Kell félni a 3 csillagos törésteszttől?

Dacia Lodgy: nem a leminősítés a probléma

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ma már nagyon nem szokás csak 3 csillagot kapni az Euro NCAP töréstesztjén, de a Dacia Lodgy ennyire volt jó. Hogy lehet ez? Számít? Mit szól hozzá a Dacia?


Miként arról november végén beszámoltunk, az Euro NCAP nem kevesebb mint 15 vadonatúj vagy frissített személyautó törésbiztonságát vizsgálva egyet nem talált valami jónak, sőt kifejezetten elégedetlen volt vele, s csak 3 csillagra értékelte. Miközben a másik 14 mind jelest kapott. A leminősített modell a Dacia Lodgy, a Renault-kézben lévő román gyártó ár/érték bajnok családi egyterűje. De hogy fordulhatott ez elő, amikor 1.: a Renault termékei híresen 5 csillagosak, 2.: a Lodgy már abszolút modern, messze nem fapados autó, 3.: manapság már-már olyan alap az 5 csillag, mint a forgatható kormánykerék vagy a kifelé nyíló ajtó?! Befolyásolja, befolyásolhatja ez a blama a típus piaci sikerét és/vagy a márka reputációját? Nézzük, hogy jött össze ez a közepes bizonyítvány, s mit szól hozzá a magyarországi vezérképviselet.
"Egy háromcsillagos minősítés ma komoly hátrányt jelent. (...) A kiváló értékelés jól fest a reklámban, tehát a gyártók igyekszenek megfelelni a kritériumoknak. (...) A fejlesztőmérnökök jól megtanulták az Euro NCAP-leckét." - írtuk jó rég, 2010 májusában. Akkor most, 2012 végén nem jogos a gondolat, hogy a Lodgy ezzel elvághatja magát a vevőkörnél? Dehogynem. De tisztázzuk először címszavakban, mire is van szükség a European New Car Assessment Programme biztonságtechnikai laborjában ahhoz, hogy meglegyen az 5 csillag. Az 1997-ben alapított független szervezet az autók felnőtt- és gyermekbiztonságát, gyalogosvédelmét és biztonsági kiegészítőit értékeli az itt ecsetelt módon azzal a viszonylag új kitétellel, hogy gyalogosbiztonságból nem 40, hanem 60% kell a sikerhez.
Hirdetés
S mennyit kapott a Lodgy? 44-et. Ez került kábé egy csillagba, míg a másik mínuszt az aktív biztonsági rendszerek 29%-a okozta. A biztonságon spórol a Dacia - szólt a módszerei miatt amúgy sokszor sok helyen hiteltelennek és életszerűtlennek titulált, igencsak lelombozó Euro NCAP-vélemény. "Elkeserítő volt látni, hogy a Lodgy milyen rosszul szerepelt a tesztünkön, mert alacsony árú autó, s a vásárlói kompromisszumokat kell, hogy kössenek. A kényelem vagy a teljesítmény terén nincs is ezzel gond, ám a biztonságot illetőn nem szabadna." Tény és üdvözlendő is, hogy sok modellnél a biztonság mindenestül széria, viszont a Daciánál nem kalkuláltak úgy, hogy a Lodgy vásárlóinak legalább 90%-a igényli a menetstabilizáló elektronikát (ESP), a sebességkorlátozót, továbbá a biztonságiöv-becsatolásra emlékeztető csipogót (ez, a 90% az Euro NCAP elvárása az uniós országokra vonatkozóan). Rendelhetőek ezek a felszerelések, de ki-ki maga dönthet, hogy ki akarja-e fizetni a felárukat, vagy sem... Egyébként az oly' sikeres Duster szintúgy 3 csillagos, az új, 2 millió forintos bázisárú Sandero bezzeg bizonyára többet kap majd, hiszen alap például az ESP (vagy ESC, hívjuk akárhogy is).
