Az F1-nél is komolyabb: Formula Student Hungary

Formula Student Hungary 2011

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Immár a második Formula Student rendezvénynek ad otthont 2011. augusztus 18-21. között a Győr-Gönyűi Kikötő, ahol Európa vezető egyetemeinek fejlesztő-versenyző csapatai gyűlnek össze.

A Formula Student egy formula autós (nyitott vezetőfülkés) versenysorozat, mely alapvetően konstruktőri verseny, a hangsúly főként az alkalmazott technikákon, technológiákon és a csapatfellépésen, nem pedig a sebességen vagy a fej-fej melletti küzdelmen van. A csapatoknak a verseny alapkoncepciója alapján egy sorozatgyártásra kész versenyautó prototípusát kell elkészíteniük, melynek fő piacát a nem professzionális autóversenyzők jelentik. Ez alapján az autónak nem csak menettulajdonságaiban kell megbízhatónak lennie, hanem sorozatgyártásban piacképes áron kell előállíthatónak lennie. A csapatok versenye tulajdonképpen egy jól megtervezett versenyautó legyártásának és az értékesítési terv kidolgozásának kombinációja. Az eredmények alakulása összetett pontozásos rendszer alapján adódik, melyben a pontokat a motorsport és az autóipar szakembereiből álló zsűri osztja. A pontok egy része úgynevezett statikus versenyszámokból áll össze, ahol pontozzák az autót és az értékesítési tervet a műszaki megoldások, a költségterv és az értékesítési prezentáció alapján. A pontok másik része a versenypályán kerül kiosztásra, ahol a diákok számos teszt és versenyszám keretében bizonyíthatják az általuk épített versenyautó képességeit.
A futamok egy többnapos eseménysorozat keretében kerülnek megrendezésre, melynek első megmérettetése a gépátvétel. Ekkor ellenőrzik a bírák, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. A gépátvétel után következnek a „statikus” versenyszámok, melyek során a csapatok bemutatják az autó műszaki megoldásait, a kalkulált gyártási költségeket és prezentálják az autóhoz felépített üzleti tervüket. A bírák gyakorlatilag az egész „vállalkozás” szervezettségét, szakmai felkészültségét, gyakorlatiasságát vizsgálják. Az előre elkészített költségelemzést a verseny előtt el kell küldeni a versenybíróságnak, hogy véleményezze azt. Ebben részletesen le kell írni, és számlákkal kell igazolni az alkatrészek beszerzési forrását, árát, továbbá a teljes gyártás költségét tételesen, alkatrészekre lebontva. A tervezést összefogó műszaki dokumentációt is előre el kell küldeni a versenybíráknak, ám a tervezésre kapható pontszámok legnagyobb részét nem a dokumentációra, hanem a helyszínen, az autó mellett lebonyolított több órás, szóbeli elbeszélgetés után adják. A zsűri kérdéseivel a tervezés alaposságát, a tervezői döntések megfontoltságát firtatja.
A Formula Student Hungary 2011 programja
Csütörtök - Augusztus 18. 07:30 - 20:30 Jegypénztár nyitvatartás és csapatregisztráció 07:30 - 20:30 Eseményközpont nyitvatartás és pilótaregisztráció 08:30 - 18:00 Műszaki vizsga: technikai ellenőrzés 09:00 - 18:00 Műszaki vizsga: billenő-, fék- és zajvizsgálat 16:00 - 16:30 Felvonulás a panorámafotózáshoz 19:00 - 19:30 Hivatalos köszöntő 19:00 az FSH Club nyitva tart
Péntek - Augusztus 19. 07:30 - 21:00 Jegypénztár nyitvatartás és csapatregisztráció 07:30 - 21:00 Eseményközpont nyitvatartás és pilótaregisztráció 08:00 - 08:30 Csapateligazítás 08:30 - 18:00 Műszaki vizsga: technikai ellenőrzés 09:00 - 18:00 Műszaki vizsga: billenő-, fék- és zajvizsgálat 09:00 - 18:00 Tesztpálya nyitvatartás 09:00 - 19:00 Statikus versenyszámok 10:00 - 15:00 VIP találkozó 10:00 - 12:00 Kerekasztal beszélgetés 12:00 - 12:30 Vezetett séta a versenypályán 12:30 - 13:00 Sajtókonferencia 13:00 - 15:00 VIP ebéd 19:00 az FSH Club nyitva tart
Szombat - Augusztus 20. 07:30 - 21:00 Jegypénztár nyitvatartás és csapatregisztráció 07:30 - 21:00 Eseményközpont nyitvatartás és pilótaregisztráció 08:00 - 08:30 Csapateligazítás 08:30 - 13:00 Műszaki vizsga: billenő-, fék- és zajvizsgálat 08:30 - 13:00 Tesztpálya nyitva tartás 11:30 - 12:30 Sajtó és VIP fogadás és vezetett séta 14:00 - 14:30 Pályabejárás (dinamikus terület) 15:00 - 20:00 Időmérő (dinamikus terület) 19:00 az FSH Club nyitva tart 21:30 Continental Party az FSH Clubban
Vasárnap - Augusztus 21. 07:30 - 19:00 Jegypénztár nyitvatartás és csapatregisztráció 08:00 - 08:30 Csapateligazítás 08:30 - 09:00 Pályabejárás (dinamikus terület) 09:30 - 18:30 Futam & Parc Fermé (dinamikus terület) 19:30 Versenypálya zárása 21:00 - 22:00 Díjkiosztó ceremónia 22:00 - 04:00 Búcsúbuli az FSH Clubban

