Benzinnel és gázolajjal spórol a Mazda

Extra-takarékos Mazdák jönnek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Mazda szerint még nincs itt az alternatív hajtású járművek ideje, ezért hagyományos belső égésű motorokkal és csökkentett tömegű karosszériákkal igyekeznek csaknem negyedével apasztani autóik fogyasztását.


Csokornyi újdonságot tartogatnak a Mazda új generációs, SkyActiv-technológiás autói, melyek közül az első, azaz a Minagi koncepcióra épülő kompakt szabadidőautó idén ősszel jelenik majd meg. A gyári fotókból és a korábbi hírekből sejthető, hogy a következő friss Mazda a Mazda6 harmadik generációja lesz. A SkyActiv új fajta karosszériáját ábrázoló gyári röntgenrajzok ugyanis egy középkategóriás szedánt mutatnak. Ez állítólag a korábbinál 14 százalékkal csekélyebb tömegű és mintegy 30 százalékkal növelt merevségű lesz, a márka egyik legfőbb értékét, a vezetési élményt tovább fokozva még élvezetesebb futó-, illetve kormányművel.

Számszerűbb adatokat tartogatnak az egyelőre 2,0 literes űrtartalommal, benzinesként és dízelként is megjelenő SkyActiv motorok. A közvetlen befecskendezésű benzines SkyActiv-G névre hallgat és különlegessége az extrém magas, még a Formula-1-ben használt benzinesekénél is magasabb, 14,0:1 kompresszió viszony, mellyel a Mazda szerint a létező legtökéletesebb, de még kopogásmentes égést érték el. A korábbi 2,0 literes benzineshez mérten 15 százalékkal növelt nyomaték 215-220 Newtonmétert sejtet, ugyanakkor fogyasztása is jelentősen apadt, szintén 15 százalékkal, de nem ám a mostani benzineshez, hanem a 2,2-es dízelhez mérten! Ez bizony 5 liter/100 kilométer alatti kombinált értéket jelent, ami valóban egyedülálló teljesítmény egy 2,0 literes benzinestől. Mindezt a teljes egészében könnyűfém blokk tömegének 10 százalékos, belső súrlódásainak 30 (!) százalékos apasztásával és változó szelepvezérléssel érték el a fejlesztők.
A friss dízelt jelentő SkyActiv-D nem csak nevével, 14,0:1 kompresszió arányával is hasonlít a benzinesre. Míg utóbbinál ez az érték extrém magas, a dízelnél különlegesen alacsony, senki sem épített még ilyen kompressziójú gázolajost. A Mazda mérnökei szerint azonban így érhető el a legtökéletesebb gázolajégés, a 2,0 literes SkyActiv-D a mostani, szintén nem túl torkos (a Mazda6-ban teljesítménytől függően például 5,2-5,4 l/100 km vegyes fogyasztású) 2,2 CD-nél 20 százalékkal takarékosabbnak ígérkezik, azaz vele a következő Mazda6 gond nélkül hozhat 4 l/100 km körüli kombinált fogyasztást. Az immár Euro6-emissziós normát is teljesítő SkyActiv-D tömege 10, belső súrlódása 20 százalékkal csekélyebb elődjénél, új változó geometriás turbójával a mostaninál egyenletesebb nyomatékleadást ígér. A változó szelep-kiemelésű gázolajos a mai dízeleknél szélesebb fordulatszám-tartományban lesz használható, 5200 1/percre programozott leszabályozása a dízelmotoroktól szokatlanul magas.
Új motorjaihoz új váltókat is fejlesztett a Mazda. Van automata (SkyActiv-Drive) és manuális (SkyActiv-MT) is. Mindkettő 6 fokozatú és mindkettő szabadon választható lesz a friss benzines és dízel motorhoz is. Így végre gázolajos Mazda is létezik majd automata váltóval! A friss automata egyébként nem csak gyorsabb és könnyebb, mint a korábbi 5 sebességes, hanem azénál szerényebb mértékű többletfogyasztást okoz. Az alapsémája szerint hagyományos, bolygóműves osztómű a dupla kuplungos és a fokozatmentes automata váltók előnyeit egyesíti gyártója szerint. Az elsőkerék-hajtáshoz épített SkyActiv-MT jellemzői között is megtalálható természetesen a tömeg- és a méret, valamint a belső súrlódás-csökkentés, de ami talán még fontosabb, a fejlesztők szerint a váltó kapcsolási érzete az e téren valóban etalonnak számító Mazda MX-5-öséhez lesz hasonló.
Noha a Mazda modellek esetében a vásárlók zömét nem épp a spórolás, hanem a vezetési élmény vonzza, a márka törekvése, hogy az elkövetkezendő években széles réteg számára, minden modelljükkel a lehető legtakarékosabb műszaki megoldásokat adhassák. Ez vélekedésük szerint egyelőre a ma is alkalmazott, belső égésű motorokkal oldható meg, az egyéb hajtóanyagok széleskörű alkalmazása pedig még a távolabbi jövőt jelenti.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?