Tegyük tisztába: a zöld rendszámos autók kedvezményei

Ezeket a kedvezményeket élvezhetjük, ha autónk zöld rendszámos

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elektromos, illetve plug-in hibrid autót környezetóvás és a zöld rendszámmal nyújtott kedvezmények miatt is érdemes venni.


Írtunk már arról, hogy milyen autókat kaphatunk meg akár zöld rendszámmal is. Ráadásul nem csupán újonnan és jellemzően tízmillió forint feletti vételárral, hanem már akár használtként is, az viszont sokak számára a mai napig nem tiszta, hogy ezek milyen kedvezményeket kaphatnak. Egyáltalán mi alapján kaphatják meg a zöld rendszámot?
Hirdetés

Ki jogosult?
Zöld rendszámot, azaz "környezetkímélő gépkocsi" státuszt (a 6/1990. KöHÉM rendelet) szerint minden tisztán elektromos gépkocsi (nem csak személyautó, hanem akár autóbusz is), továbbá a külső tölthetőségű hibrid is kaphat (amennyiben legalább 25 kilométert meg tud tenni elektromosan). Míg a tisztán elektromos autó számára nincs hatótávmegkötés, a hatótávnövelős hibridek számára (amelyek csakis villanymotorjukkal hajtanak, de képesek áramtermelésre) legalább 50 kilométert ír elő a törvény ahhoz, hogy megkaphassák a zöld rendszámot.
Kiolvasható: bármilyen teljesítményű villanyautó kaphat zöld rendszámot, vele kedvezményeket, illetve bármilyen teljesítményű benzines/dízel is, ha ahhoz elegendő teljesítményű villanymotort és akkumulátort kap, hogy azokkal legalább 25 kilométert meg tudjon tenni emissziómentesen. A hazai szabályzás (egyelőre) semmivel sem különbözteti meg a tisztán elektromos és a zöld rendszámra jogosult autókat. Mindenki döntse el, hogy ez jó-e vagy rossz. Feltehető a kérdés: hogy miért kell nagy teljesítményű autók tulajdonosait támogatni csak azért, mert autójuk villanymotort is tartalmaz. Akár az is, hogy miért kell nagy teljesítményű villanyautók tulajdonosait támogatni, de az azért biztos, hogy a villanyautó (pláne napelemes vagy völgyidőszaki hálózati töltéssel) mindenképp sokkalta környezetbarátabb, mint egy belső égésű motoros, továbbá csendesebb üzemű is, de még karbantartási költsége és környezetterhelése is jóval szerényebb.
Még a hibridre sincs regadó, ha konnektorból tölthető!
Főszabály szerint 76 ezer forint minden új hibrid autó regisztrációs adója, ez aztán az autó korosodásával avul, azaz csökken. De, a hatályos (2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról) rendelkezés szerint a környezetkímélő gépkocsikra, így a plug-in, illetve hatótávnövelős hibridekre sem fizetendő regisztrációs adó - ahogyan a villanyautókra sem. Ezt bizony még az okmányirodákban és a NAV-nál sem mindig tudják. Hallottunk már olyan Opel Amperáról, ami után még idén is befizettették a regisztrációs adót. A műszaki vizsgán figyelni kell, hogy amennyiben autónk zöld rendszámra jogosult, akkor mindenképp 5-ös környezetvédelmi kategóriába sorolják. Az 5E jelezésű a tisztán elektromos, az 5P a legalább 25 kilométer megtételére képes plug-in hibrid, az 5N a hatótávnövelős, legalább 50 kilométeres elektromos hatótávra képes hibrid, míg az 5Z a zéró emissziós jármű, ilyen lehet a jövőben például egy léghajtású jármű is.
További kedvezmények
Az talán sokak számára újdonság, hogy nem csak az elektromos, hanem minden zöld rendszámra jogosult autó mentesül a regisztrációs adó alól, az viszont aligha, hogy a többi kedvezmény is azonos. Vásárláskor akár százezres spórolás lehet, hogy nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni, továbbá állandó adókedvezmények is említhetők.

Minden zöld rendszámos, azaz "környezetkímélő autó" mentesül a gépjármű és a cégautó adó alól.