A pontszám nagyobbik része a versenypályán szerezhető meg, a „dinamikus” versenyszámok során. Itt a prototípusok összesen 4 különböző versenyszámban mérkőznek meg. A 75 méteres egyenes versenypályán az autó gyorsulását mérik, autónként 4-4 sprint után alakul ki a szám sorrendje. A 8-as pályán az átterhelődést vizsgálják, egy autónak 2-2 kört kell megtennie a nyolcas két felében. Az „Autocross” elnevezésű verseny egy kb. 1 km-es versenypályán zajlik, ahol a köridő alapján rangsorolják a csapatokat. Az itt elért eredmény alapján indulnak a fő versenyszámban. Az „Endurance” a tartósságról, a megbízhatóságról szól. Az „Autocross” kb. 1 km-es versenypályáján ebben a számban 22 km-et kell megtenniük a versenyzőknek, és a tüzelőanyag takarékosságot, az időt és az állóképességet vizsgálják. A 3 statikus és 4 dinamikus versenyszám pontszámai alapján alakul ki a végső sorrend. Valamennyi versenyszám első 3 helyezettje, a dinamikus versenyszámok összetett dobogósai és végül az összetett verseny első 3 helyezettje a díjátadón veheti át a kupákat, illetve ott osztják ki a szponzorok által szervezett külön versenyszámok (pl. legjobb hajtáslánc, legjobb formatervezés, legjobb elektronika, legjobb felfüggesztés, stb.) díjait is.

Az autóipari beszállítók, a motorsportban érdekelt vállalatok és a csúcstechnológiával foglalkozó cégek nem véletlenül támogatják a nemzetközi, idén Európában 7 helyszínen, Magyarország mellett többek között az angliai Silverstone-ban, a németországi Hockenheimben megrendezett versenysorozatot, hiszen a Formula Student betekintést enged a felsőoktatásban tanuló hallgatók aktuális képzettségébe és elhivatottságába. A támogatás, a különdíjak és a bírók delegálása megteremti a szponzoroknak azt a lehetőséget, hogy személyes kapcsolatot építsenek a jövő fiatal szakembereihez. A verseny ugyanakkor a valódi motorsportok élményét is nyújtja, így a diákok nem csak hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a szakmai karrierhez vezető úton való elinduláshoz, élményekkel is gazdagodhatnak.
Forrás, képek: Formula Student Hungary[/url]
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?