Mire elég 1 liter benzin maximális hatásfokkal?

E hét végén Shell Eco-marathon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Shell Eco-marathonon a lehető legnagyobb távokat kell megtenni a lehető legnagyobb hatékonysággal. Idén öt csapat képviseli Magyarországot a hétvégi rotterdami versenyen.


Május 17-19. között rendezik Rotterdamban a Shell Eco-marathon idei európai futamait. Magyarországot öt csapat képviseli a takarékosságról és alternatív hajtásokról szóló versenyen, melyet az eddigiekkel ellentétben ezúttal városi pályán rendeznek, ezért nagy rekordokra nem számíthatunk. Az ötök múlt csütörtökön, a Margitszigeti Atlétikai Centrumban mutatták be idei járműveiket, ahol pár látványos tesztkörre is sor került.

A Shell Eco-marathon ötlete 1939-ben pattant ki a cég egyik kutató laboratóriumában dolgozó tudósok fejéből. Fogadást kötöttek, hogy ki tudja egy liter benzinnel a legnagyobb távolságot megtenni: az első futamot megnyerő R.J. Greenshields 4,73 l/100 km-es fogyasztást ért el, amit manapság már könnyen le lehet pipálni valamilyen kisméretű motort használva, viszont alig egy év alatt, a következő összecsapásra már 1,57 l/100 km-re szorította le átépített Studebakerének fogyasztását. 1968-ban mentek be először 1 liter alá, egy Fiat 600-assal égettek 0,963 l/100 km-es fogyasztásnak megfelelő benzint, 1973-ban pedig egy Opellel már 0,625 l/100 km lett a legjobb eredmény. 2010 óta az egyliteres versenyszám rekordját 4896,1 km/literes eredménnyel tartja a francia Polytech' csapata, és tavaly bővült az E-mobility kategóriával a verseny.
Az európai versenyeket kezdetben a dél-franciaországi Paul Ricard pályán rendezték, majd átköltöztek az északnyugati Paul Armagnac nevű aszfaltcsíkra. 2000 óta a más sorozatok, többek között a DTM által is használt Lausitzring adta az összecsapások helyszínét, idén viszont teljesen új környezetbe mennek: ezúttal Rotterdam belvárosában alakítottak ki egy 1630 méter hosszú, öt derékszögű kanyarral tagolt utcai pályát. Bár ezzel a lépéssel a nézőkhöz közelebb hozzák a versenyt, és nyilván többen is tekintik majd meg a futamokat, mint egy hagyományos versenypályán, de a versenyzők nincsenek elragadtatva a változtatástól.
Hirdetés

Ahogy a rendes közlekedést, úgy az Eco-marathonon elérhető távokat is nagyban befolyásolja a bejárandó útvonal, és mivel a derékszögű kanyarok fogyasztást növelő lassításra és kigyorsításra is kényszerítik a vezetőket, ezért a csapatok nem igazán számítanak arra, hogy idén felül tudják múlni korábbi legjobb eredményeiket. Ráadásul a szűkebb kanyarok miatt a legtöbben a futómű átépítésére is kényszerültek. Idén öt magyar csapat indul a hétvégi versenyen.
GAMF, Kecskeméti Főiskola
üzemanyag: benzin


A 2009-ben gépészmérnök, műszaki menedzser és mérnökinformatikus hallgatókból alakult GAMF csapat először 2010-ben indult a Shell Eco-marathonon benzines prototípus kategóriában, a Megameter I. a saját fejlesztésű karbonvázas autó 1588 km/liter teljesítményt ért el. 2011-ben új motorral és karosszériával már 2277 km/litert és 4. helyet értek el, valamint megszerezték az SKF Design Awards különdíjat. A Megaméter II a finnországi Nokia városában rendezett Finnish Mileage Marathonon 2661 km/litert ment, a spanyolországi Murcia Solar Race-en pedig bio-etanol kategóriában arattak győzelmet. Idén új építésű, erősebb, merevebb karosszériájú háromkerekűvel indulnak: a két első kerék rögzített, a hátsó kormányzott és hajtott, a motor pedig felülvezérelt és -szelepelt, injektoros, önindítós.
Kandó-Electric, Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
üzemanyag: áram
Magyarország első középiskolás csapata, az Electric-Kandó tavaly vett részt először a Shell Eco-marathonon. Elektromos autójukkal 371 km-et teljesítettek 1 kWh energiával, ami 6. helyezést ért. Idénre átépítették az autó hajtását, kisebb fogyasztású autóval vesznek részt a versenyen. Cél a tavalyihoz hasonlóan sikeres szereplés, illetve az akkor elért 371 km/kWh túlszárnyalása.
SAP Racing Team, Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar
üzemanyag: benzin
Az Óbudai Egyetem Eco csapata, az SAP Racing Team idén is Prototípus kategóriában indul a továbbfejlesztett BANKI05 autóval. A jármű hű maradt tavalyi formájához Atkinson-ciklusú motor hajtja, tömegéből sokat lefaragtak. A korábbi hátsókerék-kormányzást elhagyták, idén az első, karosszériától kijjebb tolt kerekek kormányzottak.
Team Orca, Pécsi Tudományegyetem
üzemanyag: áram, hidrogénből nyerve

2010-ben alakultak a 2011-es lausitzi Shell Eco-marathon versenyen egy üvegszálas karosszériájú 25 cm3-es négyütemű Otto-motorral hajtott autóval. Sajnos a versenyen a motor meghibásodott, így viszont már korán elkezdték a felkészülést a 2012-es rotterdami Shell Eco-marathonra. Merészebb, aerodinamikailag optimalizált formát terveztek, a kormányzást az utcai versenypályához igazították. A csapatot is átszervezték kicsit, az autó mechanikai elemei, a kerék felnije, a tartóelemek egytől-egyig saját tervezésű, CNC-zett alkatrészek. Energiával egy 1 kW teljesítményű Proton Exchange Membrane üzemanyagcella látja el az elektromos autók hidrogénforrású kategóriájában induló Team Orca versenyautóját.
SZEnergy, Széchenyi István Egyetem, Győr
üzemanyag: áram, napelemből nyerve
Az utcai pályához a győriek is áttervezték tavalyi versenyautójukat. Vízállóvá tették, ellátták ablaktörlővel és belső tér párátlanítóval. Az autó elektronikáját is továbbfejlesztették, a töltéskiegyenlítés és az akkumulátorcellák új felügyeleti rendszert kaptak, és a napelem-köröket is módosították. A töltésvezérlőt és a telemetriai rendszert továbbfejlesztették, és újravezetékezték az egész járművet. Nagyobb lett az autó ajtaja, és aerodinamikailag is reszelgették kicsit a gépet, mellyel a többi magyar csapattal együtt ismét részt vesznek a nemzetközi megmérettetésen.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?