Előbbi éves szinten is csak néhány tízezer forint, utóbbi azonban havi szinten is legkevesebb 7700, de akár 44 000 forint megtakarítást jelent (ha egy idős és nagy teljesítményű cégautót cserélünk környezetkímélőre). Ráadásul a cégek a villanyautó töltésére használt áram áfáját is visszaigényelhetik, továbbá minden villanyautós igényelhet éjszakai tarifát villanyautó-töltőjéhez - ha az fix telepítésű.
Parkolni Budapesten, Pécsett, Kaposváron, Székesfehérváron, Debrecenben és Hódmezővásárhelyen is ingyenesen lehet zöld rendszámmal. Szolnok elvileg csak a tisztán elektromos autók tulajdonosaitól nem kér pénzt a parkolásért, de nem igazán tudjuk, hogy miként különböztetik meg mondjuk a BMW i3 és i3 REX (azaz hatótávnövelős) modelleket.
Mindent azért zöld rendszámmal sem szabad!
Bár sokan úgy vélik (egy korábbi, állítólag még mindig napirenden lévő) tervezet kapcsán, hogy a zöld rendszámos autókkal a buszsáv is használható, ez nem igaz.

A buszsáv zöld rendszámos autók számára is tiltott övezet.

Egyetlen kivétel van: a közösségi közlekedést ellátó elektromos autóbusz, ami nem is olyan nagyon utópisztikus, hiszen a fővárosban már szolgál 20 darab ilyen, amelyek ráadásul hazai gyártásúak és fejlesztésűek.
Hány zöld rendszámos autó van ma?
Összesen mintegy 600 zöld rendszámos személyautó fut jelenleg útjainkon - jelentette be épp tegnap Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter annak apropóján, hogy a kormányzati flotta is bővült 7 villanyautóval (Nissan Leaf és Volkswagen e-Golf modellekkel). Ez elég sovány szám ahhoz képest, hogy 2020-ra már 50 ezer környezetkímélő autót szeretne útjainkon az elektromobilitás fejlesztése iránt - állítólag - elkötelezett kormányunk. Ha a számot a mintegy 3 milliós személyautó-állományra vetítjük, 2020-ra 1,6%-os környezetkímélő autó arány a cél. Összehasonlításul Németország ugyanakkorra egymillió villanyautót szeretne útjaira, ami az ottani állomány közel 2,5%-a. Németország nemrégiben autónkénti 4000 eurós (~1,25 millió forintos) támogatást vezetett be, számos ország ugyancsak támogatja (pl. adókedvezményekkel) a villanyautók terjedését. Azokhoz mérten a hazai regadómentesség szinte csak gesztus, a közvetett ösztönzők jelenleg összegben is jelentősebbek (akár éves szinten is). Mivel azonban a villanyautó-állomány még nagyon messze áll a 2020-as célkitűzéstől, nem zárható ki, hogy a közeljövőben újabb kedvezmények is érkeznek. Igaz, több forgalmazó szerint is jobb lenne, a kormány nem csepegtetné, lebegtetné a kedvezményeket, hanem egyszerre vezetné be azokat, így ugyanis sokan inkább kivárnak a vásárlással, ami jelenleg gátolja a villanyautók terjedését.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Az a helyzet, én nem sértegettelek, de te itt vastagon belegázoltál olyan dolgokba is, amikről nem is tudsz.
    Mindezt ügyesen, név nélkül, mert úgy bátor…
    Nálam – kis nyomozással – legalább ki lehet következtetni, ki vagyok.
    A Bölcsek Kövét nyilván a zsebedben hordod, aztán ezért tudsz mindent ennyire.
    Gondolom, diplomák, tudományos fokozatok garmadát szerezted a BME-n, mindet a közlekedési karon, plusz még a villamosmérnökin is.
    Elárulom, gépész-, és közlekedésmérnökként is elvégeztem a fent említett egyetemet, így nem gondolnám, hogy teljesen dilettáns lennék a témában.
    Részemről ilyen figurákkal nem vagyok hajlandó értekezni, mert mindössze vagdalkozni tud, tényeket, bizonyítékokat nem tud felsorakoztatni, pláne olyannal, akik még a magyar nyelv alapvető fordulataival sincsen tisztában.
    A vitát a magam részéről ezennel lezártnak tekintem, bármiféle mocskolódó hozzászólásra nem vagyok hajlandó reagálni.

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Ezek szerint az ugyanolyan technológiájú akksi nem hasonlítható össze az ugyanolyan technológiájú akksival?
    Jó!
    Számomra meglehetősen érdekesen hangzik, de biztosan tudsz rá valami épkézláb magyarázattal szolgálni.
    Az utolsó bekezdésben leírtakra: nem (s)írom tele a netet azzal, hogy tönkrement az autómban ez-az. Egyszerűen kijavíttatom a hibát, és használom a járművet.

