Végre publikus a fővárosi taxik tervezett szabályzása

Elkészült a BKK terve: ilyenek lehetnek a fővárosi taxik

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fekete-sárga megjelenéssel egységes, színvonalas szolgáltatást szeretne a főváros a személyfuvarozóktól.

A másfél héttel ezelőtti taxis demonstráció alkalmával Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke arról számolt be számunkra, hogy még ők sem látták a tervezett rendeletet, mely kenyéradó munkájukat szabályozná. A kiszivárgott információk szerint azonban úgy tűnt, hogy temérdek személyfuvarozó lehetetlen helyzetbe kerülne. A BKK most hozta nyilvánosságra a megszavazásra váró rendeletet, mely nem sok enyhítést tartalmaz a korábban ismerthez, illetve feltételezetthez képest.
A BKK információi szerint a Fővárosi Közgyűlés június 20-i ülésén dönthet az új fővárosi taxiközlekedési rendeletről, melynek tervezetét állítólag tucatnyi egyeztetés után véglegesítették és a BKK írása alapján jelenleg az utolsó egyeztetése folyik a taxis szervezetekkel. A rendelet alapján 2013-tól egységes színvonalú és arculatú taxik közlekedhetnek Budapesten, melyek 10 évnél fiatalabbak, klimatizáltak, bankkártyás fizetésre alkalmasak, legalább EURO 4-es motorjuknak köszönhetően kevésbé szennyezik a környezetet, és a méretük is elegendően kényelmes az utasok színvonalas kiszolgálására és csomagjaik elszállítására. Egyúttal a rendelet dohányzási tilalmat is be kíván vezetni a budapesti taxikban, azaz kikopnak a dohányzó kocsik.
Hirdetés
Amennyiben a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a kétféle verzióban (fix és maximált tarifával is) megszületett rendelettervezet valamelyikét, az 2013 januárjától lépne életbe, s az éves taxis engedélyek lejáratával 2014. január 1-ig az összes taxis kénytelen lenne az új előírásnak megfelelni vagy a pályát feladni. Az egyértelműen az indirekt létszámkorlátozást szolgáló szabályzás az alábbiakat írná elő:
  1. kötelező bankkártya-elfogadás
  2. kötelező tarifatájékoztatás egységes formátumban
  3. működőképes légkondicionáló berendezés
  4. dohányzási tilalom
  5. egységes arculat
  6. fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
  7. a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása
  8. a gépjárművek életkorának legfeljebb tíz évben történő korlátozása
  9. műszaki paraméterek: legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább EURO-4-es motor
  10. szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé
  11. egységes nappali-éjjeli maximálár meghatározása vagy egységes hatósági ár (még egyeztetés alatt álló döntési alternatívák)
  12. pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.


Miként azt a BKK írja, az elfogadásra javasolt rendelettervezetben a taxik műszaki paramétereinek meghatározásakor a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által 2005-ben megalkotott, a taxijárművek műszaki elvárásaival kapcsolatos leírásában szereplőnél enyhébb feltételeket alkalmaztak, így azokat nem tartják túlzónak, vagy a szakmai szervezetek elvárásainak nem megfelelőnek. A személytaxi-szolgáltatás utaskényelmi szempontjára figyelemmel határozták meg a tengelytáv, a motorteljesítmény és a csomagtér minimális paraméterét amelynek döntő többségben minimálisan középkategóriás autók felelnek meg.

A járművek elvárt környezetvédelmi besorolását a fővárosi levegőminőség érdekében tartották szükségesnek meghatározni. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása azaz a légkondicionáló és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését és a járművek kulturáltságát segíti elő a dohányzás tilalma. A Budapesti Közlekedési Központ nem csak saját elképzelése alapján döntött a fentiekről, honlapján körkérdést intézett a taxit igénybe vevő utasokhoz, amelyben a készülő új taxi rendelethez az utasigényeknek és elvárásoknak megfelelő javaslatokat és véleményeket kért, ennek nyomán is került a dohányzási tilalom, a bankkártyás fizetési lehetőség előírása és a klímaberendezés a tervezetbe.

Ha az utasok kényelmét szolgáló előírás még nem lenne elegendő, a közforgalmú közlekedés arculati koncepciójának részeként a Budapesti Közlekedési Központ egységes fővárosi taxi arculatot és szabadjelzőt javasol, mely az utasok tájékoztatásában is egyezne, s meghatározott formában engedélyezné a fuvarszervezők (taxitársaságok) nevének és telefonszámának kírását. A lehetséges változatokból a BKK írása szerint a taxis szervezetekkel egyeztetett módon került kiválasztásra az egységes arculatot biztosító fekete-sárga megjelenés, ugyanakkor állítólag még ennek egyeztetése sem lezárt kérdés. A BKK egyik, az előzetes egyeztetéseken támogatott javaslata alapján a budapesti taxik színterve egységesen fekete alapszínű járművet ír elő, amelynél az ajtók és tetőelem sárga színt kap majd - magyarán az összes autót fóliáztatni/festetni kellene.
A teljes, a BKK weboldaláról származó rendelet tervezetek (A változat - fix tarifával, B változat - maximáltarifával) tőlünk is letölthetők. Az immár publikus szabályzási tervről az Országos Taxis Szövetség véleményét is kikértük, amint választ kapunk, megosztjuk Olvasóinkkal! Feltételezzük, hogy a szavazás előtt alig több mint egy héttel nyilvánosságra hozott rendelettervezetre nem csupán egy levéllel, hanem újabb megmozdulással, figyelemfelhívással is reagálni fognak.
Forrás: BKK
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 21:38
    Permalink

    Korrekt! Amúgy nem muszáj minden mögött sus-must keresni! A megadott paramétereket szerintem mindegyik magyarországi forgalmazó tudja produkálni!

  • 2017.10.30. at 21:38
    Permalink

    Elégnek tartanám az alábbi pontokat :
    Egységes arculat
    Légkondis autók
    Nem dohányzó sofőrök
    Bankkártya elfogadás
    Szigorúbb ellenőrzés
    Hatósági árak
    Csak szervezetbe tömörült vállalkozók ( mezitlábasok kizárva, hogy jobban lehessen ellenőrizni őket )
    Maximum 5000 kvóta kiadása pályázat alapján

    Esetleg az utasoknak ingyen sör, stb.

    Én azt mondanám a fő cégeknek, üljenek össze és oldják meg az irányvonalak mentén. Aztán drákói szigorral betartatni az általuk hozott szabályokat.

    Uff!

  • 2017.10.30. at 21:38
    Permalink

    Mint utas a legtöbb ponttal egyetértek.
    A gépjárművek életkorának legfeljebb tíz évben történő korlátozását is el tudom fogadni, ha először a BKV-nál vezetik be, és ha ott már működik, akkor a taxik-nál akár a 8 évet is elfogadhatónak tartanám.
    Ebben az állapotban más f@rkának a csalánnal veregetése forog fenn.
    Ami a műszaki paramétereket illeti ” legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább EURO-4-es motor” az EURO-4 motor előírása korrektnek tűnik, a többi paraméter a győztes típus személyi számának látszik.
    Csak sejtem, hogy már megvan az a tőkeerős nagybefektető, aki hamarosan uralni fogja a piacot. A többi csóró, meg vagy beáll hozzá bérmunkásnak, vagy munkanélküli lesz.

Vélemény, hozzászólás?