Melyik lesz az Év Autója?

Év Autója 2013: tavaly mellélőttünk, idén újra tippelünk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavaly Focus-sikert tippeltünk, erre az Ampera/Volt páros lett az Év Autója. Most a Golf tűnik a legesélyesebbnek, de azért fogadni nem mernénk rá. Eredményhirdetés a Genfi Autószalonon lesz, várjuk.


Ha csak presztízs- és marketinges okokból is, de valamennyire azért csak érdekes, hogy időről időre mely márka mely modellje érdemli ki az Év Autója elismerést, ezért összedugtuk a fejünket és most megosztjuk, szerkesztőségünk szerint miként alakulhat az idei verseny. A két magyar kollégát is soraiban tudó újságírói grémium illetékesei a Genfi Autószalon első sajtónapján hirdetik ki az eredményt, március 4-én hétfőn derül ki, hogy kinek ítélték a 2013-as Car of the Year (COTY) címet. A svájci seregszemlén egyébként a Világ Év Autója meccs döntőseiről is lehull a lepel, de foglalkozzunk csak Európával, s nézzük, hogy a nyolcakból ki viheti el a pálmát.
Hirdetés
Igen, nyolc modell maradt fenn az utolsó szűrőn, hiszen ketten pontazonossággal végeztek a 32-ből - tervezetten - 7-esre szűkítéskor. Azt már akkor, még decemberben megállapítottuk, hogy megszakad a zöldhullám, mert a Nissan Leaf 2011-es és a Chevrolet Volt/Opel Ampera páros 2012-es sikerét követően a 2013-as shortlist konkrétan elektromos- és hibridmentes.

Azóta viszont módosult a kép, mivel a Volkswagen bejelentette, hogy elektromos, valamint konnektoros hibrid verziót is piacra dob az általunk 1.4 TSI-ként tesztelt VII-es Golfból. Ez azért több mint jelzésértékű, s ha hozzávesszük, hogy az etalon kompakt palettája rövidesen 230 lovas GTI-vel, még (sokkal) durvább R sportváltozattal, GTD-vel, összkerékhajtású kivitelekkel, kupé, kombi és kabrió karosszériával, sőt hétüléses crossoverrel is bővül, nem csoda, ha a Golfot tartjuk a legesélyesebbnek a győzelemre. Plusz tényleg nagyon jó autó, a legjobb, "csupán" az a baja, hogy drága. És a zsűri is mondhatja majd, hogy az 1992-es utáni esetleges második Év Autója-cím környezetvédelmi szempontból ugyancsak dukál az amúgy, a maga konzervatív módján igen innovatívnak is számító Golfnak...

Katona Mátyás: Győztesnek a Golfot tippelem
Lehet még csupán hagyományos motorral hajtott, s nem konnektorból tölthető modell az Év Autója a Nissan Leaf két évvel ezelőtti, s a Chevrolet Volt/Opel Ampera tavalyi győzelme után? December végén még úgy tűnhetett, hogy mindenképp, hiszen az akkor hét helyett nyolctagúra szűkített végleges listán egyetlen legalább részint elektromos autó sem szerepelt.
Azóta, a Volkswagen bejelentéseivel átformálódott a válasz: már ezek is azt sugallják, hogy jó eséllyel lehet Év Autója a Golf, de az etalon hetedik generációja amúgy is nyertesnek tűnik. Vezethetőségével, csendességével, futóművével szinte új dimenzió az alsó-középkategóriában, legalábbis a közel 10 millió forintos tesztautó az volt. Hozzá képest a Hyundai i30 csak egy jó dolgozat, helyén lehetne a Kia cee’d is. A Ford B-Max érdekes, de azért a hazai bemutatkozás során nem sikerült meggyőzzön, a Mercedes-Benz A-osztálya finom, de azért nagyon drága, s visszafogottabban, de utóbbi mondható el a Volvo V40-ről is. Nem rossz a Renault Clio, nem rossz a Peugeot 208, a Subaru BRZ/Toyota GT86 duó pedig a Golfhoz hasonlóan szintén etalon, csak nem a legnépszerűbb kompakt szegmensben, hanem a sportautók között. Ha utóbbi és a Golf játssza a döntőt, biztosan a Golf a befutó. Azt persze egy percig sem gondolom, hogy e két modell kapja majd a legtöbb pontot, ám győztesnek a Golfot tippelem, és persze kíváncsian várom a genfi eredményhirdetést.

Ha nem Golf, hát mi? Abszolút egy követ fújunk, amikor a szenzációs vezethetőségével minket feltétlen, de nagyon nem csak minket meggyőző Toyota GT86 sikerét óhajtjuk. Viszont sportkocsi időtlen idők óta nem végezhetett az élen - utoljára és azon egyetlen szent alkalommal a 928-as Porsche győzhetett sportautóként, még 1978-ban. Hogy a rövidesen valószínűleg kabrióként is kapható GT86 boxermotorja "csak" 200 lóerős? A másik - örök - kedvenc Mazda MX-5 benzinesei még kevésbé ütősek, ezzel és a tűpontos vagy játékos kanyarodást is engedő hátsókerekes futó- és zseniális kormányművel együtt a Toyota/Subaru duó csodás alkotás, köszönjük, hogy vannak még ilyen autók. És nem csak méregdrágán.
Ami szerintünk még megérdemelné a címet, az a V40. Szerettük simán és emelt-cicomázott Cross Country verziójával is. Az Euro NCAP szerint ő a legbiztonságosabb, és hát Volvo még sosem volt Év Autója. Lesz-e idén? Vélhetően nem.

Gruber Gergely: A Golf a legesélyesebb
Nem is kérdéses, melyik a legjobb autó ezek közül, de az sem, hogy sportkocsi nem lehet Év Autója, úgyhogy a GT86-BRZ páros kiejtésével kezdem. Szerintem még nem jött el Korea ideje, legalábbis nem az i30-cal, és az új Cliót, valamint a 208-ast sem tartom elég erősnek a győzelemhez, bár a legjobb háromba befuthat valamelyikük.
A Ford B-Max elég jó, de drága, az új A-osztály nagy előrelépés elődeihez képest, de még drágább, úgyhogy a V40 és a Golf közül várom a győztest. Az én dobogóm: GT86-Golf-B-Max, de nagyobb az esélye a Golf-V40-B-Max befutónak.

Bármi más eredmény nekünk meglepetést okozna. Mondjuk egy évvel ezelőtt koppantunk, hiszen a Ford Focus első helyét vártuk, s aztán csak harmadik lett Amperáék és a VW up! mögött... Győzhet más? A Hyundai i30 jó autó, de nincs meg benne az a plusz, amivel maga felé billenthetné a mérleg nyelvét. A 208-ból Genfben hibrid tanulmányt mutat be a Peugeot - meglátjuk, lesz-e belőle valami, a GTI-t bezzeg nagyon várjuk. Akárcsak a elődjeihez képest nagyon más RS-t a Renault Clióból, de az például váratlan lenne, ha a Clio 1991 és 2006 után harmadszor is elhódítaná az Év Autója címet.
A Mercedes-Benz friss A-osztálya amilyen vonzó, olyan drága is sajnos, az A 45 AMG változat 360 lóereje sem lehet elég a sikerhez. Mármint a szavazáson, mert hogy a hot hatch-piacon kelendő lesz, arra mérget vehetünk. Akkor már talán a B-Max, a Ford kis MPV-je köphet a Golf levesébe, de egy (pár) tolóajtótól még nem állunk vigyázzba. Ön melyiket választaná? Március 4-én hétfőn szembesülünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?