Balesetkor tuti meghalnánk a Lodgyban? Persze, hogy nem. Vigyázhatna azért jobban is úgy az utasaira, mint a gyalogosokra (a 72%-os felnőtt- és 77%-os gyermekbiztonság jónak, de messze nem nagyon jónak számít), adhatna mindenféle korszerű vezetőtámogató rendszereket is - na akkor búcsút mondhatnánk a kedvező árnak. Mert az azért igen kedvező, hogy egy ekkora és szerintünk elég jó egyterűt már 2,7 millió forinttól meg lehet venni. Renault Crédit finanszírozással meg még olcsóbban. Ja, és az ESP 85 ezres tétel, akinek az kell, nem egy nagy érvágás.
És még egy aspektus: tudták, tudhatták a Renault-nál/Daciánál, hogy mivel az alapellátmánynak túlnyomórészt nem része az elvárt biztonsági felszerelés, jó eséllyel lesz csak közepes a bizonyítvány. Persze, hogy tudták, tudhatták. Ami számukra inkább probléma, hogy a Lodgy egyelőre legalábbis nem fogy. Másutt sem közelíti a Duster eredményeit, de Magyarországon aztán pláne nem. Maróthy Miklós, a Renault Hungária Kft. ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a 3 csillagos töréstesztnél jobbat vártak (4-est), azonban ez sem gond, pontosabban nem ez a gond. Hanem az, hogy a Lodgyt eddig nem fedezték fel maguknak a vevők. "Lehet, hogy a Lodgy nem az, ami kell" - töprengett az ügyvezető, emellett viszont a Dacia a legdinamikusabban fejlődő márka, az eladási számok elégedettségre adnak okot, autóik híre javul, palettájuk bővül (a Sanderón és a Sandero Stepwayen kívül hamarosan itt az új Logan, majd nyáron jön a Dokker is), minden rendben. Talán az nem, hogy a Dacia vevők bő 90 százaléka világszerte magánszemély, itthon pedig a jelenlegi autóvásárlók mintegy háromnegyede cég, azaz ritka az olyan kuncsaft, akinél a Dacia szóba jöhetne, flottavásárlásoknál egyelőre ritkán gondolnak a józan autókat józan áron kínáló márkákra. Zárásképp, visszakanyarodva a csillagokhoz és a biztonsághoz, hadd idézzük ismét magunkat, a már citált 2010-es cikkünket: "A csillagok mindenhatóságába vetett hit téves biztonságérzetet alakíthat ki: az ötcsillagos autómban semmilyen baj nem érhet, míg egy kevesebb csillagos, régebbi modellben életveszélyben vagyok. Bizonyos helyzetben ez igaz, de az esetek többségében nem. Aki például nem köti be magát városban, az bármilyen autóban halálosan megsérülhet, ugyanis frontálisan, vagy merev tárgynak, például fának vagy oszlopnak ütközve több tonnás erővel üti fejét a kormányba vagy a hirtelen felfúvódó légzsákba. A jó törésteszt nem helyettesíti a biztonsági övet, amelyet a légzsák csak kiegészít."
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    A törésteszteknek csak egy bizonyos- és nem olyan magas mint ahogy sokan gondolják- sebesség alatt van értelme. csak típusokat említve:
    Pl ha városban 50-el beléddurrant oldalról valaki, akkor az X5-ből (pl.) kiszállsz, a corsában (pl.) meg betörik a koponyád.
    Városban mindkettő 50-el megy: teljes frontális ütközésnél: Renault twingóban mindkét combod medencéd eltörik (azért az életveszélyes), Az itt emlegetett Insigniában semmi bajod.
    DE és itt a lényeg: 90-el frontalisan kamionnak X5, Q7 stb hátul is meghalnak…
    (munkám miatt tudom sajnos…)