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Sajnálom, hogy csak most vettem észre ezt a hírt és az elképesztő hozzászólásaidat ami miatt több hétig itt álltak ezek az ordító hülyeségek a tételes cáfolataim nélkül. Szerencsére Vascsi kolléga frissebb volt mint én és szakszerűen lecsapott az őrületeidre, de azért most én is had adjam meg neked ami jár, csak mert megérdemled! 😉

    [i]“gy dolgon nem gondolkodtak el a rendeletet alkotók és a “villanyautó-mániások”. Nevezetesen azon, hogy a járművekbe szerelt akkumulátorok is tönkremennek.”[/i]

    Már az első mondat megadja az alaphangot és annak rendje és módja szerint szépen ki is nyitja a bicskát az ember zsebében. 🙂 Igen, bizonyára pontosan ez az egy amire nem gondol senki ezek biza csúnyán tönkremennek és ez nyilván azért lehet, mert minden más az örökéletű és soha nem megy tönkre. LOL! 🙂
    Hosszú évtizedek tapasztalata alapján magabiztosan állíthatom, hogy aki ekkora ökörséggel képes indítani azt már nem is érdemes tovább olvasni. Most sem tévedtem. 😉

    [i]“Azok megsemmisítése/újrafelhasználása – szinte biztos vagyok benne – sokkal többet árt a környezetnek, mintha ugyanannyit menne valaki hagyományos belsőégésű motorral hajtott motorral szerelt járművel.”[/i]

    Szóval szinte biztos vagy benne? És miért? Csak költői a kérdés mert tudom rá a választ, azért mert a hasadra vágtál és ezzel megszülted ezt az egetverő baromságot ami úgy mellesleg halál pontosan a valóság ellentéte. 🙂
    Sok évvel ezelőtt volt már itt egy ilyen elmeroggyant, aki piros pozsgás orcával lelkesen magyarázta nekünk hogy már pedig a Hummer zőőődebb mint a Prius! ROFLMAO! =) Úgy érzem Ti édestestvérek lehettek, a tehetségtelenség tekintetében legalábbis mindenképen. 😛

    [i]“Elég, ha a telefonok akkumulátorainak semlegesítésére gondolunk. Az sem kis környezeti terheléssel jár.”[/i]

    Jó, gondoljunk! Mennyi az a nem kicsi környezeti terhelés? Bármibe fogadok, hogy a lehető leghalványabb fingod sincs róla! Ugye eltaláltam? 😛

    [i]“Az erőművek, amelyek a töltőkbe kerülő áramot termelik, továbbra is jórészt fosszilis tüzelőanyagot égetnek, így amit nyertek a vámon, többszöröse ment a réven.”[/i]

    Ez a mondat olyan csodálatos gyöngyszem, hogy feltétlenül fel kell jegyezni az őrsi naplóba! Az idiotizmunak ez az a szintje amikor már nemcsak hogy a valósággal vagy folyamatos ellentmondásban, hanem saját magaddal is ellenmondásba kerülsz ami persze nem tűnik fel neked hiszen aki képtelen a gondolkodásra annak miért tűnne fel bármi is? LOL! 🙂
    A vámon milyen nyereség van te szerencsétlen, saját magad állítottad néhány sorral feljebb, hogy a vámon is csak veszeteség van az akkumulátorok “megsemmisése” során! LOL! 🙂
    A réven elvesztett többszörös veszteségbe már nem is megyek bele, de nyugodj meg úgy hülyeség ahogy van.

    Te egy nagyon tipikus példája vagy annak a fajtának, akinek a leghalványabb lila fingja sincs egy témához, gondolkodni sem tud, de ezek ellenére ellenállhatatlan vágyat érez arra, hogy az elképesztő és mindennek ellentmondó baromságaival beszennyezze az információs teret. Az ilyet pedig tűzzel-vassal írtani kell!
    Köszönjük szépen, leülhetsz, elégtelen alá! 🙂

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Egy debreceni egyetemi anyagban azt írják, hogy 10 év átlagos használat mellett fog tervezhetően 80%-ra csökkenni a lítiumos akksik kapacitása.

    Úgy látom nem jól írtam, vagy nem értetted amit írtam.
    Nem hasonlítható össze egy autóba tervezett akksi egy notebook, mobil, tablet stb. akksival!

    Az első lítiumos autók 7 éve vannak az utakon. Mutass már légyszíves egy linket, ahol leírják, hogy tönkrementek ezek a 5-6-7 éves akksik.

