.

Tehát a gyártók igenis felelősek autóikért, még a 10 évnél öregebb, koros példányokért is, ezért hívhatja vissza ilyen Swiftjeit a Suzuki. Más márkáknál előforduló hasonló hiba esetén pedig jó tudni, hogy a felsoroltak alapján lehet a gyártókhoz, illetve a bírósághoz fordulni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Ez tényleg durva!Remélem nem menet közben tört el a tulajdonos alatt.Köszönjük szépen a képet,így konkrétan tudni fogja mindenki,hogy mik lehetnek a következmények.Én azért most is azt mondom,hogy komoly ejnye-bejnye meg irgum-burgum a magyar beszállítónak,még ha nem is létezik már ez a cég.

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Hűha, ez nem jól néz ki! Bizony nagyon úgy fest, mintha ez lenne a következmény… Kedves mocsa, ha lehet töltse fel az Autónavigátorra is ezt a fotót!

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Hihetetlen ez a törődés.
    Nekem a 2000 es kiadásu mondeomon most cseréltek küszöböket, és sárvédőíveket.(a lengéscsillapítót már régebben) De a kutya sem foglalkozik vele hogy micsoda szar minőségü anyagból van!
    Pedig újkorába majd 3 swiftet adtak volna az áráért.

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    A “selejt” miatt igazán csak a citroen gyár és a citroen hungária ég már évek óta!:-) [url=http://www.selejt.hu]www.selejt.hu[/url]

    Csak ezek inkább a végsőkig takargatják a takargatnivalót bízva abban, hogy nem derül ki soha a nagy nyilvánosság előtt, hogy milyen minőségű autókat adtak el hazánban az elmúlt egy évtizedben. A szerencsétlen károsultakkal meg nem foglakozik senki a hatalmas korrupciónak köszönhetően.

    Sokat fikázták már a hazai suzukit, de szerintem ez korrekt tőlük, hogy ezt bevállalták és javítanak akár 13 év után is!

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Lehet hogy ami jelenleg benne van az autókban jobb minőségű, mint az amit most szerelnek bele a visszahívás során…
    Lehet, hogy a régi lengéscsillapítóval még akár 20 évig is elmenne az a kocsi és ezt akarják elkerülni, mivel manapság már mindent úgy terveznek, hogy az egy adott időn belül “elhasználódjon”, hogy le kelljen cserélni egy újra…
    A rozsdásodásról meg annyit, hogy az idősebb kocsik legjobban igénybe vett részeit alvázvédővel nem árt utófesteni, persze miután megfelelően letisztítottuk a rozsdás felületet rozsdamaró+egyéb dolgokkal…
    Szerintem minden idős autó elkezd rozsdálni, ez a korral jár, nem lehet mit tenni ellene…

    (egy 24 éves autó tulajdonosa)

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Sziasztok!
    Az én autóm 2001.12-ik havi gyártmány. A rozsdásodás szintén megfigyelhető a már jelzett helyen. Azonban arra lennék kíváncsi, hogy kapott-e már valaki levelet, hogy az ő tulajdonában lévő autót érinti ez a probléma. Én még nem kaptam levelet, azonban az autonavigátor által közölt alvázszámomnak csak az eleje passzol, a vége nem. Ezek szerint akkor nem tartozom bele abba a csoportba akinek cserélik?

    Köszönöm a válaszokat! További szép napot kívánok!

    Üdv: Ákos

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Gyanús ez nekem. Létezik még olyan ember, aki 14 évig használ egy lengéscsillapítót??? Nem arról van szó inkább, hogy az aműgy is híresen megbízható Swiftek tulajdonosait becsalogassák a szervízbe? Sokan mondják, hogy ha Swifteket nem törnék, a gyári márkaszervizek éhkoppon maradnának, mert “olajcserékből” nem lehet eltartani egy műhelyt. Arról nem is beszélve, hogy kiváncsi lehet szerintem a Suzuki arra is, hogy milyen állapotban futnak az akkor legyártott autói. A visszahívásból én hiányolom azt, hogy amennyiben a kocsi tulaja valamilyen okból már kicserélte a lengéscsillapítókat, a javítás, a csere költségét visszatérítsék a tulajnak. Pláne, ha azt korábban a szakszervíz hiba észlelése alapján végezték el.

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Én is azt sajnálom a leginkább, hogy tulajdonképpen a Suzuki gyár egy magyar vállalkozás selejt terméke miatt ég.
    Emlékszem hogy Esztergom indulásakor nem tudott a magyar acélipar megfelelő minőségű lemezt kínálni a Suzukihoz, ezért még azt is külföldről kellett beszállítani. Egy szaros lemezt…

  • 2017.10.31. at 21:59
    Permalink

    Nagyon szimpatikus döntés ez a Suzukitól.Már csak azért is,mert ennyi idős autókon már általában egyébként is tönkremennek a lengéscsillapítók,főleg a hazai utakon.De ugyanakkor meg kell jegyezni azt is,hogy a hazai beszállító munkájára annyira sajnos nem lehetünk büszkék….

  • 2018.05.25. at 21:44
    Permalink

    Nos a Swift II. a szocialista autóiparhoz képest csúcs volt, de nyugaton akkor is a legalsó szint. A híres megbízhatósága az egyszerű konstrukciónak köszönhető. Egyébként nem volt rossz kocsi, csak törékeny és a motorja még a kis tömegéhez viszonyítva is elég szerény. Csakis városi kocsinak ajánlatos használni, eleve annak is szánták. A magyar utak szépen kinyírták a futóműveket..

Vélemény, hozzászólás?