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Kérem ne téveszzék meg az olvasót! Hogyan lenne olcsóbb a banki hitellel finnszírozott autó annál, ha kp-ba kifizetem az összes 2,7 MFt vételárat egyszerre! Kérem számoljanak: Vételár egy része kezdő befizetéssel + a hitel a kamatokkal a futamidő végére. ” Mert az azért igen kedvező, hogy egy ekkora és szerintünk elég jó egyterűt már 2,7 millió forinttól meg lehet venni. Renault Crédit finanszírozással meg még olcsóbban. “

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Az én kocsim is 3-as, sose volt szempont a biztonság elvagyok a papirautóval is, attól még vigan elvisz A-ból B-be nekem ennyi ami fontos. Nem autópályás száguldozásokra vettem, ha a városban 50-el nekem durrantanak abba 1-es töréstesztnél sem lehetne belehalni, de még megsérülni sem nagyon így én nem aggódok.
    Szerencsére nő létemre meglepően jól vezetek, nekem ezt az erősséget adta a Jó Isten koccanásom sem volt soha és a körülöttem közlekedőkre is megpróbálok maximálisan figyelni legyen az gyalogos autós vagy csak egy kóbor kutya sok balesetet tudtam már kivédeni azzal, hogy észnél voltam mások helyett is…Persze némileg nagyobb szellemi megterhelés úgy vezetni hogy még a hulló falevelet is észrevedd mielőtt leesne eléd a flaszterre, de megéri.

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Jo hogy van Ncap fejlodik a biztonsag csak az a rossz hogy sokan tenyleg vakon biznak benne
    hogy csak az 5*os a jo meg a szep.Szerintem az emberi tenyezo a legfontosabb sajnos volt mar jo par balesetem 1ben volt legzsak ami nyilt is kb 30nal de masik gyarto masik autoja kb50nel
    meg nem nyilt se ABS se ESP semmi egyeb nem volt bennuk meg is elek.
    Sajnos a tapasztalatom azt mutatja hogy sokan rantjak a kormanyt es vadul tapossak a feket.
    Probaljak vedeni a vedhetot hisz biznak az 5* de ha fizika oran nem szerelmes leveleket irogattak volna beugrana nekik hogy nagyobb feluleten jobban oszlik az energia.
    Ja es a fek ha van ABS akkor csak a kormanyal vegzett igazitas hajtja vegre az auto
    ha nincs lehet pordul es akkor oldalt kopogtat a 6:20as gyors
    DE szerintem van olyan baleset amiben lehet h esetunkben Daciabol karc nelkul ugrassz ki
    DE lehet ugyanolyan balesetben 5*auto es bajod esik.
    Ezt kell megerteni.
    Hosszab utakon is jartam mar(2000-3000km/24h) es sokan azt mondtak h mi az 1het alatt levezetik de ha kell 1nap es ez a legrosszabb beulnek tapossak a gazt biznak a 20millio elektromos kutyuban mikozben arra nem gondolnak hogy minden fejben dol el
    ha faradt ideges vagy mas befolyasoltsag esetleg autopalyan 600-800km miatt nincs olyan koncentracio
    No.-ban volt 1magyar srac balesetett szenvedett(epp borrel megusztak) a nagy autobahnon
    de a baleset elotti kb10percre nem emlekezett pedig elotte par oraval elotte kelt fel(monoton vezetes).En ezert alok meg 2orankent(neha1orankent) es 2ujnyira lehuzva hagyom az ablakot
    Es vissza a cikkre nekem arra a napi 15km-re h.vegen 10talan bevasarlas boven eleg lenne es ha kene vennek 1total alapot es ne kovezetek meg.
    De varosi hasznalatban 50-60nal gyorsabban nem megyek aki tobbel megy meg is erdemli
    mert varjak a vesejet.S ennel a sebessegnel ved annyit amennyit kell.
    Busszal szemben az 5*os is alul marad.
    Autopalyan meg csak nem jonnek szembol:)
    Es igen nekem is fontos az Ncap de nem a hitem nekem az h tiszta fejjel uljek a volan moge.
    Es en mindenkinek az mondom Zsigan Moszkvicson Dacian Skodan tanuljon meg vezetni egybol jobban fogja ertekelni es jobban figyel mindenre

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Kedves Milan–

    Úgy látom egyik hozzászólásában sem nagyon sikerült a témánál maradni (autóbiztonság), a tárgyilagosságról, kiegyensúlyozottságról nem beszélve. Az eredeti cikk az autók ütközésbiztonságáról szól. Próbálok felelni egy-két nem a témába vágó felvetésére is.