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Jogos a két pont a fogyasztást illetően! Valóban elszámoltam. Mentségemre szolgáljon, kissé fáradt voltam a válasz írásakor.
    A töltés-kisütés ciklust – logikusan gondolkodva – azonos technológiájú akku nagyságrendileg ugyanannyiszor bírja, mérettől függetlenül. Ezért mondom azt, hogy legfeljebb 2-3 évente cserélni kell őket napi teljes használat mellett.
    Az pedig, nem kis környezeti terheléssel jár. Mind az új legyártása, mind a régi semlegesítése.
    Valóban, ha a telefonomat működtetném egy autó akkujával, tényleg kb. “hatmilliószor” tovább bírná. Legfeljebb beleszakadnék a cipelésébe. 🙂

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    “Finoman szólva morcos lennék, ha az autóm 20 litert inna 100 km-en. Nem amerikai benzintemetővel közlekedem, nem is kamionnal.”

    Én nem ezt írtam, hanem, hogy 5 litert fogyaszt!

    Nem értem miért jön mindenki a telefon, meg a notebook akksikkal. Azért mert mindkettő lítium alapú?

    Konkrét példa:
    Hatmilliószor hamarabb tönkremegy egy gyerekjátékban használt NiMH akksi, mint a Priusban lévő NiMH akksi. Mindkettő azonos csak a végeredmény és ezáltal a lényeg más! 🙂 Ez a tény nem zavar senkit?

    Megint Toyota: most is átveszik (ráadásul pénzt is adnak) a 10-20 éves NiHM akksikat, akkor miért gondolja bárki, hogy más lenne az új akksikkal. Egy régi 10 éves Celeron processzort nemrég adtam el 400 Ft-ért. 1 db-ot, ami volt vagy 8 gramm!!!

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Finoman szólva morcos lennék, ha az autóm 20 litert inna 100 km-en. Nem amerikai benzintemetővel közlekedem, nem is kamionnal.
    Se a gázolajat, se a benzint nem szoktam kóstolgatni – ellentétben a Macskajaj c. filmmel. 🙂
    A másik oldal úgy szól, hogy egy telefonakksi legyártása kb. 3-5000 Ft. A semlegesítése kb. fele ennek. Egy autót meghajtó akksi méreteire és árára – mind gyártás, mind semlegesítés terén – nem is merek gondolni. Arról nem is beszélek, hogy érdemes lenne, ha körülnéznél Kínában, ahol ezeket gyártják, aztán vélhetően elállna a szavad, amikor meglátnád, milyen környezeti károkat okoznak a bányászat és a gyártás során.
    Ezen akkumulátorok egyik fő alkotóeleme a nikkel, amiből már 50 mg bizonyítottan rákkeltő hatású. Ezt pedig akár a gőzéből könnyedén “össze lehet szedni”.
    A fosszilis tüzelőanyagokat égető erőművek szintén környezetszennyező égéstermékeket bocsátanak ki, gondolok itt a különféle kén-, szén- és nitrogén-oxidokra, amik a leginkább jellemzőek. (Ilyen erőműben rántottam le röpke 20 évet, úgyhogy finoman szólva belelátok a témába.)
    A nukleáris erőművek fűtőelemei szintén komoly gondot jelentenek, miután “kiégtek”.
    Mielőtt még bárki rám sütné a “haladásellenes”-bélyeget, továbbra is azt mondom, helye van a villamos hajtásnak a közlekedésben, de ennek hatékony megoldását csak az alsó-, vagy felsővezetékes módban látom – egyelőre. Ez pedig – köztudottan – alkalmatlan a közúti egyéni közlekedés megoldására.
    Abban nincs vita köztünk, hogy az általad “hagyományos belsőégésű motoroknak” nevezett hajtások felett eljárt az idő. De egyelőre nem találták fel a megfelelő alternatíváját. (Vagy igen, de azt bizonyos érdekkörök nem engedik a piacra.)
    A jelenlegi akkumulátoros technológia a közlekedésben kb. olyan zsákutca, mint annak idején a Millennium operációs rendszer volt a számítástechnikában.

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Nagyrészt feltételezés, városi legenda amit írsz!

    200000 km alatt kb. 10000 liter üzemanyagot eltankolsz. Aminek érintése, szaglása lenyelése nagyon erősen rákkeltő. Rengeteg összetevője mérgező.
    Na most ezt a 10000 litert termeld ki (mivel? energiával? Hol? 3000 km-re?), majd finomítsd (a föld alatt nem benzin van, a megmaradt hulladékkal mit csinálsz?), majd tárold, szállítsd, árusítsd. Közben minden évben kigyullad, felrobban, elsüllyed egy olajszállító hajó, vagy fúrótorony, eltörik egy vezeték, ami évtizedekre gallyravágja a természetet.
    A kipufogott szintén súlyosan rákkeltő mérgező anyag miatt 100 ezrek halnak meg és milliók nyomorodnak meg.

