Benzingőz helyett áramerősség az autósportban is

Elektronok a molekulák ellen

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hamarosan az elektromos autók is megjelennek a versenyek startvonalánál benzinüzemű társaik mellett. A motorok világában már megvolt a nagy párbaj, és az autóknál sincs már messze a cél.


Az elektromos hajtás helyet követel magának a versenysportban; egy amerikai motorkerékpár-versenyző, Chip Yates például saját építésű kétkerekűjével írt történelmet. Az első hegesztési varrat elkészítésétől számított alig egy éven belül nem hogy kiállt a hagyományos, benzinmotoros Superbike-ok ellen, de futamgyőzelmet is aratott. Yates motorja nemrégiben 307 km/órával megdöntötte műfaja sebességi rekordját, s a versenyző idén nyáron a legendás, rettegett Pikes Peak hegyi felfutó versenyen készül részt venni – ráadásul nem külön kategóriában, hanem a benzines versenygépekkel együtt.
Az elektromos autók esetében is ez a távlati cél, reálisan nézve azonban hosszú még az út az egyenrangúságig. A gépkocsik nagy saját tömege és légellenállása ugyanis egészen más stratégiát követel meg az építőktől, s a csúcsteljesítmény nem fokozható a lendület felvételéhez szükséges nyomaték rovására. Egyelőre marad tehát a külön versenyszéria, azon belül viszont a lehető legizgalmasabb formát kezdik ölteni az autók.
Itt van például a Nissan április derekán bemutatott villany-versenyautója. A Nissan Leaf Nismo RC és a névadó családi ferdehátú között a típusjelzésen és a hajtási elven kívül persze nem sok párhuzamot fedezhetünk fel. Kétajtósra átalakított, szénszálas karosszériája hosszabb és szélesebb a szériamodellénél, tengelytávja ugyanakkor közel tíz centiméterrel rövidebb, ráadásul 10 centiméterrel közelebb lapul a földhöz.
Ami a súlyfelesleget illeti, a mérnökök kitettek magukért: az autó tömegéből mintegy 40 százalékot lefaragtak, így a menetkész Leaf Nismo RC csupán 938 kilót nyom. Az autó ezúttal hátsókerékhajtást kapott, ám a hajtáslánc többi eleme megegyezik a sorozatgyártású modellével: a 48 lítium-ion akkucella által táplált szinkronmotor 109 lóerős, nyomatéka 280 Nm. Álló helyzetből 6,85 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet, legnagyobb sebessége 150 km/óra. Ezek a paraméterek nem feltétlenül versenyautókat idéznek, noha a szériakupákban résztvevők gépek sem feltétlenül erősebbek, gyorsabbak ennél. Ugyanígy a harminc perces töltésre eső, húsz perces üzemidő sem ígér hosszú távú izgalmakat, de egy-egy rövid, néhány körös futamot könnyedén teljesíthet a Nismo RC. Biztos ami biztos, egyelőre saját, nulla emissziós versenyszéria kialakításában gondolkodik a Nissan, ennek előkészítéseként azonban már idén számos versenyen részt vesz a Leaf – így aztán, ha nem is vérre menő, de barátságos küzdelemben mégis összemérheti magát a jelen és a jövő technológiája.
forrás: ECO Hírügynökség
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?