    A videón én azt látom, a Vectra C teteje sem “omlik” össze, az A oszlop csekély mértékben elmozdul, csupán a borítólemez válik el. Ugyanúgy, mint a Saab 9-3 (2002) esetén. Persze nem voltam ott, szabad szemmel ÉN ezt látom. A látottak és ismereteim alapján én nem merném kijelenteni, hogy a karosszéria merevsége jobb a Vectra C-nek a nagyjából azonos padlólemezre épített Saab 9-3 (2002) ellenében, ahogy az Ön állítja. Mindenesetre én egy balesetben továbbra is inkább egy Saabban ülnék. Hogy Ön miben, azt nyugodtan eldöntheti Ön.

    Az Opel Insignia és a Saab 9-5 (2010) úgy tudom ugyanarra az új GM (2008-as?) padlólemezre épül. A 9-3 a Vectra C-hez (és az Alfa 159-hez ?) hasonlóan azonos alvázra (GM Epsilon azt hiszem), a 97-es 9-5 modell a Vectra B alvázra épült. A fejlesztési költségek, a lerövidülő életciklus miatt egyre nagyobb mértékű az egyes alkatrészek csereberéje az egyes gyártók között, padlólemezek, motorok, stb. megegyeznek. Almát ne körtével hasonlítgasson, különösen annak tekintetében, hogy az elmúlt évtizedben jelentősen fejlődött általában az autók ütközésbiztonsága. (Egy 2002-es Saab 9-3 modellt összevetni egy 2008-as Insigniával..? Nem azonos kategória… Az Opel Insigniát korrektebb lenne a 2010-es Saab 9-5-höz mérni, már csak az azonos padlólemez miatt is.)

    Az „egész megszűnt” a Saabra vonatkoztatva, ahogy Ön állítja nem igaz. Alkatrészellátásra megmaradt tíz évig egy cég. Tervek (…) vannak, hogy a Saab gyárban elektromos autókat állítana elő. Persze ez bizonytalan a mai helyzetben, amikor a legtöbb autógyártó nagy bajban van, mert sok éve nem látott mértékben esik az új autók iránti kereslet. Több márka hosszú évek óta veszteséget termel. Pl.: az Alfa Romeo, a Lancia, a Subaru esetén ez különösen igaz, mert olyan kicsi az eladott autók száma (általában kb. valahol hatszámjegyű éves eladott autónál lehet nyereséges egy autógyár, pár tízezer esetén nem). Az, hogy a GM tulajdonlás 1990 óta hogyan hatott a márkára, egy hosszú történet; hogyan és miért nem kerülhetett kínai tulajdonba a Saab, és hogyan sikerült a Volvonak megmaradni (egy darabig a Ford konszern részeként, ma már kínai tulajdonban).

    Végül: ezen a honlapon egész jól bemutatják a Saabok előnyeit- hátrányait, típushibáit. Egy másik hozzászólásban a Saab megbízhatóságáról (v. megbízhatatlanságáról) is írtam röviden.

    Kellemes, békés ünnepeket kívánok—

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Kedves Roland!

    Úgy látszik tévedtem.

    Egyébként a cikk az AUTÓBIZTONSÁGRÓL szól. NEM arról, mennyire megbízható melyik márka, vagy modell.