    Nézzük a másik oldalt:

    Legyártasz 300 kg akksit. Oké, hogy szintén rendkívül veszélyes rákkeltő anyag, mesziről bányászod, szállítod az alapanyag egy részét, de nagyjából légmentesen tárolod, ráadásul amit már ma is újrahasznosítanak (minden boltban, iskolában van elemgyűjtő, még a 10-20 kg-os ólomakksikat is újrahasznosítják), akkor mitől fél a legtöbb ember, hogy a többmillióba kerülő, ritkaföldfémeket kilóra tartalmazó többszázkilós akksikat nem fogják újrahasznosítani? Vannak még fosszilis erőművek, amik 10-500 km-re vannak és ipari szűrő van rajtuk, van még szállítási és tárolási veszteség is.

    Nincs mit arányosítani, belátható, hogy a “hagyományos belsőégésű motor”-nak leáldozott.

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    gy dolgon nem gondolkodtak el a rendeletet alkotók és a “villanyautó-mániások”.
    Nevezetesen azon, hogy a járművekbe szerelt akkumulátorok is tönkremennek. Azok megsemmisítése/újrafelhasználása – szinte biztos vagyok benne – sokkal többet árt a környezetnek, mintha ugyanannyit menne valaki hagyományos belsőégésű motorral hajtott motorral szerelt járművel. Elég, ha a telefonok akkumulátorainak semlegesítésére gondolunk. Az sem kis környezeti terheléssel jár. Egy autóba meg egy kicsit nagyobb kell…
    Az erőművek, amelyek a töltőkbe kerülő áramot termelik, továbbra is jórészt fosszilis tüzelőanyagot égetnek, így amit nyertek a vámon, többszöröse ment a réven.

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Semmilyen kényelmetlenséget nem jelent egy ilyen elektromos autó, legfeljebb odafigyelést, tervezést hogy mikor hova megyek és hol fogom tölteni! A városi használatra pedig ezeket már bőven elég 2-3 naponta feltölteni, mivel a többség nem megy többet napi 20-30 km-nél és ez nem pöfög amíg állsz a lámpánál/dugóban!

    A villamos energia előállításával okozott károsanyag kibocsájtás pedig meg sem közelíti azt a mennyiséget amit a sok autó kipöfög!Nem beszélve a jövőben előre törő, egyre hatékonyabb napenergia felhasználásról!
    Az akkumulátorok pedig újrahasznosíthatók. Ha nem így lenne nem vennék be őket a méhbe 180Ft/kg áron!

    A “támogatás” -ról, pedig az a véleményem, hogy idehaza csak a trükközés menne ezzel is, mint mindennel! Gondolok itt pl. arra, hogy megvenné a kedves “befektető” az autót mondjuk 1,2millió Ft állami támogatással , majd eladná mondjuk 7 kilóval olcsóbban hogy keressen rajta fél millát x idő alatt! Persze ettől még jó lenne, mert gyorsabban szaporodnának a villanyautók..

    Én már nagyon várom az elérhető árakat és hogy azon kelljen bosszankodnom, hogy megint foglalt a városi töltő..!

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Kedvezmény ide vagy oda a nem praktikus elönytelen használatuk miat szerintem nem olyan jok föleg hosszú távu autozásra! nembeszélve arrol hogyha már nagyon elterjettek lennének akorára a kedvezmények is megszünének és az autok kényelmetlen használata ugyan úgy megmaradna. Most még csak etetik a jonépet a kedvezményekkel hogy egy elönytelen kevésbé érték álló autot vásároljanak!

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    Szepjoreggelt! En csak a Leafeket lattam, de ha vettek nehany Golfot is, akkor mar csak ~49500 elektromos autot kell forgalomba helyezni 4 even belul 🙂 Strategiai buszgyartas helyett strategiai tesla osszeszerelouzemet kellene idehozni tegnapra, hogy tarthato legyen a terv de meg tizedennyi atonal sem tudom most meg elkepzelni, hogyan lenne megoldva a toltesuk.

  • 2017.10.28. at 05:13
    Permalink

    7db Leaf beszerzesevel bovult tegnap a kormanyzati flotta. Volt egy erdekes kijelentes is, melyben par even belul 50e kornyezetkimelo auto nak kellene a magyarorszagi utakon gurulnia, szerintem tarthatatlan.

Vélemény, hozzászólás?