    Továbbá, szeretem a „barátom csajának a kolleganője azt mondta…” jellegű legenda-szerű érveket. Szakemberek (kérdés, ki az egyáltalán) és statisztikák (kérdés, mennyire objektívek) nekem többet mondanak. Nyilván több helyen utána kell nézni, és mindenki magának rakja össze, ami neki fontos.

    A legenda kategóriára példa, valószínűleg igaz. 17 év alatt egy millió mérföldet (kb. 1,6 millió kilométert) ment egy Saab 900 jelentős motorfelújítás nélkül.
    http://www.jsonline.com/business/29181064.html
    Nyolc vadbaleset történt az autóval a 17 év alatt. (Nem tudom mennyit kellett javítgatni, mert csak egy hűtőcserét említenek.)

    A szakember kategóriára érdekes lehet megnézni egy motor állapotfelméréssel, tuninggal foglalkozó cég honlapját:
    http://www.injektor.hu/index.jsp?id=2&main=212&akt=

    A statisztikára érdekes lehet egy 2008-as Dekra jelentés (szerkesztve).

    “A Bester aller Klassen (A legmegbízhatóbb autó) díjat idén osztották ki először. Az az autó kapta, amelyik a legkevesebb hibapontot gyűjtötte össze 150 ezer megtett kilométer során.

    A Dekra jelentése elősorban a használtautó-vásárlóknak jelent segítséget. Minden esetben azt összesítették, hogy különböző járműkategóriákban, különböző futásteljesítmény mellett milyen meghibásodások jelentkeztek.

    A felmérésben az elmúlt két év tapasztalait dolgozták fel 15 millió vizsgálat során. A Dekra listáiban csak olyan modellek szerepelnek, amelyekből legalább 1000 járművet bevizsgáltak.”

    Középkategória
    0 – 50 000 kilométer
    1. Saab 9-3 (93,1)
    2. Audi A4 (91,8)
    3. Toyota Avensis (91,3)
    4. Opel Signum (91,1)
    5. Mazda 6 (90,8)

    Renault Laguna (76,8)

    50 000 – 100 000 kilométer
    1. Saab 9-3 (84,2)
    2. Audi A4 (83,5)
    3. Toyota Avensis (83,1)
    4. Honda Accord (82,1)
    5. Mazda 6 (80,0)

    Végül, természetesen minden autónak (sic) vannak típushibái, a Saaboknak is (pl. 9-5 gyújtáspanel, 9-3 futómű). Erre vonatkozólag a Sziki Car csinált videókat, az interneten megtalálhatók. Az is, pontosan hány légzsák van egy 2001-es Saab modellben—úgy látszik ebben tévedtem. (Lehet a 2002-es 9-3 Aero? Mindegy… 🙂

    Mindenkinek kellemes, békés ünnepeket kívánok!

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Bár tiszteletben tartom az autós társadalom NCAP-ba vetettt vakhitét, hosszabb ideje fiatal sofőr lévén kicsit más a véleményem. Az emberi tényező sokkal kritikusabb. Moszkvics 403-on tanultam vezetni, sokáig azzal furikáztunk. (Nem tudom, milyen lenne ma az NCAP-ja, talán mínusz 3, de az biztos, hogy egyszer hátramenetben 10cm átmérőjű szilvafát döntöttem ki vele, a lökhárítón lett egy 2 cm-es horpadás, semmi több.)
    Egy valóban nagytudású rendőr őrnagy oktatott, aki azt monta mindíg: “az autó veszélyes üzem, aki beleül, fél lábbal a sírban van. A sofőrökön múlik minden. (aki hülye, haljon meg)”
    Ma ez nevetségesnek hangzik, de fiatalon nagyon komolyan vettük (azóta is), morál alakító is volt minden oktató.
    A korábbi cikkben is olvasott “hamis biztonságba ringatás” véleményem szerint nagyon jó, de életveszélyes marketing fogás.

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Kedves Milan,

    Nézzen jobban szét.

    1. 2001-ben a Saabok már szérifelszereltségként adtak 6 légzsákot az Aero (csúcs) modellekhez.
    2. Nézze meg a Saabok töréstesztjeit (euroncap). Hasonlítsa össze pl. a 2002-es 9-3 és az azonos padlólemezre épült Opel Vectra III vagy a 2010-es 9-5 és az Opel Insignia töréstesztjeit. Lényeges különbségeket fog látni, ha van szeme hozzá. Az Insignia egy átlagos középkategóriás töréstesztet mutat, míg a 9-5 egy Audi A6, BMW 5 szint (felső kategória).
    3. A Volvo mellett a Saab az egyetlen autógyár, amely a Skandináviában bekövetkezett valamennyi komolyabb, személyi sérüléssel járó baleset adatait feldolgozza. Jelenleg több mint 6000 baleset alapján folyamatosan fejlesztik a modellek biztonságát. A biztonsági övet szériában a Volvo használta először, az aktív fejtámlát szintén a Volvo és a Saab vezette be szériafelszereltségként.

    Érdekességképpen, keressen hasonlót más gyártóknál:
    http://www.youtube.com/watch?v=v4Y8QOG8J4s
    1998-as 9-5 modell, ami 120 km/h becsapódást szimulál.

    http://www.dailymotion.com/video/xg43wf_2010-saab-9-5-crash-test_auto
    2010-es 9-5 modell, szintén 120 km/h becsapódás.

    Az ajtók az ütközést követően kinyithatóak, azaz mentés azonnal megkezdhető (nem kell kivágni a sérülteket). (Természetesen ekkora ütközés esetén a nehézségi gyorsulás és a hárompontos biztonsági övek miatt a túlélés gyakorlatilag kizárt, ahogy az a következő videón látható: http://www.youtube.com/watch?v=1TNFDeK6GLE )

    Természetesen a Saab sorsa bizonytalan, minden múlt idő ill. feltételes mód a jövőt illetően. (A kis szériás gyártás miatt a fejlesztéseket a GM visszafogta, stb.)

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Teljes mértékben egyetértek veled! Az egyik haverom Volkswagen kereskedésben dolgozik mint értékesítő s elmondta hogy -már bocsánat előre is- de hogy mekkora bunkók a vásárlók. Mivel pont a feláras biztonsági berendezéseken spórolnak, helyette inkább a hátsó elektromos ablak, és kulcsnélküli indítás a nyerő! Szóval ez egy magyar specialitás, mivel pont a saját bőrére spórol! Az általam felhoztt példára visszatérve a sok suttyó simán beül a Passat-ba és nem fikázza hogy 3 a csllag -sőt még áradozik is róla-, de a Dacia az csak sz@r lehet mivel a szőrős talpúak gyártják, meg amúgy is!

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    A két generációval ez előtti Passat is 3 csillagos volt, mégse fikázza senki se! Ez minden csak nem mosdatás. Mert ha veszel akkor nyilván nem fogod sajnálni az Esp -re a 85 rúgót, amivel már meg lenne a 4 csillag!

  • 2017.10.30. at 10:21
    Permalink

    Szerintem(!) az egész töréstesztnek nem sok értelme van! Egyrészt minden baleset (baleseti tényező) más és más pl.:nemmindegy hogy egy kamion présel be maga alá(így teljesen mindegy az 5 csillag),egy másik szgk.-val ütközik valaki,fának,kerítésnek,oldalba kapják,milyen sebességnél történik a baleset stb… Törésteszteket általában 50KM/H-nál végzik és a való életben ennél (jóval)nagyobb sebességnél történik a baj… Én is túléltem (semmi bajom nem lett) mikor Kb.:40KM/H-s sebességgel egy fának ütköztem,ráadásul olyan autóm van amit sokan leszólnak (nem Suzuki) és “csak” a lökhárítót,jobb lámpát kellett cserélni.

Vélemény, hozzászólás?